Jump to content

HANSVIK 16,5 familie som går meeeget tregt !


Pesseluuur

Recommended Posts

Hei. Jeg har en hansvik 16,5 familie (med bakke og fremre del av kalesje) med en langstammet 4-takt Suzuki DF25. Synes båten går utrolig tregt selv på full gass. Sist målt i gule sider på sjøen-appen gjorde den maks 13 knop i ganske rolig sjø, 2 voksne i framsetene. Usikker på stigning på propellen som står på.Har ikke powertrim. Har prøvd å justert til ytterste, og nest ytterste låsehull, for å få motoren vinklet litt mer opp mot vannflaten. For meg ser det ut som at selve motorfestet er montert alt for langt ned på speilet, men samtidig er det ikke mye høyde å hente før låseboltene ikke har noe å klemme på. Ser ut som at kavitasjonsplaten er langt under vannflaten. Bør jeg sette på propell med større stigning for å få mere fart? Setter stor pris på tips og tilbakemelding generelt :-)

Link to post

 

Pesseluuur skrev 19 minutter siden:

Har prøvd å justert til ytterste, og nest ytterste låsehull, for å få motoren vinklet litt mer opp mot vannflaten. For meg ser det ut som at selve motorfestet er montert alt for langt ned på speilet, men samtidig er det ikke mye høyde å hente før låseboltene ikke har noe å klemme på. Ser ut som at kavitasjonsplaten er langt under vannflaten.


i den farta det er snakk om her , så er ikke monteringshøyde så viktig som på mer hurtiggående båter.   Og det er kavitasjonsplatas høyde ift bunnen på båten som er interessant.  Og hvis båten har litt kjøl så må ofte motoren stå litt dypere for at propellen skal få rent, "uturbulent" vann å jobbe med.   Mistenker også at det heller ikke er noe å tjene på å tilte motoren helt ut


Kan godt være du bør bytte propell  - men sannsynligvis til en med mindre stigning enn du har nå  - om ikke motoren orker å dra mer stigning så går det bare enda tregere.  har du turteller? 

 

Jeg anser Hansvik 16,5 å være et temmelig lettdrevet skrog med moderate motorstyrker.  Kan det tenkes at båten din har en flytetank/dobbeltbunn som er full av vann...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Okei. Har ikke turteller nei. Står ikke NOEN stempling på båten heller, men tror ikke det er av de aller eldste 16,5-fotingene. Turtallet er ikke akkurat høyt under fullt pådrag. Har ikke sjekket med motordeksel av om wire strammer helt og holdent på gassen heller. Motoren går veldig rent lydmessig ihvertfall. Mulig det? Er jo ingen tappemulighet på flytetankene. Vil jeg høre skvulping om den gynges til sidene på båthenger, om den er full av vann i flytetankene?

Link to post

lenge siden jeg var ombord i en nå så det tør jeg ikke si. 

20 knop med 20hk kan vel være oppnåelig med flekk ny båt helt uten utstyr , ellers sannsynligvis en tanke optimistisk (derav uttrykket "brosjyreknop") 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er vel kanskje det Ivar. Men 13 knop syntes jeg var skammelig tregt utifra hva jeg leser ellers her hva folk har fått av fart på sine 16,5 fotinger. Si at jeg finner ut at det er vann i flytetankene, vi ikke det lureste være å borre hull helt i toppen på sidetankene, for å føre slange ned å tømme vannet med, for så å tette igjen med plugg? Noen idéer?

Link to post

Jeg hadde samme båt som første båt. Jeg hadde en 18 hk Tohatsu 2 takt på den. Jeg fikk 18-20 knop alene. Og 15-16 knop med 3 voksne karer. Vet ikke hvor gammel båten din er. Ofte er de eldre båtene bygget med tanke på en 2 takts motor som er mye lettere. Jeg merket stor forskjell i fart med litt endring i vekt på båten min. Du kan prøve å montere "smart tabs" som er en type trimplan som vil gi deg mer løft bak. Det kan gjøre at båten planer lettere i lavere fart, men kan ikke garantere at det hjelper hvis det er andre ting som er galt. Det er uansett en billig investering. Koster fra 1000 kroner opp til rundt 3000. Ofte det er tilbud. Det er ikke noe elektronikk. De justerer seg selv etter hastighet. Er bare å skru fast i bunnen av båten også gjør de jobben selv.  Viktig å velge smart tabs etter motorstørrelse og lengden på båten for at det skal virke. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Pesseluuur skrev for 9 timer siden:

Det er vel kanskje det Ivar. Men 13 knop syntes jeg var skammelig tregt utifra hva jeg leser ellers her hva folk har fått av fart på sine 16,5 fotinger. Si at jeg finner ut at det er vann i flytetankene, vi ikke det lureste være å borre hull helt i toppen på sidetankene, for å føre slange ned å tømme vannet med, for så å tette igjen med plugg? Noen idéer?

 

Det skal gå fint. Du kan bruke en slik til å ordne hullet etterpå. https://www.watski.no/Dreneringsplugg-11e2y?artnr=14061-2&gclid=CjwKCAjw8df2BRA3EiwAvfZWaLl_FRzsRUUu_on2kB2oeXcMIRUO8pL0_47K6XDAI17ylohaURrEHBoCyKIQAvD_BwE 

 

Bare husk at et hull til å tappe ut vann ikke fjerner problemet. Hvis det er vann bør du finne årsaken og fikse det. 

Eventuelt kan du lage en inspeksjonsluke, men jeg skal ikke garantere at denne luken er sterk nok til å motstå vanntrykket dersom båten begynner å lekke mye. https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/ventilasjon/motorromsvifter/inspeksjonsluke-2000037323

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei,

Har akkurat gått til innkjøp av Hansvik 16,5 familie med styreplass foran.

Denne har en 25 hk Yamaha fra 90-tallet en gang ifølge serienr.

Jeg sliter også med å få den i plan med passasjer og litt bagasje.

Med meg alene går den i plan relativt kjapt og gjør nok 15-17 knop.

Men med litt vekt i (ca 200 kg +-) kommer jeg knapt opp i 10 knop.

Kan det være propellen som er helt feil stigning på?

Motoren sviver bra på tomgang og kommer opp i turtall i fri men under pådrag virker det som om den jobber tungt.

Har prøvd å juster tilt inn/ut og funnet en god plassering på 3 hakk ut fra akterspeilet.

Flytetankene er sjekket tomme for vann så det kan ikke være det som er synderen.

Det skal sies at det er 4 år siden båten var på vannet sist og er ikke bunnsmørt i senere tid.

 

Er det noen som har noen innspill på hva jeg kan gjøre for å slippe å daffe rundt og lage hinsides store bølger til kanopadleres store forargelse? :)

Link to post
  • 11 måneder senere...

Har prøvd den med både 2 og 8 stk ombord nå i sommer  med en del bagasje.

Blir litt ustadig sideveis i 15 knop, da den klatrer litt opp på vannet.

Men holder kursen fint,lite ratting.   Bølgene går også greit, uten slag.

Traust god båt.  Steglister er tenkt montert for å holde vann og luft litt mere under båten, og øke farten/ senke planingsterskel, og få den mer stabil sideveis.  
 

Link to post
Rabbit skrev for 12 timer siden:

Hei  har akkurat kjøpt en 16,5 family.

30 hk yamaha 4t.

Den henger godt fast i vannet, 15 knop med 3 personer.

Tenker montere steglister. Noen her som har gjort dette.

Isåfall interresert i plassering, lengde og størrelse på profil.   

Er det dobbel bunn i disse båtene, som det kan ha kommet vann i? Ellers er vel ikke 15 knop så riv ruskende galt med 3 personer ombord. Min Rana 17, som har et lignende skrog, klarer 18 knop under gode forhold, med meg alene ombord. Jeg har en gammel 30 hk Johnson totakter.

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Link to post
Rabbit skrev for 14 timer siden:

Tenker montere steglister. Noen her som har gjort dette.

Isåfall interresert i plassering, lengde og størrelse på profil.   

 

ikke hørt om noen som har gjort slikt.   Men ser for meg at det burde hjelpe på både løft , fart (til en viss grad) og stabilitet under fart, om man treffer med utformingen.

Og så er det jo alltid en sjanse for at en slik skrogmodifikasjon ikke funker helt slik man ønsker, slik at det kan trenge litt justering..

Ser for meg at å lage et skarpere slag i overgangen mellom bunn og skrogside kan funke, slik som Askeladden gjorde på 14 foteren sin...:

https://i.ebayimg.com/images/g/UnAAAOSwtNdcsLbI/s-l960.jpg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...