NicolaiNaglestad Startet 20.Juni.2020 Del på Facebook Startet 20.Juni.2020 Hei, jeg er ny båt eier. Kjøpte en Hero 101 seilbåt høste øln 2019. Og nå har jeg kjøpt meg ny komfyr til den. Denne går på gass(propan). Men jeg har noen spørsmål. Har tenkt at tanken burde stå på utsiden med tanke på gasslekkasje og plass. Er dette riktig tenkt? Hva er best/greiest? Og hva må til for å kunne ha gasstanken i båten i såfall. Tror ikke jeg har sett en båt med en gass tank på dekk før så.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Installere propan er noe du bør sjekke med forsikringsselskapet ditt om. Noen har krav til sertifisert installasjon. Hvis du ikke har peil, gå til et foretak som driver med den slags. Men i utgangspunktet trenger du en oppbevaring, slanger, rør, gjennomføringer, lekkasjetester, ventiler, alarm. Etter husken er vel maks slangelengde 1 meter. Rør kan være av kobber. Sitér dette innlegget Link to post
NicolaiNaglestad Svart 26.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Har sjekket litt nå, forsikringsselskapet mente at de ikke hadde noen krav. Men jeg vil jo ha det så trygt som mulig. Er det vanlig å ha gassbeholderen inne i båten? Eller er det vanligste å ha den i en utendørs beholder. Planen til nå er å ha den under sofaen i salongen. Hvis ikke sliter jeg med å ha kort nok slange. Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 1 minute ago, NicolaiNaglestad said: Har sjekket litt nå, forsikringsselskapet mente at de ikke hadde noen krav. Men jeg vil jo ha det så trygt som mulig. Er det vanlig å ha gassbeholderen inne i båten? Eller er det vanligste å ha den i en utendørs beholder. Planen til nå er å ha den under sofaen i salongen. Hvis ikke sliter jeg med å ha kort nok slange. Ikke gassflaska inne i båten da.... I et lukket rom ute, med avrenning (hull ut) til utenfor båten. Husk også stengeventil inne i nærheten av bruksområdet. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Min er montert ute under benken i cockpiten. Lukket, godkjent kasse med utlufting gjennom skrog. Stengeventil både ute på flaske og inne i kabinen. Kobler alltid slange fra gassflaske etter hver gangs bruk. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
index Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Propan er tyngre enn luft, så luftingen må være fra bunn av boksen og ned til utsiden av skroget på et lavere punkt. Og rør så langt det er mulig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NicolaiNaglestad Svart 26.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Skulle gjerne hatt det i et slikt rom i cockpit ja, men har ikke det. Har et rom helt i akter til tau, og fortøynings utstyr. Og et helt foran til det samme. Men blir veldig lange avstander da? Må jeg montere kobberrød istedet for gass slange da? Blir kanskje mange spørsmål her, så takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Hvis det er lengre enn en meter så må du bruke rør ja. Og sånne blå kasser til å sette propanflasken i selger hos båtutstyrsbutikker. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 NicolaiNaglestad skrev 59 minutter siden: Har sjekket litt nå, forsikringsselskapet mente at de ikke hadde noen krav. Men jeg vil jo ha det så trygt som mulig. Er det vanlig å ha gassbeholderen inne i båten? Eller er det vanligste å ha den i en utendørs beholder. Planen til nå er å ha den under sofaen i salongen. Hvis ikke sliter jeg med å ha kort nok slange. Nei vel. Det virker som du ikke har videre snøring på dette, og ikke skjønner konsekvensene, du kan lese deg opp her. Og flere andre steder på nettet. Det er ikke lurt å levere enkeltspørsmål på baatplassen.no i en slik sammenheng som her. For hvis du ikke skjønner sammenhengen i det du spør om, vil svarene bli fragmenterte og til dels villedende. Og blåser du til helvete, vil det få konsekvenser. Forsikringsdekning vil kunne bli ditt minste problem. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Hulda har brukt (litt) sterkere ord enn jeg ville brukt, men jeg er saktens enig. Les mer om gass her: Ikke dermed sagt at du kan gjøre det selv. Anbefaler å finne en installatør å gjøre jobben for deg, betale det det koster, få dokumentasjon, og send dette til forsikringsselskapet, samt ha en kopi i båten/hjemme/pc/android etc........ Godkjente installatører finner du på Norboat.no, nederst på siden https://norboat.no/46/batbruker Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Hulda Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Du er for snill @Wallas Service :-) Noen ganger må man tråkke litt til.... Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Må prøve å holde en nøytral dialog, selv om håra på kroppen reiser av og til og det knyter seg i magen Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
arkmarin Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Det finns gasstett beholder (dunk) for gassflaske å få kjøpt. Den har en slange som går til friluft om det blir lekkasje. Du setter flasken i dunken og setter på lokket, som er gasstett. Fra reguleringsventilen er det sikker forbindelse til komfyr. Da slipper du å ha den i et rom hvor gassen dreneres til friluft. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Gunga Din Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 YngveKL skrev for 6 timer siden: Ikke gassflaska inne i båten da.... I et lukket rom ute, med avrenning (hull ut) til utenfor båten. Husk også stengeventil inne i nærheten av bruksområdet. du bør ha den i ett lukket rom utenfor båten, eksempelvis i kjettingboksen i føren..... gassen er tyngre enn luft, men lettere enn vann......så avløpet må ligge ovenfor vannlinjen. har du gas-alarm......så bør giveren sitte i kjølsvinet ! (dvs inne i båten) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
zooper Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Jeg hadde min montert i benken i cockpit. Laveste punkt her har gjennomføring ut av båten for at regn og sjøvann skal renne ut. Hadde stoppekran i byssa i tillegg. Gassalarm lavt i båten, selvsagt. Pleide å kople av gassbeholderen hver natt. (er mellom båter akkurat nå). Skulle jeg måttet montert inne hadde jeg brukt en egen gasskasse (finnes i diverse utstyrsbutikker for båt og caravan). Slange ut av bunn av kassa og ut gjennom skroget for evt lekkasjer. Gass til komfyr går ut av toppen på kassa. Kassa bør da stå godt over vannlinjen slik at slangen for gasslekkasje kan gå skrått nedover og ut av båten, uten "S-bøy". Stoppekran og gassalarm hører med. Sitér dette innlegget Link to post
Bølgebrus Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Mange gode råd her ..og, selvfølgelig...du kan gjøre det selv. Les instruksjon og henvisning. Og når du har lest, så les engang til. Gassbeholder ute, kobberrør med lekkasjetester og stoppekran mellom bruk og kilde. Gode monteringssett på maritim og seatronic. Gass er suverent. Sitér dette innlegget Link to post
B Plast Svart 12.Juli.2020 Del på Facebook Svart 12.Juli.2020 Hei Nicolai. Wallas Service har helt riktig bruk et autorisert gassverksted, så får du en gassanlegg som er trykt og godkjent. Du finner oversikt på autoriserte gassfirmaer nederst på denne siden. https://norboat.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.