Jump to content

Kalibrering av magnetkompass


Harald-

Recommended Posts

Har et magnetkompass som ikke er riktig, og ønsker rettledning til kalibrering da jeg skiftet ut et instrumentbord som var en del magnestisme.

Nye Wema instrumentene er av plastik, og desse stod kun 30 cm fra kompasset.

 

Har en magnetstav på 20 cm 30 cm under kompasset tverrskips.

Samt to mindre magnetstaver på hver side av kompasset.

 

Har ikke magnetkuler på siden av kompasset.

 

Er dette noe en kan kalibrere selv ved hjelp av GPS under fart, eller bør det overlates til fagfolk?

Link to post
Share on other sites

Har et magnetkompass som ikke er riktig, og ønsker rettledning til kalibrering da jeg skiftet ut et instrumentbord som var en del magnestisme.

Nye Wema instrumentene er av plastik, og desse stod kun 30 cm fra kompasset.

 

Har en magnetstav på 20 cm 30 cm under kompasset tverrskips.

Samt to mindre magnetstaver på hver side av kompasset.

 

Har ikke magnetkuler på siden av kompasset.

 

Er dette noe en kan kalibrere selv ved hjelp av GPS under fart, eller bør det overlates til fagfolk?

<{POST_SNAPBACK}>

Dette fikser du selv. Hvis du går inn på hjemmesiden til Plastimo, så finner du en grei beskrivelse der. Stangen som henger/står under kompasset er trolig s.k. "Flinders Bar". Hensikten med denne er at kompassnålen/rosen ikke skal komme i "harmoniske" svingninger under sjøgang. Du kan trolig la denne fortsette jobben sin uten justering. Resten fikses ved hjelp av instruksjonen og GPS.

 

Instrumenter har ofte elektromagneter, vær obs på det.

Link to post
Share on other sites

Dette fikser du selv. Hvis du går inn på hjemmesiden til Plastimo, så finner du en grei beskrivelse der.

<{POST_SNAPBACK}>

Lette litt på www.plastimo.com men fant ikke annet enn dette:

If you notice a course discrepancy of exactly 180°, the answer is probably that you are not reading your compass properly. With a flat card, the lubber line marks your heading at the back of the compass. With a conical or cylindrical card, course reading is done on the front of the compass.

 

On the Contest 101 model, the rear lubber line allows reading from inside the cabin.

 

 

For any other course discrepancy, the compass deviation should be minimised :

 

Make sure that your compass is mounted at least 70 cm from objects generating local magnetic fields (compass, fire extinguisher, loudspeaker, electric wires and equipment, metallic parts of steering system, camera, tools, analogic instruments…) and at least 1 metre away from the main engine and the windscreen wipers motor.

 

Deviation correction :

If deviation is no more than 7° : simply draw a deviation table assessing the error, and keep it for future reference.

 

If deviation is between 7 and 20° : we recommend that you have your compass compensated as a start, and then draw a deviation table. The compensation procedure is a delicate operation and should ideally be carried out by a professional compass adjuster.

Har du en litt bedre link til beskrivelsen du sikter til?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd dette selv i sommer ved å følge div beskrivelser - med et nogenlunde bra resultat, men er ikke helt fornøyd.

Har brukt små magneter som jeg har limt fast. Kompasset fungerer nogenlunde, men jeg har 2 problemer som jeg ikke har klart å løse: kompasset "henger" litt ved ca SO når jeg dreier båten 360 grader med klokka, ikke MOT klokka!, OG ved et bestemt turtall på maskinen begynner det å rotere.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd dette selv i sommer ved å følge div beskrivelser - med et nogenlunde bra resultat, men er ikke helt fornøyd.

Har brukt små magneter som jeg har limt fast. Kompasset fungerer nogenlunde, men jeg har 2 problemer som jeg ikke har klart å løse: kompasset "henger" litt ved ca SO når jeg dreier båten 360 grader med klokka, ikke MOT klokka!,  OG ved et bestemt turtall på maskinen begynner det å rotere.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det kan være at du trenger en Flinders Bar. Dessuten er det vanskelig å komme helt unna en deviasjonstabell. Magnetene skal vær 90 grader på båtens midlinje, gjennom kompassets akse, tror kanskje du har en toleransefeil der.

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg forstår har Olav Ringdal jr et vanlig gammeldags "skipskompass" - ikke noe småbåtdill med innebygget kompensering :wink:

 

Da har du eksterne magneter, ett sett for langsskips og ett sett for tverrskips. I tillegg kan du ha både de store jernkulene og Flinders bar, men det er mindre sannsynlig ombord i et trefartøy.

 

Det er egentlig ikke noen komplisert jobb å korrigere kompasset, men det krever litt tålmodighet og det kan fort bli mye "prøving og feiling" de første gangene man forsøker seg.

 

Mitt beste råd er derfor; ta en tur på biblioteket eller i en bokhandel og finn tak i f.eks salige Bergersens lærebok i Navigasjonsinstrumenter. I den boken er prosessen godt beskrevet; både hva man gjør og hvorfor man gjør det.

 

Når det gjelder det praktiske, så ville jeg ikke basere det på å sammenligne med en GPS. Ta heller ut gode overettmerker som du kan bruke til å finne strake kurser som er noenlunde nord/sør og øst/vest.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

De 2 store kulene heter kvadrant kuler. Tror ingen kan forklare hva kvadrantkuler egentlig er godt for, men "noe" er det. Jeg er uenig med Hulda om at dette gjør du selv. Kompass korrigering er en edel kunst og på en båt som din så ville jeg nok ha spandert å få en proff til å korrigere det hvis du ønsker et kompass du kan stole på.

Link to post
Share on other sites

Joda, Hulda, fant den men hadde håpet på en grei beskrivelse av kalibrering, ikke bare å lage deviasjonstabell....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

De 2 store kulene heter kvadrant kuler. Tror ingen kan forklare hva kvadrantkuler egentlig er godt for, men "noe" er det. Jeg er uenig med Hulda om at dette gjør du selv. Kompass korrigering er en edel kunst og på en båt som din så ville jeg nok ha spandert å få en proff til å korrigere det hvis du ønsker et kompass du kan stole på.

<{POST_SNAPBACK}>

Jernkulene er der for å stabilisere kompasset slik at det viser like mye feil rundt hele gradeskalaen. Hulda er jernbåt og har Silva kompass for jernbåter. Jeg hadde deviasjon av kompasser som fag på skipperskolen en gang i 1977, man må tilgi hvis jeg ikke husker nøyaktig lenger. Jeg har justert kompasset på Hulda godt nok, og gidder ikke sette meg dypere inn i materien. Det tok meg en times tid å justere kompasset på Hulda innenfor et par- tre grader. Mer skal man vel ikke regne med å oppnå. Deretter kommer jobben å sette opp en deviasjonstabell.

 

Jeg benyttet GPS (det var ikke det i 1977) til å gå noen SN og EW kurser. Derettter noen mellomkurser, til slutt sirkler mot- og medsols. Muligens mer enn en time, kanskje to?

 

Hvorom alt er, jeg har GPS som jeg bruker, kompasset står rett foran nesen på rormannen som backup noe jeg bruker etter at GPS har fortalt meg korrekt kurs.

 

 

Nå har jeg ikke tid til mer. Hulda er på farten sydover til en annet land. Bak i bilen ligger der lemmer med små glugger i polycarbnat som skal skrus for vinduene i dekksalongen. Jeg har med en pose calsium cloride og Admiralen er berøvet en av sine strømpebukser. Når strømpebuksen er fylt opp med et par kg c.c og lemmene skrudd fast, er Hulda klar for vintersesongen. Mer skal det ikke til når man har jernbåt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...