Jump to content

Anker på budsjett. Har Engbo 16kg, er Bruce kopi 15 kg vesentlig bedre?


Grand Banks jr

Recommended Posts

 

R.O skrev for 2 timer siden:

Erfaringen etter en sesong er at Engbo ankeret fungerte veldig bra. Med nesa mot land, sandbund og 12-14ms 90graderpå båten holdt det fint. Hadde aldri problemer.

Dere som har god erfaring med Engbo har nok en variant som er mer moderne enn det vi hadde. Jeg tror de endret litt på geometrien på et tidspunkt.  Det vi hadde (16kg) var helt tragisk dårlig. 

 

 

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

.. lurer på om et Bruce vil være verdt å bytte til.

Og det er det altså :yesnod:

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det at når jeg får kjøpt meg et nytt anker så må jeg rett og slett gjøre en test med de ulike ankrene... :giggle:

 

Da har jeg både Engbo, Bruce kopi,  paraply (et sted tror jeg) og SeaGrip. 

 

Jeg har sett tester der man prøver på en tørr sandstrand, men det blir nok litt feil. Må prøve da i vann, og med riktig vinkel på tauet etc... Men jeg har ikke "dravekt " så jeg kan måle kreftene når et anker slipper. Så må da bare måle med ulike rpm på motoren. 

 

Kanskje det kan bli en ferieaktivitet... 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Jeg ser det at når jeg får kjøpt meg et nytt anker så må jeg rett og slett gjøre en test med de ulike ankrene... :giggle:

 

Da har jeg både Engbo, Bruce kopi,  paraply (et sted tror jeg) og SeaGrip. 

 

Jeg har sett tester der man prøver på en tørr sandstrand, men det blir nok litt feil. Må prøve da i vann, og med riktig vinkel på tauet etc... Men jeg har ikke "dravekt " så jeg kan måle kreftene når et anker slipper. Så må da bare måle med ulike rpm på motoren. 

 

Kanskje det kan bli en ferieaktivitet... 🙂

Hold oss oppdatert på testen 😊

Link to post
Share on other sites

Hvis du er en dyktig skipper, som er flink til å ankre opp med din båt og ditt mannskap, så kan du ligge godt med et mindre godt anker.

Er du derimot en som bare stoler på at ankeret skal gjøre jobben fordi du har verdens beste anker, så driver du fort inn i svaberget eller på tvers av bukten.

Ankrer du ofte inn mot svaberg så blir du god på det. Ankrer du ofte på svai i bukt, så blir du god på det. Ligger du oftest i gjestehavn, så blir du god på det.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Jeg ser det at når jeg får kjøpt meg et nytt anker så må jeg rett og slett gjøre en test med de ulike ankrene... :giggle:

 

Da har jeg både Engbo, Bruce kopi,  paraply (et sted tror jeg) og SeaGrip. 

 

Paraplyen er det ikke noe vits i å teste. Den sitter godt kun på steinbunn. Og som regel med kun en klo med feste, og tre til værs!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

SeaGrippen er en interessant konstruksjon, såg det demonstreres på en messe for 40år siden...

hur man gjennom att kjøre båten i sirkel, kunne få ankaret å slippe taget om en kabel eller kjetting om det fastnet på bunn.

 

men hur bra det er som ankare...det er ett annet spm :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Miranda2 skrev 28 minutter siden:

Hvis du er en dyktig skipper, som er flink til å ankre opp med din båt og ditt mannskap, så kan du ligge godt med et mindre godt anker.

Er du derimot en som bare stoler på at ankeret skal gjøre jobben fordi du har verdens beste anker, så driver du fort inn i svaberget eller på tvers av bukten.

Forstår virkelig ikke poenget med denne kommentaren... Mulig jeg leser den annerledes enn den er ment.

 

En god skipper vil vite sitt utstyrs begrensninger og ikke ankre der vedkommendes anker ikke holder mål. Jepp. Men nå spurte jeg om Engbo versus Bruce og har tydeliggjort hvordan jeg ankrer og hva som er mitt behov. Engbo holder ikke alltid mål. Spesielt ikke på hardpakket sandbunn, som vi har noe av rundt her på Sørlandet. Det holder i stille vær, men jeg opplever stadig at det ikke biter skikkelig.

 

@index, nei det var mer ment som en kuriositet. Kun for gøy for å sammenlikne. Da jeg vokste opp så var det bare paraplydregg som var greia. Så kom skålankre, Engbo, flyvedreggen og Bruce. Jeg sitter fremdeles med testene fra Båtmagasinet og Seilas. Mest for gøy. Mye utdatert kunnskap der. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Gunga Din, SeaGrip var et fantastisk anker faktisk. Vi hadde en Concorde 9000 der vi brukte et 7,5 kg SeaGrip som hovedanker i 2 år. Slapp aldri. Det var riktignok 8-10 meter kjetting på det, resten tau. Holdt båten vår i storm også, da på hard gressbunn. Det fikk tak umiddelbart og slapp ikke. 

 

Svakheten til det ankeret er nok løs sandbunn, da motholdene er ganske små i forhold til feks Bruce. 

 

Men det egner seg ikke til ankervinsj. så det ble byttet da vi monterte vinsj bak. Jeg har det fremdeles her i garasjen. :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

index skrev 30 minutter siden:

Paraplyen er det ikke noe vits i å teste. Den sitter godt kun på steinbunn. Og som regel med kun en klo med feste, og tre til værs!

Har selv hatt paraplydregg som var tilnærmet umulig å få løs fra sand / mudderbunn. Måtte brekke den løs. Men det var selvfølgelig en engangshendelse. Paraplydregg er ikke pålitelig nok til å kunne stoles på ved alle bunnforhold, og varierende vindretninger.

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Hadde vært artig med en slik test Grand Banks Jr..

En badestrand med grei bade dybde bør holde...

Ang paraplydregger, så har jeg sett en del slike sitte med en klo i en fjellsprekk eller ved en stein når vi har dykket...

Oppe i båten virker det som de har solid feste...men litt forandring i vinkelen, og de slipper...da er det å håpe på en ny stein eller fjellsprekk....det er og blir et "kaffe" anker....ikke noe å gå å sove trygt på...

Vi plasserte alltid flere steiner på disse dreggene når vi dykket før vi forlot dreggen og båten vi dykket fra...

Link to post
Share on other sites

@S/Y Emma, hvorfor tror du jeg har lyst til å bytte ut Engbo med noe annet? :smiley:

 

Det holder i finvær, og jeg har ikke hat problem med søvnen. Men jeg stoler ikke på det hvis det skulle komme uventet uvær. Per nå har det holdt fint også på vindfulle dager fordi jeg har vært forberedt og funnet en plass i le der vinden kommer fra land, og dermed ikke belaster ankerholdet mye. Men jeg har ikke vært forbøyd med Engbo, og vil nå ha noe som holder bedre. Bruce er derfor en budsjettløsning som nok kan fungere. Jeg er ikke komfortabel med å reise bort fra båten når den ligger for anker, og det ønsker jeg å få rettet på før denne sesongen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@goggen000, har du bilder av utformingen på de du har erfaring med? Eller husker du om den rustfrie er mye skarpere i kantene foran? (Jeg vil anta det er det som skiller dem.)

 

Hva slags bunnforhold er det der du ankrer opp og har fått de erfaringene?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@shipahoy, svært interessant! Det stemmer totalt med min erfaring. Tror jammen jeg skal ta med meg det 7,5 kg SeaGrip som jeg har som ekstraanker. Det tar nesten ikke plass (pakkes sammen) så det kan være ligge fremme i mitt store oppbevaringsrom i bauen. Jeg har det komplett med kjetting og 50 meter synketau.

 

SeaGrip holder mer enn Bruce faktisk:

 

Screenshot_20200527-152602_Drive.jpg.78ea29c7e687ef85bdce5386b688c69d.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 16 timer siden:

@R.O, har du kjetting eller blytau? Ankrer du mye på sand og søle, eller mest på annen bunn?

 

Jeg har 2 sesonger med Engbo, og det har ikke sluppet skikkelig ennå. Men det får heller ikke satt seg skikkelig. Når jeg går inn til land så slipper jeg det godt ut på og går inn ned baugen, har én tamp i land og strammer opp. Og da er det ikke så ofte at jeg får dratt båten "stram", for det virker som Engbo følger med inn. Har også dykket ned til det med snorkel bare for å se og det ligger ikke så dypt. Det går vel på at det er relativt liten vinkel mellom "nebb" og stangen. 

 

Men altså, det er ikke elendig. Det er bare det at jeg ikke fullt ut stoler på de og lurer på om et Bruce vil være verdt å bytte til.


Jeg har blytau. Legger alltid ut godt med tau, og gjerne en dauman. Dauman mest for å beskytte tauet i trange havner, fort gjort at det går i en propell når du har mye line ute. Har også lest at det er ulik vinkel på Engbo, dvs blitt større vinkel(utslag) på nyere modeller. Det kan ha en del å si.. Mitt er fra 2009. 
 

Hadde en kaffe og bade stopp utenfor en sandstrand i fjor, da dykket jeg på ankeret, kun 3-4 meter. Hadde gravd seg godt ned i sanda. Men 21kg begynner jo å bli litt vekt. Mulig en 10kg Bruce hadde sittet like godt. Og får du like god feste med 1/2 vekta, så er jo det et nye bedre anker. Men at Engbo er ræva, slik man kan få inntrykk av her inne, det er jeg ikke enig i...

 

Forran hadde jeg valgt noe annet. På svai må anker sette seg på nytt mange ganger, mulig det er opphavet til Engbo sitt dårlige rykte..? 

Link to post
Share on other sites

@R.O, ja jeg vil ikke kalle Engbo for et dårlig anker. Paraplydreggen er dårlig...

 

Jeg har sett litt på bilder, og det ser ut til at Engbo har hatt en utvikling. Ser ut til at den "flappen " på baksiden er blitt større og dermed gjør at "kloen" får bedre angrepsvinkel på nyere. Men det er bare inntrykket fra bilder. Har ingen konkrete informasjoner om dette. 

 

Jeg har også sett tester av Bruce der det ligger på "rygg" og ikke fester seg under hele tatt, på sandbunn. 

 

Ja ja. Jeg får teste og se. 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...