Miller Time Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Hei LazyJack. Det er moderator som har døpt om tråden til «bronsepropell»... Jeg vet faktisk ikke hva slags legering propellene mine har ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Miller Time skrev for 9 timer siden: Det er moderator som har døpt om tråden til «bronsepropell»... Jeg vet faktisk ikke hva slags legering propellene mine har ? Da fikk jo jeg også svar på mitt første spørsmål i post nr. to. Litt vittig egentlig. Har tidligere også kommentert at moderator har endret trådtittel til bronsepropell uten selv å vite mer enn det trådstarter har skrevet. Sannheten er nok at mange farter rundt med messingpropell i den tro at de har bronsepropell. Ved reparasjon med belzona osv. spiller det ingen rolle, men dersom du skulle velge å lodde eller sveise på propellen er det viktig å ha kontroll på legeringen. Derfor mitt spørsmål om legering. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Miller Time Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Takk for svar Komodo ? Sitér dette innlegget Link to post
Miller Time Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Hjelper det å montere Galvanisk Skilletrafo i båten min mot tæring hvis feilen ligger i en annen båt eller i 220v fra brygga? Vet ikke om Princessen min fra 95 har en sånn montert originalt... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Skilletrafo vil løse landstømproblematikken. Pass på å montere 2-polede personvernautomater. Hulda og @Lars H.har lagt opp TT-anlegg med skilletrafo fra Noratel som har nullpunkt. Dette er garantert ikke montert fra Princess. Merk at også egne batterier kan stelle istand mye ugang. Sitér dette innlegget Link to post
Miller Time Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Takk Hulda ?? Har du noen oversikt over TT anlegget fra Noratel som dere har montert sjøl og har lyst til å dele med meg? Med personvernautometer mente du 2 polet automatsikring med jordfeilsbyter? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Noratel leverer kun skilletrafo. Flere andre, jeg kjenner bare Noratel. Elektrikere vet hva de forskjellige anleggene er, som TN, IT, TT, osv. Riktig, 2-polede personvernautomater kutter L1 og L2, automasikringer og er samtidig jordfeilbryter (eks. 30 mA). MERK: Jeg er korrosjonsing., ikke elektriker. Her, hvor jeg sitter i øsregn på Hallinghovda og reg. 7 varmegrader, har vi TN-C. Sitér dette innlegget Link to post
Miller Time Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Korrosjonsing. er det jeg trenger! ? God søndag ?? Sitér dette innlegget Link to post
Gunnis Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Akslingene på Princess har sleperinger som er forbundet/bondet til jordplan/utvendig skroganode. Slepering på aksling rett ved pakkboks bør sjekkes og måles mhp kontinuitet til bolt for skroganode så du er sikker på at det er god forbindelse. På land: - Mål motstand fra propell til anode utvendig. - Sjekk at bolter, muttere og skiver til anode er fri for rust, rene, pene og har god kontakt mot anode. - Ingen maling/bunnstoff på hverken bolt eller anode. På sjø: - Mål motstand mellom aksler og bolter for anode bak i lasarettet på hver side. Se vedlagt bilde fra user manual på P40. Dette skal i prinsippet være likt. 220V/landstrøm: Tviler på at du har galvanisk isolator på landstrømtilkobling, så du bør koble fra landstrøm og måle mellom landstrøm kontakt (jordpinne) og jordplan. Isolasjonstrafo er definitivt veien å gå for en bekymringsløs tilværelse, så det burde vært levert originalt i de aller fleste båter er min mening. Men det har du ikke. Koster svært lite i forhold til kostnadene dersom galvanisk/elektrolytisk korrosjon oppstår. 12/24V: Mål om det er forbindelse mellom batteri negativ og jordplan. Det skal være en bryter mellom negativ skinne og jordplan (Mest sannsynlig montert inne i skap sammen med DC skinner). Sjekk at den ikke er løst ut og tilkoblet negativ dc skinne om du ikke måler forbindelse mellom jordplan og negativ skinne. Er noe av dette feil eller vanskellig å få oversikt over anbefaler jeg på det sterkeste å få tak i elektriker, fortrinnsvis skipselektriker eller en med kompetanse på dette. Galvanisk/elektrolytisk korrosjon vil bli svært kostbart og i værste fall farlig om det ikke blir ordnet opp i. Få pris på isolasjonstrafo montert av godkjent foretak med samsvarserklæring så sparer du på det i det lange løp. TT nett i båten er å foretrekke da første feil løser ut jordfeilbryter. IT nett løser ikke ut før andre feil, så om du ikke har kritisk utstyr (som fryseboks?) du ikke ønsker å miste tilførsel på ved jordfeil så er ikke IT nett noe å vurdere. Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Ikke mye jeg kan kverulere på her @Gunnis :-) Hvis ikke Princess monterer zinc saver, hva gjør de med landjordlederen da á ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunnis Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Alle Princess har isolert jord og jordfeilbryter meg bekjent. I tillegg har de polaritetsovervåking (Lampe) på landstrømtilkobling. Både generator og landstrøm har egne brytere som går via jordfeilbryter. Relativt vanlig løsning på utenlandske båter. Galvanisk isolator er forøvrig ikke så utbredt da den ikke eliminerer elektrolytisk korrosjon fordi den bare sperrer inntil 1,5v. De er også utsatt for feil ved kortslutning og overspenning/lyn og fungerer bare mot galvaniske spenningsforskjeller mot landjord. Ikke elektrolytisk. Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Takker for info. @Gunnis. Kun for egen interesse. Slik jeg leser tegningen tar man om bord nøytralleder og en faseleder (TN), uten PE. Princess blir, igjen slik jeg forstår, levert med hva vi kaller klipt landjord. Hvilket er forbudt i dette kongeriket. Må ta en titt til på tegningen :-) Hvis antakelsen er korrekt, er det landjord som har skadet propellene. Sitér dette innlegget Link to post
Gunnis Svart 15.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 Korrekt observert @Hulda. Jeg har forøvrig ikke kontrollert kablingen selv, men kun lest tegningene som vedlagt og utifra de stemmer observasjonene dine. Altså "klipt" landjord. På min P40 har jeg kontrollert og utbedret det meste av elektriske installasjoner utenom landstrømsforsyning. Neste punkt på listen er å installere isolasjonstrafo nettopp pga svakheten på systemet. Forøvrig er dette veldig vanlig praksis på utenlandske fritidsbåter (ikke bare Princess). Det er også lovlig å bryte landjord og ha isolert jord såfremt man har felles jordfeilutløser på 30mA. (EN ISO 13297:2000). På normalt gode -og friske elektriske anlegg er dette trygt og godt, men risikoen er at feil på anlegg ikke løser ut før jordfeilvern overstiger 30mA. Isolasjonstrafo er defor eneste fullgode sikkerhetsforanstaltning som sikrer både personell og utstyr. Har aldri forstått hvorfor fritidsbåter med landstrømsanlegg som forsyner noe mer enn en batterilader ikke leveres med installert isolasjonstrafo originalt. Kostnaden er ikke stor i forhold til annet mer eller minder "unødvendig" utstyr i moderne båter.. Tilbake til trådstarter @Miller Time så håper jeg informasjon som frekommer i dette fantastiske forumet gir nødvendig hjelp til å få orden på problemene. Feil på elektrisk anlegg er ingen spøk og dessverre kan slikt bli svært kostbart om ikke farlig dersom det ikke tas på alvor. Båtlivet er for flott til at det skal bli ødelagt av unødvendig kostbare reparasjoner. Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
Hulda Svart 15.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 Hulda skrev for 14 timer siden: Takker for info. @Gunnis. Kun for egen interesse. Slik jeg leser tegningen tar man om bord nøytralleder og en faseleder (TN), uten PE. Princess blir, igjen slik jeg forstår, levert med hva vi kaller klipt landjord. Hvilket er forbudt i dette kongeriket. Må ta en titt til på tegningen :-) Hvis antakelsen er korrekt, er det landjord som har skadet propellene. Rart at det er lov å importere disse båtene uten å fikse det elektriske anlegget. Det er brudd mot forskriftene. Det manglet et vesentlig ord i siste setning over, nemlig 'ikke'. "Hvis antakelsen er korrekt, er det IKKE landjord som har skadet propellene". Følgelig kan muligens en feil ligge i DC-anlegget. Uansett bør skilletrafo installeres. Sitér dette innlegget Link to post
Miller Time Svart 15.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 Hjertelig takk Gunnis og dere andre ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunnis Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 @Hulda Så av kommentaren din at jeg nok har svart direkte forvirrende. Blandet inn både systemer med -og uten isolasjonstrafo og dermed ble det utydelig. Innser at dette er et skummelt tema å diskutere da det er mange forskjellige prinsipper som er gjeldende og det er fort gjort å tråkke i "salaten". Oppklaring: Som det sees av tegning "Cathodic protection system", så er jordleder fra landstrømtilkobling tilkoblet hovedtavle og styrbord anode via galvanisk isolator som "option". Som det ses av el-skjema så er jord ikke tegnet med, og en kunne således oppfatte det som at jord er "klipt". Men det SKAL IKKE være tilfelle. Jord er isolert fra nøytral -og faseleder og har polaritetsvarsel og jordfeilbryter for overvåking og trip ved jordfeil over 30mA/100ms. Sjekket i NS-EN ISO arkivet mitt og her er faktisk en skisse som er eksakt lik det Princess og Fairline normalt har. Tenker det oppklarer det meste og eliminerer forhåpentligvis missforståelser Såå altså: landstrømskobling kan ikke avskrives som synderen her! - Koble fra landstrøm og megge AC kursene i båten er første prioritet. - Måle kontinuitet/forbindelse mellom landstrømjord på inntaksplugg og til jordplan/Anode og hovedtavle. - Sjekk varmeelement på bereder (ofte synderen). - Sjekk krypstrøm på DC siden. Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) Pause fra renhold i heimen. Jaha. Man forutsetter 400 V TNC-fordeling fra land, moderne greier. Relativt. Om noen korrigerer hobbyelektriker'n her, er det helt greit. Imidlertid går konklusjonen fra korrosjonsgeniet fra 'ikke mulig' til 'svært sannsynlig'. Det skal ikke mer til enn en passivert anode, eller en lurvete kobling til før kommentaren i Elsikkerhet 66 om 'galvanisk tæring' er en realitet. Eller elektrolytisk betinget korrosjon, som sikkert noen vil like å kalle fenomenet. Forholdet er at det vil gå en strøm av elektroner mellom bryggejord og 'bunnjord' der sjøen er elektrolytt. Det artige er at, på generelt grunnlag, en anode kan bli 'edlere' i spenningsrekken skulle tilsi om den blir 'pumpet opp' med elektroner. Dette vil gjøre at ioner av kalk, magnesium og andre mineraler med plusslading vil klistre seg til anodeoverflaten. Belegget blir tilnærmet diffusjonstett og anoden passiverer. Skal jeg gi dypere forklaring, må jeg repetere pensum, og deg gidder jeg ikke nå. Det er samme elektrokjemien som brukes til forgylling, forkobring, osv. Det hele styres av hvilken vei elektronstrømmen går, hva som opptrer som anode og katode. Det er flere variabler inne i denne suppen som jeg ikke tar med her. Volta venter. Hadde det vært meg, ville jeg brukt mine siste pensjonskroner på skilletrafo og lokalt TT-anlegg. Redigert 18.Juli.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunnis Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Da tror jeg faktisk vi ble enige i alt her @Hulda Biter meg merke i at du nevner lurvete kobling, noe jeg også litt skjult hintet frem til når jeg tidligere foreslo kontinuitetsmåling mellom anode/jordplan og jordpunkt i landstrømskontakt.. Kabelskoene på bolt til anode sitter dessverre ofte slik plassert at de er utsatt for vann og deretter korrosjon - dårlig kontakt.. Skilletrafo og lokalt TT-nett er definitivt det beste! Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
Miller Time Svart 22.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 (redigert) Takk for svarene! Jeg skal kjøpe meg en 16a Skilletrafo fra Victron (9.200,-) og installere den samt sjekke ut all infoen som dere har lagt ut til høsten når båten skal opp.✌? ? Redigert 22.August.2020 av Miller Time (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.August.2020 Link til dette innlegget Svart 22.August.2020 Vil anbefale trafo med nullpunkt, sjekk at Victron har det. Da kan du legge opp TT-anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Miller Time Svart 23.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2020 Det skal jeg sjekke ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.