Komodo Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Grand Banks jr skrev for 8 timer siden: Jeg ser det at når jeg får kjøpt meg et nytt anker så må jeg rett og slett gjøre en test med de ulike ankrene... Da har jeg både Engbo, Bruce kopi, paraply (et sted tror jeg) og SeaGrip. Du kan egentlig gjøre en test med det du har med en gang. Dropp ankeret på flat leirebunn på 15 meter. Slipp ut hele lengden tau, og begynn å kjøre framover på tomgang. Når ankeret har satt seg legger du tauet fast i pullerten og gir gass. Hvis du mister festet er ankeret dårlig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 R.O skrev for 2 timer siden: Men at Engbo er ræva, slik man kan få inntrykk av her inne, det er jeg ikke enig i... Jeg har dykket ned på vårt Engboanker mange ganger, og vil påstå at det er helt ræva. Det var så dårlig at vi lett slepte det etter båten uansett bunnforhold. Ble bare to skispor i gjørma bort til ankeret. Byttet deretter til Bruce-kopi, og det ble en helt annen opplevelse. Nå har vi et hjemmelaget syrefast. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingar Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Forutsatt at det ikke er forskjell av betydning mellom originalt og kopi så er 7.5 kg mer enn nok til den båten. Det avgjørende med Bruce er angrepsvinkelen, man må ha nok kjetting til at den blir parallell med bunnen ved ankeret. Engbo fungerer mer som dregg enn anker.... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 @Komodo, det er vel forskjell på hvilken båt man gjør denne testen med? Med fiskebåten med 60 hk påhenger så burde ankeret holde, men kjente jeg ble usikker på om ankeret vil holde den store båten mtp propellareal og hk. Holdes din Viksund igjen av ankeret ditt på sandbunn? Får uansett ikke teste før båten er på sjøen 😉 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bjorngb Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 SY Panope på tuben har mange gode tester hvor anker er filmet under vann : https://www.youtube.com/user/flygoodwin Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Poenget er at et godt anker bare graver seg dypere ned når du trekker hardere, det gjør ikke Engbo. Hos oss slurer tauet i kabelaret når jeg gir på. Har ikke gjort den testen med legge fast tauet i pullerten. Men hvis vi kjører ankeret skikkelig fast i leire har jeg seriøse problemermed å få det opp. Det hadde jeg ikke med 20kg bruce-kopi. Engboen satt ikke i det hele tatt, så det kan ikke sammenlignes. På hard sandbunn som du spør om holdes definitivt båten igjen. Utfordringen er da at jeg ikke har kraft nok til å kjøre ankeret ned. Årsaken er nok at nåværende anker rett og slett er for stort til båten. Understreker at jeg altså ikke bruker Brucen lenger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nordan family 27 Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 De tidligere engbo hadde mindre vinkel enn de senere. Kan jo files opp hvis du har en tidlig utgave. Det hadde jeg en gang på en tidligere båt - helt elendige saker. Har i en annen tråd her lastet opp bilder av en original bruce jeg har liggende. Den viser vinkler og spissinger og spissinger for originalen - verdt å kikke på hvis du skal kjøpe en kopi. En kopi er ikke nødvendigvis lik. På forrige båten hadde jeg 20 kg original foran og 20 kg kopi bak. De var relativt ulike. Men akkurat klørne var godt vridde på begge to. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Her er den gamle tråden jeg nevnte: Gammel tråd Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Brukte 5 kg Biltema Brucekopi før jeg kjøpte vinsj og syrefast Brucekopi (7,5kg billig på Finn) Fant ut at 5 kg var nok på 27fot 3,5tonn etter tabellene til Bruce, og det fungerte etter mitt behov (overnattinger mot land i lune uthavner). Imidlertid var det stor forskjell i vridningen på vingene til de enkelte ankrene. Valgte et med mye vridning og var ,som sagt, fornøyd. Jeg har også alltid brukt blytau med daumann på drøyt en kilo ca. 4 meter ned. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.