Jump to content

Slutt på avgiftsfri diesel i UK fra nyttår.


Sydvesten

Recommended Posts

Satt her og leste Practical Boat Owner, de meldte om stor bekymring hos både marinaer og båtfolket over i UK etter at det formeldt bestemt at den avgiftsfrie rød dieselen forvinner fra nyttår. Prisen vil øke fra dagens nivå på rundt 0.3 pund til bortimot pundet for literen.

 

Mon tro når våre rødgrønne politikere kommer inn på samme tanken, time will show..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg har fundert på det samme selv.

 

Fiskeflåten og yrkesflåten vil aldri godta veiavgift på sjøen. En evt. miljøavgift vil yrkesflåten heller ikke godta nå med dagens høye bunkerspriser. Bunkerskostnaden er i ferd med å knekke næringen for tiden.

 

Så dieselavgift for fritidsflåten, dvs båter som ikke er fiskeriregistrert og ikke registrert i skipsregisteret (?), er lite gjennomførbart av følgende årsaker:

 

-Fiske og yrkesflåten vil aldri godta ny (vei)avgift på sjøen.

-Dyrt å bygge ut dobbel tankkapasitet rundt kysten for dieselleverandørene.

-Vanskelig å kontrollere at fritidsbåt ikke benytter farget diesel.

-Innføres farget diesel kun for yrkesbåter og blank for lystbåter kan lystbåteier hevde at dieselen er fylt utenlands (for de som bor nærmt svenskegrensen)...

-OG hva med de 50 fots store princessene som er registrert i skipsregisteret og sikkert eid av et AS: Skal de få kjøre på avgiftsfri diesel mens Nidelven på 24 fot med 25HK Volvo må betale avgift?? (Nidelv eieren har sikkert råd, det er verre med meg som bruker 35 liter i timen..)

 

 

MEN: På den annen side, leser på Baatplssen at tollbåten stopper båter på østlandet støtt og stadig. Kanskje tollvesenet og båtpolitiet heretter får nye, viktige oppgaver: Kontrollere fargen på dieselen i fritidsbåtflåten??

 

Mitt råd er: HOLDE KJEFT OM SAKEN og ikke vekk en sovende, avgiftskåt bjørn(politiker)!

Link to post
Share on other sites

Satt her og leste Practical Boat Owner, de meldte om stor bekymring hos både marinaer og båtfolket over i UK etter at det formeldt bestemt at den avgiftsfrie rød dieselen forvinner fra nyttår.

<{POST_SNAPBACK}>

Her er en pågående diskusjon om dette ....

 

Faktum er at det vistnok er en skatteharmonisering mellom EU landene, og den "røde" dieselen som bønder, fiskere, industri og boligoppvarming (oljefyring) bruker, har mindre avgift enn den som brukes på veien.

En av problemstillingene er jo selvsagt at hvis harmonisering blir foretatt ihht EU landene, så bør skatt på "hvit" diesel synke, slik at skatt all diesel er på samme nivå som resten av EU, og ikke høyere. Og som nevnt hvis det bare gjelder lystbåtflåten, så kan en få problemer med infrastrukturen for leveranse av diesel til lystbåtflåten ... og hvilken negativ innvirkning det vil ha på salg av nye / brukte båter, samt turistnæringen mm.

 

Mange ting å tenke på, men les og lær argumentasjonene hvis dette en dag skjer i Norge...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt sikker på hvorvidt det er noen gode argumenter for at fritidsflåten skal tillates å bruke drivstoff med lavt avgiftsnivå.

Ser ikke helt hvorfor en med 2 x 300 diesel i båten skal ha avgiftsmessige fordeler fremfor en barnefamilie med en gammal bil med unger som skal i barnehave,skole,aktiviteter.

Miljøavgifter betaler jo alle, uansett om drivstoffet kommer fra bunkersanlegg eller pumpa på bensinstasjonen. Yrkesfartøy bruker jo gjerne kvaliteten MGO, så å skille yrkesfartøy og fritidsfartøy er ikke noe problem.

Det er heller ikke noe problem å kontrollere dette. Sporstoffene, som varierer fra land til land, vil være i motor med systemer lenge etter at den første tanken med avgifsfritt drivstoff er fyllt.

Vedkommende som blir stoppet med 2 x 500 liter avgiftsfritt på tanken og hevder dette er kjøpt i utlandet, vil øyeblikkelig få et forelegg for smugling.

Jeg er rimelig sikker på at det er kun et spørsmål om tid før "avgiftsfri" diesel til fritidsfartøy forsvinner, uansett fargen på regjeringa. Det er ingen logikk i at han med 10 hk. påhenger på 16 fots båt skal subsidiere han med 2 x 300 diesel.

Har man kjøpt en slik båt har man gjort et valg, og alle valg har konsekvenser.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Samtidig detter det inn en melding fra Wood Mackenzie, et annet oljekonsulent-firma, som trekker opp spennende vyer for oss som ikke synes diesel er det morsomste som finnes. De viser til økningen i dieselbiler, ACEA antyder at halvparten av alle nye biler i Europa i år vil være dieseldrevet. For 15 år siden representerte denne nisjen 14 prosent. Dermed har vi hatt et dieselforbruk som har økt med 4 prosent hvert år, mens bensinforbruket har sunket med nesten 3 prosent p.a. Fra et forbruk på 200 millioner tonn diesel i år, vil vi trenge 250 millioner om ikke så veldig mange år.

 

Den mengden finnes ikke, og for å få den frem må det bygges kanskje ti store cracking-anlegg som kan omforme den bensinen som stadig færre vil ha, til diesel og flydrivstoff. Halvparten bør være klar i løpet av de neste fem år, og her snakker vi store penger. Penger som blir hentet inn fra pumpeprisen slik at det ikke vil ta lang tid før diesel blir vesentlig dyrere enn bensin, med mindre dieselglade myndigheter igjen favoriserer dieselen med fiskale fordeler. Det har de jo gjort før, det er den eneste forklaringen på dieselmotorens voldsomme utvikling de siste 20 årene.

 

Når det parallellt dukker opp slike artikler, demper det sannsynligvis heller ikke avgiftskåtheten hos våre kjære folkevalgte.

 

Vi får se det positive i det: Verdien på båter med bensinmotor går nok snart i taket...?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Vel, kan ikke de fleste dieselmotorene i fritidsbåter gå på MGO kvalitet?

Flere av de plassene jeg bunkrer finnes kun MGO og det er bunkringssteder som er tilrettelagt KUN for småbåt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg har observert det riktig så var det ikke avgiftene som førte til at VW på 60-tallet begynte å utvikle små dieselmotorer til personbiler. Det var virkningsgraden til dieselprosessen, dvs forsøk til å redusere forbruket. Alle de andre bilprodusenter kom vel haltende etter - nå til slutt japanerne.

 

Jeg ser bort fra 'personbilene' med dieselmotor som ble produsert av DB i flere tiår før VW begynnte. De var vel nokså sær og kan imho ikke tas til inntekt for utviklingen som dieselmotoren i personbiler gjennomgikk.

 

Forøvrig var det for noen år siden en artikkel i 'Motortechnische Zeitschrift' (fagmagasinet hvor utviklingsavdelingene til tyske (bil-)motorprodusenter publiserer) om at man så på 3-sylindrede 2-taktsdieselmotorer til biler. DETTE ville jo bli spennende ikke minst til det laveste segmentet av fritidsflåten.

 

Når det gjelder cracking så er jeg på nokså tynn is, men er det ikke slik at en i prinsippet (!) kan lage hva som helst av oljen så lenge det går mot kortere molekyler (det er jo derfor det heter cracking)? Dvs du kan lage propan av asfalt (og dermed også bensin, diesel osv) men ikke asfalt av propan.

Link to post
Share on other sites

MGO og findiesel?

Trur det er mykje forvirring ute å går angåande kvalitet og navn på diesel. Dieselkvaliteten blir som regel angitt etter hvor fin den er, feks 2000ppm eller 500ppm, der 500 ppm er finest.

 

MGO-GO-"findiesel" osv er akkurat det samme. Feks er det som på "marineavdelingen" heite GO-11 500ppm akkurat det samme som blir brukt på biler/solgt på bensinstasjoner. GO=gassolje, 11=er den temperaturen dieselen begynder å "stivne" på, og 500ppm er "finheten" på dieselen. Forskjelen er at marinedieselen blir tilsatt ett fargestoff.

 

Prisforskjelen på diesel som er 500ppm og 2000ppm er langt fra så stor som det kan virke at enkelte trur, ca 15øre pr. liter.

På nye båtmotorer som har avanserte innsprøytings-system og høye pumpetrykk, er det absolutt å anbefale at en bruker diesel som har reinhet på 500ppm, men diesel som har feks 2000ppm KAN brukast. Spør neste gang hvilken dieselkvalitet dere får, marinaen er pliktig til å oppgi dette.

 

Du får selfølgeli diesel av andre renheter enn 500 og 2000, dette er bare et eksempel.

Link to post
Share on other sites

I Sverige koster det jo skjorta å kjøre diesel. Det er vel mer seilbåter der, men det finnes jo også båter med store dieselmotorere i bøtter og spann der også??

 

Har det alltid vært slik i Sverige eller kan vi se litt på hva som skjedde der ved innføring? Tror ikke dette vil ha så stor påvirkning, vi venner oss jo til det mest utrolige i dette landet. Skal snart betale 52.500 kroner til staten fordi jeg var så dum å kjøpe meg et sted å bo...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt sikker på hvorvidt det er noen gode argumenter for at fritidsflåten skal tillates å bruke drivstoff med lavt avgiftsnivå.........

Det er heller ikke noe problem å kontrollere dette. Sporstoffene, som varierer fra land til land, vil være i motor med systemer lenge etter at den første tanken med avgifsfritt drivstoff er fyllt.

Vedkommende som blir stoppet med 2 x 500 liter avgiftsfritt på tanken og hevder dette er kjøpt i utlandet, vil øyeblikkelig få et forelegg for smugling.....

Jeg er rimelig sikker på at det er kun et spørsmål om tid før "avgiftsfri" diesel til fritidsfartøy forsvinner, uansett fargen på regjeringa.Har man kjøpt en slik båt har man gjort et valg, og alle valg har konsekvenser.

<{POST_SNAPBACK}>

Er i prinsippet helt enig med den første delen her....

 

Kontrollering er noe annet, da det er snakk om harmonisering av avgifter, og fri handel her borte... dvs., at det ikke blir snakk om smugling... (Grønn diesel i Irland, Rød i Skottland og England, og Hvit i Frankrike)...alle innenforbi min "Fri handel" rekevidde.... og jeg kan vel også kjøpe diesel for eksport når jeg reiser fra Norge...... Desuten, så vil kontroll systemet, og kostnaden ved å opprettholde effektiv kontroll mye dyrere en hva som "skattetapet" er ved å ikke opprettholde skatterabatten.

 

Desuten så kjører nesten alle her borte på MDO (gassolje), og vi bruker stort sett samme leverandører som fiskeflåten ... hvertfall i de fjernere områdene (som Skottland) .... så hvor skal jeg fylle diesel ... med mindre leverandøren har separate tanker for hvit diesel, som sikkert ikke blir økonomisk forsvarlig ...... da dreper men ganske enkelt en industri....

 

Valget har jeg gjort, og vil leve med det ... har ingen problemer med det, eller konstnadene som en eventuell endring vil bringe med seg ....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

hva er rasjonalet for at fritidsbåter skal kjøre avgiftsfritt?

 

barx

<{POST_SNAPBACK}>

Vi kjører da ikke avgiftsfritt, det er blant annet miljøavgift lagt på den grønne dieselen vi har i Norge. Den avgiften det eventuelt blir snakk om legge på er veiavgiften som er innbakt i bensinavgiften i Norge og dieselavgiften på biler. De med bensinmotorer betaler jo alt veiavgift på sjøen... Jeg tror vi trenger et total omlegging av drivstoffavgiften før dette blir aktuelt i Norge.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:discuss: Er prinsipiell motstander av drivstoffavgifter som ingen vet hva brukes til, men det er egentlig irrelevant her. Hva som er relevant er imidlertid hvorvidt en båt skal belastes med en veiavgift, hvis det da er det navnet denne avgiften kamufleres under. Jeg kjører ikke min båt på norske veier, ihvertfall ikke for egen maskin, og det tror jeg ikke det så mange andre gjør heller. I diskusjonens navn kan man jo si at det gjør vel ikke de med bensindrevne båter heller, så egentlig burde det vel være et avgiftsfritt alternativ for disse også. Men jeg er ikke i minste tvil om at mydighetene finne på et nytt navn for sine avgifter, slik at vi ikke har noen argumenter å slå i bordet med. :headbang:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Men jeg er ikke i minste tvil om at mydighetene finne på et nytt navn for sine avgifter, slik at vi ikke har noen argumenter å slå i bordet med.  :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

De er nokså kreative her ja,det har vi vel sett haugevis av eksempler på. Vi kan jo håpe på av Det grønne partiet og det rødeste hater EU såpass mye at de ikke vil adoptere noe drefra..., jeg har ennå ikke hørt at de har nevnt EU i positive oredlag ennå.. :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva som er relevant er imidlertid hvorvidt en båt skal belastes med en veiavgift,

<{POST_SNAPBACK}>

Det som er svært relevant, er at vi er i full gang med å brenne opp en av verdens viktigste råstoff.

Oppdagelsen av nye felt holder ikke på noen måte tritt med økningen i forbruk.

"Guzzlers", det være seg bensin eller diesel må vekk.

Den eneste måten å gjøre det på, er enten rasjonering eller skyhøye avgifter.

 

For å sitere Huxley; Realiteter forsvinner ikke fordi man snur ryggen til dem.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

....For å sitere Huxley; Realiteter forsvinner ikke fordi man snur ryggen til dem.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt riktig .... og hva er et nødvendig råstoff for å produsere en moderne glassfiberbåt?... yup Olje.... Samme måten med en bil .... generelt så bruker en vel mer energi i produksjon av disse enn hva de vil buke i en gjennomsnitts levetid i ikke-kommersielt bruk.... Hvis en virkelig er redd for disse råstoffene, så bør en tenke litt annerledels om denne flyturen til syden... trenger jeg en ny bil (eller båt).... Transport og produksjon i helhet.... stopper jo ikke der ... da oljeprodukter er over alt ... fargetilsetning osv.... Hvis en virkelig vil gjøre noe her, så er det en hel holdningsendring som skal til ... industri, tungfrakt, båtfrakt, og transport generelt .... Den diesel / bensin som blir brukt i lystbåtflåten i Skandinavia, og ellers i Europa i det hele er bare et Pi$$ i havet i henhold til totalforbruket til industrien i sin helhet.... så for å snu det hele på hodet, hvorfor skal den lille private bruken avgiftsbelegges på en annen måte enn industrien??

 

Tror ikke vi vil komme frem til et fasit svar da vi alle er litt subjektive basert på ønsker, ideologi, politikk og båtbruk ... tiden vil vise hva som skjer, og debatten går for fult her borte ... og korridorpolitikerene har en veldig travel tid... og utrolig mange som "syns" noe om dette .... men hvem som har det riktige svaret vet jeg ikke...

 

et pal tykkleifer...

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...