Jump to content

Prosjekt Malo 25 sjark


lnjk

Recommended Posts

Lenge siden jeg har vært aktiv på Båtplassen nå.

Etter at seilbåten ble solgt er det blitt lite tid på forumet.

Seilbåten ble erstattet med bygging av ny (sjø)hytte og da var ikke Båtplassen så aktuell lengre.

 

Men i fjor kjøpte jeg meg en gammel Malo 25, og da er forumet kanskje blitt aktuellt igjen.

Så, hvis dette er noe som blir lest/svart på, så kan jeg starte en slik prosjekttråd.

 

IMG_0059.jpg.eb91d22527964187d8c2969bd541a6bf.jpg

 

Båten er tatt opp og nedskjæring/nedrigging påbegynnt.

Ser for meg arbeid i flere år.

Greit nok det, da har jeg noe å gå til når været ikke er for dårlig. Og kona trenger ikke å lure på hvor jeg er:smiley:

 

Link to post
Share on other sites

 

Planen er å ha noe meningsfyllt å gå til, for alder og helse gjør at ordinær jobb

ikke lengre er aktuellt. Får bare håpe at denne koronaen ikke tar tabben på meg.

Båten vil bli brukt til fiske, men det vil bli en dagsturbåt, ikke noe å bo på.

Liner vil bli brukt, men garn og teiner er også aktuellt.

 

Tenker (pr i dag, men planer er til for å endres)å kappe av øverste del av båten og å bygge den opp med aluminium. Vurderte glassfiber men da måtte jeg lage hus over den. 

Og plastarbeid har jeg null erfaring med. Om det blir så mye bedre med alu får tiden vise,

har i alle fall et ok MIG apparat. Litt aluminium har jeg sveist før, men har ingen opplæring i dette faget.

 

Motoren som står i er en ikke helt ny tresylindret Ford (Dexta?) på 30-40hk, kanskje opp mot min alder.

Tror de ble tatt ut av produksjon midt på 60 tallet:smiley:

Så kanskje ikke noe å satse på videre, men den går så rolig og fint at jeg er fristet til å beholde den. Motor, gear og vribart propellutstyr tror jeg er levert av Sleipner. 

Hva slags gear det er vet jeg ikke. Ligner ikke på noe jeg har sett før, kanskje noe Norskprodusert?

Koblinga er mekanisk og koblingsarmen bli brutt av for en mannsalder eller to siden.

Så motoren har gått med innkoblet propell i årevis. Slik kan jeg ikke ha det, så nytt gear kommer jeg ikke utenom. Og reservedeler til propellanlegget er vel heller ikke lengre å oppdrive. Så ser for meg at dette må ut, helst før dekk legges. 

Spørsmålet er om jeg skal "demontere" med vinkelsliper. 

Men kan noen fortelle meg hvordan dette kan skrues av, gjør jeg heller det. 

 

IMG_0061.jpg.98d2b4670b7c5bbfa8f77732000be060.jpgIMG_0064.jpg.927898826e0e09b50dddc2fe36a66de7.jpgIMG_0065.jpg.be6465051f1291bd104bd6caef2d6917.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Et annet spørsmål.

Hvilket tettemiddel bør jeg bruke under vinkelen som skrues øverst på skutesida og som

dekket vil bli sveiset fast i?

Skruene får ta opp belastningen, pakningen må tette.

 

Tror det ble brukt noe man kallte "bostikpakning" på en annen plast/aluminiumbåt jeg hadde.

Pakningen var grå på farge, hadde plast på ene siden og kom på rull. Klissete. Butyl? 

Men den båten hadde høyt fribord så dekket var ikke under. Så hvor tett det hadde vært

i hardt vær vet jeg ikke. Hadde den ikke i så mange år.

 

Er blitt anbefalt sika for marin bruk foran tek7, da tek7 visstnok blir hard.

Ser at man får butylpatroner på f eks Biltema. Kanskje enklere med patroner enn rull.

Hva med neopren cellegummi (lukepakning), kan det være noe?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Litt fremdrift har det vært, selv om jeg har revet mer enn bygget.

 

IMG_0097.jpg.0e9dc84dcfc10907f543fdd44ffdfd7e.jpg

 

Huset er fjernet, skutesida skåret ned og alu vinkel/list er skrudd på.

Brukte sika 292, hvor lurt det var får tiden vise. Håper ikke det brenner vekk så mye

når dekket sveises at det blir lekkasje. 8 x 40mm list på høykant er lite å sveise mot.

Men vinkel var vanskelig å bøye til, derfor ble det delvis list rundt.

 

Roropplegget ble jeg ikke klok på. Fra over og underside.

Gjennomgående usynlige bolter? Glassfiberen har rustet løs fra rorhylsa, noe må gjøres.

 

 

 

 

 

IMG_0070.jpg.dfbcd5ee86595f4fc605646b1e292e31.jpg

IMG_0086.jpg

IMG_0069.jpg

Redigert av lnjk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er rorgreiene nede. Det var sveist på ei plate som "flens" på hylsa med et par gjennomgående bolter sveist til plata. Ser ut som at hylse med flens har blitt montert i forbindelse med støping, for skroget er ikke tykkere enn en liten centimeter under.

Etterpå er det støpt over flensen.

Rorkulten (kon, kile og mutter) fikk jeg ikke løs selv om jeg trodde jeg hadde en ok ters.

Mangler oksygen/acetylen så vinkelsliperen  ble løsningen nok en gang.

Braketten som holdt hylsa var mye rustet. Lager ny av noe kapp jeg har liggende.

 

IMG_0092.jpg.ebf2a7ff69bf9fa5f89a9472a294325a.jpg

 

Det enkleste hadde vært å lage lignende hylse med flens og støpt over som det var gjort før.

Men må hylsa ut igjen hadde det vært enklere hvis "flensen" var på utsida.

Får jeg det tett med f eks sika 292? Annet og bedre pakningsstoff?

Må boringen for hylsa være kompakt siden hylsa da ikke plastres fast?

Tipper bunnens tykkelse der hvor hylsa går gjennom blir ca 3-4cm hvis jeg støper opp igjen

så høyt det var før.

Kom gjerne med innspill, også på slipinga jeg har gjordt til nå.

 

IMG_0094.jpg.e36c422dc1c31dc45b4331c0d6a84abd.jpg

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Trenger innspill på disse rorgreiene.

Si at jeg lager det likt, men med andre kvaliteter enn det som det som er tatt ut.

 

Har fått tak i rorhylse, kvalitet 309.

Sveiser plate på denne, går det med 316L? Alternativt S165M?

Roraksling blir S165M. 316L eller S165M som flens?

 

Nylon er vel greit til foringer men de kniper når de kommer i sjø.

Hvor mye klaring til akselen bør jeg ha? Foringer ca ø38 innvendig og ø50 utvendig.

 

Utvalget av elektroder er ikke så stort.

Har Arosta 309 Mo, 316 L og OK 92.45

Hvem bruker jeg hvor?

 

Link to post
Share on other sites

lnjk skrev 1 time siden:

Har fått tak i rorhylse, kvalitet 309.

Sveiser plate på denne, går det med 316L? Alternativt S165M?

Roraksling blir S165M. 316L eller S165M som flens?

 

Nylon er vel greit til foringer men de kniper når de kommer i sjø.

Hvor mye klaring til akselen bør jeg ha? Foringer ca ø38 innvendig og ø50 utvendig.

Vet ikke om jeg vil mene så mye om de rustfrie blandingene dine. Ikke noe problem å sette det sammen, men om det kan oppstå noe korrosjonsproblematikk må nesten @Hulda mene noe om. S165M er en martensittisk kvalitet, og har ikke de beste egenskapene i forhold til sveising (den kan være utsatt for sprekkdannelse), men det går som regel bra. Mulig det kan være en fordel å bruke 309 overganstråd siden du allerede har det. 

 

Når det gjelder plastforing så ikke bruk nylon (polyamid / PA). Det er vel kanskje den termoplasten som har høyest vannopptak, og sveller derfor uforholdsmessig mye. Bruk heller PET, POM eller noe annet. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke sveise martensitt. Det går an, men det er en del prosedyrer som må følges. Studerte dette for 25 år siden, gått i den berømte boken. AISI 309 kjenner jeg ikke komposisjonen til, uten å sjekke. Men jeg ville ikke brukt noe som ikke har innlegert minst 2 % Mo.

Nei, tenkte det. AISI 309 er høytemp. rustfritt. Mye Cr for å unngå karbiddannelser. Greit sveisbart. Totalt uegnet som korrosjonsutsatt materiale. Innlegert Mo = 0, null. Ikke andvendbart som rorhylse.  Glem det. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Får se om jeg får tak i et annet da.

Planen var å bruke 316l men det var tomt i hylla. Får lete litt mer.

Men det noe annet som kan være brukende? Hva med duplex/superduplex eller 6mo?

Leser jeg riktig så kan ok 92.45 brukes på 6mo. Kan den også brukes på 316 stål?

Til duplex har jeg vel ikke egnede elektroder.

 

Det jeg tenker kan være problematisk med disse høylegerte stålene er flensen/plata som blir sveist til hylsa.

Der begrenser utvalget seg til 316 stål og selv om plata står på innvendig skutebunn

så er det ikke helt usannsynlig at plata får kontakt med sjø. Gjennomgående bolter kan jeg da helt sikkert bare glemme.

 

S165M mot S165M har jeg sveist for 20 år siden. Ser greit ut så langt.

Men hvilke elektroder som ble brukt er også skrevet opp i den berømte boka.

 

Link to post
Share on other sites

6Mo og duplexkvaliteter langt bedre enn AISI 316L. Skal heller ikke være problemer å sveise duplex, bare ikke kløn for lenge over 300 grader C. Kan, etter husken, sveises med alle rustfrie elektroder. Dess lavere legerte elektroder, dess mer utsatt for korrosjon. Offshore ble disse kvalitetene stort sett TIG'et. Kun tykke saker med pinne. Alltid med bakgass (argon). Husker ikke SMO. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

En liten oppdatering.

Lite er blitt gjort dette året. Godt vær på havet både vår, sommer og høst får ta skylda for det.

Men har ingen hast, og blir det like fint på havet neste år, så blir det nok fiske og ikke båtreparasjon.

 

Fikk tak i nytt rør til rorhylse. Ba om 3.16, 6Mo, eller en duplexkvalitet.

Det jeg fikk var fargekodet likt det første, så nå har jeg til to hylser, begge av duplex:smiley:

Dekket er kommet på, men noen stivere er ikke ferdig sveist da jeg gikk tom for Argon.


6B66B469-E7A7-4A77-8F0E-FB886672E24A.jpeg.1c99687d906920c077406c944622a531.jpeg


 

Propellakslingen og bakkerøret er ute og med det er det kom det opp noe jeg ikke hadde kalkulert med. Det viser seg at propellhylsa er innstøpt med bek. Så, hva gjør jeg nå?
Opprinnelig anlegg smøres med grease både inne og ute. Og det er innerkant av selve propellbosset som tar opp kreftene akter. Mål på bosset ca ø60mm x lengde med bæring ca 90. Så hvis ikke hylsa blir skiftet så må det krympes på en foring på ny aksling som passer dagens stevnlager. Vet ikke om jeg tør å banke ut beket og skifte hylsa. Vet ikke om det er mulig å få tett ny hylse mot skroget. Bek og veldig dårlig tilkomst er nok dårlig kombinasjon mtp plastarbeid. 
Og boltene som holder hæljernet er innstøpt i samme bek.

555D102E-F374-47B5-B6E1-ED7447D9BFC8.jpeg.d97c3d5659cbdee26387780e3f3a290e.jpeg

 

Mye bek i dette rommet

 

7138FD2B-7FC2-483C-B73E-639C8070518C.jpeg.54584d8e25361fa80a68f5d1825db567.jpeg

 

Hæljern med innbekede bolter. (Tror jeg)

-Bilder på halv åtte pga manglende datakyndighet:smiley:

Link to post
Share on other sites

Kan jo prøve å få noen på banen da:smiley:

 

Prøver å få fjernet beket og skal nok få det til så propellhylsa blir fri.

Men temperaturen skulle vært lavere, nå har det konsistens som litt hard tyggegummi.

Får vi frost så tipper jeg den blir så hard at den kan knuses.

Det var forresten tyggegummitesten jeg brukte da jeg fannt ut hvilket stoff dette var.

For 50-60 år siden stod det ei stor gryte med bek nede ved sjøen. Vi ungene hadde ikke penger til å kjøpe snop, så da ble det å banke litt bek hvis vi ville ha gratis tyggegummi. 
 

Ref tråden. 

Har samme problem. Ca 2,2m aksellengde og forventet propellturtall 1400.

Går jeg inn i tabellen på aksellengde (gul skrift) 2,2m, går til høyre til jeg treffer grafen og går så rett ned og leser av akseldiameter over omdrening sp bør denne være minimum 0,04.

Med 50mm/1400rpm blir dette ca 0,036.
Mao, 50mm aksling blir for tynn. Og 60mm blir kostbart, 50mm er ikke helt gratis det heller.

Prosjektet er startet for å ha noe å beskjeftige seg med. Den andre båten min ligger klar ved brygga så jeg kan ikke forsvare å legge ut ubegrenset på Maloen.


Pr i dag har jeg et 260 PRM gear med 2/1 utveksling og slurevenitil. Hadde tenkt å få meg en brukt ca 4 liters 60/80hk motor og henge gearet på denne. Type Perkins 4.236 eller tilsvarende.

Gearet klarer vel 30hk pr 1000 omdreininger.

Så hvordan kan jeg løse dette på en rimelig måte?

Har sett etter hylse med opplagring inne, men finner ikke noe.

 

Har en ide, men vet ikke om det går.

Hva hvis jeg tar et duplex rør, ø60 utvendig og får det dreiet/brotsjet ned til ø50innvendig, og ø57 utvendig i ene enden. 

Bruker cutlesslager både inne og ute og kjører vann fra motoren gjennom lagrene/hylsa?

Får jeg opplagret ca på midten kan jeg gå ned til ø35mm aksling. Sleipner sin (for ø35mm aksling) pakkboks med stuss for slangen foret til ø57mm, kan det gå?

Ser det finnes andre typer cutlesslager, f eks Storm Halvorsen har noe som heter Marine Durablue hvor man kan gå ned til 2/1 bærelengde over akseldiameter. Er nede i 70mm lengde da noe som vil være en fordel. Dette fordi et standard cutlesslager i utvendig stevnlager fører til at propellen kommer lengre akterover. Da treffer ikke røret (over propellen og gjennom dekk) så godt hvis jeg må bruke det og skjære av noe som er kommet på propellen. Rorarrangementet må kanskje flyttes litt også, men det tror jeg betyr mindre da det ikke er montert.


Må vel ha motoren i gang eller låse akslingen hvis jeg blir slept.

 

Hva tenker dere, blir det for mye tull og tøys dette?

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...