Kanalkapteinen Startet 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2020 (redigert) Vår Windy 8600MC har store vinduer som kan åpnes helt opp, men disse er plassert litt bak i kabinen, og å komme seg ut her i nødstilfelle kan nok bli litt vanskelig. Vurderer derfor å ettermontere en dekksluke litt lenger frem, over salongen i forpiggen. Både for rømningsvei, lufting og lys. Dersom jeg monterer en luke her, svekker jeg da bæreevnen i dekket? Bør jeg i så fall forsterke med å støpe inn noen «bjelker» av divinycell rundt luka? Redigert 29.Juni.2020 av Kanalkapteinen (see edit history) Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Knude Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Om det er tanken å montere ei luke på størrelse 50x50 eller deromkring vil ikke det svekke så sant du ikke kutter noe synlig bærebjelke. Normalt er det divinycell eller kryssfiner fra før og du har også en profil i dekket som stivet veldig. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Kanalkapteinen Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Knude skrev for 7 timer siden: Om det er tanken å montere ei luke på størrelse 50x50 eller deromkring vil ikke det svekke så sant du ikke kutter noe synlig bærebjelke. Normalt er det divinycell eller kryssfiner fra før og du har også en profil i dekket som stivet veldig. Takk for svar Knude! Ja, det er ei slik på 50x50 jeg tenker på. Må vel passe på å mette kuttflatene med epoksy eller polyester hvis det er finer/divinycell kjerne? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Knude Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 På noen båtbyggerier blir kuttkanten forseglet med noe alla tec 7. Så blir luka påført butyl pakning to bredder a. 10 mm. Skruer igjennom pakning med litt tettemasse på tuppen blir bra. Butyl pakningen kuttes deretter langs kanten av ramma. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.