Jump to content

Spinnakerbom på Columbie 66


GT

Recommended Posts

Heisan GT !

Er kanskje litt inhabil her, siden jeg har en spinnakerbom for salg :wink:

 

(Se "Div nytt og brukt utstyr: bla luke ,lens")

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=6197482

 

Sikkert noen her som har Columbie 66, og kan fortelle deg lengden på sin spinn-bom.

 

Prøv også søke på google.

LYS-registrene har vel kanskje målet.Og i regatta-sammenheng er vel lengden på spinnbommen, med i målene, slik som seilene.

Og www.seilguide.com

 

Har du skinne til spinnakertraveren på masten? , eller kun ett fast feste?

 

Spinnakerbommen skal iallefall stikke litt foran(ca30cm?) forstaget ditt, når bommen / evt målebåndet ditt henger vannrett ut fra mastefestet.

 

Lengden kan om nødvendig kappes, hvis endestykkene er poppet fast i et alu-rør som har samme dimensjon helt ut til endestykkene.

 

Tja, om lengden er ok , er det vel greit. Men kjøper du en kraftig/tykk på f.eks 5m , så blir den jo overdimensjonert idet du kapper av halvparten, og tyngre å håndtere enn nødvendig :wink:

 

Hilsen Opus

Link to post
Share on other sites

Hei du, jeg var inne på www.lundhsails.se og tok frem følgende data på din rigg:

Columbie 66

P: 7300mm

E: 2600mm

FH: 7500mm

FB: 2400mm

SL: 7500mm

SMW: 4320mm

 

Og forklaringen på forkortningene:

P = Största tillåtna avstånd mellan innerkanter på mastens övre och nedre mätmärken.

E = Största tillåtna avstånd från akterkant mast till yttre punkten.

FH = Största tillåtna förtriangelhöjd

FB = Största tillåtna förtriangelbas

SL = Största tillåtna stående liks längd på spinnaker.

SMW = Spinnakerns största tillåtna (mitt-)bredd.

 

Med andre ord så er din spinnakerbom= 2400mm (FB)+200mm (sånn sirka)=2600mm.

 

Så bommen til Opus burde va mitt i blink for deg. :yesnod: Og prisen er ju ikke noe og si på heller. 1500.- det er billigt

Redigert av joelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:flag: Greit nokk, jeg er ikke noen ekspert på rigging, men fannt tallen som sagt og trodde att man la til 20-30 cm på dette. Men jeg synes fortsatt ikke att en spinnaker bom som er 265, i stedet for 240 er for lang.

Man kan ju alltid borre ur popp niten og kappa den, men jeg trur ikke jeg hadde brukt tiden på ett så pass litet avvik.

Link to post
Share on other sites

Lagde meg min egen spinnakerbom.

Hjertmans, Skaane og andre har slikt. Aluminiumsrøret kjøpte jeg på et jernlager.

 

Er ikke helt sikker på dette med absolutte lengder. Spinnakerbommen skal ha bestemte mål slik Ulmo sier, men jeg tror spristaken kan være så lang/kort du har lyst til.

<{POST_SNAPBACK}>

Hva gikk det hele på i kostnader for deg? Og fikk du tak på aluminiums rør som ikke oksiderer med en gang? tenker litt på ett pressening stativ jeg hadde i aluminium og det ble man sort på hendene bare man kikket på det.

 

Er ikke helt enig med deg når det kommer til og si att "spinnakebommen ska ha bestemte mål" det er klart att du ikke får en optimal opplevelse eller håndtering hvis du slenger på en 3,5 meters spinnaker bom på en som ska ha en 2,5 meter.

 

Men att ha en viss toleranse må man nesten, spesiellt da man kjøper brukt. Det er ju helt klart att du alltid kan kappe den, men spørsmålet er u da helt klart om avviket er så pass att du kan leve med det eller ikke :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er en stund siden, så den nøyaktige prisen husker jeg ikke, kun at det var langt billigere enn å kjøpe en fra et riggverksted.

Når det gjelder røret, så fortalte jeg bare ekspeditøren i jernsjappa hva jeg skulle bruke det til. Hadde aldri noe problem med sverting eller oksidering.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Just precis.

Nøyaktig lengde på spinnakerbommen.

Men skulle jeg velge å starte uten spinnaker, så finner jeg ikke noe som helst slags sted som forteller hvor lang spristaken skal være.

Og jeg ville være svært fornøyd om noen fortalte meg det.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jada selvfølgelig er det i forhold til LYS reglementet, kveldsseilaser i regi av de lokale seilforeningene praktiseres forskjellig. Jeg orker ikke å delta i Bærum Seilforening f.eks., der er det sidevis med regler og "hvordan protestere i henhold til reglement". Derfor trives vi ferske regatta amatørene bedre i Asker, der er det mer avslappet. (Selv om noen av de som seiler der er kanongode!)

 

Forøvrig så vet jeg ikke hva som i praksis ved lys målingen godtas av avvik, hvor på bommen skal det måles etc...

 

Så vidt jeg har skjønt Krapyl, gjøres det ingen forskjell i reglene på spristake og spinnakerbom.

 

mvh

 

Barsk II

:flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg leste et sted at spinnakerbommen skal være like lang som avtanden mellom mastefot og forstag. Det stemte veldig bra på båten min. Jeg kjøpte forøvrig to endestykker og aluminiumsrør på SeaSea på Rud, toralt kostet det 1500,- minus 20% (kjøpte samtidig som båtmessa). Utover dette trengte jeg 6 popnagler (monell). Lett å sette sammen (kappet selv til riktig lengde) og å bruke. :smiley:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt enig med deg når det kommer til og si att "spinnakebommen ska ha bestemte mål" det er klart att du ikke får en optimal opplevelse eller håndtering hvis du slenger på en 3,5 meters spinnaker bom på en som ska ha en 2,5 meter.

 

<{POST_SNAPBACK}>

3,5m vs. 2,5m er et stort avvik, det var vel 20cm det var snakk om her?

 

Forøvrig er det vel bedre med litt for lang enn litt for kort?

 

Har også hjemmelaget spinnakerbom, og ikke fått problemer med oksydering.

 

--

jon martin solaas

Redigert av nick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg leste et sted at spinnakerbommen skal være like lang som avtanden mellom mastefot og forstag. Det stemte veldig bra på båten min.

Det er riktig, om du måler fra framkant av masten og fram til der forstaget er festet til dekk. (Du må bruke loddesnor fra enden av målbåndet og ned til staginnfestet for å få riktig mål.) Det målet du måler er total lengde på spinnakerbom, som tillates uten tillegg i LYS-tall. Det er anledning å ha bommen lengre, men da vil LYS-tallet øke, selv om den bare er 5 cm lengre. Du kan ha kortere bom, og da kan LYS-tallet reduseres i beste fall.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...