Jump to content

Ny eller brukt båt i år?


stefanp

Recommended Posts

Hei! Som veldig mange andre, så skal familien kjøpe båt for første gang i år. Litt sent ute grunnet at båtplasser i Stavanger ikke vokser på trær.  Jeg har trålet finn.no i ukesvis, og finner mye båter i størrelse 19-22 fot som jeg mistenker er satt høyt i pris.  Har funnet båter som selges til samme pris som ny for 3 - 4 år siden! Siden jeg har lite peiling på båt, så er jeg jo redd for å gjøre noe som er korttenkt.

Er 2020 året der en ny båt fra forhandler vil gi like mye eller mindre verditap enn ved bruktkjøp? Regner ikke med at de jekker prisene opp like mye som private?

Eller bør jeg helst droppe båtkjøp i sin helhet denne sesongen hvis jeg skal gjøre et økonomisk "smart" valg? 

Dere som følger med i markedet: er bruktprisene og omløpshastigheten på brukt båt like heftige som i mai og juni?

Vurderer jo bare å kjøpe en liten åpen båt med påhengs for å ha noe å parkere på båtplassen mens jeg vurderer kjøp. Har noen av dere noe råd?

Jeg tenker uansett ikke å kjøpe båt med motor som er eldre enn 4-5 år.

 

Link to post
Share on other sites

Velkommen på forumet!

 

Budsjettet ditt vil jo ha mye å si her. 

Jeg synes bruktbåtprisene i år er kunstig høye. Samtidig selger flere forhandlere nye båter og motorer til over veiledende pris fra importør:headbang:

Skal fornuften seire, ville jeg kjøpt en eldre båt som kan fungere greit i år, men der ikke verditapet blir alt for stort pga lav inngangspris. F.eks. en Rana 17 eller Askeladden 16 med vindskjerm fra 90-tallet, påmontert en forholdsvis ny motor. Dette er båter som duger til veldig mye forskjellig for en barnefamilie, og er av god kvalitet. 

Jeg tipper du vil få rikelig daycruisere på 20-25 fot å velge i utover høsten eller til neste vår...

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 24 minutter siden:

Nytt har garanti og butikkverkstedet vil ha deg som prioritet i en stappa timeplan om noe skulle være galt. Brukt har ikkje garanti av noe slag og du vil få time i oktober. I beste fall. Noe å tenke på det også.

Takk for innspill. Det er noe å tenke på, men lurer jo litt på hva typisk verditap er på en ny båt som selges etter to til tre år. Har jo inntrykk av at regnestykket ikke er fullt så ille som ved kjøp av ny bil, men har jo ikke så mye erfaring med det :)

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 24 minutter siden:

Velkommen på forumet!

 

Budsjettet ditt vil jo ha mye å si her. 

Jeg synes bruktbåtprisene i år er kunstig høye. Samtidig selger flere forhandlere nye båter og motorer til over veiledende pris fra importør:headbang:

Skal fornuften seire, ville jeg kjøpt en eldre båt som kan fungere greit i år, men der ikke verditapet blir alt for stort pga lav inngangspris. F.eks. en Rana 17 eller Askeladden 16 med vindskjerm fra 90-tallet, påmontert en forholdsvis ny motor. Dette er båter som duger til veldig mye forskjellig for en barnefamilie, og er av god kvalitet. 

Jeg tipper du vil få rikelig daycruisere på 20-25 fot å velge i utover høsten eller til neste vår...

Takk for det :)

Ja, budsjettet har økt en del. Visste ikke at man kunne få 3 fots syken allerede FØR man kjøper båt. Burde jo blitt advart om det på forhånd.. 😂Har nok satt en grense på 400.000 nå.

Greit å vite at man må ta forhandlere med en klype salt også. Jeg skal se etter noen mindre båter i dag, så ser jeg hvor vi ender. 

Kan man konkludere med at å kjøpe ny båt i år vil være like risikofylt rent økonomisk, med tanke på at neste år vil være kjøpers marked? Må jo ta høyde for at man vil bytte båt om to-tre år.

 

Link to post
Share on other sites

Husk at den norske kronen er svak og derfor har en del nye båter og motorer gått opp i pris som følge av dette. Tilbud/etterspørsel styrer også prisene. Mange forhandlere klarer ikke å levere flere båter denne sesongen, og derfor er det større press på bruktmarkedet — noe som gjenspeiles i høyere priser på brukte båter. 

 

Å kjøpe nytt eller nyere brukt er risiko uansett. Man vet aldri hvordan neste år blir. Man kan risikere at mange skal selge til neste år etter å ha prøvd båtlivet i år, men det trenger heller ikke å være tilfellet. Ny teknologi kan også komme fort og gjøre andre båter mer tungsolgt. Man må derfor alltid ta høyde for høyere verditap enn man kanskje får dersom man ser for seg å selge båten. Hvis man kommer til å beholde den lenge er ikke det så viktig. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev 53 minutter siden:

Husk at den norske kronen er svak og derfor har en del nye båter og motorer gått opp i pris som følge av dette. Tilbud/etterspørsel styrer også prisene. Mange forhandlere klarer ikke å levere flere båter denne sesongen, og derfor er det større press på bruktmarkedet — noe som gjenspeiles i høyere priser på brukte båter. 

 

Å kjøpe nytt eller nyere brukt er risiko uansett. Man vet aldri hvordan neste år blir. Man kan risikere at mange skal selge til neste år etter å ha prøvd båtlivet i år, men det trenger heller ikke å være tilfellet. Ny teknologi kan også komme fort og gjøre andre båter mer tungsolgt. Man må derfor alltid ta høyde for høyere verditap enn man kanskje får dersom man ser for seg å selge båten. Hvis man kommer til å beholde den lenge er ikke det så viktig. 

Takk for innspillene. Vi ser jo at vi ikke blir rik på å kjøpe båt, og at det er feil år sånn sett. Ingen kan helt spå 2021 heller 🙂👍

Link to post
Share on other sites

Kronekurs, reiseforbud, opplevd smittefare, været på forsommeren, en optimisme i forhold til jobbsikkerhet, samt en forventning i hurtig økning av båtpriser - det har ført til et ekstrem etterspørsel blant paniske kjøpere og et lite tilbud fra rolige selgere - og det driver prisendringer unormalt fort. Det tar vanligvis lang tid å selge en båt, så det tar normalt sett ganske lang tid før prisene korrigeres. Det er nok fortsatt endel kjøpere som sitter på gjerdet å venter - feks på å se om jobben virkelig er trygg, og om prisene kommer ned igjen. En del av disse, inklusive meg selv vil nok komme ned fra gjerdet enten prisene går ned eller ei - å bidra til fortsatt etterspørsel.

 

Mekanismene som driver prisene er normalt sett så trege at det gjerne tar noen år før feks kornekursen gir nevneverdig utslag på bruktpriusene. Men, nå er vi jo ikke i ordinære tider. Jeg tror likevel ikke man kan gjøre regning med å gjøre noe kupp før tidligst neste høst, og at man ikke vil se lavere priser jevnt over før tidligst våren 2022 - om det er om det meste klaffer i kjøpers favør:

  • Dårlig vær ut sesongen i år og i neste sommer
  • Optimisme i forhold til korona neste år, i gpd tid før sesongen
  • Optimisme ifht jobbsikkerhet
  • Styrket krone
  • Mettet marked fra årets salg
  • En presse som kommer med gjentatte varsku om fallende båtpriser, økt etterspørsel etter sydenferie, osv
  • Økt tilbud og redusert etterspørsel igjennom sommeren 2021, med påfølgende stort restlager på høsten. Her vil man kunne gjøre kupp blant desperate selgere som ikke ser lys i tunnellen mtp båtmarkedet, som ikke klarer tanken av å bekoste tid og penger på både opplag, vårpuss, havneavgift neste år, nye annonser, osv - for et usikkert marked og for en båt de ikke skal myte noe mer.

...Eller at økonomien går  fullstendig ad undas... 

 

Forøvrig er det ikke unormalt å se bruktbåter som er priset mye høyere enn nye båter - dette der kjøper har gjort kostbare oppgraderinger.

 

Du får stort sett alltid mer igjen for pengene når du kjøper brukt, enn når du kjøper nytt - om du har noe peil på båter. Om du ikke har det, søk hjelp av en kyndig. En 40-50 år gammel seilbåt som er vedlikeholdt og oppgradert kan ha mye høyere kvalitet og gi langt mer båt for pengene enn en 10 år gammel seilbåt til samme pris. Ser man på nyere brukt så vil en fem år gammel båt ha fått utbedret alle feil fra fabrikk (en ny båt er ikke alltid ferdig skrudd kan det virke som). I tillegg vil den kunne ha fått kostbare oppgraderinger hvis utstyr har liten verdi på bruktmarkedet. En fem år gammel båt kan være like bra eller bedre som en splitter ny, av samme modell men koste langt mindre. Det viktige med båt er vedlikehold og oppgraderinger - og mindre så alder. En ti år gammel dårlig vedlikehold båt som heller ikke er oppgradert blir fort en dyr båt.

 

Mitt råd er alltid å kjøpe brukt med mindre det man ønsker seg ikke finnes på bruktmarkedet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...