Jump to content

Motorkjøp USA-Sverige-Norge


Muhammed

Recommended Posts

Jeg har lenge vurdert å kjøpe motor fra USA, for å slippe unna avgifter er mitt spørsmål:

Kjøpe motor i USA.

Sende den til Sverige.

Kjøre til Sverige, skru av mariniseringsdelene sende de pr. post, ta motoren med meg hjem som bilmotor.

Jeg vet ikke Svenskene har de idiotiske avgiftene som vi har, noen som vet?

Innspill!

Finnes det en lurere måte å gjøre dette på?

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at avgiftsunndragelse ikke er innenfor lovens bokstav, da motoren i det store og det hele fortsatt ikke er delemotor ved innføring, men kun en motor  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Da er mitt spørsmål..

Må man betale avgift hvis man mariniserer en bilmotor?

Hvis ikke, hent motoren i Sverige etter å ha skrudd av mariniseringsedelene, betal mva på kjøpssum ved import, stikk så tilbake til sverige, hent mariniseringsdelene, betal mva av en kjøpssum på disse, dra hjem, skru alt sammen.. Og vips så har man motoren..

 

Det krever selvsagt at det er to forskjellige kvitteringer på kjøpet, en for motoren, en for mariniseringsutstyret som sitter montert.

Link to post
Share on other sites

Kjøper man en bilmotor og mariniserer denne som privatperson i en ikkeprofesjonell hensikt (ikke salg), så er det ikke regelbrudd.

 

Importerer man en marinisert motor og gjør som foreslått i noen av innleggene, så er det å betrakte som regelbrudd.

 

Bruke baatplassen.no som forum for regelbrudd er i seg selv et regelbrudd.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at avgiftsunndragelse ikke er innenfor lovens bokstav, da motoren i det store og det hele fortsatt ikke er delemotor ved innføring, men kun en motor  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Delemotorer er det også avgift på, hvis det er en marinemotor.

 

Fordi det er forbudt, dessverre.  Gjør det på den måten, og du risikerer opp til 400% tilleggsavgift.  Lykke til ... :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke forbudt å innføre en bilmotor, og det er ikke avgifter på den.

Hvis du kjøper en bilmotor hos en Svenske, og mariniseringsdeler hos en annen, så skal man ikke betale avgifter. Eller skal man det?

Link to post
Share on other sites

Kjøper man en bilmotor og mariniserer denne som privatperson i en ikkeprofesjonell hensikt (ikke salg), så er det ikke regelbrudd.

 

Importerer man en marinisert motor og gjør som foreslått i noen av innleggene, så er det å betrakte som regelbrudd.

 

Bruke baatplassen.no som forum for regelbrudd er i seg selv et regelbrudd.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg håper ikke du prater om mitt innlegg, jeg foreslår jo å bygge motoren tilbake til en bilmotor, det kan neppe være ulovlig.

Ber han tilogmed betale MVA på kjøpssum og frakt.

Link to post
Share on other sites

Nedstående er sakset fra Tollvesenets sider, og skulle vel gi en relativt klar beskrivelse av hva loven sier om saken. Jeg synes ellers det er rimelig dustete å be om hjelp til å "finne en lurere måte" å unndra seg avgifter på, i.e. å be Baatplassens brukere medvirke til ulovligheter. Man kan mene hva man vil om hk-avgiften, men så lenge den eksisterer er det smugling å bevisst (faktisk også ubevisst) lure seg unna.

 

 

§ 3-15-1

 

Saklig virkeområde

 

(1) Avgiftsplikten omfatter båtmotorer (fremdriftsmotorer) med minst ni hestekrefter, herunder motorer som er innmontert i båt. Videre omfattes industrimotorer eller andre motorer som markedsføres som egnet til marinisering, herunder løse motorblokker til slike motorer.

 

(2) Avgiftsplikten omfatter også motorer med utstyr for marinisering som tilbys for salg eller montering. Dette gjelder selv om tilbudet framsettes av forskjellige leverandører og faktureres hver for seg, når motor og mariniseringsutstyr tilbys samlet for salg, f.eks. gjennom felles annonsering, markedsføring mv. Tilsvarende gjelder ved innførsel, selv om innførselen fordeles på flere sendinger og skjer fra forskjellige leverandører og til forskjellige mottakere

 

 

Privat marinisering

 

(jf. forskriften § 3-15-1)

 

Avgiftsplikten omfatter kun båtmotorer. Dersom en motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres) faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg). Ervervsmessig marinisering er å anse som produksjon og avgiftsplikt/registreringsplikt som tilvirker oppstår.

 

Likestilt med salg av båtmotor i forhold til avgiftsplikten, er det dersom det ved annonsering eller på annen måte tilbys for salg "byggesett" hvor det inngår avgiftsfri motor, med utstyr for marinisering.

Redigert av sumo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delemotorer er det også avgift på, hvis det er en marinemotor.

Det er ikke forbudt å innføre en bilmotor, og det er ikke avgifter på den.

Hvis du kjøper en bilmotor hos en Svenske, og mariniseringsdeler hos en annen, så skal man ikke betale avgifter. Eller skal man det?

<{POST_SNAPBACK}>

Det hjelper fint lite om man kjøper motor ett sted og mariniseringsutstyr et annet; og for den del om man i tillegg sender motoren til seg selv og mariniseringsutstyret til naboen. Det blir akkurat like mye avgift å betale. Overtredelse av tolloven er IKKE noe man burde ønske seg å få på rullebladet.

 

Og som Hulda sa ovenfor så er det lite pent å drøfte/planlegge/vurdere straffbare handlinger på baatplassen.

 

Men tro ikke dermed at Worse er tilhenger av hk-avgiften. Jeg husker fortsatt konsekvensene av den da den kom i februar 1978.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Avgiftsplikten omfatter kun båtmotorer. Dersom en motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres) faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg).

<{POST_SNAPBACK}>

Men når debatten først er satt i gang, skal det i sannhet sies at det nok foreligger gråsoner og definisjonsspørsmål her. Hva som ligger i om en motor "senere" skal ombygges f.eks? En bilmotor er ganske riktig ikke avgiftsbelagt, og dersom man kjøper denne i år, og bestemmer seg for å marinisere den i 2008, og importerer mariniseringsutstyr da, vil man sikkert være på den trygge siden?

Link to post
Share on other sites

  Jeg synes ellers det er rimelig dustete å be om hjelp til å "finne en lurere måte" å unndra seg avgifter på, i.e. å be Baatplassens brukere medvirke til ulovligheter.  Man kan mene hva man vil om hk-avgiften, men så lenge den eksisterer er det smugling å bevisst (faktisk også ubevisst) lure seg unna.

Hvem er det som har bedt båtplassens brukere til å medvirke ulovligheter? Her spørres det ikke om ting som ikke er lov. Det finnes smutthull i lover, å benytte seg av de er ikke lovbrudd.

Nå henviste du til det tollvesnet sier, og da er jo saken klar, det er ikke lov.

Link to post
Share on other sites

Hvem er det som har bedt båtplassens brukere til å medvirke ulovligheter? Her spørres det ikke om ting som ikke er lov.

<{POST_SNAPBACK}>

Ved finlesing av innleggene dine finner jeg at du ber om en "lur" måte å gjøre ting på. Det er ganske riktig ikke ulovlig å benytte seg av smutthull, heller ikke å lure på ting. Men jeg tolker det fremdeles slik at du vil unndra avgifter

 

Å navigere i lovens gråsone kan sammenlignes med å balansere på et stakittgjerde; før eller siden ramler man ned, er man heldig -på riktig side, er man uheldig -i naboens brenn-nesler. Da er det bedre å holde seg på riktig side, og gjerne støtte seg i gjerdet av og til!

Redigert av sumo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge hensikten med denne importen er å unndra seg avgifter som det står i det opprinnelige innlegget, er det ikke lov

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette har vært fremme før: Kjøpe motor hos søta bror

 

Siterer meg selv fra den tråden:

 

Spurte "Tollvesnet" om dette tidligere i år. Det jeg tror ikke går er å kjøpe en ren båtmotor strippet for mariniseringsutstyr og marinisere den selv. Kravet er at motoren er bil- eller industrimotor for å unngå avgifter.

 

Her er mitt spørsmål og svaret:

Hei!

 

Vurderer privat import av motor over 9hk til bruk som fremdriftsmaskin i

båt.

Motor skal erstatte deffekt motor i eldre båt og vil ikke bli videresolgt.

Motor vil bli marinisert av meg, nødvendig utstyr vil bli kjøpt eller

tilviket i Norge.

Jeg har ingen yrkesmessig tilknytning til motor- eller båt-bransje.

 

Hvordan blir det avgiftsmessige hvis jeg importerer en ren industri- eller

bilmotor.

 

Om ren industrimotor i steden kjøpes fra forhandler i Norge, vil denne da

bli tillagt hk-avgift?

 

mvh

 

Svar:

Med forbehold om at du oppfyller de kravene du selv nevner og som også nevnes i avgiftsrundskrivet Avgift på båtmotorer for 2005:

 

Dersom du importerer eller kjøper en ren bilmotor-/industrimotor og mariniserer denne som privatperson, kan denne importeres uten hk-avgift.

 

Det vil da kun påløpe 25 % merverdiavgift av kjøpesum og av fraktkostnader til Norge.

 

Selve avgiftsrundskrivet finner du på www.toll.no under menyvalgene "Næringsliv" og "Avgifter og gebyr"

 

Vennlig hilsen

Infosenteret

Tollregion Oslo og Akershus

Tel: 22 86 08 50

Fax:22 34 68 30

oslo@toll.no

<{POST_SNAPBACK}>

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ved finlesing av innleggene dine finner jeg at du ber om en "lur" måte å gjøre ting på.  Det er ganske riktig ikke ulovlig å benytte seg av smutthull,  heller ikke å lure på ting. Men jeg tolker det fremdeles slik at du vil unndra avgifter

<{POST_SNAPBACK}>

Det er fortsatt (som du selv sier) ikke ulovlig å benytte seg av smutthull.

Smutthull blir som regel benyttet for å unngå skatter eller avgifter :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Men når debatten først er satt i gang, skal det i sannhet sies at det nok foreligger gråsoner og definisjonsspørsmål her.  Hva som ligger i om en motor "senere" skal ombygges f.eks?  En bilmotor er ganske riktig ikke avgiftsbelagt, og dersom man kjøper denne i år, og bestemmer seg for å marinisere den i 2008, og importerer mariniseringsutstyr da, vil man sikkert være på den trygge siden?

<{POST_SNAPBACK}>

Hulda har gjort det. Først ble lovligheten sjekket med Oslo og Akershus tolldistrikt. En av betingelsene er at dette blir utført av ikke profesjonell utover (gjør det selv) og at motoren skal til eget bruk (ikke selges med profitt som bakgrunn for prosjektet). Er disse to betingelsene til stede burde regelverket være tilfredsstillet.

 

Om motoren først er marine, avmariniseres og senere re-mariniseres, er betingelsene brutt. Om man importerer en marinemotor og marininseringsutstyr i forskjellige batcher, er dette ogå regelbrudd.

Link to post
Share on other sites

Er det om å gjøre for enhver pris å ikke betale avgifter til staten, er det virkelig så mye å spare på å kjøpe motor i utlandet. Det vil jo medføre endel ekstra arbeid og tid men gjør du allt selv koster det ikke noe.

Jeg vurderte også å kjøpe motor i svergie, men fant ut at det ikke var mye å spare tvert imot det hadde blitt vesentlig dyrere hvis man fulgte "boka". Jeg hadde riktignok ikke tenkt å ta den inn i deler.

Et annet element er hva med garanti arbeid, hvis du kjøper motor(brukt) med garanti i svergie.Jeg fikk opplyst at i så tillfelle måtte motor fraktes til forhandler.

 

 

TP

Link to post
Share on other sites

Er det om å gjøre for enhver pris å ikke betale avgifter til staten, er det virkelig så mye å spare på å kjøpe motor i utlandet. Det vil jo medføre endel ekstra arbeid og tid men gjør du allt selv koster det ikke noe.

Jeg vurderte også å kjøpe motor i svergie, men fant ut at det ikke var mye å spare tvert imot det hadde blitt vesentlig dyrere hvis man fulgte "boka". Jeg hadde riktignok ikke tenkt å ta den inn i deler.

Et annet element er hva med garanti arbeid, hvis du kjøper motor(brukt) med garanti i svergie.Jeg fikk opplyst at i så tillfelle måtte motor fraktes til forhandler.

TP

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror ikke det er så mye å spare i utgangspunktet.

 

Kjøper du en brukt motor i utlandet, må du naturligvis tilbake til selger for reklamasjon. Kjøper du en ny motor har i hvert fall Volvo et system der du kan kontakte hvilken som helst forhandler. Men vær klar over at som del av reklamasjonsbehandlingen så blir motornummeret rapportert inn. Volvo vil få en mismatch hvis en norsk båt i Norge reklamerer i Norge på en svensk motor. Da blir reklamasjonen avvist. Volvo vil ikke ta del i medvirkning til smugling (slik jeg har forstått det).

 

Hulda har konvertert en gammel bilmotor på ca. 160 hk. Motor inkludert totaloverhaling av selve motor og alle aggregater pluss noen nye, nytt gear, CAV-ledd, mariniseringsdeler, aksling og propell kom på kr. 110.000. Jeg har sjekket med en forhandler i New York: Hvis jeg skulle trenge en ny motor så har de 100 stk renoverte på lager til en pris av $1.500 ex works. Det vil si at man kan få inn en ferdig "momset" motor til rundt 15- til 20.000 kroner. Det er på denne bakgrunn man kan begynne å fundere på om USA er et høykostland.

Link to post
Share on other sites

Noe er det jo å spare selv om man gjør alt lovlig og betaler de avgifter som skal betales.

 

En bekjent sjekket opp prisen på en Mercruiser 1,7 tdi i USA for en tid tilbake. Omregnet med den tids valutakurs kom motoren som koster 150.000 fra forhandler her i Norge på kun 70.000 i USA. Med tillegg av HK-avgift, frakt og mva så kom prisen ferdig til Norge på ca. 115.000. Det blir da 35.000 spart. Så spørs det om dette er verdt å miste garanti og reklamasjonsmuligheter for. Vedkommende i dette tilfelle fikk kjøpt en overvintret fjorårsmodell for 125.000,- fra en Norsk forhandler og da var jo valget i og for seg enkelt.

Link to post
Share on other sites

Jada, det kan være en del og spare, men man må være bevisst. I løpet av de siste tre årene har vi kjøpt til venner og bekjente 6 båter hos Axelsson Marin i Strömstad med tildels store besparelser. Det har vært fra skjærgåsdsjeeper med påhengere til gummijoller. Alle naturligvis lovlig importert til Norge.

 

Men skal man skaffe seg en liten påhenger, så er den vesentlig dyrere i Sverige enn i Norge. Det er dessuten lett å plumpe uti, eksempelvis hvis man ikke er obs på utførselen fra Sverige og må momse i begge land. Det skjer det også en del av...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...