Jump to content

Registrere båt i skipsregister, er det sååå omfattende som noen vil ha det til?


nomen

Recommended Posts

Jeg lurer på nyere båt, og båten må være skipsreg. for at jeg skal få finansiert den.

 

Mange av de båtene jeg ser på (Baltic), er ikke reg. 

Så om jeg skal kjøpe en slik, må den registreres først.

 

Så hva er vanlig?

 

Selger ordner reg., og kjøper betaler kostnadene?

 

Kjøper betaler deler av kjøpesummen slik at han kan registrere båten i sitt navn, deretter betaler han resten når båten er registrert og banken er fornøyd, så kan man hente båten.

 

Er redd for at man ikke får prutet/forhandlet så godt på pris, når man har dette premisset med seg.

Selgeren vil jo helst bli kvitt båten uten noe ekstra bryderi.

 

Jeg leser på sdir.no sine sider, men det er ikke maken til å høre fra folk som har egene erfaringer.

Disse offentlige instansene er ikke alltid like lette å forstå seg på for en uerfaren "mann i gata"

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Kort fortalt må du kunne dokumentere alle eierne fra båten var ny, kjøpskontrakt er ikke godt nok må også være tegnet eierskifte så om du har hele historikken er det ikke noe problem å fremskaffe, bare å ta en ringerunde å fikse for det kan gjøres i ettertid. Har du et "hull" i historikken blir det mer komplisert :/ Men du kan få den "din" ved dom om du ikke får historikken men da går det fort noen måneder (been there, done that).

Redigert av Prinsesså LFC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I tilleg til historikk må det framlegges byggebrev fra verft , og utstedes målebrev. 

 Vi kjøpte ein båt som hadde vert avregistrert siden 90-tallet.   For å få den "inn igjen" måtte vi ha skjøte med signatur mellom alle eigerskifter siden sist reg.  (...og måtte betale for alle omregistreringer, heldigvis berre 3stk)  Ganske langdrygt vist ikkje alle bur i nærheten..  Så nyregistrering av gammel båt er sikkert tidkrevande. 

Kun ein god kompis lar deg "holde på" båten igjennom ein registreringsprosess.

Med mindre det er ein tungsolgt båt eller du seier deg villig til å betale godt ekstra, så kan du ikkje forvente noko hjelp fra selger. 

Men det lar seg altså gjøre, sjølv om det er langt enklare å finna ein som er registrert. 

   

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Men er det noe poeng å involvere selger i den prosessen, ref dårlig grunnlag for pruting? Båten kan jo tas inn i skipsregisteret i ettertid?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det blir litt feil å kreve av selger at han skal fremlegge/skaffe alle originaldokumenter tilbake til byggeverft, som en del av handelen. En oppegående selger ville fort kreve ekstra betalt for innsatsen. 

 

Registrering i skipsregisteret kan ordnes på enklere måte hvis man har papirene tilbake til byggeverftet eller ti år bakover, alternativt ved dom. Begge deler tar tid og koster litt, men gir resultatet.

 

Les gjerne denne artikkelen m.fl. om registrering.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte ny båt i 2007 og ønsket å registrere den i 2013. Vi fikk alle papir, så viste det seg at daglig leder ikke hadde autorisasjon til å signere skjøte. Det var styrets leder sammen med en til i styret so skulle til. Heldigvis var det ikke vanskelig å få til.

 

Min erfaring er at NOR er veldig behjelpelige - ring dem og hør. Men papirene må være i orden. 

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev for 3 timer siden:

Men er det noe poeng å involvere selger i den prosessen, ref dårlig grunnlag for pruting? Båten kan jo tas inn i skipsregisteret i ettertid?

I mitt tilfelle får jeg ikke låne pengene om båten ikke er registrert, så da blir det ikke noe "i ettertid" for min del.

 

Jeg er fullstendig klar over at jeg blir en upopulær kjøper, men slik er nå min realitet.

Alternativet er å vente med båtkjøp til jeg har betalt ned ytterligere 500 000,- på boliglånet. Med andre ord kjøpe annen båt om ca 5 år.

Ikke verdens undergang det, men det er liksom de neste 5 årene vi faktisk har behov for en større båt (større barn, ønske om å ha med venn på tur o.s.v)

 

Om 5 år er det bare meg og mor på tur, og vi klarer oss helt fint i snekka.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

ikke uvanelig at kjøper kjører denne prosessen i forbindelse med kjøp. Har selv bistått to kunder og en selger av båt bare i år. Det som etterspørres er Byggesertifikat (bilbrev) og overleveringsdatoen protokoll om det finnes. Sjøfartsdirektoratet har åpnet for at eiere av nedlagt produsent kan utstede byggeserifikat om innterndokumentasjon fremdeles finnes. Det var ikke vanlig at produsent utstedte bilbrev i dokumentrekken uten at kunden ønsket det. Bare samsvarserklæring som også er et viktig dokument i registrerings prosessen.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Ja, de to er notert.

Begge har hardtop som jeg ikke skal ha.

 

Var å så på den ene (det var da jeg bestemte meg for at HT er uaktuelt).

Fin båt, men prisen altfor høyt.

 

En 07 model som var minst like bra som denne gikk for rett over 800'.

 

Som sagt har flere av selgerene sagt at de har dokumentasjonen som båten ble levert med, og eierrekken kan dokumenteres. Holder ikke det?

 

 

 

 

 

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 1 time siden:

 

 

Som sagt har flere av selgerene sagt at de har dokumentasjonen som båten ble levert med, og eierrekken kan dokumenteres. Holder ikke det?

 

 

 

 

 

 

 

 

De eneste som kan gi deg et definitivt ja eller nei svar er vel faktisk folkene på skipsregisteret. En tlf dit vil nok være nyttig. 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Sjekk nå hva som selger egentlig har av dokumenter. Direktoratet vil etterspør byggesertefikat for båten utstedt av produsenten. samsvarserklæring. GA. Tegning som gir lengde og bredde og selfølgelig HiN /Cin nr.  Står også ei grei liste på sjøfartsdir. Hjemmeside. 

Lykke til.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en båt fra UK for noen år siden, her fulgte all dokumentasjon med båten (den hadde og vært registrert i UK sitt register) og det var kun en formalitet å få denne registrert i NOR når jeg  brukte listen som sto på Skipsregisteret sin side før jeg søkte, og fant at jeg hadde all dokumentasjon ( jeg gjorde prosessen etter at jeg hadde kjøpt og overtatt båten, og brukte ikke registreringen for å ta pant). Husker jeg måtte lete litt for å finne en samsvarserklæring for motoren, men den lå i bunken den også.

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@godthaab-

Det jeg har fått beskjed om, er at båten ikke kan være eldre enn 20 år det året lånet innfris.

 

Så båten kan være eldre enn 10 år, men da blir løpetiden på lånet redusert tilsvarende.

 

Jeg skal låne ca 2-300 000, og ser for meg 5 års nedbetaling. Da kan jeg kjøpe inntil 15 år gamel båt.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Båtadvokaten skrev On 10.7.2020 at 21.36:

Det blir litt feil å kreve av selger at han skal fremlegge/skaffe alle originaldokumenter tilbake til byggeverft, som en del av handelen. En oppegående selger ville fort kreve ekstra betalt for innsatsen. 

 

Registrering i skipsregisteret kan ordnes på enklere måte hvis man har papirene tilbake til byggeverftet eller ti år bakover, alternativt ved dom. Begge deler tar tid og koster litt, men gir resultatet.

 

Les gjerne denne artikkelen m.fl. om registrering.

@Båtadvokaten Leser ivrig dine kloke kommentarer på dette emnet her:-) Når du skriver "hvis man har papirene tilbake til byggverftet". Hva mener du da? Papirer fra produsenten pluss alle kontrakter med tidligere eiere, eller henviser du til noen andre type papirer da? Jeg er i samme situasjon selv. Kikker på en 2008 Bavaria til over 1 MNOK og da vil en registrering i båtregisteret ha relativt mye å si.

Link to post
Share on other sites

On 7/12/2020 at 11:32 AM, nomen said:

@godthaab-

Det jeg har fått beskjed om, er at båten ikke kan være eldre enn 20 år det året lånet innfris.

 

Så båten kan være eldre enn 10 år, men da blir løpetiden på lånet redusert tilsvarende.

 

Jeg skal låne ca 2-300 000, og ser for meg 5 års nedbetaling. Da kan jeg kjøpe inntil 15 år gamel båt.

Det er ikke et absolutt krav. Feks AS Financiering leverer båtlån til 3.5% rente og trenger ikke være nedbetalt når båten er 20år.

Fikk lån i Sparebank 1 på min 19år gammle båt, 10års nedbetaling, men ser vel ann kundene sine, langvarig kunde osv..

 

Vært i kontakt med NIS/Nor, det jeg trenger er:

CE-papirer fra fabrikk (trenger ikke "stempel").

Eier historikk minst 10år tilbake i tid.

Og utlysning i tinglysningblad i 30 dager.

 

Bingo, ferdig registrert. Dette er kanskje den enkleste veien til registrering.

 

Jeg venter på CE papirer fra Italia nå, båten er solgt ny i Norge, men dette har egentlig ikke noen betyding, men fått hjelp av den norske importøren.

 

https://www.financiering.no/?gclid=EAIaIQobChMI5Ley-qjN7AIVgaiyCh0e7wilEAAYASAAEgLA0_D_BwE

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hosse skrev for 3 timer siden:

@Båtadvokaten Når du skriver "hvis man har papirene tilbake til byggverftet". Hva mener du da? Papirer fra produsenten pluss alle kontrakter med tidligere eiere, eller henviser du til noen andre type papirer da? 

 

Du må ha dokumenter som viser en ubrutt eier-rekkefølge enten a) ti år bakover, eller b) tilbake til byggeverftet (hvis båten er mindre enn ti år gammel). Kravet er at eierforholdene bakover sannsynliggjøres og det er da ikke absolutt krav til bekreftete underskrifter osv. (men det hjelper jo, naturligvis). Man kan f.eks. vise til kontrakter, forutsatt at det også kan vises at kontrakten er oppfylt (båten overtatt), noe man kan belyse ved eksempelvis forsikring i ny eiers navn. Dessverre hjelper det ikke -- pussig nok -- å dokumentere eierrekkefølge tilbake til utenlandsk register som båten har vært registrert i (hvis båten er mindre enn ti år gammel). Det er enkelte "irrganger" i denne prosedyren, men vi har alltid "fått det til" når vi har prøvd.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...