Jump to content

Sjokkert over selgere på finn.no


Knallipadden

Recommended Posts

  Jeg vurderer å bytte til ny eller nyere båt, og tråler daglig finn på jakt etter den perfekte båten for meg. Det har resultert i at jeg har sendt en del eposter til diverse selgere. Jeg må si at jeg er overrasket over en del svar jeg får. 

 

Mange kan ikke svare på helt  elementære ting selv om de ramser opp masse som er gjort. Man kan lure på om de spiller dum for å skjule noe, eller om de har fått masse hjelp med annonsen. Uansett burde et normalt svar være at de skal undersøke og prøve å finne ut av det. Et eksempel var en båt hvor selger ramset opp masse som var gjort. Alle servicer var utført osv. Jeg så selv på nett at den aktuelle båten hadde registerreim som må byttes etter x antall timer eller 5 år. Når jeg spurte om dette bekreftet selger at den har registerreim, men at han ikke aner om den har vært byttet. Ikke noe mer. Så spurte jeg hvor lenge han hadde hatt båten i forhold til om det kunne være en tidligere eier som hadde byttet. Da fikk jeg bare til svar: "hatt båten lenge nok." En annen selger kunne ikke svare på om alt det elektriske virker siden han ikke pleier å bruke det elektriske. Skal kjøper kjøre i flere timer for å sjekke dette selv? Det er ikke et problem å sjekke om plotter, ekkolodd, lys, lensepumpe, visker, kjøl, og andre ting virker. For meg framstår det snodig at selger som har eid båten i mange år ikke vet. Klassisk svar jeg får når selger ikke kan svare på om kritiske ting er gjort på båten er for eksempel: "Jeg vet ikke, men det ser bra ut." Det er en stor sjansen å ta for eksempel på båter med drev. 

 

Jeg har også fått sure meldinger fordi jeg spør på mail og ikke ringer. Jeg liker å sende mail fordi jeg ofte har kontakt med flere selgere og det kan da være vanskelig å huske alt som har blitt sagt om en bestemt båt. Det er også greit å kunne dokumentere ting hvis selger skulle skrive noe som viser seg å være feil senere. 

 

De fleste virker å få solgt båten sin relativt kjapt, og det er litt skremmende med tanke på hvor mye de kanskje holder tilbake. Kanskje ikke så rart at det er et økende antall saker med misfornøyde båt kjøpere. 

 

Jeg vet at de fleste selgere på finn ikke er profesjonelle, men litt common sense må man ha som selger. Har du noen skrekkhistorier? 

 

Link to post
Share on other sites

Er vel begge typer. Har nettopp solgt båt og kjøpt ny brukt båt. De som har henvendt seg til meg har fått svar på det de har spurt om, og det samme opplever jeg når jeg har spurt om ting på aktuelle båter. Synes meldingstjenesten på finn fungerer fint da en får ting samlet og sortert.  

Link to post
Share on other sites

Sånn vil det alltid være. Og så er det sånn at når man skal selge så er det alltid en haug med folk som bombarderer en med mailer og SMS'er med rare spørsmål, skambud etc. Det er grenser for hva man rekker å svare på, og hva man vil svare på. Mitt råd er å ta en telefon først, for å etablere kontakten. Så kan du heller ta oppfølgingsspørsmål på mail. 

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 30 minutter siden:

Det er grenser for hva man rekker å svare på, og hva man vil svare på. Mitt råd er å ta en telefon først, for å etablere kontakten. 

Jeg ser ofte i annonser at det blir oppfordret til å ringe, svarer ikke på mail, sms osv. En trist praksis synes jeg, som diskriminerer døve og tunghørte. Selv er jeg ikke døv, men hører så dårlig at jeg ikke kan snakke i telefon med hvem som helst, selv med alt av hjelpemidler fra nav. Det er veldig vanskelig å få aksept for slike problemer. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 7 minutter siden:

Jeg ser ofte i annonser at det blir oppfordret til å ringe, svarer ikke på mail, sms osv. En trist praksis synes jeg, som diskriminerer døve og tunghørte.

 

Jo, men folk er jo forskjellige. Jeg for min del synes finn sin meldingsordning er grei og lettvint å bruke. Både som kjøper og selger. Men man får jo mange rare meldinger da. En jeg fikk melding fra jobbet så mye at han ikke hadde tid til å reise og se på båten, så han lurte på om jeg bare kunne sette den på en lastebil og sende den til hans adresse? Noen slenger inn et skambud uten å engang ha stilt spørsmål rundt det som skal selges. Og en som ville kjøpe bil av meg var skeptisk fordi det kun var halvannet år til neste EU kontroll. Så det er ikke alle meldinger det er lett å gi et godt svar på. 

 

Noen båtselgere har rett og slett ikke peiling på båt, sånn er det bare. Og da vil du ikke få de svarene du ønsker uansett. Kanskje de har kjøpt båt, hatt den liggende fire-fem år og konstatert at dette ikke er noe for dem. Da må man ofte se objektet selv, og ta sine egne vurderinger. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det kan selvfølgelig være mange sider av en sak. De eksemplene jeg nevner er båter hvor selgere skriver nesten en lang stil om hvor bra båten er og alt de har gjort, men så kan/vil de ikke svare på elementære ting som jeg har vansker med å forstå at de ikke har kjennskap til ut i fra måten de skriver på. Som jeg skrev innledningsvis er jeg i hovedsak på jakt etter en ny eller nyere båt, ikke et oppussingsobjekt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med trådstarter at det er mye "rart", men når man har benyttet finn.no som sin markedsplass en stund, så venner man seg til de ulike former for kommunikasjon som blir benyttet, og det er ofte en prisfordel å være en tålmodig kjøper der hvor selger er en dårlig kommunikator ovenfor kjøpere. Uansett blir det alltid morsomme historier å fortelle i ettertid på pøbben.

I dagens marked (våren 2020) blir båter solgt usett, og det er sågar budrunder på 20 år gamle kurante båter.  Dette er litt uvant for de av oss som er vant med å kunne handle i et såkalt kjøpers marked de siste 20 årene.  

Link to post
Share on other sites

Etter å ha både kjøpt ny brukte båt og solgt brukt båt på finn så er mitt helhetsinntrykk ganske positivt, men skal kanskje legge til at båten som ble solgt var av en nokså enkel type og siden båten har vært i mitt eie siden den var ny så forenklet det det hele en del. En del rare spørsmål og uinteressante henvendelser var det uten tvil, skambud uten engang å oppgi et navn ble høflig avslått, og endte til slutt med en kjøper som er strålende fornøyd, båt solgt til prisantydning og benyttet kontrakten til Båtadvokaten.

 

Og kan bekrefte at markedet er "HOT" og kunne sikkert ha solgt båten 5-6 ganger til prisantydning.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Litt av grunnen til at markedet er godt nå for selgere er nok situasjonen vi er oppi hvor de fleste må holde seg hjemme i Norge denne ferien. Når det er sagt er det ikke alle båter som blir solgt like fort. 

 

Som selger opplever jeg også mange rare og useriøse henvendelser fra kjøpere, men når jeg mottar seriøse henvendelser svarer jeg på de. Derfor blir jeg forundret over hvor mange useriøse selgere det er.

Link to post
Share on other sites

Solgte en båt for noen uker siden, og fikk en artig melding etter at annonsen hadde lagt ute en time at han var veldig interessert i båten, men at prisen var alt for høy. Svarte bare "OK"....Orker ikke polemikk. Flere interessenter, og båten ble solgt til prisantydning etter et par dager. Nå var dette en rimelig River m/påhenger, men med unntak av de vanlige to-tre skambudene opplevde jeg det som seriøse kjøpere. Men klientellet kan kanskje variere med båttype, pris etc. 

Dette var en typisk "Mor/Far kjøper jolle til 16-åring" type båt, så hadde med voksne å gjøre. Uten at ungdommen skal få noe dårlig stempel av meg, de sullemikklene med skambud er gjerne også voksne...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at mange selgere er lei av useriøse kjøpere men man må i det minste svare så godt man kan seriøst tilbake. Jeg solgte en bil for noen år siden. Jeg ble oppringt midt på natten i 02 tiden av noen ungdommer på fest. Da var interessert i bilen min. Jeg svare de så godt jeg kunne på alle spørsmål også forventet jeg egentlig ikke å høre noe mer. Fikk så sms at de ville komme å hente bilen en kveld noen dager senere for det jeg hadde annonsert den for. Tiden gikk og de kom ikke, så jeg tenkte at det sikkert hadde vært tull. Rett før klokken 23 på kvelden dukket de opp. Da skulle de kjøre i 6 timer hjem igjen og gå på jobb klokken 07 neste dag. Jaggu kjøpte de ikke bilen selv om de virket totalt useriøse på forhånd. De prutet ikke en krone. 

 

Dette hører imidlertid til sjeldenhetene, men moralen er at man vinne på å svare de som virker useriøs også. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har solgt mye (med stor m) på finn.

 

Det verste er å selge bil.. Har ute en bil som ligger ute til litt over 200K, med lav km-stand og dønn strøken.

Den ligger priset under en del tilsvarende biler med mye høyere km-stand og mangler servicehefte etc..

Problemet med salg av bil er oppkjøpere, jeg får skambud på alt i fra 80K til 150K. Heldigvis er det få av disse på kjøp og salg av båt 😊

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk spørsmålet: "Hva er forbruket?" Kun den setningen. Hadde veldig lyst å skrive "ca 3000,- pr fylling" men tenkte at kanskje var det en reel kjøper. Svarte etter beste evne, hørte aldri mer fra fyren...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev 25 minutter siden:

Hehe, Fikk akkurat nesten samme spm: "Denne bruker vel forferdelig mye diesel?"😁 Ikke optimist angående denne henvendelsen..

Da hadde jeg svart:"Da er ikke dette båten for deg."🙂

Useriøse kjøpere/selgere, gidder jeg ikke kaste bort tiden min på.

 

Har til tider vurdert å selge båten til fordel for en annen, men jeg gruer meg.

Det er så mye "rart" der ute, å kjøpe brukt er neimen ikke enkelt det heller. Det blir gjort myyye rart rundt forbi av hjemmemekkere.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 1 time siden:

Det er så mye "rart" der ute, å kjøpe brukt er neimen ikke enkelt det heller. Det blir gjort myyye rart rundt forbi av hjemmemekkere.

Ja, det er helt sikkert. Forøvrig en gruppe som antagelig er rikt representert her på forumet :wink:

Link to post
Share on other sites

Forbrukerrettigheter med kjøpsloven gjør det vanskelig å selge, spesielt med brukt  båt/bil finnes det mange saker der selger har blitt holdt økonomisk ansvarlig for kostnader langt over den opprinnelige salgssummen. Min sønn kjøpte brukt bil av forhandler for litt siden, bilen hadde gått lite og var 6 år gammel, på tilstandsrapport sto det at alt var utslitt. Når jeg spurte selger om dette var svaret. Da slipper vi gærne kunder som krever alt mulig rart på garanti. Så det å gi noe skriftlig vedrørende tilstand kan jeg godt forstå at sitter langt inne.

Antall rævhull og idioter er jevnt fordelt over hele verden i alle samfunnslag, men de aller fleste er hederlige bra folk. Dette gjelder også blant kjøpere og selgere. Skrekken ved salg er å selge til kunden fra helvete.

Link to post
Share on other sites

Var med en kar og så på en ca 30' båt av anerkjent norsk merke. Båten fremsto i virkeligheten som mye mer slitt og møkkete enn bildene på Finn tilsa. Hvorfor ligger det grus og småstein på dørken når det er avtalt visning flere dager i forveien?

På våre spørsmål om toalett, gass, vinsjer etc virket som de skulle, ble omtrent alt besvart med at det visste han ikke, for han hadde aldri brukt det.

Vi oppfattet dette som et klart forsøk på omgåelse av opplysningsplikten ved å spille uvitende. Når båten samtidig startet å ta inn store mengder vann under prøveturen fordi lokket på sjøvannsfilteret ble blåst av(vi oppdaget det når motortemp-alarmen slo ut), samt at ene motoren ikke ville i revers når han skulle legge til, var det takk og farvel fra vår side.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at de som eier båt, OG er aktive på et båtforum, er over snittet interessert i båt og forholdt rundt båthold. . Da jeg kjøpte båten min skjønte jeg fort at eier ikke hadde peiling. Han hadde hatt båten i 4år, med DPH drev, men hadde ingen ide om hva duoprop var. Jeg spurt om alt mulig på visningen. Hvor lang er dreggtauet bak, Jeg tror det er 20m svarte han! Det var 50m.. Han trodde doen brukte ferskvann, selv om gjennomføringen og slange opp til doen er godt synlig når man løfter opp luken i dørken. Etter 30min om bord kunne jeg mer om båten  enn han gjorde.

 

 

Link to post
Share on other sites

Når jeg var student kjøpte jeg meg en rimelig bil til å bruke til og fra deltidsjobb og for å besøke familie. Det viste seg etter hvert at jeg hadde blitt lurt. Side selger hadde eid bilen i så kort tid kom jeg ikke noen vei fordi han mente det var tidligere selgere som hadde jukset. Jeg solgte derfor bilen igjen med stort tap og skrev ned alt som var galt (som jeg hadde funnet) i annonsen. Jeg ble raskt kontaktet av en fyr som var interessert. Han skulle angivelig ha bilen til seg selv og viste hva som måtte gjøres. Jeg solgte bilen for 15.000. En uke senere så jeg bilen min igjen utenfor et gatekjøkken med en annen fyr i dress. Han tok noen andre folk i hånden, så det virket litt mistenksomt. Jeg sjekket finn når jeg kom hjem. Der lå bilen min til salgs for 35.000 kroner. I følge annonsen var bilen helt topp. Jeg så bilen min igjen med andre anledninger etter den ble solgt videre og jeg så fort at det ikke var foretatt noen reparasjon. Jeg oppdaget også at han som hadde kjøpt bilen drev med kjøp og salg av biler. Bare lureri alt sammen... 

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 10 timer siden:

 Når båten samtidig startet å ta inn store mengder vann under prøveturen fordi lokket på sjøvannsfilteret ble blåst av(vi oppdaget det når motortemp-alarmen slo ut), samt at ene motoren ikke ville i revers når han skulle legge til, var det takk og farvel fra vår side.

 

Vel, ting har en pussig tendens å ryke på visning selv om det har virket i alle år. Spørsmålet er bare hvordan det håndteres. Jeg hadde en dynamo som fant ut den skulle konke ut når det var visning. Da var det bare å gjøre som politikerne gjør, legge seg flat og gi lovnad om ny dynamo ved handel. Problem løst... 

 

Var og sjekket ut en Sealine 34 for mange år siden. Stinket gammel diesel, septik, røyk og "luktgjemmer" lang vei. Båten bar tydelig preg av bruk (for en del tid siden) uten vedlikehold. Da prøveturen skulle starte var selger såpass nervøs at han glemte en tau til brygga (jeg så den ikke før det var for sent) og dro av en 2x4 langs brygga. Med begge maskiner på fullt, kompressorer i full uling klarte den 11 knop og pløyde utover, dette pga ekstrem groe på skroget. Den ødela dessverre Sealine for meg for alltid... Så litt klargjøring bør man kunne forvente, men at ting tilfeldigvis ryker under visning er noe annet...

 

 

R.O skrev for 7 timer siden:

Da jeg kjøpte båten min skjønte jeg fort at eier ikke hadde peiling. Han hadde hatt båten i 4år, med DPH drev, men hadde ingen ide om hva duoprop var. Jeg spurt om alt mulig på visningen. Hvor lang er dreggtauet bak, Jeg tror det er 20m svarte han! Det var 50m.. Han trodde doen brukte ferskvann, selv om gjennomføringen og slange opp til doen er godt synlig når man løfter opp luken i dørken. Etter 30min om bord kunne jeg mer om båten  enn han gjorde.

 

 

Det finnes veldig mange som kjører båten sin, rygger den når de parkerer og aldri har åpnet den store luka i gulvet, der det er noe som bråker under. Og som ringer verkstedet når båten ikke virker eller lager rare lyder. Disse kan være artige å kjøpe båt av når de finner ut at megler er sløseri med penger.

 

Kjøpte selv nylig 14 år gammel båt. Selger fremstod som oppriktig men ikke super båtvant, noe han også sa ifra om. Men virket mekanisk påskrudd og han nevnte det han visste var noe å sette fingen på. Det var flere interessenter på båten, men jeg velger å tro at selger valgte meg som kjøper utfra at jeg var klar på at jeg visste det var en "gammel" båt og ting kunne skje. Sålenge skroget ikke smuldret opp fordi det var lappet med pappmasje var det ok.

 

 

Redigert av Kjetil1
Mer tekst (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Profondo skrev for 22 timer siden:

Min sønn kjøpte brukt bil av forhandler for litt siden, bilen hadde gått lite og var 6 år gammel, på tilstandsrapport sto det at alt var utslitt. Når jeg spurte selger om dette var svaret. Da slipper vi gærne kunder som krever alt mulig rart på garanti.

 

Heller ikke dette gir noen sikker beskyttelse mot reklamasjoner dersom det ikke gjenspeiler seg i kjøpesummen.

(Ref. båtadvokaten)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...