Pesseluuur Startet 2.Juni.2020 Del på Facebook Startet 2.Juni.2020 Hei. Jeg har en hansvik 16,5 familie (med bakke og fremre del av kalesje) med en langstammet 4-takt Suzuki DF25. Synes båten går utrolig tregt selv på full gass. Sist målt i gule sider på sjøen-appen gjorde den maks 13 knop i ganske rolig sjø, 2 voksne i framsetene. Usikker på stigning på propellen som står på.Har ikke powertrim. Har prøvd å justert til ytterste, og nest ytterste låsehull, for å få motoren vinklet litt mer opp mot vannflaten. For meg ser det ut som at selve motorfestet er montert alt for langt ned på speilet, men samtidig er det ikke mye høyde å hente før låseboltene ikke har noe å klemme på. Ser ut som at kavitasjonsplaten er langt under vannflaten. Bør jeg sette på propell med større stigning for å få mere fart? Setter stor pris på tips og tilbakemelding generelt :-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Pesseluuur skrev 19 minutter siden: Har prøvd å justert til ytterste, og nest ytterste låsehull, for å få motoren vinklet litt mer opp mot vannflaten. For meg ser det ut som at selve motorfestet er montert alt for langt ned på speilet, men samtidig er det ikke mye høyde å hente før låseboltene ikke har noe å klemme på. Ser ut som at kavitasjonsplaten er langt under vannflaten. i den farta det er snakk om her , så er ikke monteringshøyde så viktig som på mer hurtiggående båter. Og det er kavitasjonsplatas høyde ift bunnen på båten som er interessant. Og hvis båten har litt kjøl så må ofte motoren stå litt dypere for at propellen skal få rent, "uturbulent" vann å jobbe med. Mistenker også at det heller ikke er noe å tjene på å tilte motoren helt ut Kan godt være du bør bytte propell - men sannsynligvis til en med mindre stigning enn du har nå - om ikke motoren orker å dra mer stigning så går det bare enda tregere. har du turteller? Jeg anser Hansvik 16,5 å være et temmelig lettdrevet skrog med moderate motorstyrker. Kan det tenkes at båten din har en flytetank/dobbeltbunn som er full av vann...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Pesseluuur Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Okei. Har ikke turteller nei. Står ikke NOEN stempling på båten heller, men tror ikke det er av de aller eldste 16,5-fotingene. Turtallet er ikke akkurat høyt under fullt pådrag. Har ikke sjekket med motordeksel av om wire strammer helt og holdent på gassen heller. Motoren går veldig rent lydmessig ihvertfall. Mulig det? Er jo ingen tappemulighet på flytetankene. Vil jeg høre skvulping om den gynges til sidene på båthenger, om den er full av vann i flytetankene? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Første båten vi hadde var en sånn en.... Der satt det en 40hk Mariner 2-takt, følte ikke den var voldsomt overkill. Så en 25 hk er kanskje ikke mer enn det må være? Sitér dette innlegget Link to post
Pesseluuur Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 (redigert) Såpass ja. Nei men ser på hansvik sin hjemmeside at med en 20hk motor skal maksfart være ca 20 knop, så noe må jo være galt. Noen av dere som vet om Hansvik 16,5" har plugger noen sted i flytetankene som kan skrues ut for å tømme eventuelt vann? Redigert 2.Juni.2020 av Pesseluuur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 lenge siden jeg var ombord i en nå så det tør jeg ikke si. 20 knop med 20hk kan vel være oppnåelig med flekk ny båt helt uten utstyr , ellers sannsynligvis en tanke optimistisk (derav uttrykket "brosjyreknop") Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Pesseluuur Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Det er vel kanskje det Ivar. Men 13 knop syntes jeg var skammelig tregt utifra hva jeg leser ellers her hva folk har fått av fart på sine 16,5 fotinger. Si at jeg finner ut at det er vann i flytetankene, vi ikke det lureste være å borre hull helt i toppen på sidetankene, for å føre slange ned å tømme vannet med, for så å tette igjen med plugg? Noen idéer? Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 (redigert) Jeg hadde samme båt som første båt. Jeg hadde en 18 hk Tohatsu 2 takt på den. Jeg fikk 18-20 knop alene. Og 15-16 knop med 3 voksne karer. Vet ikke hvor gammel båten din er. Ofte er de eldre båtene bygget med tanke på en 2 takts motor som er mye lettere. Jeg merket stor forskjell i fart med litt endring i vekt på båten min. Du kan prøve å montere "smart tabs" som er en type trimplan som vil gi deg mer løft bak. Det kan gjøre at båten planer lettere i lavere fart, men kan ikke garantere at det hjelper hvis det er andre ting som er galt. Det er uansett en billig investering. Koster fra 1000 kroner opp til rundt 3000. Ofte det er tilbud. Det er ikke noe elektronikk. De justerer seg selv etter hastighet. Er bare å skru fast i bunnen av båten også gjør de jobben selv. Viktig å velge smart tabs etter motorstørrelse og lengden på båten for at det skal virke. Redigert 3.Juni.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Pesseluuur skrev for 9 timer siden: Det er vel kanskje det Ivar. Men 13 knop syntes jeg var skammelig tregt utifra hva jeg leser ellers her hva folk har fått av fart på sine 16,5 fotinger. Si at jeg finner ut at det er vann i flytetankene, vi ikke det lureste være å borre hull helt i toppen på sidetankene, for å føre slange ned å tømme vannet med, for så å tette igjen med plugg? Noen idéer? Det skal gå fint. Du kan bruke en slik til å ordne hullet etterpå. https://www.watski.no/Dreneringsplugg-11e2y?artnr=14061-2&gclid=CjwKCAjw8df2BRA3EiwAvfZWaLl_FRzsRUUu_on2kB2oeXcMIRUO8pL0_47K6XDAI17ylohaURrEHBoCyKIQAvD_BwE Bare husk at et hull til å tappe ut vann ikke fjerner problemet. Hvis det er vann bør du finne årsaken og fikse det. Eventuelt kan du lage en inspeksjonsluke, men jeg skal ikke garantere at denne luken er sterk nok til å motstå vanntrykket dersom båten begynner å lekke mye. https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/ventilasjon/motorromsvifter/inspeksjonsluke-2000037323 Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Har du forsøkt å tilte motoren lenger inn? Hvis båten er i tyngste laget for motoren kan dette bidra litt til å få den over planingsterskelen, er min erfaring. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Cerberus Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Har en Hansvik 16.5 i husstanden med Yamaha 9.9 sport oppgradert med forgasser. Den er uten fordekk og denslags og kjøres med styrekult. Det går kansje 17 knop med meg aleine i og 15 med to personer. Ellers er det godt synlige skruplugger for tankene foran og bak på den samt en under. Sitér dette innlegget Link to post
Pesseluuur Svart 4.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Det har jeg ikke prøvd, kan selvfølgelig være en mulighet det også :-) Sitér dette innlegget Link to post
Pesseluuur Svart 4.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 (redigert) Cerberus, hvor er den under? Så nå at i flytetanken foran og de på sidene er det bare en kjip gummiplugg du drar rett ut og inn. Redigert 4.Juni.2020 av Pesseluuur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jeger_ludvigsen Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 Hei, Har akkurat gått til innkjøp av Hansvik 16,5 familie med styreplass foran. Denne har en 25 hk Yamaha fra 90-tallet en gang ifølge serienr. Jeg sliter også med å få den i plan med passasjer og litt bagasje. Med meg alene går den i plan relativt kjapt og gjør nok 15-17 knop. Men med litt vekt i (ca 200 kg +-) kommer jeg knapt opp i 10 knop. Kan det være propellen som er helt feil stigning på? Motoren sviver bra på tomgang og kommer opp i turtall i fri men under pådrag virker det som om den jobber tungt. Har prøvd å juster tilt inn/ut og funnet en god plassering på 3 hakk ut fra akterspeilet. Flytetankene er sjekket tomme for vann så det kan ikke være det som er synderen. Det skal sies at det er 4 år siden båten var på vannet sist og er ikke bunnsmørt i senere tid. Er det noen som har noen innspill på hva jeg kan gjøre for å slippe å daffe rundt og lage hinsides store bølger til kanopadleres store forargelse? :) Sitér dette innlegget Link to post
Rabbit Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 (redigert) Hei har akkurat kjøpt en 16,5 family. 30 hk yamaha 4t. Den henger godt fast i vannet, 15 knop med 3 personer. Tenker montere steglister. Noen her som har gjort dette. Isåfall interresert i plassering, lengde og størrelse på profil. Redigert 28.Juli.2021 av Rabbit Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 (redigert) Faktum er vel at desse er egentlig heilt ræva båter. Ustødig som f og treg som bare det. sikkert fin å ro Redigert 28.Juli.2021 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rabbit Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Har prøvd den med både 2 og 8 stk ombord nå i sommer med en del bagasje. Blir litt ustadig sideveis i 15 knop, da den klatrer litt opp på vannet. Men holder kursen fint,lite ratting. Bølgene går også greit, uten slag. Traust god båt. Steglister er tenkt montert for å holde vann og luft litt mere under båten, og øke farten/ senke planingsterskel, og få den mer stabil sideveis. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Vi hadde 40hk 2-takt på vår. Gikk fint i plan med 2 voksne og 2 barn, og gjorde vel 25knop alene. Men den er vel bare godkjent for 30hk elns mener jeg å huske.... Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 (redigert) Rabbit skrev for 12 timer siden: Hei har akkurat kjøpt en 16,5 family. 30 hk yamaha 4t. Den henger godt fast i vannet, 15 knop med 3 personer. Tenker montere steglister. Noen her som har gjort dette. Isåfall interresert i plassering, lengde og størrelse på profil. Er det dobbel bunn i disse båtene, som det kan ha kommet vann i? Ellers er vel ikke 15 knop så riv ruskende galt med 3 personer ombord. Min Rana 17, som har et lignende skrog, klarer 18 knop under gode forhold, med meg alene ombord. Jeg har en gammel 30 hk Johnson totakter. Redigert 29.Juli.2021 av Korsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rabbit Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 (redigert) Er dobbelt bunn ja. Montert drenering i både bunn og sidetanker. Så det er ikke extra ballast med på turen. Redigert 29.Juli.2021 av Rabbit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 Rabbit skrev for 14 timer siden: Tenker montere steglister. Noen her som har gjort dette. Isåfall interresert i plassering, lengde og størrelse på profil. ikke hørt om noen som har gjort slikt. Men ser for meg at det burde hjelpe på både løft , fart (til en viss grad) og stabilitet under fart, om man treffer med utformingen. Og så er det jo alltid en sjanse for at en slik skrogmodifikasjon ikke funker helt slik man ønsker, slik at det kan trenge litt justering.. Ser for meg at å lage et skarpere slag i overgangen mellom bunn og skrogside kan funke, slik som Askeladden gjorde på 14 foteren sin...: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rabbit Svart 5.August.2021 Del på Facebook Svart 5.August.2021 Takker Det skal jeg teste Sitér dette innlegget Link to post
Rabbit Svart 5.August.2021 Del på Facebook Svart 5.August.2021 (redigert) Noen som kan se årsmodell ut fra disse bildene. Er en HANSVIK 16.5 FAMILY Redigert 5.August.2021 av Rabbit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.