Jump to content

lanterneføring, skikk og bruk?


jumbo

Recommended Posts

her på sensommeren en gang lå jeg merke til en båt i Byn som kom sigende med lanternene på mitt på lyse dagen.. Ja, det var til og med sol i Byn den dagen.. Senere har jeg lagt merke til at det er ganske mange som går med lanterner på på lyse dagen.

Selv har jeg alltid vert av den oppfatning av at lanterner bruker man når det er mørkt eller dårlig sikt. i praksis har jeg sett hva båtene rundt meg har gjort, eller iallefall "yrkesbåtene", og fulgt det hvis jeg er i tvil(regntung dag..).

Hva gjør dere? bruker dere lanterner som "kjørelys" og har de på hele dagen, eller tar dere de på når det begynner å bli mørkt?

Link to post
Share on other sites

Det er bare å lese hva som står i sjøveisreglene... her er et utdrag:

 

Regel 20. Anvendelse

.........

b) Reglene om lanterneføring skal følges fra solnedgang til soloppgang. I dette tidsrom skal ingen andre lys vises, unntatt slike lys som ikke kan forveksles med de lanterner som er nevnt i disse reglene, og som ikke nedsetter deres synlighet, utydeliggjør deres særpreg eller hindrer at det holdes ordentlig utkikk.

.......

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Tenn lanternene ved solnedgang. Alt for mange kjører uten lanterneføring i tusmørket...

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig!

 

Problemet er ikke de som bruker lanterner i dagslys - men de som ikke bruker lanterner i mørke :headbang::headbang:

 

Når det gjelder det formelle, så kjenner jeg ikke til noe som skulle begrense bruken av lanterner om dagen, så lenge fartøyet er underveis. Men den uskikken som en del av yrkesflåten praktiserer, med å ligge til kai dagevis med tente lanterner, den er i strid med reglene....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Bare en tanke: Går det ikke med fotocelle på lanternene slik at de slår seg på ved skumring

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

yrkesflåten praktiserer, med å ligge til kai dagevis med tente lanterner

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg trodde det var slik , særlig med supplyskip, at lanternene tjente som en indikatorlampe som viste om generatoren var igang.

 

Ellers kan jeg ikke forstå at dette hverken kan støte, forferde eller være forbudt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde det var slik , særlig med supplyskip, at lanternene tjente som en indikatorlampe som viste om generatoren var igang.

 

 

<{POST_SNAPBACK}>

Nei slik er det ikke. Der er en ganske enkel av og på-bryter på de. Indikatorlampene for generatoren står i kontrollrommet. Er vel ikke så interessant for alle å se om den båten der har generatoren i gang.

 

Har mitt daglige virke på en supplybåt, og der er lanternene AV når man ligger til kai. De slås på når vi går fra kai, enten det er dag eller ikke. Det er kort og godt fordi man da ikke glemmer å slå de på når det blir mørkt :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har nyleg teke båtførarprøven. Interessant stoff som gav både inspirasjon og ettertanke.

Han som heldt kurset meinte at lanterner bør vere på heile tida slik som køyrelys på bilen. Grunnen var at ein då ikkje gløymer å slå dei på når skumringa sig på. Han meinte også at dette kunne bli eit krav om ikkje lenge.

Eg kan vel ikkje heilt sjå nytten av lysande lanterner i sol og finver, men så snart det mørknar så er lanterner naturlegvis heilt nødvendig. Gløymer ein sine eigne lanterner er vel det sikraste å slå dei på samtidig som ein startar motoren.

Mvh

VindiHaaret

Link to post
Share on other sites

Forøvrig var det vel også veldig stor motstand mot kjørelys på biler på dagtid da dette begynte å komme for en 20 år siden eller så, men i dag er det allment akseptert at det gir bedre sikkerhet på landeveien. Spesielt Tyskerne var meeeeget skeptisk til lys på dagtid.

 

Kan heller ikke se at lanternebruk på dagtid kan medføre noen annen risiko en økt strømforbruk.

Link to post
Share on other sites

ok67:

> Kan heller ikke se at lanternebruk på dagtid kan medføre noen annen risiko en økt strømforbruk.

 

presis!

 

VindiHaaret:

> Gløymer ein sine eigne lanterner er vel det sikraste å slå dei på samtidig som ein startar motoren.

 

automatisk "lanterner på når motor går" høres ut som en helt saklig mekanisme; må mekkes før

neste sesong!

 

barx

Redigert av barx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

automatisk "lanterner på når motor går" høres ut som en helt saklig mekanisme; må mekkes før

neste sesong!

 

barx

<{POST_SNAPBACK}>

Seilfartøyer har fritak.

 

Dveler litt ved dette at man ikke skal vise lys som kan forstyrre for navigasjonslysene. Noen som har lagt merke til disse lysslottene av noen ferger som trafikkerer Oslofjorden. Ikke nok med at det er umulig å få øye på lanternen, båtene blender all annen trafikk...

Link to post
Share on other sites

Seilfartøyer har fritak.

 

...

<{POST_SNAPBACK}>

De skal vel vise et lys når det er mørkt de også? Til og med joller skal det, om ikke annet enn en lommelykt

 

Limt inn fra sjøveisreglene:

 

a) Et seilfartøy underveis skal vise:

 

(i) sidelanterner,

 

(ii) en akterlanterne.

 

b) På et seilfartøy på mindre enn 20 meters lengde kan de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel kombineres i en lanterne som blir ført hvor den best kan ses på eller nær mastetoppen.

 

 

d) (i) Et seilfartøy på mindre enn 7 meters lengde skal, hvis praktisk mulig, vise de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) eller (b) i denne regel. Hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges.

Redigert av Kenneth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bare å lese hva som står i sjøveisreglene... her er et utdrag:

 

Regel 20. Anvendelse

.........

b) Reglene om lanterneføring skal følges fra solnedgang til soloppgang. I dette tidsrom skal ingen andre lys vises, unntatt slike lys som ikke kan forveksles med de lanterner som er nevnt i disse reglene, og som ikke nedsetter deres synlighet, utydeliggjør deres særpreg eller hindrer at det holdes ordentlig utkikk.

.......

<{POST_SNAPBACK}>

Bauglys blir stadig mer populært. Møtte en båt forleden kveld som gikk med 2 kraftige lyskastere i åpent farvann. Blendet motgående trafikk, og umulig å se lanterner før vi var opp på siden av den.

Bauglys må vel omfattes av reglene om lanterneføring som sitert ovenfor (nedsetter lanternenes synlighet, utydeliggjør særpreg og hindrer utkikk (nedsatt nattsyn hos føreren))?

Link to post
Share on other sites

Jaha. Nå har vi lært at supplybåter har bryter på navigasjonslysa, og at det er krav til lanterneføring på seilbåter. Se det.

Å sammenligne kjørelys på bil med lanterner på en småbåt er med all respekt å melde vrøvl. Den lille 10W pæra i lanterna synes ikke på høylys dag, mens kjørelyset på bilen er mange ganger sterkere og markerer kjøretøyet på en ypperlig måte ovenfor andre traffikanter.

Eller må jeg få meg bi-Xenon sidelanterner og 55W halogen i akterlanterna? Da skulle det bli nattsyn i fjorden.

Poenget mitt var ganske riktig strømtrekket. Seilbåter er kronisk plaget med flatt batteri.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...