Jump to content

Har kjøpt Hansvik 14,5 med 9.9 Suzuki, ønsker hjelp ang fremgang på hva jeg kan gjøre.


Bjørn Hansvik

Recommended Posts

Takk. Har skjønt hva jeg trenger og hvordan dette skal monteres. Men nå må jeg også ha ny wire da jeg klarte å ødlegge den da den er gammel og sprø :flag:   Skal se om jeg finner disse delene på nettet. Har sett litt men syns det er avansert å finne riktig.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Du kan jo lese litt i denne tråden:

Fikk mye båt ut av den, men husk at den var 17 fot og sikkert litt breiere enn din båt. Uansett kan du få myyye kos oppi 14,5 fot!

Mitt utgangspunkt var tversoverbenk bak samt 2 stoler litt foran midten av båten. Endte opp med U-sofa (!!!) bak, pentryseksjon med kokeapparat og vask - med trykkvann - og generelt en veldig kjekk båt.

I ditt tilfelle ville jeg beholdt U-benken bak, fjerna toftene (du må understøtte benken bak i så tilfelle) og ordnet to enkle klappseter, evt. seter du monterer på en svingskive slik at de kan vendes bakover (Rana brukte noen seter der du kan svinge ryggen framover, men de tar for mye plass). Plasta en plate starboard på strategisk plass for montering av fot til bord. Da kan du få en hyggelig båt der 4-5 personer kan sitte rundt et bord med kaffikoppen, geitosten og Ritz-pakka. :) Fort gjort å stue vekk bordet og få fiskeplass; en firkanta murerstamp er genial for å unngå å skitne ut båten.

 

Sørg for å få båten slik at du legger ei fillerye eller ei matte på dørken. Så lenge temperaturen tillater det, tar man av seg skoene i båten. Selv på en liten 14-foter har det utrolig mye å si på følelsen...

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Takker for svar,  dette prosjektet har stått stille en stund. Har brukt båten en del og alt fungerer utmerket. Merker at jeg trenger litt større plass, kanskje en 17 fot. kjører jeg med full gass med 9,9 hk så kommer det vann over kanten bak, både alene og med 2/3 stykker ombord. Ligger vel for lavt i vannet.? Eller at 9.9 hk er litt for lite til båten og at oppdraget blir for svakt? Vet ikke...
 

vurderer og selge denne og kjøpe en litt større. 
 

ved evt salg, hva kan jeg rekne med å få for båt og motor, evt henger også. Er en Tysse båthenger. Legger ved bilde :) 

takker for svar :) 

6E6C0709-743A-4E25-8C14-03D27A256E79.png

4C9AD174-FC75-41C5-85D5-24E2CF390225.png

F2F258AB-7F6C-4964-B54B-9D680411E10A.png

Link to post
Share on other sites

Kommer det vann over ripa på full gass? Da må den sette seg voldsomt ned på "ræva". Men når jeg ser på skroget nå, så er det jo lite bæring akter. Da er vel faktisk 9,9 hk litt mye på en slik båt. Skrogfart vil være 4-5 -knop, vil jeg tro. Løsningen må da være å unngå full gass. Mulig sånne finner/foiler som man kan montere på kavitasjonsplaten på motoren kan hjelpe på denne båten, og gi mere løft. 

Link to post
Share on other sites

Merkelig at den skal ligge så lavt. Er det som Korsfjord spør om at du får "kontinuerlig" med vann akter ved full gass, eller er det snakk om ved hekkbølger? Forsøkte å finne info om denne båten, og ble brått usikker på om dette faktisk er en Hansvik 14,5 familie. Har ikke denne en annen innerliner, eller er det bare en eldre innerliner, men identisk skrog som 14,5 familie på boat.no? 

 

Tviler på at den er godkjent for så mye mer enn 9,9hk, men samtidig bør den tåle såpass. Satt du ved rattet når du kjørte alene?

Link to post
Share on other sites

Hvor lang stamme er det på den der?

Hadde en liknende opplevelse med en Hansvik 14' åpen, et skrog som minner mye om Rana'en din. Skroget var for kort stamme, og når vi satte lang stamme på kom det vann inn i motorbrønnen på full gass. Vannet kom opp mellom skrog og festet til motoren og sprutet ned i motorbrønnen. Lite kjekt når det var to 10mm hull som skulle drenere brønnen.

På den båten satte jeg en gang en 20hk langstammet totakter. Det gikk som merra den blinde uten antydning til  vann oppi motorbrønn. Den lå helt fint i vannet også. Men jeg brukte halve Rombaksfjorden på å svinge, ellers ble det "interessant". Holdt på å miste motoren på havet en gang da jeg svingte for knapt - motoren vred seg til den ene festeskruen stod i lause lufta. Man lærer så lenge flaksen bærer... :D

 

En nabo hadde liknende båt, men jeg kan ikke garantere at det var en Rana. Kan ha vært en Hansvik. Uansett, de hadde vel 25 hester bakpå der. Gikk helt fint det. Så ditt problem er jo litt merkelig. Men sant som Ivar sier; det kan hende at du er noe overmotorisert. Ikke for det, det kan gå greit med svær motor og glemme alt som heter skrogfart også:

 

Youtube

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Vidar F.H. skrev for 3 timer siden:

Vannet kom opp mellom skrog og festet til motoren og sprutet ned i motorbrønnen. Lite kjekt når det var to 10mm hull som skulle drenere brønnen.

 

og på denne så er det jo ikke motorbrønn engang , så vannet kommer rett inn i båten. :diving:

 

Sitat

En nabo hadde liknende båt, men jeg kan ikke garantere at det var en Rana. Kan ha vært en Hansvik. Uansett, de hadde vel 25 hester bakpå der. Gikk helt fint det. Så ditt problem er jo litt merkelig. 

 

kan fort være stor forskjell i skrogform mellom "lignende" båter, denne her har nok litt for mye "bananform" i skroglinjene slik at den bare graver seg ned om man kjører på med for mye motorkraft

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...