Jump to content

Vedlikehold av Mercury F20 E EFI i sesong


Teresa

Recommended Posts

Kjøttmeis skrev for 3 timer siden:

Syntes forsåvidt det er ganske merkelig at jeg skal ha motoren på tomgang, mens din skal være avskrudd. Jeg vil jo anta at flush-systemet er noe noenlunde likt til tross for ulike merker og modeller.

 

Jeg tror at du tar feil, eller har misforstått. Se teksten i den linken som ble lagt ut av Napoli:

 

There are three main ways of flushing an engine. The most popular is the use of muffs that fit over the lowest water intake while the motor idles; the second option is the use of the ‘coastal flush’, where the hose is attached to flush port and gravity feeds the water through the engine which is not run; the third way is to use a flush bag. The bag sits under the bottom end of the outboard and filled with water. The engine is turned on and allowed to idle, drawing the water through the cooling system as normal.

 

Legg merke til at her står det med all tydelighet at motoren IKKE skal gå hvilket samsvarer med de motorer jeg har hatt av merkene Suzuki, Yamaha og Johnson/Evinrude. 

 

Setter man en spylemuffe/øreklokker på undervannshuset hvor vanninntaket er kan man senke motoren og det vil kun være ferskvann som motoren tar/suger inn.

 

Ser ut til at vi mange av oss snakker litt forbi hverandre med hensyn til hvor vannet tas inn og det er flere måter/veier her som beskrevet.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at man ikke skal kjøre motoren mens man bruker flushporten, er at vannet kommer inn i motorens kjølekanaler, etter impelleren. Kjører man motor på land mens man kun kobler vann til flushporten, vil impelleren gå i stykker rimelig fort. 

 

Jeg tar opp jolla på tilhenger hver dag den gang den har vært med på tur, og kjører motoren med klokker. Noen ganger bruker jeg flushporten hvis jeg ikke har tid til å følge med på kontrollstrålen. Spyler samtidig over jolla, og setter på trekket over ribben etterpå. Både jolle og motor ser helt ny ut. Har ikke merket noe til at gleden med å ha båt har minsket, snarere tvert i mot. Sykt digg å ha utstyr som er rent, pent og godt vedlikeholdt. 

 

Hvis du ønsker å flushe gjennom mens båten er på vannet, ville jeg brukt flushporten, men ikke kjørt motoren samtidig - det virker rart om det skulle fungere. 

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 3 timer siden:

Så lenge motoren går blir nå det ferskvannet du sender inn effektivt skyllet ut av det sjøvannet kjølevannspumpen leverer. Dette prosjektet må vel bli som å pisse i havet for å få det til å stige.

 

Bårdp skrev for 1 time siden:

Nei for meg må du nå gjøre akkurat som du vill. Men å spyle inn ferskvann samtidig som kjølevannspumpen jobber har nå liten eller ingen effekt. Må være noe her som ikke stemmer.

 

Er helt enig i dette som Bårdp skriver her. Det var dette jeg prøvde å kommentere til Kjøttmeis i et tidligere innlegg. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Veldig interessant, kanskje dere har rett! Likevel sier brukermanualen følgende (se vedlagt skjermbilde), og som nevnt har to forhandlere bekreftet at dette er riktig fremgangsmåte. Syntes det er vanskelig å forholde seg til så ulike meninger rundt dette. Er konklusjonen at det står feil i brukermanualen? 

Screenshot_20200527-152606~2.png

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fikk opp denne da jeg scannet en QR-kode under motordekselet, og det presiseres også her at motoren skal gå på tomgang under flushing. Konklusjonen må nok bli at det finnes ulike fremgangsmåter ved ulike merker og modeller. Så er det opp til enhver hvordan man forholder seg til dette. 

 

Til de som leser kjapt over tråden: Motoren MÅ være avskrudd om man velger å flushe på land. Om motoren er i vann derimot, er det opp til hver enkelt. 

 

Takk for alle gode innspill!

 

 

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...