Jump to content

Gass i eller utenfor båt?

NicolaiNaglestad

Recommended Posts

Hei, jeg er ny båt eier. Kjøpte en Hero 101 seilbåt høste øln 2019. Og nå har jeg kjøpt meg ny komfyr til den. Denne går på gass(propan). Men jeg har noen spørsmål. Har tenkt at tanken burde stå på utsiden med tanke på gasslekkasje og plass. Er dette riktig tenkt? Hva er best/greiest? Og hva må til for å kunne ha gasstanken i båten i såfall. Tror ikke jeg har sett en båt med en gass tank på dekk før så..

Installere propan er noe du bør sjekke med forsikringsselskapet ditt om. Noen har krav til sertifisert installasjon. Hvis du ikke har peil, gå til et foretak som driver med den slags. Men i utgangspunktet trenger du en oppbevaring, slanger, rør, gjennomføringer, lekkasjetester, ventiler, alarm. Etter husken er vel maks slangelengde 1 meter. Rør kan være av kobber.  

Har sjekket litt nå, forsikringsselskapet mente at de ikke hadde noen krav. Men jeg vil jo ha det så trygt som mulig. Er det vanlig å ha gassbeholderen inne i båten? Eller er det vanligste å ha den i en utendørs beholder. Planen til nå er å ha den under sofaen i salongen. Hvis ikke sliter jeg med å ha kort nok slange. 

1 minute ago, NicolaiNaglestad said:

Har sjekket litt nå, forsikringsselskapet mente at de ikke hadde noen krav. Men jeg vil jo ha det så trygt som mulig. Er det vanlig å ha gassbeholderen inne i båten? Eller er det vanligste å ha den i en utendørs beholder. Planen til nå er å ha den under sofaen i salongen. Hvis ikke sliter jeg med å ha kort nok slange. 

Ikke gassflaska inne i båten da.... I et lukket rom ute, med avrenning (hull ut) til utenfor båten. Husk også stengeventil inne i nærheten av bruksområdet. :smiley:

Skulle gjerne hatt det i et slikt rom i cockpit ja, men har ikke det. Har et rom helt i akter til tau, og fortøynings utstyr. Og et helt foran til det samme. Men blir veldig lange avstander da? Må jeg montere kobberrød istedet for gass slange da?

Blir kanskje mange spørsmål her, så takker for svar

NicolaiNaglestad skrev 59 minutter siden:

Nei vel. 

Det virker som du ikke har videre snøring på dette, og ikke skjønner konsekvensene, du kan lese deg opp her.

Og flere andre steder på nettet. Det er ikke lurt å levere enkeltspørsmål på baatplassen.no i en slik sammenheng som her. For hvis du ikke skjønner sammenhengen i det du spør om, vil svarene bli fragmenterte og til dels villedende. Og blåser du til helvete, vil det få konsekvenser. Forsikringsdekning vil kunne bli ditt minste problem.

Hulda har brukt (litt) sterkere ord enn jeg ville brukt, men jeg er saktens enig.

Les mer om gass her:

Ikke dermed sagt at du kan gjøre det selv. Anbefaler å finne en installatør å gjøre jobben for deg, betale det det koster, få dokumentasjon, og send dette til forsikringsselskapet, samt ha en kopi i båten/hjemme/pc/android etc........

Godkjente installatører finner du på Norboat.no, nederst på siden

https://norboat.no/46/batbruker

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

YngveKL skrev for 6 timer siden:

Ikke gassflaska inne i båten da.... I et lukket rom ute, med avrenning (hull ut) til utenfor båten. Husk også stengeventil inne i nærheten av bruksområdet. :smiley:

du bør ha den i ett lukket rom utenfor båten, eksempelvis i kjettingboksen i føren.....

gassen er tyngre enn luft, men lettere enn vann......så avløpet må ligge ovenfor vannlinjen.

har du gas-alarm......så bør giveren sitte i kjølsvinet !  (dvs inne i båten)

S/Y Gunga Din

Jeg hadde min montert i benken i cockpit. Laveste punkt her har gjennomføring ut av båten for at regn og sjøvann skal renne ut. Hadde stoppekran i byssa i tillegg. Gassalarm lavt i båten, selvsagt. Pleide å kople av gassbeholderen hver natt. (er mellom båter akkurat nå).

Skulle jeg måttet montert inne hadde jeg brukt en egen gasskasse (finnes i diverse utstyrsbutikker for båt og caravan). Slange ut av bunn av kassa og ut gjennom skroget for evt lekkasjer. Gass til komfyr går ut av toppen på kassa.  Kassa bør da stå godt over vannlinjen slik at slangen for gasslekkasje kan gå skrått nedover og ut av båten, uten "S-bøy". Stoppekran og gassalarm hører med.

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...