baataar Startet 28.Juni.2020 Del på Facebook Startet 28.Juni.2020 Har en 19 fots motorbåt som jeg selv er fint fornøyd med for småturer og fiske, men på lengre turer med kone og barn blir det både for mye motorstøy å sitte på bakbenken, og for humpete for barn å sitte nedi foran, selv i lite sjø, så lenge båten går i plan. Hvor stor båt må jeg opp i for at familien skal kunne bevege seg fritt rundt i båten uten å klamre seg fast til noe, og sitte nedi foran uten å hoppe i været hele tiden? Vurderer "hytte på sjøen" men er usikker på hvor stort som må til for å få kjørekomforten som jeg er ute etter. Her er kanskje skrogutforming også en faktor? Farten på nåværende båt er fin å ha, men trenger absolutt ikke 30 knop, hadde dog vært fint å kunne marsje på 15-17 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Vi oppgraderte fra 17 til 30 fot for å få det du ønsker. Marsj på ca 20kn og god sitteplass til 6stk. Selv da må vi ta hensyn når vi møter stor sjø, men ungene kan stort sett bevege seg fritt. Bevegelsene sjelden så store at noen syns det er ubehagelig eller mister balansen. Snakker da om barn fra 4 år den gang. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Rundt 30fot ++ Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
baataar Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Ser noen av 30+ fot båtene på Finn har toppfart langt over 30 knop, vil det si at det er en mer planende skrogtype enn de med toppfart på eks. 20-22, og vil det i så fall kunne påvirke komfort? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Skrog har nok litt forskjeller, men det er vel motorisering som gjer farten. Det høres ut som du skal kikke etter fortrengningsskrog/halvplaner. Planende skrog slår litt meir enn dei som ploger seg vei. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Odyssevs Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Som kommentert over går halvplaner mykere i sjøen. Ellers er det enorm forskjell mellom de planende båtene avhengig av hvor dyp V-bunnen er og hvor langt akterover den er dyp. Jeg ville gått for 25+ halvplaner eller planende med dyp V hele veien. Sistnevnte krever normalt litt større motor men håndterer stampesjø suverent mye bedre. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 @baataar vi gikk fra en 20 fots daycruiser til en 35 fot halvplaner i fjor. Kjenner meg godt igjen i både det du skriver, og flere av svarene ovenfor. Marsjet i 18 knop fra Drøbak til Son i dag. Det var både vind og faktisk litt bølger i indre Oslofjord i dag, og marsje i denne farten med vår gamle båt hadde vært helt uaktuelt. En annen ting er jo ved å gå opp såpass i størrelse får båten et helt annet bruksområde... Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 baataar skrev for 8 timer siden: Har en 19 fots motorbåt som jeg selv er fint fornøyd med for småturer og fiske, men på lengre turer med kone og barn blir det både for mye motorstøy å sitte på bakbenken, og for humpete for barn å sitte nedi foran, selv i lite sjø, så lenge båten går i plan. Hvor stor båt må jeg opp i for at familien skal kunne bevege seg fritt rundt i båten uten å klamre seg fast til noe, og sitte nedi foran uten å hoppe i været hele tiden? Vurderer "hytte på sjøen" men er usikker på hvor stort som må til for å få kjørekomforten som jeg er ute etter. Her er kanskje skrogutforming også en faktor? Farten på nåværende båt er fin å ha, men trenger absolutt ikke 30 knop, hadde dog vært fint å kunne marsje på 15-17 knop. Å klamre seg fast ved litt sjø må man i de fleste fritidsbåter. Så derfor synes jeg det er vanskelig å svare på spørsmålet 😊 Noe som hjelper på hopp og sprett er en ballast tank foran, men det er fåtall av lyst båter som har dette 😊 Den værste plassen er stortsett alltid i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Gikk fra 16 fot til en 28 fot Windy turbåt. Marsjer fint på 22 knop (når den går), veldig fin i litt sjø. Blir det for skvalpete er det litt slåing rundt en meters bølger, mens «skikkelige» bølger eller dønning på 2-2,5 meter går mykt og fint. 3 tonn vekt har også litt å si... Ungene finner alltid en plass ombord der de finner roen, særlig er midtkabinen/stikkabinen populær i litt sjø😊 Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.