Jump to content

Viksund 340 vs Riviera 925


Bølgen100

Recommended Posts

Nå vil du sikkert få svar ut i fra folks egne preferanser. Alt blir jo en subjektiv vurdering ut i fra smak og behag, all den tid de to båtene er relativt lik utformet. Det som jeg kan svare for ut i fra mitt eget valg (viksund 340) er bl.a følgende

 

den er bredere, og dermed mer volum.

Separat dusjkabinett

midtstilt seng i forkabin med lett adkomst for begge fra begge sider

bra utformet fly

romslig gjestelugar

linjene litt "mykere" på Viksund (selvsagt min egen oppfatning :) )

 

Så hadde jeg jo selv hørt mye godt om Viksunden og hvordan de er bygget opp med merking av alt av ledninger og gjennomføringer, finesser og hvordan alt er veldig gjennomtenkt av løsninger. Samtidig opplevde jeg at det var større utvalg av viksund med aksling, enn f.eks rivieraen, men her kan det godt det bare var jeg som ikke har fått med meg alle rivieraene med aksling.

 

 

Noen innspill i alle fall basert på mine hovedpunkt ifm kjøp av vår. :)

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Goodspeed skrev 15 minutter siden:

Nå vil du sikkert få svar ut i fra folks egne preferanser. Alt blir jo en subjektiv vurdering ut i fra smak og behag, all den tid de to båtene er relativt lik utformet. Det som jeg kan svare for ut i fra mitt eget valg (viksund 340) er bl.a følgende

 

den er bredere, og dermed mer volum.

Separat dusjkabinett

midtstilt seng i forkabin med lett adkomst for begge fra begge sider

bra utformet fly

romslig gjestelugar

linjene litt "mykere" på Viksund (selvsagt min egen oppfatning :) )

 

Så hadde jeg jo selv hørt mye godt om Viksunden og hvordan de er bygget opp med merking av alt av ledninger og gjennomføringer, finesser og hvordan alt er veldig gjennomtenkt av løsninger. Samtidig opplevde jeg at det var større utvalg av viksund med aksling, enn f.eks rivieraen, men her kan det godt det bare var jeg som ikke har fått med meg alle rivieraene med aksling.

 

 

Noen innspill i alle fall basert på mine hovedpunkt ifm kjøp av vår. :)

Takk for innspill:)

Ang senga i Viksund, er den smal i hodeenden (forut) eller ligger man med hodene akterut? Synes også senga i Viksund ser innbydende ut:)

Link to post
Share on other sites

Lurer på om den er ca 80 cm på toppen og nærmere 2 m på det bredeste. Vi ligger med hodet i baugen og det går helt fint. Man får jo litt ekstra "plass" med skroget som skråner litt på sidene, så det har ikke vært noe problem at jeg har følt på at det blir for trangt mellom putene.  

 

Anbefales å få laget til en overmadrass om det ikke allerede er på plass, da madrassen er litt hard.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Riviera er en finere båt utseendemessig, men jeg tror Viksunden er mer praktisk. Den er jo også større. En ting å være OBS på angående Viksund er at det ikke er skeg under propellen og roret. De er derfor veldig utsatt ved en grunnstøting. Jeg vet ikke hvordan undervannsskroget til Riviera ser ut.

 

Er du låst på Viksund og Riviera eller har du vurdert andre merker eller båter som Nimbus 345 Avanta og Nimbus 340 Commander. Nimbus er generelt ganske sportslige.

 

PS: Viksund koster fra 700k til 2million. Riviera koster fra 500k til 1.5 million. Hva er budsjettet ditt?

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Vi har lette etter tilsvarende i fjor.

 

- Hvis du tenker på Flybridge så kan du glemme Riviera. Du er for høy, eller båten for lav.

. Viksund 340 ble for dyr for oss.

 

Vi endte opp med Skorgenes 350 Monte Carlo. Høy nok, marsjer 23- 24 knop. Så måtte vi stryke andre krav / ønsker: Den har kjøkken nede, ubeskyttet ror og propell, ikke vendbart passasjersete.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Vi var også så på disse to båten og ende opp med Viksund 340. Har ikke tregt på det. Grunnen vi gikk for Viksund var høyt og romslig motorrom og eget dusje rom som vi falt for. Det er også en svært god sjøbåt synes vi da. Vi går mye sammen med 48 fot og 55 fot båter til Sørlandet og Danmark, Sverge uten at vi har vært bremsen for og kunne krysse noen hav strekk. Marsj fart på vår båt ligger på 22 knop som kommer godt med når du er lei og vil bare hjem😀

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 10 timer siden:

Riviera er en finere båt utseendemessig, men jeg tror Viksunden er mer praktisk. Den er jo også større. En ting å være OBS på angående Viksund er at det ikke er skeg under propellen og roret. De er derfor veldig utsatt ved en grunnstøting. Jeg vet ikke hvordan undervannsskroget til Riviera ser ut.

 

Er du låst på Viksund og Riviera eller har du vurdert andre merker eller båter som Nimbus 345 Avanta og Nimbus 340 Commander. Nimbus er generelt ganske sportslige.

 

PS: Viksund koster fra 700k til 2million. Riviera koster fra 500k til 1.5 million. Hva er budsjettet ditt?

Takk for fine innspill!

Riviera’n har flyndre fra kjøl til ror så på den er propellen beskyttet. 
liker godt Nimbus i litt mindre størrelse, men synes de virker litt «tunge» i størrelse rundt 30 fot. 
budsjett er på 1 mill +-

Link to post
Share on other sites

Gerhard skrev for 9 timer siden:

Vi har lette etter tilsvarende i fjor.

 

- Hvis du tenker på Flybridge så kan du glemme Riviera. Du er for høy, eller båten for lav.

. Viksund 340 ble for dyr for oss.

 

Vi endte opp med Skorgenes 350 Monte Carlo. Høy nok, marsjer 23- 24 knop. Så måtte vi stryke andre krav / ønsker: Den har kjøkken nede, ubeskyttet ror og propell, ikke vendbart passasjersete.

 

Gerhard

Har også sett litt på Skorgenes og liker både Sonic og MC. Så på en Riviera og følte det var god høyde for meg i salongen i salongen...?

Link to post
Share on other sites

blue moon skrev for 8 timer siden:

Synes sammenligningen er urettferdig mot Rivieran da den strengt tatt er en 30foter og bør sammenlignes med Viksund 310. 340 er et step opp.

Helt enig, men jeg føler at 310 faller igjennom i en sammenligning med Rivera;)

Derfor står det mellom disse to foreløpig;)

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 29 minutter siden:

Volummessig kan man godt putte en Riviera inn i en Viksund 340.

Men jeg tror det viktigste argumentet for en på 190 cm, er for lav innvendig høyde på Rivieran,

Hei. 
Ingen tvil om at 340 er større, men jeg følte ikke at Riviera’n var for lav innvendig, heller motsatt at den var romslig i høyden. Dette var en 06 mod, er eldre modeller lavere innvendig?

Link to post
Share on other sites

Tror ikke takhøyden er endret, med en 06-modell har du også stor badeplattform og større FB enn den 01-modellen jeg hadde. Hvis du synes Rivieraen en stor/bred nok ville jeg ikke nølt. Siden den er mindre enn 340 regner jeg også med at prisen vil være lavere for ca. samme årsmodell.

Link to post
Share on other sites

Bølgen100 skrev for 1 time siden:

Har også sett litt på Skorgenes og liker både Sonic og MC. Så på en Riviera og følte det var god høyde for meg i salongen i salongen...?

 

Først, Sonic har etter min mening smartere løsning på byssa enn MCen.

 

Og så skal jeg trampe litt i klaveret.

Flesteparten av de Riviera'ene som ligger for salg er i allefall 200k overpriset. Fordi de som legger ut for salg, legger dem der de andre har lagt dem. Mange kjøpere er ikke klar over at Riviera var hovedsaklig halvfabrikat båter. Mange selgere nevner ikke dette, og selger gjerne et 97 mod skrog, med 2000 mod motor som en 01 modell fordi det var da den var ferdig (kun eksempel, ingen konkret båt).

Jeg fulgte med på prisene og båter for salg i denne størrelse og prisgruppe da jeg hadde min Viksund for salg. Det var en av de første av den store 310 utgaven, med samme design som 330/340. Hadde jeg priset den etter hva feks Riviera og Nimbus Avanta lå ute for, hadde jeg ennå hatt den. Men jeg priset etter hva andre Viksunder gikk for, ikke ble lagt ut for. Etter min mening er det en no-brainer og Viksund er den av de to å velge. Jeg solgte ikke fordi jeg gikk lei av eller mislikte båten, men jeg lider av 3-fot syken... I samme havn som jeg hadde min Viksund (jeg hadde 2x KAD32 med drev) lå det også en Riviera (Yanmar tror det er 340hk og drev) og hvis vi gikk hjem samtidig i rufsevær trivdes Rivieraen seg visst best i 5-7 knop i det jeg strøk forbi i 18.

Nå må jeg bare gå og sjekke at døra er låst, når alle som skal selge Riviera står utenfor med brennende fakler og nykvessede messingkroker på båtshakene klorer og vil inn og finne meg.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Bølgen100 skrev 1 time siden:

Hei. 
Ingen tvil om at 340 er større, men jeg følte ikke at Riviera’n var for lav innvendig, heller motsatt at den var romslig i høyden. Dette var en 06 mod, er eldre modeller lavere innvendig?

Hei,

Vet ikke hvor høy du er men kjøper er 190 cm Selv er jeg 187 og var i en 2007 modell FB.  Ikke mange cm til taket der. Bør helst være litt klaring om man skal ut i rufsete vær. Men bare så det er sagt Rivieraen er en flott båt med gode løsninger.

Link to post
Share on other sites

Kjetil1 skrev 1 time siden:

 

Først, Sonic har etter min mening smartere løsning på byssa enn MCen.

 

Og så skal jeg trampe litt i klaveret.

Flesteparten av de Riviera'ene som ligger for salg er i allefall 200k overpriset. Fordi de som legger ut for salg, legger dem der de andre har lagt dem. Mange kjøpere er ikke klar over at Riviera var hovedsaklig halvfabrikat båter. Mange selgere nevner ikke dette, og selger gjerne et 97 mod skrog, med 2000 mod motor som en 01 modell fordi det var da den var ferdig (kun eksempel, ingen konkret båt).

Jeg fulgte med på prisene og båter for salg i denne størrelse og prisgruppe da jeg hadde min Viksund for salg. Det var en av de første av den store 310 utgaven, med samme design som 330/340. Hadde jeg priset den etter hva feks Riviera og Nimbus Avanta lå ute for, hadde jeg ennå hatt den. Men jeg priset etter hva andre Viksunder gikk for, ikke ble lagt ut for. Etter min mening er det en no-brainer og Viksund er den av de to å velge. Jeg solgte ikke fordi jeg gikk lei av eller mislikte båten, men jeg lider av 3-fot syken... I samme havn som jeg hadde min Viksund (jeg hadde 2x KAD32 med drev) lå det også en Riviera (Yanmar tror det er 340hk og drev) og hvis vi gikk hjem samtidig i rufsevær trivdes Rivieraen seg visst best i 5-7 knop i det jeg strøk forbi i 18.

Nå må jeg bare gå og sjekke at døra er låst, når alle som skal selge Riviera står utenfor med brennende fakler og nykvessede messingkroker på båtshakene klorer og vil inn og finne meg.

Hehe... Takk for fine innspill!👌

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...