Jump to content

1, 2  Dynamoer, Ladac, Skillerele


JRK

Recommended Posts

Hei,

2 Dynamoer? JA, eller bytte til en større.

Diodeskille? Ja men,

Skillerele? Ja men,

Ladac? Ja men,

Noen av de tidligere innleggene får ikke stå uimotsagt, uten at jeg vil starte en diskusjon. Regner med at når folk tar opp disse temaene så har de også for lite strøm.

2 Dynamoer?:

Forutsetter her at det er snakk om snekker eller større båter med kjøleskap, TV, lys osv... , som ikke har fast landstrømtilkopling. I dag får man dynamoer som leverer 100 til 150 Ampere i samme fysiske størrelse som de som er orginalmontert 35-80 ampere. Klart det lønner seg å bytte eller å montere 2. Gjerne den gamle lille på motorkretsen, og den nye på forbruksbanken. Du er garantert at startbatteriet aldri kan tappes ved et uhell med brytere eller feil i rele eller dioder. Hovedproblemet i båt er at du går en time eller to fredag og søndag. Med en trøtt dynamo på f.eks 50 amper får du maks 50-150 Ampertimer og det er normalt altfor for lite.

 

Diodeskille og skillerele brukes når en har en dynamo og 2 batteribanker, Dette for å hindre at forbruksbanken tappes ved et uhell. Det som er viktig her er at releet eller diodene må tåle samme strømstyrke som dynamoen leverer. Hvilket batteri du senser (hvis du har ekstern senseledning) på skal ikke ha noen betydning på lade releet.

Med skille diode må du ha senseledningen for å kompansere for spenningstapet i diodene og senseledningen plasseres på forbruksbatteriet, dette vil normalt ha en lavere spenning en startbatteriet og du får mest strøm ut av systemet.

Ladac JA JA JA! såfremst du ikke har senseledning orginalmontert på dynamoen og denne faktisk senser 14,4-14,5 volt på batteriet ditt. Veldig mange får aldri ladet batteriene sine skikkelig pga spenningsfall mellom dynamo og batteri. Ofte er orginalmonterte kabler for smått. dette kompanseres med en Ladac.

 

Eneste måten å finne ut hva man egentlig trenger av strøm på er å stipulere, eller faktisk måle forbruket gjennom en helg. Så må du sørge for at du faktisk har en eller 2 dynamoer som faktisk greier å lade så mye på den tiden du normalt kjører.

 

Min historie er:

Har en 32 fots båt med masse strømforbruk, men også en bra forbruksbatteribank på 500At. Motoren er en VP TMD 40B med orginaldynamo pa 50A. Skjønte utfra beregninger at her måtte det mer strøm til. Kjøpte en 130A som ble tilkoplet forbruksbanken. Fremdeles for lite strøm, pga spenningsfall. Kjøpte Ladac til, endelig nok strøm. I tillegg har jeg solcellepaneler for å få toppet batteriene på ukedagene.

Link to post
Share on other sites

JRK: Hvilket batteri du senser (hvis du har ekstern senseledning) på skal ikke ha noen betydning på lade releet.

Ikke direkte for releeets skyld, men dersom det skulle svikte og dette medfører at "sense-batteriet" blir frakoblet dynamoen, vil det resultere i at regulatoren kjører dynamoen konstant på max med kraftig overladning av de andre batteriene som resultat.Derfor er det sikrest å ha sense-ledningen på det batteriet som er direkte koblet til dynamoen.Jeg tror få er tjent med en egen dynamo til startbatteri siden man i praksis ikke har noe ladebehov her.(Gitt at det ikke er andre strømkrevende ting enn startmotor tilkoblet)Men det skader selvsagt ikke, går de på hver sin rem får man får to uavhengige systemer som gir økt sikerthet.Men ditt råd å investere i en større dynamo.

Link to post
Share on other sites

Den enkleste og billigste (delen av) løsningen på strømproblemer er å kjøpe en avansert regulator (Ladac, Sterling, Balmar, Powerline) som tar hensyn til "bulkfasen" og "metningsfasen" i ladeprosessen. Forskjellen i lading er enorm sammenlignet med orginalmontert regulator (pga. senseledning, høyere ladespenning og automatikk for å senke ladespenning for å unngå overlading). En slik regulator koster fra ca. 1000,- kr og oppover - noe som gir svært mye nytte for pengene...

 

Eventuelt kan man utvide systemet med Batteribankbryter, skillerelè eller skilledioder *hvis man trenger* to uavhengige strømkilder (start/forbruk).

 

Er ikke dette nok, skaffer man seg enten

*Mulighet til å topplade batteriene med vedlikeholdslading når en ligger ved kai. (Gir kanskje 15% flere Ah tilgjengelig.)

*Større batteribank

 

Det kan også være aktuelt med større dynamo, men bare hvis den eksisterende dynamoen ikke klarer en ladestrøm på omkring 20% av batterbankstørrelse (med avansert regulator).

 

Disse mulighetene er også aktuelle, særlig hvis en har seilbåt eller det ikke finnes strøm i havna.

*Solcellepaneler

*Vindgenerator

*Slepegenerator

 

Dette var min mening om emnet  :cheers:

 

En fin artikkel om lading og batterier i båt finnes her:

http://w1.404.telia.com/~u40404287/index.html

 

Som forutsettning for dette innlegget har jeg tatt for meg en typisk norsk fritidsbåt ca. 27-34 fot som brukes av en famile i helgene og i "fellesferien", og med et "normalt" strømforbruk (kjøleskap, lys, radio etc.).

 

God helg!

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hei.

 


GeirKS: Den enkleste og billigste (delen av) løsningen på strømproblemer er å kjøpe en avansert regulator (Ladac, Sterling, Balmar, Powerline) som tar hensyn til "bulkfasen" og "metningsfasen" i ladeprosessen

En liten presisering her. Jeg kjenner ikke til Sterling, Balmar eller  Powerline regulatorene. Men Ladac sin regulator for dynamo har ikke slike faser. Den gir kun fast spenning (temperaturstyrt). Men Ladac's landstrømladere har alle "faser".  :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ok, da hadde jeg litt for høye tanker om Ladac'n  :cheers:

Det står jo ikke så mye på hjemmesidene deres heller...

 

Er Ladac'en "bare" en regulator med fast (høyere) ladespenning, egen senseledning, og temperaturkompensasjon?

 

Sterling Power Products, http://www.sterling-power.com

Litt dårlige nettsider, men her finnes brosjyrene og user manuals:

http://www.sterling-power.com/download.htm

Den "enkle" Sterling laderegulatoren koster EUR 150,- inkl. 16% tysk moms hos SVB i Bremen. De sender gjerne.

 

Balmar, http://www.balmar.net

Regulatorene finnes her:

http://www.balmar.net/Page12-regulators.htm

 

Powerline, http://www.hehrpowersystems.com/

Regulatorene finnes her:

http://www.hehrpowersystems.com/aqualine.htm

 

Ellers så virker det jo som Ladac har god support da...

Link to post
Share on other sites

Hei.


GeirKS: Ok, da hadde jeg litt for høye tanker om Ladac'n  :smiley:

Det står jo ikke så mye på hjemmesidene deres heller...

Er Ladac'en "bare" en regulator med fast (høyere) ladespenning, egen senseledning, og temperaturkompensasjon?


Det var godt du skrev "bare" (i anførselstegn). Det er ikke vanskelig å lage en slik regulator som står der og kobler inn og ut strømmen til rotoren etter hva den måler av spenning og temperatur på batteriet. Men det er mange måter å gjøre slikt på. Rotoren er ikke en ohmsk motstand, men en skummel induktiv sak. Ikke skal det oppstå stygge strøm/spenningspeaker som kan skade utstyret eller lage radiostøy osv., og så skal det jo virke i år etter år etter . . .

Dessuten, det ikke så greit å få til en regulator med "faser" når samtidige forbrukere, som f.eks. kjøleskap slår seg av og på hele tiden.

 

Og så et forsiktig lite spark:

Det er mange her som ikke har "filla peiling" på strøm. Så vennligst prøv ikke å komme med påstander du ikke er helt sikker på. "No hard feelings?"  :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så et forsiktig lite spark:

Det er mange her som ikke har "filla peiling" på strøm. Så vennligst prøv ikke å komme med påstander du ikke er helt sikker på. "No hard feelings?"  :smiley:

[/i]


 

Hehe, usikker på om sparket var til meg....? Eller andre? :cheers:

 

Jeg beklager at jeg skrev feil om denne Ladac'n.

 

Ellers så står jeg for det jeg har skrevet.

 

Geir K. Strøm  :smiley:

Link to post
Share on other sites

En presisering før jeg tar helgen:

 

Mente ikke at Ladac'n var dårlig... Med senseledning, høyrere ladespenning og temperaturkompensasjon har man i grunnen det man trenger i en "vanlig lystbåt".

 

Men det hadde vært en fordel om den gikk over til vedlikeholdslading, for da kunne ladespenningen vært noe høyere til å begynne med, uten fare for overdrevent forbruk av elektrolytt i sluttfasen. Dette får man naturligvis bare glede av når en bruker motoren lenge av gangen.

 

Selv trodde jeg (ut fra det lille jeg hadde lest om Ladac'n) at den hadde flere faser.

 

Fra Ladac:

"Samarbeider med batteriet

 

LADAC regulator føler tilenhver tid batteriets tilstand og sørger alltid for at batteriet får tiktig ladespenning, slik at gassing og væsketap reduseres til et minimum. "

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...