Jump to content

Vedlikehold av Mercury F20 E EFI i sesong


Teresa

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt en ny Mercury F20 E EFI som nå ligger på (salt)vannet. Er nøye med å følge punktene i brukermanualen + litt til. Dette mtp. garanti, for min egen trygghet og eventuelt fremtidig kjøper. 

Innkjøringsperioden er fulgt i henhold til manualen, og om ca. 6 timer er det tid for førstegangsservice. For ordens skyld brukes motoren ukentlig, men vil måtte stå opptil 2-3 uker uten bruk i sommer. 

 

Etter hver tur gjør jeg følgende:

1. Kobler fra drivstoffslangen mens båten går på tomgang.  

2. Kobler så vannslange til flush-systemet, og lar båten gå på tomgang uten tilgang til drivstoff og med ferskvann koblet til.

3. Lar så motoren gå på tomgang til den stopper grunnet drivstoffmangel, og lar ferskvannet stå på et par minutter til før jeg kobler ut denne.

4. Tilter deretter motoren opp så den ikke er i kontakt med vannet. 

 

- Å tømme motoren for drivstoff står det ikke om i brukermanualen, annet enn at dette skal gjøres ved vinterkonservering. Men når jeg likevel har tid til å la den gå tom mens jeg ordner med fendere og kalesje, er det ikke like greit å gjøre det?

- Å flushe motoren med ferskvann står nevnt i brukermanualen, men etter å ha snakket med forhandler forstod jeg det slik at dette først og fremst gjelder i land som ikke er sesongbasert. Her i Norge blir motoren uansett tatt opp etter sommeren og vinterkonservert. Men igjen, har jeg noe å tape?

 

Forhandler nevnte også at flush-systemet kun er for gjennomspyling i sesong, men hva er egentlig forskjell på dette og det å sette spylemuffe/bøtte over vanninntaket over propellen? Forhandler presiserte at man kan flushe motoren både når den er i og over vann, men ettersom det står i brukermanualen at motoren skal gå på tomgang mens dette gjøres, har jeg ikke tatt sjansen på å flushe på tomgang med propellen/vanninntaket over vannet. Nettopp av grunnen nevnt ovenfor: At flush-systemet kun er for gjennomspyling, og ikke ferskvannkjøring ifm. vinterkonservering.

 

I tillegg til svar på diverse spørsmål setter jeg også pris på andre tips ifm. vedlikehold av motoren i sesong.

På forhånd, takk!

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Syntes dette høres veldig omstendig ut. Kan ikke skjønne hva meningen er,  å kople fra bensintilførselen, og deretter kjøre motoren til den stopper, og utføre dette etter hver tur.? Skjønner heller ikke hvorfor du "flusher" motoren med tikopling av ferskvann, mens du kjører motoren i sjøen samtidig?

Link to post
Share on other sites

Oi, dette var voldsomt. Har akkurat kjøpt denne motoren til guttungens båt. Kjenner at jeg nesten angrer litt nå.

Står det spesifisert at motor skal flushes etter hver tur? Og hvorfor kjører du den tom? Virker på meg som om du er litt omstendelig - du spør om du har noe å tape. Tja - tid og glede. Dersom det blir for mye styr med maskinen går det ut over gleden med båtlivet.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Vel, å flushe motoren i ferskvann etter hver tur, er forsåvidt greit nok, men det er vel veldig få som gjør dette. Men det står vel i manualen at motoren skal flushes i ferskvann etter bruk i saltvann. Men fremgangsmåten til " Kjøttmeis" er jo ikke riktig utført, slik jeg ser det.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil om at jeg er over middels interessert i å vedlikeholde motoren, spesielt nå som den er helt ny. Kan vel trekke paralleller til ny mobil, som man behandler særs pent de første ukene. Spørsmål(ene) er om det jeg gjør har noe for seg, og om det som har noe for seg evt. gjøres riktig. 

 

At jeg tømmer den for drivstoff er muligens noe jeg har plukket opp et sted, og som ikke har noe for seg. Man skal jo tømme den før vinteropplag for å unngå "død" bensin i systemet, men det tar tross alt lengre tid enn 3 uker. Har bare tenkt at når jeg først skal flushe motoren, hvorfor ikke bare koble ut drivstoffslangen i samme slengen...

 

At båten skal flushes er muligens noe som "veldig få" faktisk gjør, og som nevnt er det kanskje viktigere i land som ikke er sesongbasert. Men om det likevel har noe for seg, så vil jeg uansett bruke mellomtiden til å feste fendere, løfte bagasje ut av båten og feste kalesjen. Det går derfor ikke på bekostning av tid og glede, og hei - vedlikehold kan vel absolutt være assosiert med glede...?:)

 

I følge brukermanualen skal man flushe motoren etter bruk i saltvann for å unngå at "skitt og smuss hoper seg opp og blokkerer de interne vannkanalene". Effekten av å gjøre dette, selv med motoren i sjøen har jeg trodd var økt vanntrykk som igjen renser vannkanalene for diverse skitt og salt. Om dette ikke er tilfelle, og fremgangsmåten min er feil, så setter jeg pris på at dette påpekes. Fortell gjerne også hva som er riktig fremgangsmåte;) 

Link to post
Share on other sites

Min 34 år gamle 20 HK Yamaha er nå klar for utskifting da jeg vil ha en 4t motor. Men da jeg ikke har tilgang på ferskvann der båren ligger kan jeg etter det du skriver ikke kjøpe en Mercury. Må vel bli en ny Yamaha da den gamle har aldri hatt kontakt med ferskvann eller vært tømt for bensin annet en når jeg har kjørt tørr tanken og den går fremdeles.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan disse nye motorene er. Men jeg har en 29 år gammel Evinrude 60 hk, og den bare virker. Er aldri skylt med ferskvann etter kjøring. Brukes kun i saltvann. Har aldri kjørt den tom for bensin (med vilje), og kopler aldri fra bensintanken. 

 

Mim kamerat kjøpte en ny Yamaha 50 hk firetalt for noen år siden, og den er heller aldri skylt med ferskvann mens motoren er båten på vannet, bensinslangen er aldri koplet fra. 

 

Så ja, det virker unødvendig og komplisert. Jeg kan forstå skylling med ferskvann, men kun når motoren skal forlates for lengre tid. Ikke for en natts tid. 

 

Men hver sin lyst har. Har du glede av det så kjør på. Men jeg forstår ikke helt at bensinpumpe kan ha nytte av å bli kjørt tom.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg har lagt fram dette på feil måte, Bårdp. Har på ingen måte påstått at nevnte punkt er en nødvendighet. Jeg ønsker kun å følge det som står i brukermanualen, som forøvrig kun er veiledende... Ettersom du har hatt påhengeren din i 34 år har du helt sikkert mange gode tips å komme med. Jeg er lutter øre! 

Link to post
Share on other sites

Ha ha. Ja, motorer liker å bli godt holdt. Firetaktere har mer som kan gå i stykker, men er jo rimelig solide de også. 

 

Vet ikke om du skal bruke motoren om vinteren, men der er noen manualer som sier at når det er frost ute skal motoren ikke tites opp men stå i saltvann hele tiden. 

 

Har du som en vane at du skyller motoren med ferskvann så gjør du nok mer enn folk flest. 

 

Det som kan være veldig smart å gjøre som ikke står i noen manual, er å montere ekstra bensinfilter med vannutskiller. Gjør du det så slipper du unna det som gir mest trøbbel med påhengsmotorer: vann og rusk i bensinen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

En EFI motor bør vel strengt tatt unngås å kjøres tom for bensin da en kan risikere at den elektriske drivstoffpumpa går varm. Er det ikke drenering på denne du kan benytte ved sesongavslutning evt  kjøre på med alkylatbensin når du tar "vinterstellet".

Link to post
Share on other sites

Kjøttmeis skrev for 12 timer siden:

2. Kobler så vannslange til flush-systemet, og lar båten gå på tomgang uten tilgang til drivstoff og med ferskvann koblet til.

3. Lar så motoren gå på tomgang til den stopper grunnet drivstoffmangel, og lar ferskvannet stå på et par minutter til før jeg kobler ut denne.

 

Er du sikker på at manualen sier at motoren skal gå når du har koblet til vannslange på "Flush-systemet" (tilkobling på stammen)? Setter man "øreklokker" på undervannshuset derimot kan/skal motoren kjøres på tomgang og gjerne slik at den er varm og "åpner opp" for gjennomkjøling i alle kanaler. Slik er det i alle fall på den motor jeg har og tidligere motorer jeg har hatt, men Mercury-motorer har jeg aldri hatt.

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

"IMPORTANT:  The engine must be run during flushing in order to open the thermostat and circulate water through the water passages."

 

Det står derimot ikke om dette skal utføres i vann eller på land, men om dette først og fremt gjelder i land som ikke er sesongbasert, antar jeg at det derfor skal utføres på vann. Samtidig står det at propellen skal demonteres (på land?) før flushing, men hva er det som da som egentlig skiller flushing og ferskvannskjøring? 

Link to post
Share on other sites

Som sagt er det på min motor to muligheter;

 

Enten å installere Skyllestykket (Øreklokker)  slik at vanninntakshullene er dekket av gummikapslene på stykket. Da skal motoren kjøres i nøytral.

 

eller

 

Fjern plugg fra spylerinntakene, monter hageslang og spyl motoren i fem minutter UTEN at motoren går.

 

Begge alternativer kan brukes enten båt/motor er i vann eller står på land, men for egen del benytter jeg kun siste alternativ når båten er i vannet.

 

Det er fortsatt litt uklart for meg hvilken metode du benytter eller kan benytte, men som sagt kjenner jeg ikke Mercury-motorene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kjøttmeis skrev 50 minutter siden:

"IMPORTANT:  The engine must be run during flushing in order to open the thermostat and circulate water through the water passages."

 

Det står derimot ikke om dette skal utføres i vann eller på land, men om dette først og fremt gjelder i land som ikke er sesongbasert, antar jeg at det derfor skal utføres på vann. Samtidig står det at propellen skal demonteres (på land?) før flushing, men hva er det som da som egentlig skiller flushing og ferskvannskjøring? 

Da har jeg søkt litt på nettet - og Mercury anbefaler vitterlig flushing hver gang man tar båten/motoren ut av vann. Det virker da som om at dersom du ikke skal bruke båten på en stund, bør du flushe den (jeg ville vel tolket dette som "dersom den brukes mindre enn hver dag"). De sier at den beste måten å gjøre det på, er med muffer eller bøtte, men dersom det ikke fins, eller båten ligger på sjøen, kan man bruke flush fittingen. https://www.fishing.net.nz/fishing-advice/how-to/outboard-maintenance-flushing-your-engine/

Hmmm - her må det gåes en runde med forhandler kjenner jeg... Hvordan påvirkes garantien om motoren ikke flushes hver dag??

 

Edit - jeg ser at "alle" andre fabrikanter anbefaler det samme. Da mistenker jeg at dette er noe som gjelder en annen type båtbruk enn vi nordmenn har...

Redigert av Napoli
La til edit. (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg benytter vel forsåvidt ingen av nevnte metoder for øyeblikket.

Din første metode med spylemuffe kommer til å bli utført ifm. vinterkonservering.

Din andre metode der du benytter deg av flush-systemet benytter jeg, men med motoren på tomgang som manualen sier. Syntes forsåvidt det er ganske merkelig at jeg skal ha motoren på tomgang, mens din skal være avskrudd. Jeg vil jo anta at flush-systemet er noe noenlunde likt til tross for ulike merker og modeller.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det med å kopla frå bensinslangen, og la motoren gå til den stoppar, er ein god ide når det gjeld totaktsmotorar som skal stå ei stund.

Dette fordi då er det mindre risiko for at olja ligg att i forgassaren når bensinen fordampar bort.

Dette har i alle høve eg lært... :wink:

 

Det kan umogeleg skada å køyra ferskvatn gjennom motoren etter kvar tur, om det skjer på den måten produsenten anbefalar.

 

I vår kjøpte ein kammerat ein ca. 15 år gamal 50-hestar. Han fortalte at han tok ut termostaten, laga ein mellombels pakning, og skrudde loket på att. Undervasshuset blei òg demontert.

Deretter lot han motoren stå over ein balje, monterte ei sirkulasjonspumpa, og lot systemrens sirkulera kjølekanalane. Motoren stod òg ei tid med systemrens i kanalane. Det kom ut avleiringar på storleik med erter, fortalte han.

 

Det er vel rimeleg sannsynleg at motorar har det betre om dei får kjøyrt ferskvatn gjennom kjølekanalane av og til. Om det er strengt naudsynt er ei anna sak.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Interessant innspill, Napoli. Kan legge til at manualen sier følgende: "Vi anbefaler at du alltid skyller påhengsmotorens interne vannpassasjer med ferskvann etter at motoren har vært i bruk i saltvann eller forurenset vann". Syntes fortsatt det er noe usikkert hvordan flushingen skal utføres. I følge vedlagt link skal motoren være avskrudd mens den flushes, men det stemmer jo ikke utifra manualen. Du svarer forsåvidt på spørsmålet om forskjellen mellom flushing og ferskvannskjøring med spylemuffer/bøtte. Takk igjen!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Er sikkert der jeg har det fra, Ask. Samtidig virker det ikke som en like god idé med nyere 4-takt uten olje i bensinen, kanskje spesielt mtp. den elektriske drivstoffpumpen som nevnt ovenfor. Var inntil nylig eier av en Mercury 9,9 2006-modell. Den begynte å kjøle dårlig til tross for impellerbytte og div. staking. Under systemrens kom det en propp ut, og plutselig var kjølestrålen mye kraftigere. Om flushing kan forhindre dette, evt. utsette det, så syntes jeg at det absolutt er verdt den lille tiden det tar.

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg tatt kontakt med to av de større forhandlerne her i landet. Begge anbefaler å la båten gå på tomgang i vannet, altså tiltet ned, mens man flusher. Som lenken vedlagt i kommentaren til Napoli vil ferskvannkjøring med spylemuffe/bøtte være mer effektivt, og flush-systemet skal derfor ikke erstatte tradisjonell ferskvannskjøring ifm. vinterkonservering. 

 

Som nevnt tidligere virker det som om flush-systemet først og fremst gjelder i land som ikke er sesongbasert, der motoren er på vannet både sommer og vinter. I følge brukermanualen virker det som en nødvendighet, men jeg tolker det slik at det ikke er like nødvendig her i Norge så lenge man skyller kjølesystemet med ferskvann før vinteren. Forhandleren bekreftet at folk flest ikke ferskvannskjører motoren sin utenom vinterkonserveringen. Jeg kommer nok til å fortsette å flushe motoren fra tid til annen, men greit å vite at det ikke er en absolutt nødvendighet.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vel, jeg er ikke helt uenig, og det er derfor jeg opprettet dette emnet. Når to uavhengige forhandlere likevel går god for fremgangsmåten som står beskrevet i brukermanualen, stoler jeg på dette frem til eventuell annen relevant informasjon kommer på bordet. Jeg antar at effekten ved å koble til ferskvann samtidig som motoren pumper inn saltvann er at økt vanntrykk vil kunne spyle ut diverse skitt og smuss som det opprinnelige vanntrykket ikke klarer å kvitte seg med. Jeg lar også ferskvannet gå et par minutter etter motoren er avskrudd for at det ikke skal være saltvann i systemet som kan resultere i saltavleiring. 

 

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...