Jump to content

Har kjøpt Hansvik 14,5 med 9.9 Suzuki, ønsker hjelp ang fremgang på hva jeg kan gjøre.


Bjørn Hansvik

Recommended Posts

Hei. Ønsker først å si at jeg prøver å lære meg båt, men er helt blank...

Har skaffet meg en Hansvik 14,5 familie, glassfiber. Det tror jeg iallfall:crazy:  Nr. på båten er v 2563, men finner ikke ut noe av det. 
Jeg ønsker å renovere den slik at den ser innbydende ut. 


Ønsker først og fremst tips og råd på bunnsmøring og vannlinje, og å få frem den blanke fine fargen tilbake på hele båten. 

Når det er fullført vil jeg gjøre om på sitteplasser, ha 2 stoler frem og benker på siden eller en brei helt bakerst. 

 

Hvordan går jeg frem, hva kommer først og sist og hvordan er det man fester skruer til glassfiber? 
 

Har en Suzuki 9,9 hk kort stamme, passer den til båten? 
 

På forhånd, Takk for svar :wink:57623684-CEA6-49EE-A23C-31A2B3F43777.jpeg.f952e7222c7daf9c9cb217e1c7fe885e.jpeg

BC053067-B6FB-4712-8CF0-D32BC84324CA.png

077353C8-22BC-46D6-9183-63663D8DE463.jpeg

Link to post
Share on other sites

Velkommen som båteier. 

Det er bare å gyve på. Vask godt og bruk rubbing for å få bort oksydert og matt gelcoat. Best med maskin, og kanskje til og med fint våtslipepapir. 1000, 2000 og 3000 før rubbing og polering. Spørs hvor mye jobb du vil legge i det.

 

Vannlinja går jeg ut fra er ok slik den fremstår. Skal båten ligge ute fast, så er nok et lag med bunnstoff bra. Hva slags bunnstoff som har vært der før hadde det vært greit å vite i så fall. Skal den på henger så er det kanskje noe man kan vurdere å la være i første omgang. Gå over bunnen og se etter skader som evt må utbedres.

 

9.9 kort stamme kan se ut til å passe. Kommer kanskje ikke opp i plan med to voksne ombord, men båtgleden vil nok være der likevel. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet, og gratulerer med flott båt!

 

Jeg vil anbefale deg å bestille båtbrosjyren til Jotun som er veldig lærerik og lettlest. Den kan du bestille gratis her: https://fargekart.jotun.no/produktkategori/bat/. Der står det mye om bunnstoff og polering. Ellers står det allerede mye bra her på forumet, bruk gjerne søkemotoren øverst til høyre.

 

Når det kommer til endring av sitteplasser vil jeg anbefale deg å unngå å skru i glassfiber. En mer varig løsning vil være å støpe, men det er også noe mer komplisert. Dette kan du også lese masse om på forumet.

 

Hva med å fjerne midterste tofte, og beholde sitteløsningen i akter? Med noen gode puter kan dette være en god og behagelig løsning. På fremste tofte kan du skru to sammenleggbare seter. Bare et forslag!

 

På Hansvik sine sider står det litt info om 14,5 familie: http://www.hansvik.no/index.php?nr=16&id=26&valg=1&vis_hoved=1

 

Legg gjerne ved noen bilder av motoren. Da kan du få tips om hensiktsmessig montering og styring til båten din:)

 

Lykke til!

 

 

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk forklaring og tips. Setter stor pris på alt jeg lærer 😊 jeg ønsker og legge mye i å få båten fin. Jeg vil ha den blank og fin.

 

båten skal stå for det meste på henger. 

 

Det med sammenleggbare seter frem var en god ide, men ønsker og ha tilgang hele veien fra bak til fram uten og må tråkke over en sittebenk. Mulig jeg bare er for nøye. Går vel for den for øyeblikket 👍

Tenkte også på å ha bakerste sittedel som den er, bare ordne et lokk slik at jeg får lagret drivstoff og pikk pakk under. Ser for meg da og lage ryggstø å bruke sittedelen mer som en brei sitte/ligge del. 

 

Tenkte også å forbedre gulv, kan vel da legge ei vannfast treplate eller noe?

Skal ha glatte hvite overflater om bord. Vil ha litt fiskestengergoldere og diverse, så må vel støpe. har hørt st det går å borre hull og fylle med tec7, og skruve i det. Men glassfiberen er vel ikke så tykk at det holder? 

Oppdaget også at det er vann i den flyte delen, Dørken/gulvet eller hva det heter.

Og borre dreneringshull er vel noe man bør unngå. kanskje med å borre et hull og montere en messingring med skrukork slik at jeg får lenset ut vannet. 
 

bunnstoff og hva som er brukt og gjort, skader og evt andre feil er ukjent. Må ta alt fra start 😊
 

bjørn

 

 

Redigert av Bjørn Hansvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. 

Motoren skulle passe godt til båttypen, vil jeg tro. Denne båten er ikke bygget for fart, med sin dype kjøl. Men i sitt fartsområde er den nok både behagelig og trygg, og ved manøvrering i havn og ved fisking kommer kjølen til sin rett der den reduserer avdrift. Jeg har et lignende skrog på min Rana 17.

Når det gjelder toftene, altså de tverrgående benkene, ville jeg tenkt meg om før jeg fjernet dem. Jeg skjønner ønsket om å kunne bevege seg uten høye kneløft, men det kan hende de er en del av båtens avstiving. Om de er det, må ser støpes inn forsterkninger av skroget på andre måter. Akkurat hvordan er jeg ikke kompetent til å svare på, men det er det flere andre her på forumet som er. 

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange, også her på forumet, går veldig høyt ut og har store planer for å få en fin båt. Nesten like mange oppdager etterhvert at de har gapt for høyt, og blir motløse og gir opp. Så jeg vil anbefale å gjøre én ting om gangen, og sørge for å ha en båt som du kan bruke og ha glede av imellom hvert lille prosjekt. På den måten går du ikke lei før du er kommet dit du vil. Lag gjerne en liste over endringene du ser for deg. Sørg for at hvert punkt på listen er rimelig avgrenset og noe du kan gjøre helt ferdig, før du begynner på neste punkt. For eksempel, ut fra det du har skrevet ovenfor, kan rubbing og polering av skroget være ett prosjekt. Så kan behandling av båten under vannlinja være ett. Rengjøring av båten innvendig er ett punkt. Montering av seter på toften kan være ett. Ombygging av akterbenken er ett punkt. Bygge om sitteplassene foran til skikkelige seter kan være et nytt punkt når det meste annet er gjort. Og så videre. Du skjønner tanken, håper jeg. Da kan du få deg noen fisketurer og badeturer selv om båten ikke er helt strøken og ferdig, men gleden ved å ha båt er desto større.

Link to post
Share on other sites

Ser den med at benkene fungerer som avstivning. Slike svar setter jeg pris på 👍. Nå er ikke det aktuelt å ta de vekk, men heller gjøre dem bedre.

 

jeg kommer ikke å ta vann over hodet 😊 en ting om gangen, som sagt.

 

første jeg må gjøre er å få vekk vannet i kjølen, altså der det er innestengt, å utelukke evt hull eller sprekker før jeg tørr å prøvekjøre båten. 

 

Sikkerheten kommer først. 😊

Link to post
Share on other sites

Men ser ut til å være vanskelig å dyrt og skaffe samme tretype. Kan vel bruke noe annet, og smøre på noe olje som tåler vann? 
 

Tenker da å kle igjen bakerste del, å lage lokk i det hullet som er der for oppbevaring av tank ++... 

Link to post
Share on other sites

Hvis du beiser med mahognybeis og så lakker normalt treverk eller kryssfiner så kan det minne litt om mahogny. Bruk vannfast kryssfiner.

Samme prosedyrene kan du forøvrig bruke på resten treverket som er der. Slipe bort all lakk, beise, og så ha på ny lakk. 

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/batmaling/trepleie/mahognibeis-2000022673

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/batmaling/trepleie/batlakk-uretanalkyd-2000022672

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Har søkt meg gjennom hele Internett i flere timer nå, finner ingenting om hvordan gasswire skal monteres. 
 

tror jeg blir å improvisere meg frem til et OK resultat. 
 

brakketter eller ikke. I verste fall finner jeg frem sveiseapparatet :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

ang avstivning: nyere modeller har innstøpte sidetanker (bildet viser en 16,5 fot) som gir ekstra avstivning.   

 

Bjørn Hansvik skrev On 6.7.2020 at 21.30:

Når det er fullført vil jeg gjøre om på sitteplasser, ha 2 stoler frem og benker på siden eller en brei helt bakerst. 

 

På en såpass liten båt så tror jeg jeg ville gått for tversgående benk bakerst.   Blir bedre plass til å bevege seg i båten, samt lettere å fordele vekt sideveis under kjøring.  

Ville også hatt en form for motorbrønn , slik at dersom det kommer inn en bølge bakfra og inn over nedskjæringen i akterspeilet så kommer det ikke inn i båten

 

 

Spindaj

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bjørn Hansvik skrev for 14 timer siden:

Tror gasswire skal inn der med et ledd eller noe. Tar jeg feil da ? 

EA38F20C-D93C-4874-849C-78F0DA9ACB01.jpeg

Stemmer at det skal være en link der ja. Den mangler du tydeligvis. 

yamaha-mariner-25-hp_MLM-F-3249185257_102012.jpg.acc5cff3c299b524cae9185411f67afc.jpg

 

Har ikke noe særlig av bilder her jeg heller, men det skal være en aksling i hullet der, med en link opp på kula som du har bilde av. 

Link to post
Share on other sites

Om du ser på motoren vår, så er det en liten arm for gassen, som linkes innvendig mot den plastbraketten du har bilde av inni motoren.

Disse delene bør nok bestilles fra en Suzuki forhandler. Du trenger også en brakett til å holde wiren, den er ikke med på bildet da jeg pusset opp motoren på dette tidspunktet.

8E8D7AF3-760C-43CD-A391-CEBB43CB366B.jpeg

Redigert av LuckyFalls (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...