Jump to content

Automatisk brannanlegg


Frøken Fryd

Recommended Posts

Jeg sjekket dette da vår Nidelv 300 ble bygd. For vår båt skulle Nidelv ha 18.000 kroner for dette. Merk at du må ha et rele som stenger av motoren om slukkerne løses ut - om ikke suges all gass bare gjennom dieselmotorene. Maritim har noen løsninger.

 

Her er også et opplegg som kan gi deg noen ideer. Jeg tror dette er std i Windyer over en viss størrelse

telmocontrOl

Link to post
Share on other sites

Maritim selger slike anlegg, har et liggende som ikke er montert. Pris ca. kr. 10.000,-. Beregnet for motorrom opptil ca. 5 m3. Her må en velge det som passer.

Det er gassflasken som koster mest og den varierer veldig i pris, avhengig av størrelsen.

Det anbefales å installere automatisk motorstopp og hovedgrunnen til dette er at det som oftest er motoren som er årsaken til brannen, gjennom lekkasjer i brennstoffrør eller slanger. Da er det viktig at motoren stoppes for å stoppe tilførselen.

I tillegg kommer jo argumentet med at ikke motoren skal suge ut slukningsmiddelet/gassen.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk et tips for et par dager siden om noe nytt som var kommet på markedet, som ser ut til å være velegnet til bruk i motorrommet i båten. Det er rett og slett en boks du monterer i motorrommet, med en liten lunte på. Ved temperatur over 170 grader så antennes lunten, og utløser gass som slukker brannen. Enkelt å montere, og rimelig (fra 2-300 kroner og oppover, avhengig av størrelse). Husker ikke hva det heter, da brosjyren ligger på jobben. Men jeg har sendt forespørsel til forhandler om hvordan dette fungerer med motoren i gang, om det vil gjøre skade etc. Så vi får se hva de kommer opp med. De minste kunne faktisk monteres inni TV apparater, vaskemaskiner og lignende, så de var rimelig kompakte...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk et tips for et par dager siden om noe nytt som var kommet på markedet, som ser ut til å være velegnet til bruk i motorrommet i båten. Det er rett og slett en boks du monterer i motorrommet, med en liten lunte på. Ved temperatur over 170 grader så antennes lunten, og utløser gass som slukker brannen. Enkelt å montere, og rimelig (fra 2-300 kroner og oppover, avhengig av størrelse). Husker ikke hva det heter, da brosjyren ligger på jobben. Men jeg har sendt forespørsel til forhandler om hvordan dette fungerer med motoren i gang, om det vil gjøre skade etc. Så vi får se hva de kommer opp med. De minste kunne faktisk monteres inni TV apparater, vaskemaskiner og lignende, så de var rimelig kompakte...

<{POST_SNAPBACK}>

To spørsmål til dette:

1) er ikke 170 grader litt vel høy temperatur? Ved hvilken temperatur begynner gelcoaten å "gløde"?

2) Hvordan sikrer du at gassen ikke blir sugd ut gjennom motoren? Det er pga dette problemet at man må ha et stopprele for motoren slik at motoren stopper før gassen løses ut

Link to post
Share on other sites

To spørsmål til dette:

1) er ikke 170 grader litt vel høy temperatur? Ved hvilken temperatur begynner gelcoaten å "gløde"?

2) Hvordan sikrer du at gassen ikke blir sugd ut gjennom motoren? Det er pga dette problemet at man må ha et stopprele for motoren slik at motoren stopper før gassen løses ut

<{POST_SNAPBACK}>

1: 170 grader er varmt ja. Men gelcoaten tåler vel noe mer tror jeg. Men hvis det bryter ut brann i motorrommet så er vel temperaturen i motorrommet over dette i løpet av sekunder. Så jeg tror ikke dette er noe problem. Dette er vel primært for å redde liv, ikke båten ser det ut til... Et rimelig alternativ til automatiske slukkeanlegg.

 

2: Dette er vel sikkert det største problemet. Har ikke fått svar på dette ennå. Enten må det være veldig mye gass, slik at motoren ikke klarer å suge det ut, eller så må kanskje gassen være av en type som fortrenger oksygenet, slik at motoren stopper uansett? Eller kanskje man må stole på at man klarer å stanse motoren fort nok manuelt? Håper som sagt på et svar fra leverandøren på dette :smiley: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

.

 

2: Dette er vel sikkert det største problemet. Har ikke fått svar på dette ennå. Enten må det være veldig mye gass, slik at motoren ikke klarer å suge det ut, eller så må kanskje gassen være av en type som fortrenger oksygenet, slik at motoren stopper uansett? Eller kanskje man må stole på at man klarer å stanse motoren fort nok manuelt? Håper som sagt på et svar fra leverandøren på dette :smiley: .

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er den mest tricky delen definitivt. En eller to store dieselmotorer forbruker mange kubikk med luft på kort tid - og den stopper ikke av gassen. En bensinmotor kan nok gjøre det - men det funker ikke på en dieselmotor har jeg blitt fortalt

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk et tips for et par dager siden om noe nytt som var kommet på markedet, som ser ut til å være velegnet til bruk i motorrommet i båten. Det er rett og slett en boks du monterer i motorrommet, med en liten lunte på. Ved temperatur over 170 grader så antennes lunten, og utløser gass som slukker brannen. Enkelt å montere, og rimelig (fra 2-300 kroner og oppover, avhengig av størrelse). Husker ikke hva det heter, da brosjyren ligger på jobben. Men jeg har sendt forespørsel til forhandler om hvordan dette fungerer med motoren i gang, om det vil gjøre skade etc. Så vi får se hva de kommer opp med. De minste kunne faktisk monteres inni TV apparater, vaskemaskiner og lignende, så de var rimelig kompakte...

<{POST_SNAPBACK}>

Ser det finnes anlegg med forskjellige temperaturer, og noen har en to leder hvor isolasjonen smelter ved høy temperatur og varsler systemet.

Reglene sier også at en skal kunne utløse anlegget manuellt uten å åpne motorrommet, en skal også kunne stenge tilførsel av drivstoff manuellt.

Skal få tak i mer detaljert informasjon, har søkt litt og funnet at systemer med pyrogen virker interesant.

Link to post
Share on other sites

Er selv iferd med et opplegg som ikke skal være så dyrt. Fokuset mitt er å redde personell, og kanskje båten. Ikke så opptatt av hva jeg evt. klarer å få i rabatt fra forsikringsselskap (den økonomiske "gevinsten" ligger i et rimelig system, ikke i redusert premie), så jeg går for en hjemmesnekret, og, etter min mening, godt todelt system:

 

1 Varsling; har montert batteridrevet trådløs, optisk brannvarsler som varsler "nettverk" av andre varslere, bl. a. en som er montert i salong v. førerposisjon. (en detektor er også montert i avlukket for Eberspächer'n for evt. varsling av brann i dieselvarmeren, spesielt nattestid) Systemet er altså slik at alle detektorer utløser lyd i alle de øvrige i "nettverket". (Clas Ohlson art. nr. 32-6397).

 

2 Slukking; har som plan å montere et stk 12kg. Co2 apparat fast i benk i salongen, med ei lita luke for adkomst til krana på flaska. På utløpet er det planer om en slange til maskinrommet som fordeler seg til hver side av maskinrommet for å gi god spredning. Kapasiteten på ei slik flaske bør være rikelig for å kvele en brann i maskinrommet, og muligens også tilstrekkelig til å kvele maskinen (fortrenger O2). Uansett baserer systemet seg på manuell inngripen, og er basert på at ;

-maskinen evt. stoppes

-Co2 utløses ved å åpne tilførsel til maskinrom.

 

Slik jeg ser det er det to scenarier som er "høyrisiko" :

-brann i maskinrom under gange hvor brannen får utvikle seg endel før den blir oppdaget.

-brann i eller rundt Eberspächer mens vi sover

 

Begge disse tilfellene mener jeg vil bli tilstrekkelig risikoredusert med planlagt installasjon.

 

 

Kommentarer eller motforestillinger?

 

 

M/Y Ellen Marie

 

PS Mens vi er inne på risikohåndtering; noen som har en plan for hva de gjør dersom det tar fyr i båten under gange?

Link to post
Share on other sites

...Slik jeg ser det er det to scenarier som er "høyrisiko" :

-brann i maskinrom under gange hvor brannen får utvikle seg endel før den blir oppdaget.

Interessant innlegg :yesnod:.

 

Jeg har selv tenkt i samme retning med en serie av varslere som er koblet sammen. Forsynt fra en kilde som er uavhengig av båtens øvrige el. system. Med varsling også via SMS til egen mobil for full kontroll også når båten ikke er bemannet. Dilemmaet mitt er at jeg ønsker både optiske og ioniske varslere med rele funksjon. Det viser seg vanskelig å finne varslere som er både optiske og ioniske som samtidig har kontaktsett med mulighet for tilkobling av omkringliggende systemer, som samtidig går på svakstrømforsyning. Men det er nå en annen sak jeg regner med kan løses på ene eller andre måten.

 

Jeg har tenkt en del på dette med brann under gange. Kommer til å montere et web kamera eller flere i motorrommet som er tilkoblet laptop'en. Web kamera kan plukkes opp brukt for en slikk og ingenting og er ikke noen stor investering. Evt. kan det stelle til problemer med at det er for lite lys i motorrommet til at web kamera kan brukes, men da har jeg et kamera som ser ned til 0 lux som kan brukes. Koster heller ikke all verdens.

 

Men jeg lurer på om man ikke også kan ha røykvarsler i motorrommet for å tidligst mulig avdekke at ting er på gang under gange. Husker ikke i farten hva som er hva av optisk og ionisk, men velger man riktig type, skulle man tro at disse ikke vil reagere på gasser og lukt som normalt er i motorrommet. Noen med spesialkompetanse på røykvarslere som kan si noe om dette?

Link to post
Share on other sites

Denne gassboksen med slukkemiddel heter FirePro.

Selges hvertfall av Buskerud Brannservice

Tror ikke den er så dyr. Går av enten ved 170°C eller via egen utløser. Kan velges.

 

Anabelle

Redigert av Anabelle (see edit history)

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Denne gassboksen med slukkemiddel heter FirePro.

Selges hvertfall av Buskerud Brannservice

Tror ikke den er så dyr. Går av enten ved 170°C eller via egen utløser. Kan velges.

 

Anabelle

Fire pro er ett aerosol produkt. Det finnes i flere forskjellige størrelser. (fra 20 gram og oppover)

De minste størrelsene kan kun utløses ved hjelp av en termokord, som trigger på ca 170 grader.

De større kan også utløses ved hjelp av en elektrisk puls.

Hovedproblemet er at ersom man har en motor som går, vil denne trekke gjennom all "gassen" uten at den får virke.

Det er av den grunn helt avgjørende at man har en varsling slik at man får stoppet motoren før man utløser enheten, eller eventuelt automatisk stoppfunksjon.

 

Dette er en løsning som har vært prøvd på busser, med godt resultat.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Har etter anbefalinger fra brannteknisk rådgiver, installert tilsvarende løsning som M/Y Ellen Marie har planer om.

Selve slukkesystemet er av typen NOHA Firetrace ( tidligere Kidde ) og består av en 12 kg CO2 beholder med slukkedyse samt et firertrace system som er en slange som fylles med et sekundærtrykk.

Firetrace slangen legges i sløyfer i motorrommet.

Ved sterk varmeutvikling/brann vil firetraceslangen punktere og fall i sekundærtrykk vil medføre at hoveddyse for C02 utløses. Anlegget har også fjernutløser fra førerposisjon og manuell stengeventil slik at man kan arbeide trygt i motorrom. 12 kg holder til et motorrom på ca 12m3 og med to stk dieselmotorer.

Slukkeanlegget er helt uavhengig av andre systemer for å kunne opperere.

Eneste ulempene jeg kan se er at det er en fare for feilutløsing ved brudd i firetrace slange eller forbindelse til denne, så jeg har planer om å installere akustisk varsler som gir signal dersom anlegget er løst ut samt gassdetektor i ørige rom i båten. I tillegg har ikke C02 noen avkjølende effekt av betydning, så det kan alltids være fare for at en eventuell brann kan blusse opp dersom C02 forsvinner ( for at en brann skal kunne oppstå må det være tilgang til brennbart materiale, tilstrekkelig temperatur for antenning og tilgang til oksygen ) Det er derfor av største viktighet å stenge motor(er) umiddelbart etter at en brann er detektert.

Link to post
Share on other sites

Dilemmaet mitt er at jeg ønsker både optiske og ioniske varslere med rele funksjon. Det viser seg vanskelig å finne varslere som er både optiske og ioniske som samtidig har kontaktsett med mulighet for tilkobling av omkringliggende systemer, som samtidig går på svakstrømforsyning. Men det er nå en annen sak jeg regner med kan løses på ene eller andre måten

I heimen har jeg trådløs optisk/ionisk varsler fra Falck AS - kunne disse benyttes ombord hos deg? Strømforsyning=9 V batteri

Link to post
Share on other sites

I heimen har jeg trådløs optisk/ionisk varsler fra Falck AS - kunne disse benyttes ombord hos deg? Strømforsyning=9 V batteri

Kommer ann på om de er utstyrt med rele/kontaktsett for kommunikasjon med omverdenen. De fleste varslere går greit å hekte sammen på en eller annen måte. I enkelte tilfeller også med trådløs forbindelse mot en dedikert alarmsentral som er beregnet for formålet. Men for å kunne koble det til GSM varsling, må de ha et potensialfritt kontaktsett som man kan føre til en GSM varslingsenhet som input. Og det er nettopp et slik kontaktsett i kombinasjon med både optisk og ionisk på svakstrøm som ikke er altfor enkelt å oppdrive. Jeg tviler vel litt på om varslerene dine er utrustet med et slik kontaktsett/rele. De kommuniserer sannsynligvis trådløst med en dedikert alarmsentral, hvis du har noe slik i tillegg til varslerene. Eller tar jeg feil?
Link to post
Share on other sites

Fire pro er ett aerosol produkt. Det finnes i flere forskjellige størrelser. (fra 20 gram og oppover)

De minste størrelsene kan kun utløses ved hjelp av en termokord, som trigger på ca 170 grader.

De større kan også utløses ved hjelp av en elektrisk puls.

Hovedproblemet er at ersom man har en motor som går, vil denne trekke gjennom all "gassen" uten at den får virke.

Det er av den grunn helt avgjørende at man har en varsling slik at man får stoppet motoren før man utløser enheten, eller eventuelt automatisk stoppfunksjon.

 

Dette er en løsning som har vært prøvd på busser, med godt resultat.

 

Geir

Jeg innstalerte et Fire pro anlegg i fjord, det gis alarm (lys og lyd) ved 75 grader i motorrommet. Da må en

stoppe motoren og utløse slukkeren, eller den utløses automatisk ved 170 grader.

Total pris ca. 5000,-

 

Steinar

Bamse 815

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Løfter denne litt.

 

Ønsker å montere flasken (type ikke bestemt enda) forann styrbord motor men "flasketuten" vendt bakover. Strekke så manuell utløserkabel opp slik at den kan nås rett innenfor døren (blir en luke på siden av salongen). Flasken vil i såfall stå helt inntil fueltanken og det vil være rundt 50 cm med luft mellom flasken og generator som står midt i båten. Spørsmålet er om dette er en fornuftig plassering, legger ved en skisse:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...