DIYglenn Startet 7.Juli.2020 Del på Facebook Startet 7.Juli.2020 Hei! Jeg er i en prosess med å fullstendig skille start- og forbruksbatteriene, og kun ha en nødbryter for å koble de sammen. Det blir to hovedbrytere + DVSR mellom for å automatisere lading fra dynamo. Sånn som det er nå, så er alt tilkoblet batteri 1, alt tilkoblet batteri 2, eller begge. (1-2-Both-Off) Men hva skal egentlig kobles til hvert batteri? Jeg tenker jo at "alt" skal tilkobles forbruk, og kun ha start på start-batteri. Men hva med lanterner, instrumenter, instrumentlys, trimtabs, drevtilt, slukkesystem motorrom, defroster etc? Ankerlanterne burde også kanskje stå helt utenfor hovedbryterne, så man kan skru av annen strøm om natten? Så hvis jeg har forstått nyere system riktig, så kan man ikke starte motoren hvis man har kun forbruksbatteri aktivert, da er man også nødt til å ha begge brytere på og nødbryter mellom for å kunne bruke forbruk for å starte motor? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Jeg har det slik. Kun start på stsrtbatteri, og instrumenter. Alt annet på forbruk. Jeg har ikke en gang nødbryter, så om jeg skal starte på forbruk så må jeg bruke startkabel mellom. Men det gjør jeg jo nesten aldri... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Hos meg er baugpropell og ankervinsj koplet til startbatteriet. Vet ikke hvorfor. Muligens logikken er at det kan levere store strømmengder og at det uansett får lading når motor går. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kjellg Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Grand Banks jr skrev 15 minutter siden: Hos meg er baugpropell og ankervinsj koplet til startbatteriet. Vet ikke hvorfor. Muligens logikken er at det kan levere store strømmengder og at det uansett får lading når motor går. Jeg koblet thruster på start for å ha mest mulig strøm til forbruk tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
SailingUmami Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Jeg brukte noen timer og meter med kabel forrige helg på å skille start og forbruk. Jeg har kun starteren tilkoblet startbatteriet og "alt annet" på forbruksside, uten at jeg har reflektert videre over om enkeltkomponenter burde kobles anderledes. Jeg har ingen komponenter som trekker mye i båten, men har sett at mange kobler ankervinsj og baugthruster på startbatteriet for å unngå at disse tapper forbruksbanken ved bruk. Jeg gikk for enkel løsning og gjenbrukte "1-2-1+2"-bryteren, koblet startbatteri mot "1" og "2" mot en ny, separat hovedstrømsbryter på forbruksbanken - så slipper jeg startkabler hvis jeg i nøden trenger strøm fra forbruksbanken til å fyre motoren. For lading la jeg inn et skillerele fra dynamo, og koblet MPPT-regulatoren mot forbruksbanken. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Her er det flere hensyn og ta. I utgangspunktet ønsker man jo å skille startbatteriet fra forbruk slik at forbruket aldri skal hindre deg i å få start. Hvor lanterner og instrumenter som bare skal brukes mens motoren går kan kobles hvor som helst da det er den samme generatoren som leverer strøm til alt. Hovedregelen er videre at et startbatteri har en litt annen konstruksjon enn et forbruksbatteri. Det er laget for store kortvarige strømmer, og egner seg best for startmotor, thrustere og vinsjer. Man så kommer det opp noen dilemmaer På min båt er f.eks thrustere og vinsj koblet til forbruk fordi at startbatteriet ville knele om man trekker 1000A fra dette, og motoren vil gi alarm "Low Battery". Hadde jeg hatt litium batterier til forbruk hadde de neppe tålt 1000A, så da mått jeg utvidet startbatteribanken. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 SailingUmami skrev 19 minutter siden: men har sett at mange kobler ankervinsj og baugthruster på startbatteriet for å unngå at disse tapper forbruksbanken ved bruk. Jeg har koblet det sånn som dette, men teorien stemmer ikke helt likevel. Jeg har også en DVSR fra BEP koblet mellom batteribankene, og denne sørger for at de er sammenkoblet når spenningen er høy nok. Da ser jeg at det går forholdsvis mye strøm fra forbruk når f.eks ankervinsjen brukes. Og når solcellene lader er vanligvis spenningen høy nok til at bankene er koblet sammen. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 index skrev for 2 timer siden: Jeg har det slik. Kun start på stsrtbatteri, og instrumenter. Alt annet på forbruk. Jeg har ikke en gang nødbryter, så om jeg skal starte på forbruk så må jeg bruke startkabel mellom. Men det gjør jeg jo nesten aldri... Jeg tenkte å evt. koble en vanlig Biltema eller BEP bryter (150-350,-) til hver side av DVSR, så jeg kan vippe over ved behov. Mest fordi mitt nåværende startbatteri muligens er på dødens rand. Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Hos meg er baugpropell og ankervinsj koplet til startbatteriet. Vet ikke hvorfor. Muligens logikken er at det kan levere store strømmengder og at det uansett får lading når motor går. Jeg tok ikke med at jeg har et eget batteri til baugthruster. Dette får lading via forbruksbatteri og et VSR. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 JRK skrev 33 minutter siden: Her er det flere hensyn og ta. I utgangspunktet ønsker man jo å skille startbatteriet fra forbruk slik at forbruket aldri skal hindre deg i å få start. Hvor lanterner og instrumenter som bare skal brukes mens motoren går kan kobles hvor som helst da det er den samme generatoren som leverer strøm til alt. Hovedregelen er videre at et startbatteri har en litt annen konstruksjon enn et forbruksbatteri. Det er laget for store kortvarige strømmer, og egner seg best for startmotor, thrustere og vinsjer. Man så kommer det opp noen dilemmaer På min båt er f.eks thrustere og vinsj koblet til forbruk fordi at startbatteriet ville knele om man trekker 1000A fra dette, og motoren vil gi alarm "Low Battery". Hadde jeg hatt litium batterier til forbruk hadde de neppe tålt 1000A, så da mått jeg utvidet startbatteribanken. Min tankegang var at hvis forbruksbatteri skulle være helt flatt, så ønsker jeg å ha lanterner og lys til instrumenter etc. Men på en annen side så er det jo som du sier, de får jo strøm hvis motoren kjører - selv om forbruksbanken skulle være helt tom. Ankerlanterne gir vel mest mening å ha på forbruk også, men jeg vurderer å ha den alene utenfor hovedstrøm, så man kan ta all strøm ved ankring, men fortsatt ha den ene lanternen i gang. Både start og forbruksbatteri er fra Varta og er like. Antar de er av typen batteri som kan brukes til begge ting. Dessverre virker det som startbatteri har blitt mer slitt, og spenningen går veldig lavt når motoren starter - ikke noe problem hvis jeg starter fra forbruksbatteri. Jeg har kabel fra forbruk til VSR som står ved siden av baugthruster, og eget 95Ah batteri der. Det lades dermed også når start og forbruk har god nok spenning. Eget thruster-batteri er nok for å få litt ekstra ytelse, og for å slippe å trekke tykke kabler gjennom båten. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Kjellg skrev for 2 timer siden: Jeg koblet thruster på start for å ha mest mulig strøm til forbruk tilgjengelig. Gir jo forsåvidt mening å ha thruster på start, den brukes jo kun i bursts på få sekunder samlet i løpet av en tur. Selv om den bruker mye strøm i det den kjører er det totalt veldig få ampere som blir trukket fra batteri, og den brukes ikke uten at motor også er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 7.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2020 (redigert) Hvordan blir det med DVSR mellom start/forbruk når man har dobbel lader på landstrøm? Vil det skape kaos? Det beste ville vel være å ha en enkel lader tilkoblet kun startbatteriet så gjør DVSR resten mellom start/forbruk, og det samme videre mellom forbruk/thruster. Redigert 7.August.2020 av nordemoniac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 nordemoniac skrev 10 minutter siden: Hvordan blir det med DVSR mellom start/forbruk når man har dobbel lader på landstrøm? Vil det skape kaos? I manualen til BEP DVSR (125A versjonen), så lukker den når spenningen er 13.4V eller høyere og åpner når spenningen er 12.8V eller lavere. Så skal man være klar over at selv om BEP omtaler modellen som et "Digital Voltage Sensitive Voltage Relay" (DVSR) så burde D-en stå for Dual fordi den senser på begge banker dersom man ikke benytter seg av muligheten til å koble releet mot tenning eller en bryter. Om man kobler opp slik BEP anbefaler i manualen, vil det medføre at en lader koblet til ett av batteriene vil "se" begge batteriene som ett så lenge kriteriene over er oppfylt. Dette kan være en fordel eller ulempe avhengig av hva slags batterier man har (ulike typer krever ulik lading). Å koble to ladere til hvert sitt batteri eller bruke en lader som støtter mer enn en batteribank vil ikke endre på dette ut over at det ikke vil gå noe særlig ladestrøm gjennom releet så lenge laderen/laderne setter samme spenning på begge sider av releet. I ettertid skulle jeg ønske jeg hadde satt in en DC-DC lader i stedet for et rele, det hadde passet mitt bruksmønster bedre. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
DIYglenn Svart 7.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2020 Takk for svar. Jeg satser på Axon og ikke BEP i denne omgangen. Skal se litt på manualer for lader og relé. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.