Jump to content

Prosjekt "Ruggen"

Furet

Recommended Posts

Starter en ny tråd hvor jeg vil ta for meg arbeidet med "Ruggen", vårt nye familiemedlem.

Som nevnt i tidligere innlegg er Ruggen i og for seg ikke noe nytt medlem, men heller et medlem som har kommet tilbake i familien etter mer enn 20 års fravær. :flag:

Vi kjøpte den tilbake i sommer, etter å ha sett den ligge i Kjøpmannskjær på Nøtterøy en stund.

Det er en plattgatter på 25 fot, og skal være bygget i 1957 hos Berg-Olsen etter tegninger av Furuholmen.

Det står en B-18 volvomotor i den nå, med ca. 80 hester. Vi fikk også med en B-20 motor i god stand, og jeg ser ikke bort fra at denne vil bli klargjort for innmontering i løpet av et par år.

Skroget er i furu på eikespant, med Oregon pine dekk og mahogny vindskjerm, dollbord og innredning.

Båten er kjøpt i hovedsak med hjertet som styrende organ. :rolleyes:

Etter en del turer på ettersommeren, står det for meg at det nok er en del som skal tas tak i.

Ved siden av å få av utvendig Jø-ko olje, er det bleking av geite, skifte av nater, skifte av en del av dollbordene, nye fenderlister i furu (?) rep. av vindskjerm, fjerning av betong (!) :headbang: i akterenden, ballansering av aksel / propell, samt en for meg vrien reparasjon av en merkelig overgang mellom akterspeil og bordgang . Har et naivt håp om at epoxy kan gjøre susen der.....

Vel, dette er nok et prosjekt som kan ta endel tid. :rolleyes:

Målet er å ta de viktigste tingene først, og få båten ut i mai neste år med trygt og godt skrog.

Legger ved noen bilder av første del av prosjektet, å få båten inn på ønsket plass i hagen.

(Som kranbilføreren sa til hjelpemannen, - HVOR sa han at han skulle ha'n, sa du?)

Bilde

Dette bildet har jeg kalt "puls". -- MIN puls var høy! Legg merke til vinkelen på krana, og hekken på båten.

Bilde

Bilde fra 2. etasje. Kranfører : - Er det vann i'n eller? Ser sånn ut!

Bilde

Vad flyver saa høit der ute, mor? (Fortsatt fra 2. etg.)

Bilde

Båten gikk akkurat klar av vindskiene, ca. 4,5 meter over bakken.

Bilde

Pulsen er nede i under 160 igjen.

Bilde

Klar for midlertidige 2" x 4" som støtter.

Jeg får lov til å ringe når båten skal ut igjen! Takk, Solum!

Har allerede sett meg ut hvor båten skal ligge NESTE høst!

Kommer tilbake med status etterhvert som jeg rigger ned båten for oppussing.

Furet :sailing:

...(Som kranbilføreren sa til hjelpemannen, - HVOR sa han at han skulle ha'n, sa du?)

:lol:

Nervepirrende under slike høitsvevninger. Hadde samme følelsen da 37'n foretok en heller luftig avskjed med plenen til forrige eier etter at jeg kjøpte den i vår. Veldig bra at det blir enda en prosjekttråd å følge med på her i forumet.

Lykke til!

• 4 år senere...

Nye tider, nye båter...

Lang tid er gått og sårene er slikket.

Ruggen kom og Ruggen ble borte. Ille...

Noen lever videre i andre, og Ruggen 1 har fått bli donor for Ruggen 2.

jeg har laget en hjemmeside over temaet på www.ruggen.no

Her var det et langt bedre utgangspunkt for å kunne få trygg båt på vannet.

Er likevel en del igjen før vi er der.

smalhel.jpg

Skal prøve å oppdatere litt her også.

Var ikke aktiv her på BP da du startet denne tråden, så det er første gang jeg leser om Ruggen.

Men jeg er en iherdig trebåt entusiast, og startet for en tid tilbake "Trebåttråden" her på forumet.

Det hadde vært hyggelig om du tok en tur innom den tråden og fortalte oss litt om den nye båten du har skaffet deg.

I den tråden diskuterer vi alt som har med trebåter å gjøre - og vell så det. :giggle:

Det var en veldig spessiel båt du har skaffet deg.

Åpen snekke med akterkabin kan jeg ikke huske å ha sett før.

Kjenner du historien til båten?

Det var en veldig spessiel båt du har skaffet deg.

Åpen snekke med akterkabin kan jeg ikke huske å ha sett før.

Kjenner du historien til båten?

Hei Wasco,

tar meg en tur innom tråden. Dette er en plattgatter, etter sigende konstruert av Furuholmen. Blir betegnet som campingbåt. Legger inn litt mer detaljer i trebåttråden

JA, jeg kan jo kjenne igjen noen av linjene fra Furuholmen, så hvem vet hva du har fått tak i her. :yesnod:

Når det er sagt, så er det mange båter på markedet som påberoper seg å være Furuholmen, uten å være det.

Men er du virkelig inntresert i å finne ut om det er en "ekte" Furuholmen, kan sikkert folka i CMB hjelpe deg med dette.

Uansett - det er en flott båt, med vakkre, klassiske linjer, og flotte detaljer.

Gleder meg til å bli bedre "kjent" med denne flott damen.

• 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...