Jump to content

Slutt på avgiftsfri diesel i UK fra nyttår.


Sydvesten

Recommended Posts

Om drivstoff til fritidsbåter avgiftsbelegges 30 000% mer enn i dag, vil de rike ture fram som tidligere. Vi andre får heller smugle bensin og diesel i stedet for sprit og sigaretter.

 

Beklager sarkasmen. Jeg blir oppgitt hver gang vi nordmenn skal redde verden...

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

"We now find one barrel of oil for every four we consume. The general situation seems so obvious.

...How can governments be oblivious of the realities of discovery and their implications...given the critical importance of oil to our entire economy"

 

Dr. Colin Campbell, ASPO president, in his testimony to the British house of Commons

 

Ser ut til at det er flere enn nordmenn som vil redde verden.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det er intet galt i å redde verden.

 

Men det må gjøres på en annen måte enn den norske, som ikke medfører annet enn at vi betaler oss ihjel.

 

Tilbud og etterspørsel: Når oljeressursene blir knappe nok om 10-15 år vil prisene stige helt av seg selv til et nivå som gjør at verdens transportmønster vil endres. Alternative energikilder og fremdriftsmåter kan da produseres i større kvanta enn hva oljeindustrien tillater i dag. Dette vil gjøre ny teknologi konkurransedyktig i en overgangsperiode, før den nye teknologien tar over helt.

 

Dette kan gå helt av seg selv, eller vi kan begynne å betale særnorske avgifter alt nå i håp om å forskyve dette med...

 

... 4 dager?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Fakta står fast.

Vi finner et fat olje for hvert fjerde vi bruker.

 

Vi brenner opp et våre viktigste råstoffer, ikke bare til drivstoff.

Forbruket må ned. Det kan ikke lenger tillates at det brukes opp for moro skyld.

Det nytter ikke å henge opp et skilt på pumpa som ber oss om å kjøre mindre båt. Det eneste språk folk forstår er høye priser. Globalt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

.............. Det eneste språk folk forstår er høye priser. Globalt.

<{POST_SNAPBACK}>

Nok en gang enig i prinsippet .... men da må man få det til globalt også .... ikke begynne med menigmann ... men det store prinsippet .... Prisene er jo snart skyhøye alikevel ... til og med i Statene begynner det å bli dyrt med NOK 3,50 per liter diesel :crazy: og fremdeles så stopper ikke forbruket der borte... Så kommer jo Kina og India nå med en enorm forbruksøkning... så vi får vel forsøke å holde tilbake den økonomiske veksten der nede også... :headbang:

 

Nei, alternativ energikilde forskning må være svaret, spesielt for industrien .... samt en økt bruk av ikke-forurensende energikilder ... bla., bølgekraft, vindkraft og atomkraft... alle som er under fokus i den Britiske regjeringen, og som vil utvikles og som vil se økt bruk og utbygning av, her på denne øya....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Dere kan argumentere alt dere vil for at høyere drivstoffpriser til fritidsbåt er den eneste faktoren som absolutt ikke vil ha noen innvirkning på situasjonen. Like fullt er det en faktor med innvirkning. Alternativ energi er bare en del av komplekset. Vi brenner like fullt opp et av våre viktigste materialer.

Alternativ energi til fritidsbåt er til stede i rikt monn.

Antar dieselprisen til fritidsbåt vil ligge støtt rundt 12-13 kroner til sommeren, og så vil den stige med en femmer i året.

Køen foran Bavariautsalget vil bli lang.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Dere kan argumentere alt dere vil for at høyere drivstoffpriser til fritidsbåt er den eneste faktoren som absolutt ikke vil ha noen innvirkning på situasjonen. Like fullt er det en faktor med innvirkning. Alternativ energi er bare en del av komplekset. Vi brenner like fullt opp et av våre viktigste materialer.

Alternativ energi til fritidsbåt er til stede i rikt monn.

Antar dieselprisen til fritidsbåt vil ligge støtt rundt 12-13 kroner til sommeren, og så vil den stige med en femmer i året.

Køen foran Bavariautsalget vil bli lang.

<{POST_SNAPBACK}>

Med et sånt scenario vil selvsagt forbruket til fritidsbåter etterhvert synke, fordi det bare vil være de med mest penger som har råd til å kjøre. Og jeg bare lurer... Hva slags alternativ energikilde kan jeg putte ned i snekka mi? :crazy: Det er ikke alle som har råd til å bytte båt, vet du. Da blir vel "årecruiseren" neste alternativ. :sailing:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

.... Det er ikke alle som har råd til å bytte båt, vet du. ......

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke bare det, men å kjøpe ny båt(eller ny bruktbåt) er feil i prinsippet .... Det vil bare øke behovet for brukte, og til slutt nye båter, som fabrikanten bruker enorme mengder med kraft/energi/begrensede råstoffer for å lage.... Mao vil det medføre økt energiforbruk.....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det er intet galt i å redde verden.

 

Men det må gjøres på en annen måte enn den norske, som ikke medfører annet enn at vi betaler oss ihjel.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Helt riktig bare synd ikke flere forstår dette. Skulle forslaget til Krapyl ha noen effekt i globalsamenheng burde bensin og diesel prisene for bil dobbles i forhold til idag. Gjerne en pris på rundt 25 kr literen. Båt likeså.

 

Innføring av hk avgift på bil på 500 kr, økning for båt til samme nivå. Det kunne kanskje dempe forbruket. Det vi da glemmer er alle ulempene som økt prisstigning, vi kan glemme å konkurere med utlandet og ender opp som et u land ganske raskt.

 

Hegnar sa en gang. Flott med høye bensin/dieselpriser så blir jeg alene på veien og på sjøen. :cheers:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

La oss ta den miljøvennlige varianten:

 

Alle oljebaserte produkter besluttes beskattet radikalt mer enn i dag. Avgiftsfri diesel fjernes, og literprisen på bensin og diesel stabiliseres på 30kr.

 

I storbyene vil det bli dyre buss og T-bane billetter, som må kompenseres lønnsmessig. Siste spikeren i kista for norsk industri, som ikke er konkurransedyktig fra før.

 

Utenfor storbyene vil det om man ikke jobber innen sykkelavstand hjemmefra, lønne seg å bli oppsagt. Da har man dagpenger, og kan være hjemme.

 

Skolestrukturen må reverseres. Det går ikke an å transportere unger langt til skolen hver dag, det koster for mye. Altså må alle nedlagte skoler de senere åra åpnes igjen.

 

Norske varer blir for dyre å transportere ut av landet. Samtidig blir varene for dyre å transportere innenlands også. Altså må landbruket stables på føttene igjen, så matproduksjonen skjer der folk bor.

 

Og vips, så har vi storkårsfolk og småkårsfolk, som rir med hest og kjerre over til Sverige for å ta flyet til Syden.

 

For svensk bensin forurenser jo som kjent mindre...?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Vurderer å installere en atomreaktor i min viksund 31, noen som kjenner til disse? Bør jeg fjerne svanehalsen på kjølevannet? :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Glem reaktor'n! Bygg om til vedfyring i stedet. Så kan du tette eksoshullet og montere pipe rett opp over dekk. Da kan du kjøre på "knott" og så får du gratis varme i tillegg. :lol:

Så får vi andre rasere en rapsåker.....

 

Om jeg svir av noen liter diesel på en sesong, så har jeg ingen som helst dårlig samvittighet for det. :cool: Hadde jeg ikke gjort det, så hadde jeg sikkert brukt bilen og brent opp en del liter bensin i stedet. Hva er forskjellen? :smash:

Lille Norge kan ikke redde verden allikevel.

Men, men, alle monner drar sa myggen, han pissa i havet. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Uansett, vi som har båten liggende i indre oslofjord betaler jo like mye for den avgiftsfrie dieselen som det koster for autodiesel med avgift andre steder..

Så jeg har vondt for å tro at det får noen særlig betydning for prisene om det blir slutt på "avgiftsfri" diesel til fritidsbåter.

Link to post
Share on other sites

Uansett, vi som har båten liggende i indre oslofjord betaler jo like mye for den avgiftsfrie dieselen som det koster for autodiesel med avgift andre steder..

Så jeg har vondt for å tro at det får noen særlig betydning for prisene om det blir slutt på "avgiftsfri" diesel til fritidsbåter.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig. Svjv er avgiften et fastbeløp pr liter. Og når oljeprisen i seg selv øker, så blir blir denne delen av utsalgsprisen vel snart ikke nevneverdig.

 

Egentlig skulle jeg jo ikke være med på denne halvpolitiske diskusjonen, men ...

 

Problemet med en del av de uttalelsene lenger oppe i tråden er at de går ut fra en verden i svart/hvit. Det stemmer helt sikkert at vi oppdager mye mindre olje enn vi forbruker. Men det betyr ikke at oljen er slutt den 20. februar 20xy kl 17:30. Også om 1000 år vil det være olje igjen. Men da vil (a) den bare ha akademisk interesse - les neglisjerbar etterspørsel og (b) og det vil være nokså dyrt å utvinne den. Og det henger jo sammen.

 

Og når det gjelder ansvar for våre etterkommere? Det tar jeg med ro. Den industrielle revolusjonen ble drevet frem av kull... noen som savner kullet? Ikke jeg ihvertfall. Og det samme blir det med olje før eller siden. Forøvrig er det vi som idag finanserer utviklingen av alternative energiformer - til glede for våre etterkommere; de skal ikke komme til meg å klage :smash: En energiform til hver tidsalder.

 

Når det gjelder avgifter så bare gjentar jeg: problemet er ikke avgiftene, problemet er hullene og unntakene i systemet. Det er de som iriterer meg så inn i granska.... Men byråkratiet skal jo også leve av noe.

Link to post
Share on other sites

Enig. Svjv er avgiften et fastbeløp pr liter. Og når oljeprisen i seg selv øker, så blir blir denne delen av utsalgsprisen vel snart ikke nevneverdig.

I Norge; ja.

 

Spør en amerikaner hva det "frie merkedet" har gjordt med driftsutgiftene på V8 Chevroleten hanses..

Supersmart at ALLE har kjøpt seg SUV når oljeprisen fyker i taket..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Enig. Svjv er avgiften et fastbeløp pr liter. Og når oljeprisen i seg selv øker, så blir blir denne delen av utsalgsprisen vel snart ikke nevneverdig.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tenkte mest på det faktum at den "avgiftsfrie" dieselen vi bruker på båtene våre koster nesten det samme som vanlig autodiesel.. Til tross for relativt stor forskjell i avgifter.. Blir det mer avgift på dieselen vår vil det nok stort sett ramme forhandlerene mest.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte mest på det faktum at den "avgiftsfrie" dieselen vi bruker på båtene våre koster nesten det samme som vanlig autodiesel.. Til tross for relativt stor forskjell i avgifter.. Blir det mer avgift på dieselen vår vil det nok stort sett ramme forhandlerene mest.

<{POST_SNAPBACK}>

Men det er jo ikke alle steder i landet som har en så merkelig prispolitikk på diesel som det vi ser i Oslofjorden da :wink: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Feil vei å gå. Fjern hk avgiften helt og avgifter slik at en kan bytte ut gamle motorer med nye økonomiske og mindre forurensende motorer.

<{POST_SNAPBACK}>

Du verden hvor disse trådene tar av! :eek: Kan vanskelig se hvordan f.eks jeg kan brenne av mindre diesel enn jeg gjør, hvis jeg da ikke skal sette båten på land for godt ( Noe som ikke er en option!!!!!!)

Har vel et forbruk på mellom 20 og 30 liter pr. sesong kan jeg tenke meg, så ingen, og jeg mener INGEN!!! skal få meg til å ha dårlig samvittighet for å bruke båten min! Kall det gjerne en luksus, men de fleste brenner mer fossilt brennstoff på en tur til hytta enn jeg gjør på en ukes kosekjøring på Randsfjorden. Så kom igjen... legg på HK-avgiften og råoljeprisen og c02-avgiften og hva f.... dere velger å kalle avgiftene. Jeg bruker båten min akkurat like mye som jeg har gjort, UTEN dårlig samvittighet for verken mine samtidige eller etterkommere. Jeg har krav på å unne meg meg noen timer egoistisk sjelefred ombord i egen båt i løpet av en altfor kort norsk sommer!!! Så bare kom an, alle dere dommedagsprofeter... jeg brenner min diesel med glede!!!! :seeya:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...