Jump to content

Slutt på avgiftsfri diesel i UK fra nyttår.


Sydvesten

Recommended Posts

Det årner seg, det er jeg også overbevist om. :yesnod:

 

En forutsetning er at ikke politikken kommer inn og subsiderer eller avgiftsbelegger med tilhørende unntak i hytt og pinne i såpass stort monn at de virkelige effektene blir forskjøved slik at det blir mye tilpasning på kort tid. Hvorfor skal bilistene tilpasse seg idag, men bøndene først om 20 år? Det hjelper i tilfelle i hovedsak bilistene.

 

 

(men nå må jeg virkelig slutte å engasjere meg her. :blush::blush: )

Link to post
Share on other sites

Jeg jobbet sammen med en Franskman for en stund siden, han mente at vi Normenn bare takker og bukker til alt som blir tredd nedover hode på oss. Det er jeg helt enig i.

Vi bruker like mye bensin og diesel selv om den skulle stige med noen kroner. Har vi dårlig råd så spiser vi bare litt billigere mat.

Skal jo bli artig å se hva som skjer i UK om dette går igjennom, det kommer i alle fall ikke bare til å bli en liten debatt mellom politikere på BBC.

Her sutrer vi oss naboer i mellom. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Jeg jobbet sammen med en Franskman for en stund siden, han mente at vi Normenn bare takker og bukker til alt som blir tredd nedover hode på oss. Det er jeg helt enig i.

Vi bruker like mye bensin og diesel selv om den skulle stige med noen kroner. Har vi dårlig råd så spiser vi bare litt billigere mat.

<{POST_SNAPBACK}>

Tiltredes :cheers:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Joda Dalton,at du vanskelig kan bruke mindre diesel enn du gjør er jo så. Men det er en del båtmotorer som høljer i seg bensin og diesel så det holder og hvor eierene har lyst til å bytte ut motoren de har pga dårlig teknisk stand. Endel av disse eierene fortsetter å flikke på det de har fordi en ny motor er så sinnsvakt dyr og en fjerning av hk avgiften vil kanskje hjelpe til med raskere utbytting. Jeg bare ikke se at hk avgift gjør noe positivt for å redusere utslipp eller for et lavere drivstofforbruk.

Link to post
Share on other sites

Når vi er inne på dette med miljøvern.

Hvorfor eksporterer Norge all denne oljen og gassen når vi vet at mottagerene bruker den til å forurense verden med? Det må da være fullstendig umoralsk i et land som tar mål av seg til å redde verden?

 

Og hvorfor har vi ikke gasskraftverk selv? De forurenser jo ikke. Gasskraft er jo nesten i klasse med vannkraft. Null forurensning. De slipper ut CO2, men CO2 er jo rundt oss over alt i naturen. For planter er CO2 livsnødvendig. Vi puster det inn i lungene våre. Vi puster ut enda mer av den når vi tømmer lungene våre. Atmosfæren er full av CO2. Selv når vi har svidd av alt fossilt brensel denne kloden har, så har mengden CO2 i atsmosfæren bare øket med et par ynkelige promille. Kanskje har disse promillene en alvorlig oppvarmingseffekt, kanskje er det økende aktivitet på planeten sola som er årsaken og ikke CO2. Man er enig om at CO2-innholdet i atmosfæren øker, men man er ikke enige årsaken til at temperaturen langsomt stiger. Mange forskere sier at det er CO2 som er synderen, men de bygger jo alle på det samme grunnlagsmaterialet. Hva hvis grunnlaget er feil? Hva hvis grunnlaget faktisk er riktig?

 

Hvor mye energi går det med til å pumpe gass til utlandet og så importere strøm tilbake?

Hvor miljøvennlig er det å importere kullkraft fra Danmark og Polen? Er det ikke bedre å brenne egen gass enn at naboene skal brenne sterkt forurensende svovelrikt kull for at vi skal få strøm?

 

Ved en fornyelse av den norske bilparken til mer effektive motorer, vil vi pr år kunne spare 87 ganger mer drivstoff en det hele den norske fritidsflåten bruker de neste 50 år.

 

Hvis annenhver husstand i Norge monterte en varmepumpe, ville vi spare inn 10 Alta-kraftverk og bli netto strømeksportør.

 

Noen som har montert vindgenerator i båten? Da vet man hvor lite strøm den produserer, selv i frisk bris og med 150cm vingespenn. Statkraft bygger Kjøllefjord vindpark i Finnmark. Årlig produksjon er ca 150 GWh. Det rekker bare til 6000 husstander. Utbyggingskostnadene er nesten en halv milliard og ødelegger uberørt natur for all fremtid. 70 meter høye turbintårn med propeller på over 100 meter i diameter spredd ut over hele vidda. At noen kan kalle en slik kjemperasering for miljøvennlig er mer enn jeg kan skjønne. Ikke er den lønnsom heller. 83 millioner kroner i statsstøtte må til, men fortsatt er det ikke lønnsomt. Lenge leve miljøvennlig vindkraft!

 

Hva hvis vi ikke brukte fossilt brensel? Hva skulle da få verden til å snurre rundt? Finnes det mer miljøvennlige alternativer? Noen her har vært inne på konsekvensene av å dramatisk øke energiprisene for å få ned forbruket. Andre har påpekt de enda mer dramatiske konsekvensene av en slik tankegang.

 

Nei, la båtdieselen være som den er. Alternativet vil faktisk være mye verre samtidig som effekten blir lik null. Noen som har tenkt på konsekvensene hvis halvparten av fritidsbåteierene skulle la være å bruke fritidsbåten selge den og heller bruke tiden på ferie i utlandet? Katastrofe? Ikke for utlandet. Bare for norsk næringsliv og turisme. Hva med alt drivstoffet som da svis av ved å frakte oss til det landet vi vil bruke penga våre i?

 

Lotus

 

PS: Norge er det land i verden som produserer den største andelen av elektrisitetsforbruket sitt via fornybar energi. Vi ligger skyhøyt over absolutt alle andre land på hele kloden. Selv Sverige er som en liten pusling i forhold. De produserer under 40 TWh pr år fra fornybar energi. Norge produserer godt over 90 - bare i vannkraft, men 4,5 mill. nordmenn forbruker bare drøye halvparten av svenskene. Og svenskene er nest best i verdensklassen. Med andre ord. Norge er en verdensmester. En verdensmester i særklasse. Likevel kan vi neppe redde verden.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De prisene du prater om her er vel ikke oppnåelig for meg som har et årsforbruk på 50-100 liter.. ?

<{POST_SNAPBACK}>

Fant denne linken bla fra (-- reference to evil site removed --) Priser

 

Tror det er flere steder som har tilsvarende priser der de selger fra bunker eller båt.

Skal du ha 50 liter kan du naturligvis ikke bestille tankbil. Ï Fredrikstad lå prisen rundt 6,- i sommer.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...