Jump to content

Oljelekkasje på Volvo s130 seildrev

heim

Recommended Posts

Jeg har skiftet belg på seildrevet. Volvo Penta s130, som står på en D1-30 motor. Det gikk rimelig greit. Så setter jeg oljepluggen i og skal fylle olje på seildrevet igjen. 

Jeg fyller og fyller. Først 2,9 liter, som det står i manualen, og så litt til, siden de kanskje ikke har regnet med gir og denslags. Men etter en stund synes jeg at jeg har fylt nok. Mer enn nok. Men jeg skrudde jo pluggen skikkelig i. Får ta en titt for sikkerhets skyld. Og under båten var det en dam med olje. En trivelig jobb å tørke opp.

Det ser ut som oljen rant ut av hullene for sjøvannsinntaket. Men hvordan den kan komme dit, har jeg vanskelig for å forstå.

Det står at man skal ta ut peilepinnen, en brun plastpinne, og fylle til merket. Ikke særlig komplisert. Men det var aldri spor av olje på pinnen, derfor denne elendigheten.

Så da er spørsmålet: Er det noen som vet hva jeg kan ha gjort feil?

Jeg er ganske sikker på at drevet er riktig satt sammen. Ikke en skrue til overs. 

Hei

Eg har heldivis kvitta meg med alt som heiter Volvo Penta. Eg har såleis ikkje detaljkunnskap om drevet ditt. Eg blir ikkje overraska om årsaka er o-ringen som skal tetta i flensen du mest truleg måtte ta opp for å skifta belgen.

Lek olja ut i kjølevassinntaket nederst, og fremst, på drevet?

Dette er trasig, men vær glad du oppdaga det før båten var på sjøen.

Ask

Hei igjen

Eg er rimeleg viss på at du har satt greiene feil saman.

Dette i betydning at det er ein pakning som ikkje tettar mellom olja og kjølekanalen.

Du må nok bita i det sure eplet, og gjera jobben ein gong til.

Slik eg forstår innlegget ditt renn det nesten fortare enn du fyller på.

Den lekkasjen bør det vera mogeleg å finna.

Dersom ein o-ring har flytta seg under monteringa kan det vera ein idee å "festa" o-ringen med eit pakningsstoff.

(Eg kjenner ikkje dette drevet i detalj, men prinsippa er neppe veldig ulike Yanmar sine drev.)

Lykke til.

Det er en stor O-ring, Jeg er rimelig sikker på at jeg hadde kontroll på den. Men så er det tre små o.ringer, og de er bortimot umulige å holde på plass uten å snu alt på hodet, og da er det andre ting som ramler ut. Så det er en mulighet. Akkurat nå er jeg inne i en dyp depresjon. Men det er nok bare å ta en reprise. Når man har gjort det før, bør det gå litt kjappere. 

Takk for svar,

Hei

Eg forstår depresjonen. Eg hadde liknande tendenser for ein månads tid sidan. Då trudde eg det kom vatn i olja på mine Yanmar SD20-drev. Eg hadde skifta membranar, og båten var på sjøen. Båten har to drev.

Heldigvis viste det seg at det var falsk alarm.

Ein tips frå Sun Flyer, her på forumet, var å trykktesta drevet.

Ask

Hei

Det er jo nokre trådar om kor lett det er å skifta membranar på segldrev, men det er først i år eg har høyrt at det er fare for at olja lek ut/ vatn lek inn.

Då me hadde båten på land i byrjinga av mai var det ein båt som hadde store problem med å få det tett, slik at olja lak ut i kjølevassinntaket.

Båten hadde Yanmar SD20-drev, nett som vår båt.

Dei monterte, og demonterte, minst 4-5 gonger før dei fekk det tett.

For 15 år sidan skifta me belgar, men då leverte eg dreva på verkstad.

Når eg no demonterte dei var det plenty med pakningsstoff belgane, på flensen, og o-ringen mellom flensane. Det var litt jobb å få bort pakningsstoffet, men tetet har det vore.

Ask

Jeg må jo innrømme at viktigste motivasjon for å gå løs på dette er prisen som verkstedene tar. Har sett antydet 35000 raske, og det er noen år gammelt, så jeg regner med i hvert fall 40000. Hvis jeg hadde gjort dette før, og hadde et verksted for hånden, hadde jeg ikke hatt problemer med å gjøre det på en dag. Jeg tror ikke de som jobber der tjener en tusing i timen, så med anslagsvis 6000 i arbeidspenger, er det noen som bør ha bra fortjeneste her.

For øvrig står det i instruksen at alt skal monteres tørt, med unntak av litt grease på akslinger. Verkstedet som monterte første gang, for 11 år siden, har for øvrig ødelagt et feste på belgen, så der er det brukt en fransk treskrue. Det i seg selv er nok ikke noe problem i glassfiberen, men det er ganske meningsløst å bruke momentnøkkel når det plutselig er en helt annen skrue og gjengestigning og feste. Men det har holdt i 11 år.

Neste gang, kanskje i morgen, blir det nok noe pakningspasta for hånden, så får vi se om det blir brukt. Jeg var nok litt naiv første gangen.

Og for at noen nå skal få anledning  til å lære av dette: Jeg tok ut drevet, demonterte, og inni så det ut som lynet hadde slått ned. Eller mer presist, to O-ringer var ute på tur. Så det var å gjøre rent, sette på nye ringer, denne gang med vannfast fett, testet et par ganger med å snu hele stasen opp ned. Så ble det satt sammen igjen, montert og sylt olje på. Ikke en dråpe i lekkasje. Hele operasjonen tok ca 6 timer, riktignok med to mann. Ingen av oss er, har vært eller kommer til å bli mekanikere.

Takk for alle tips.

• 2 år senere...

Jeg har en lignende problem med min 130S seildrev så tenkte å legge ut mitt spørsmål i denne tråden (men kan åpne ny hvis det er ønskelig)

Jeg har en liten seilbåt med en Volvo Penta D1-20 og 130S seildrev. Det har begynt å lekke olje fra seildrevet og oljen samler seg i belgen rett under drevet. Oljen som lekker ut er så ren at jeg får lyst å bruke den igjen.

Når oljenivået er på det minimale er lekkasje minimal og når den synker ytterligere stopper den helt opp. 

Jeg er ikke helt sikker men tror at lekkasjen kommer fra den «lange svarte rør» til høyre for den røde lokket med peilepinn (se bilde).

Jeg vet ikke hva funksjonen av den er så jeg lurer på om jeg kan bare prøve å stramme boltene under og sjekke/ta av lokket på toppen.

Er det noen her som har litt peiling på slike seildrev?

baatplassen.jpeg

Røret du sikter til er et "sugerør" for å skifte giroljen med båten på vannet.

Har du sjekket om luftingen på girkassen er tett? Om det blir overtrykk i girkassen kan du få olje til å presse seg ut av røret. Mener du finner luftedingsen under gummiknotten til venstre for peilepinnen.

Hvor mye olje er det som har lukket ut?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...