Jump to content

Anker på budsjett. Har Engbo 16kg, er Bruce kopi 15 kg vesentlig bedre?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har en Neptim 8000, som da er en 26" med ganske mye vindfang og rundt 4 tonn masse. Jeg har hatt båten i 2,5 sesonger, men bor jo midt i smørøyet her i Grimstad og har aldri hatt langt hjem dersom det skulle vært meldt storm eller mye vind. Nå i sommer skal vi på lengre tur, og kan uansett ikke hjem da huset leies ut 4 uker. 

 

Dermed forbereder jeg litt. Må ha noe som holder i kuling med storm i kastene dersom det skulle komme dager med det. Selvfølgelig ankrer jeg alltid opp i le hvis jeg kan, men noen ganger endrer jo vinden en del i løpet av et døgn eller to.

 

Engbo-ankeret er jo stadig utskjelt her på forumet, og selv om det sikkert er bedre enn skålankeret jeg vokste opp med, så er det ikke helt i toppen når det gjelder hold. Stort sett ankrer jeg opp med baug mot land og akter ut, så det er lite endring av vinkel på tau. 

 

Stadig oppdager jeg at ankeret på en måte "setter seg", men ikke mer enn at det lett dras løs med vinsjen. Spesielt på sandbunn og sølebunn, som det er en del steder her.

 

Er det fornuftig å "oppgradere" til 15 kg Bruce-kopi. Feks Biltema sitt til 700,- Eller er det bortkastet penger?

 

Er Bruce mye bedre enn Engbo, samme vekt?

 

(Ja, jeg vet om Vulcan og Rocna, men budsjettet er ikke der i år. )

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Personlig så er jeg overbevist om at "Bruce" kopier flest er det "beste" budsjett ankeret til allround bruk. Sammenlignet med Engbo, skål, og paraply er det i en annen klasse. På de fleste av mine tidligere båter hadde jeg en Delta type foran for svaibruk og et Bruce bak for baug mot land.  Begge satt som et skudd til sitt bruk, bare du har god vinkel og kjører ankeret litt inn.

 

Enste jeg har opplevd er at noen Bruce-varianter er litt butte i leppa...mens noen er skarpere. Syntes det var lettere å få feste med de med skarpere leppe...Husker dog ikke hvordan BT sitt var designet.

 

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Brukte Biltema sitt 15 kg Bruce en sesong for tre eller fire år siden. Sammenlignet med det blanke 10 kg Bruce som fulgte båten, så var Biltema sitt vanskeligere å få til å sitte. Jeg tror kanskje det ikke var skarpt nok i fronten. Når det hadde satt seg hadde jeg ingen problemer med festet. Lå også med baug inn mot land da det ble brukt.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@tilplan, kan du huske om det var på gressbunn eller sandbunn?

Ok, så da er det mulig å slipe det skarpere i kanten foran da? Nå er det galvanisert, så det er klart at galvaniseringen vil bli ødelagt ved å slipe det litt. Kan evt legge på litt Bengalack. Hele Engbo-ankeret jeg har nå er malt i sort Benga før jeg kjøpte båten, og det har holdt i 3 år nå med diverse ankring.

 

Jeg har sett at de rustfrie kan være skarpere i kanten. Tynnere gods, som sikkert skjærer seg bedre ned spesielt på gressbunn?

Her er link til Biltema sitt https://www.biltema.no/batutstyr/ankring/ankere/anker-2000017756

 

Her er link til Maritim sitt: https://www.maritim.no/m-anker#tabVariants

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hva med et Bügel type anker? Det er Rocna til prisen av et Bruce. Er sikkert også noen i Norge som selger det, men dette var det jeg fant i farten:

https://www.svb24.com/en/bracket-anchor-galvanized-steel.html

 

Plastimo Kobra er også et bra anker. Ta kontakt med Seatronic. De kan sikkert spesialbestille (de har gjort det før ifølge eldre tråder på forumet)

https://www.svb24.com/en/plastimo-kobra-anchor.html

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Jeg har Biltemas 7,5 kg til båt av samme størrelse og vekt som din. Og det sitter utrolig bra. Så 15 kg må da være mer enn nok, men siden du har winch så spiller det kanskje ikke så stor rolle. Jeg har max plass til 7,5 kg i akterbenken, og haler også for hånd så jeg vil ikke ha mer vekt enn nødvendig. Men som sagt, denne tassen overrasker stort!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@index, så bra! Har du syrefast eller galvanisert? Er det spisst eller butt? Kjetting eller tau?

Jeg glemte å skrive det, men jeg har altså blytau. 

Vinsjen drar greit inn 16 kg + blytau. 

 

Blir nok da Bruce-kopi på meg. Jeg får ta en runde til Maritim og Biltema som begge har 15 kg til under tusenlappen og se på dem hvem som er skarpest. Lurer på om ikke jeg noterte ned i hjernebarken i fjor at Biltema sitt er skarpere. Dumt at Biltema ikke har inne akkurat 15 kg nå, men får bare sammenlikne med 10 kg hos dem.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 minutt siden:

@index, så bra! Har du syrefast eller galvanisert? Er det spisst eller butt? Kjetting eller tau?

 

Galvanisert. Ikke så veldig spisst, men det graver seg nå lett ned. Har to meter 10mm kjetting, resten tau. Gikk fra 12 kg paraplydregg til dette og effekten kan ikke sammenlignes. Før var det sånn halvveis feste om man var heldig, nå sitter det dønn nesten hver gang. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@enslagsgjest, det ser for meg ut som "Bracket" vil fungere glimrende på sjøgress, men jeg ble usikker på hvordan det er på myk sandbunn. Virket litt smalt?

 

Kobra ser bra ut, men jeg har lest at en del synes disse delta-ankerne (?) (Kobra) ikke sitter så bra. Men jeg er nok litt forvirret, da det ikke alltid er lett å få med seg hva slags bunn folk ankrer på og om det er svai eller med fast vinkel.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

@tilplan, kan du huske om det var på gressbunn eller sandbunn?

Det kan jeg ikke huske helt, men mener at den ene gangen jeg følte det tok tid før det satte seg var på sandbunn. Kan ha vært gress på bunnen også. Når det først satt, så satt det bedre enn det andre på 10 kg. Et problem jeg hadde med det var rett og slett lengden. I forhold til et på 10 kg, så trenger det mer plass. Om jeg drog det helt opp traff det vinsjen. 

Link to post
Share on other sites

@index, ja paraply sitter vel ikke noe bra på noen type bunn utenom steinbunn og i andres ankertau :giggle:

 

Før vi fikk "moderne" skålanker da jeg var ungdom så hadde vi paraplydregg. Tror det var 15 og 20 kgs vi hadde, med 5-10 meter med kjetting bare for å få det til å henge. Det var faktisk med samme type båt som jeg har nå med familien. Jeg vokste opp i en ny Neptim 8000, og nå har jeg jammen meg en 40 år gammel Neptim som mine unger vokser opp i :smiley:

 

Vi kjøpte så en ennå større båt (Concorde 9000), men fikk et mindre anker. Var et SeaGrip 7,5 kg. Det hang mye bedre enn 20 kg paraply stort sett. Imponerende rett og slett. Men det er ikke vinsj-vennlig.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • Det blir sjelden feil med Bruce
  • 15 kg er mer enn nok for båten din. 10 kg ville nok ha vært mer enn tilstrekkelig det og, men 15 kg er jo bedre.
  • Tyngde på lina er vel så viktig som et godt anker, altså kjetting (helst på hele lina). Blytau, helst med daumann under litt dårligere forhold kan også gjøre nytten, men er ikke like bra som kjetting.

Jeg hadde brucekopi på 15 kg med blytau og daumann på en 24 fots nidelv-snekke. Jeg hadde også det samme ankeret på en 36 fots seilbåt med en kombinasjon 15 meter kjetting og resten tau... Selv om jeg knapt noen gang erfarte å dregge med noen av løsningene så utgjorde kjettingen likevel en forskjell. Under forhold med sterk vind, strøm og sjø opplevde jeg på en plass at seilbåten knapt dregget noen få meter der jeg på samme plass med litt gunstigere forhold tidligere hadde opplevde å ha  dregget langt lenger med Nidelven. Kjettingen bidro også til raskere feste og at båten beveget seg mindre/saktere rundt ankerets akse. Ankeret mitt var ganske butt og jeg har aldri erfart dette som noe problem noe sted jeg har ankret.

Link to post
Share on other sites

@tilplan, ja jeg må måle skaftlengden på ankeret. Nå har jeg ganske høy ankerkasse, men det kan jo være at det ikke er nok lengde. Godt tips!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@zooper, her er jeg begrenset til blytau. Men jeg bruker en 5,5 kg paraplydregg som daumann (fant det en gang jeg dykket, og er det eneste det er brukbart til).  Paraplydregg, en stor carabinkrok og 6 mm tau er glimrende til daumann. 

 

Jeg slipper den ned ganske langt, men ikke så langt at den kan hvile på bunnen. Da drar den godt ut båten fra land, demper bølgedrag og gjør at hovedankeret får en god arbeidsvinkel. Jeg pleier også å ha ca 3 ganger dybden på ankertauet. Noen ganger begrenset av dybde på stedet, eller avstand til hindring bak.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ingen grunn til å ha svivel og mener at dette i de aller fleste tilfeller er penger som helst burde gått til ankerdram. På ankervinsj med kjetting synes jeg dessuten at svivel er noe skikkelig herk mtp at ankeret vrir seg mer når det skal inn på ankerrullen.

Link to post
Share on other sites

 

tilplan skrev for 2 timer siden:

@Grand Banks jrOm du skulle komme innom Jæren, kan du få mitt 15 kg Biltema Bruce kopi billig.

Takk for tilbudet. Jeg har dessverre ingen planer om å reise sør-vestover nå. Får se om det dukker opp noe her. Ligger et 10 kg ute til salgs. Lurer på om det blir for lett når jeg bare har blytau...?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ref gress @Grand Banks jr Der det er sånn bunn som enkelte steder på Svenskekysten der gresset ligger som ett teppe feks "Danemark" syd for Hamburgsund så sitter ikke Bruce  med ankring i hekk og baugen mot land...Ankeret bare sklir oppå gresset. Da er faktisk paraplyen bedre da som regel en klo setter seg. Leire, sand, grus og "lett gress" er Brucen god på... På "teppelagt" gressbunn er det bare de spisse som duger. Heldigvis er det svært få steder det er slik så du trenger ikke tenke på å ha 2. med 15 kg Bruce kan ankeret bare ligge der på vekta likevel i badeværet så får du oppsøke feste til kvelds :)

 

Edit: 10kg med blytau på din båt sitter som bare F når det får tak. Jeg hadde 15kg på 8 tonn...og blytau. Når det var satt måtte jeg bakke over ankeret for å knekke det løs.. Jeg kjører riktignok ankeret litt inn med litt maskinkraft før kjærringa får lov til å hoppe :)

 

 

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Hadde paraply anker fremme på min, siden det fulgte med båten. Etter å ha slitt med å få det til å feste når en lå for svei. Så kjøpte jeg et 10kg bruce kopi fra Biltema. Satt som bare faen på første forsøk det. Så at de er mye bedre enn paraply er det ingen tvil om. Dette var med ankring fremme, siden det sitter et Engbo akter(uten vinsj da motor var korrodert bort) Men blir nok å bytte til bruce kopi akter også nå. 

Paraply ligger bak om huset å blir tatt med på dynga neste gang jeg skal ditt.

 

Min Inlander er jo i samme størrelse som Neptim, så kan ikke tenke at ikke 10kg er mer enn nok.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 9 timer siden:

 

Engbo-ankeret er jo stadig utskjelt her på forumet, og selv om det sikkert er bedre enn skålankeret jeg vokste opp med, så er det ikke helt i toppen når det gjelder hold. Stort sett ankrer jeg opp med baug mot land og akter ut, så det er lite endring av vinkel på tau. 

 

 

Jeg hadde førts sesong med 21kg Engbo i fjor. Riktig som du påpeker at det er ganske utskjelt her inne. Jeg vurderte å bytte til 15kg Bruce, men måtte da bytte rulle, så da fikk det vente, og jeg dro på ferie med Engbo. Erfaringen etter en sesong er at Engbo ankeret fungerte veldig bra. Med nesa mot land, sandbund og 12-14ms 90graderpå båten holdt det fint. Hadde aldri problemer. Mulig det er ikke er så bra på retningsendringer, men det er ikke så aktuelt når du ankrer med baugen mot land. Så kanskje ikke et svai anker..?  å bytte har jeg slått helt fra meg.

Link to post
Share on other sites

@R.O, har du kjetting eller blytau? Ankrer du mye på sand og søle, eller mest på annen bunn?

 

Jeg har 2 sesonger med Engbo, og det har ikke sluppet skikkelig ennå. Men det får heller ikke satt seg skikkelig. Når jeg går inn til land så slipper jeg det godt ut på og går inn ned baugen, har én tamp i land og strammer opp. Og da er det ikke så ofte at jeg får dratt båten "stram", for det virker som Engbo følger med inn. Har også dykket ned til det med snorkel bare for å se og det ligger ikke så dypt. Det går vel på at det er relativt liten vinkel mellom "nebb" og stangen. 

 

Men altså, det er ikke elendig. Det er bare det at jeg ikke fullt ut stoler på de og lurer på om et Bruce vil være verdt å bytte til.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...