Jump to content

Værvarsler, bølgehøyder, GRIB filer. Hvordan skal vi forstå disse?


Bitteliten

Recommended Posts

Stadig flere av oss finner glede i å bruke GRIB filer for å planlegge ruter og seilaser. For oss som drar over hav er dette uvurderlig. Vi laster ned GRIB filer via satelitt telefon når vi er underveis. Etter oppfordring i en annen tråd skriver jeg litt om dette her. Lag gjerne dette til en aktiv tråd der vi deler erfaringer og tanker 😊
 

 en grib fil er en grovmaska matematisk modell basert på algoritmer som bruker observasjoner og erfaringer til å forutse været opptil 10 dager fremover. Det finnes mange ulike modeller, alle med fordeler og ulemper. Det finnes gratis modeller, som fek GFS og det finnes mer avanserte modeller man får om man tegner abonnement på apper. Mye brukte grib programmer er Windy, Predict Wind, Weather 4D og Fastseas. Windy har feks 3 ulike modeller man kan velge, om man ser litt ned på menyen. Her står det også når modellene oppdateres med nye varsler. Se bilde 

66FAA878-548A-425A-AFA8-18D3351803BC.png.4ec9c7dcc4147e0309fe6ce272fe8c17.png


Weather4d har titalls modeller å velge i, ofte regionale modeller og egne bølgevarsler. 

 

 

På vindvarsel ser jeg alltid på vindkast, både på windy og 4grib.  Jo mer ustabilt vær jo større forskjell mellom modellene. Alle modellene har en tendens til å undermelde vind. Yr.no er kun er algoritme som tolker grib filer. 
 

To screen shots fra windy med ulike modeller. Begge er samme tid, 15/7 kl 24.00

7ADC00DA-6D84-4181-A629-6D9455BFC585.png.ef146e01ecd741ff94324921d6938764.png2E293D76-EC74-40C7-BF76-2A0108C1C234.png.0df9bde7d11d787f7d2597c68f2343d0.png

 


 

Generelt om bølgevarsel. Det meldes signifikant bølgehøyde, som er snittet av de 25% høyeste bølgene. Dvs at man må regne med dobbelt så store bølger som angitt i grib filene. Dette gjelder også varsler fra meteorologene. Det går en havstrøm nordover langs svenskekysten, den snur ved Færder og går sydover langs Sørlandet med 1-2 knops strøm. Dette er årsaken til at Norske Los har et generelt varsel om at strekket Hvaler Jomfruland har farlige bølger. Dette opplever man godt på Rakke der man på sydlig vind får effekten av strøm utover, vind innover og en topografi der det blir fort veldig grunt. Da bygger sjøen seg både stor og krapp, og man får fort betydelig mer sjø enn det grib filer anslår. 
 

Denne strømmen innebærer også at de første 5-6 nm fra land ut mot havs er skvalpete med krappe bølger langs kysten. Så fort man har kommet ut av strømmen blir sjøen rundere. Man har roligere sjø enten i innerste lei eller langt ute. Midt i mellom er det ikke særlig morro å ligge. Om man er på svenskekysten kan man feks prøve å gå utsiden av Sotekanalen en dag det blåser litt. Da forstår man hvorfor den er gravd u. Dette gjør også at det kan være roligere sjø om man går rett fra utsiden av Svenner til Jomfruland i stedet for via Stabern og Rakke. Merk også at når bølgehøyden blir 1/3 av sjødybden så vil sjøen bryte. Derfor unngår vi grunt farvann i dårlig vær. 


Jeg kan ta et konkret eksempel på forskjell på meldt og opplevd vær. For 2 sesonger siden seilte vi Kristiansand Edinburgh. Var meldt 13-15 ms og 2,7m sjø. Målt max vind hos oss var ca 19 ms. Bølgene var 5-6  meter på det meste. De største slo over båten. Var en slitsom natt, men vi var forberedt på dette, selvom det var mye vær. For å ha det behagelig og sikkert ombord la vi oss lengre sør enn opprinnelig tenkt pga været, nettopp for å få sjø og vind mer med oss slik det ble skrevet om over. Fordelen med det var at vi da fikk se Ekkofisk på nært hold 😊

når man kommer ut i dårlig vær, uansett båt eller sted, må man ha en backup plan, og er man i tvil så snur man. Ikke noe vits i uhygge ombord teker jeg. Dessuten er det stor forskjell på hvordan båter tar vær og hva mannskap er komfortabel med 😊
 

kystverket har en app som heter Kystvær. Den brukes bla av losene. Den er bra om man vil vite hvirdan været faktisk er nå. I Sverige har man en tilsvarende som heter Viva

 

den Norske Los finner man her 

https://dnl.kartverket.no

 

Noen av disse grib programmene har i betalversjoner ruteplanlegging der man legger inn båtens polardiagram (seilbåt), hvor store bølger man max vil ha, max vind på ulike vindvinkler og hvilken minimumsfart for seil før man starter motor. Så regner appene ut en optimal seilrute basert på dette. Se bilder nederst for eksempel. eksempler på vær routing. Dette er for vår seilas til København denne uka. Jeg bruker Weather4D til dette. Det er den vi også bruker til å laste ned værmeldinger til havs via satelitt. Den rette linja er ruta med flere waypoints. Den bua linja er optimal seilas. 

BEDB7EC9-E113-4E65-9552-D909C1143EA1.png

FC6F937B-692A-4B79-8549-D5BD4FF958D7.png

0C2844EC-2CC8-48F8-8C22-F61A6239F348.png

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fin tråd👍

Jeg synes barentswatch har gode varsler av bølgehøyde for de kystnære havområdene. Men det blir som regel MINST den bølgehøyde som meldes. Hvis jeg er i tvil om et strekk etter å ha sett på barentswatch så lår jeg være å gå🙂

Barentswatch kalkulerer vel inn effekt av havstrømmer også?

Link to post
Share on other sites

Veldig bra tråd! Grib-filer er essensielt når man planlegger eller er på lengre seilaser. Vi har vedlig god erfaring med Weather4D, som vi abonnerer på. Da får man tilgang til mange ulike værmodeller. Da vi seilte hjem fra USA via Azorene for fire år siden, lastet vi ned Grib-filer daglig via satellitt. Det var veldig fint å enten kunne forberede seg på dårlig vær som var i vente, eller kunne slappe av om det var gode meldinger fremover. 10-dagersvarselet er veldig usikkert, men når det er 4-5 dager forover begynner det å bli ganske sikkert. Et døgn forover i tid stemmer det omtrent på timen.

Link to post
Share on other sites

Jeg liker å kombinere en eller annen grib/grafisk basert værmelding med sanntidsobservasjoner. Yr har gjerne vindhastighet og sikt om en søker opp ett og ett sted, men syns det er praktisk å bruke appen "kystvær". Da kan en så og si følge vinden nedover kysten i sanntid. 

 

Om det ligger an til lyn og torden så følger det gjerne også kraftige vindkast, kortvarig, men kan være veldig kraftige. Da følger jeg gjerne med på en eller annen app for lyn og torden så en kan se om det nærmer seg, eller om det stryker forbi eller dør ut. 

----

Med SMHI appen på mobil så kan en også sette opp varsel for lyn og torden, og diverse andre greier. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 24 minutter siden:

Barentswatch er nok bestlangs kysten ja. Men husk at også de melder signifikantbølgehøyde. Meldes det 2 meter vil man treffe en 4 meters bølge

Ja, sant det.

Men Barentswatch angir jo også maks høyde langs leden.man velger.

.Men som sagt; jeg legger på en god margin da jeg synes det vanligvis blir litt større bølger enn det meldes

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig nyttig tråd :smiley: Et par kommentarer fra en bølgenerd:

 

* Signifikant bølgehøyde Hs er definert som gjennomsnittet av de 1/3 høyeste bølgene og ikke de 25% høyeste bølgene.

* Når man analyserer offshore-konstruksjoner jobber vi gjerne under antagelsen av at en sjøtilstand er relativt konstant i et tretimers vindu. I en slik sjøtilstand vil den mest sannsynlig største enkeltbølgen man møter ha en høyde som er 1.8-1.9*Hs (altså hvis man er i sjøtilstanden i tre timer). Under forhold der vinden blåser opp eller avtar vil ikke dette gjelde siden sjøtilstanden da ikke er stasjonær, men i en situasjon med relativt stabil vindhastighet og retning kan dette være en god huskeregel. 

* Når bølger bryter på grunnt vann avhenger både av bølgelengde og høyde. Det er verdt å huske på at lange bølger (dvs. når bølgeperioden er høy) bryter på dypere vann enn kortere bølger. 

Link to post
Share on other sites

Skal man litt ut fra land så er denne bra 

https://www.yr.no/hav_og_kyst/kart_over_fiskebankene/

 

vedr tordenvær. I Weather4D og GFS er det en CAPE funksjon som sier noe om sannsynligheten for lyn. 

How to use CAPE

That is a start and could be the basis of a rough and ready rule of thumb. We can do a little better by assessing the risk objectively using CAPE. The name will be known to those who use zyGrib to get NOAA GFS GRIB data as it will be to users of the WeatherTrack and Weather4D iPad GRIB Apps. Convective Available Potential Energy is a measure of the energy that can be realized if there is enough heating to give convection. The values are given in Joules per Kilogram of air but the pictorial representations are good enough for our purposes. The greater the energy that is released during convection, the greater will be the charge separation and the more lightning is liable to occur.
NOTE
zyGrib is no longer supported although it will continue to function. An improved service is XyGrib, a fork of zyGrib. XyGrib will be updated from time yo time. It will be expanded to be able to decode other GRIB formats. 

When the CAPE index is zero, the air will be stable and convection is not possible. For CAPE values up to about 1000, the probability of heavy showers increases. The table gives a rough guide of the likelihood of lightning when using CAPE charts.

 

CAPE Index 

Lightning Risk

< 1000

Slight

1000 – 2500

Moderate

2500-3500

Very

> 3500 

Extremely

The example shows a prediction of CAPE for the Mediterranean at 1800 on Monday 8 October, 2012. There would be zero probability in the areas shown in blue areas; a slight probability in the yellow areas but increasing likelihood of lightning as the colours deepen to red. 

 
CAPE Med

A zyGrib prediction of CAPE. The prudent sailor would try to avoid the area east of Tripoli, near the coast of North Africa. Synoptic charts showed a rather weak looking trough of low pressure.

 

http://weather.mailasail.com/Franks-Weather/Cape

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da vi hadde seilbåt brukte vi UGRIB fra grib.us. Er noen år siden så hva dette er i dag vet jeg ikke men husker i alle fall at det var dramatisk mye bedre enn vindvarselet på yr.no For meg er også en slik værpresentasjon mer intuitiv og lettere å tolke enn det ferdigtygde som vises på tv. 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 5 timer siden:

Veldig bra tråd! Grib-filer er essensielt når man planlegger eller er på lengre seilaser. Vi har vedlig god erfaring med Weather4D, som vi abonnerer på. Da får man tilgang til mange ulike værmodeller. Da vi seilte hjem fra USA via Azorene for fire år siden, lastet vi ned Grib-filer daglig via satellitt. Det var veldig fint å enten kunne forberede seg på dårlig vær som var i vente, eller kunne slappe av om det var gode meldinger fremover. 10-dagersvarselet er veldig usikkert, men når det er 4-5 dager forover begynner det å bli ganske sikkert. Et døgn forover i tid stemmer det omtrent på timen.

En fordel med Weather4D er at man enkelt bygger sine egne områder for nedlasting. Her velger man også hvilke data som skal inkluderes. Via satelitt laster vi ned gfs for 3-4 dager. Filstørrelse 200-300 kb

windy har jeg ikke fått til å fungere via Iridium Go

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 13.7.2020 at 8.51:

Barentswatch er nok bestlangs kysten ja. Men husk at også de melder signifikantbølgehøyde. Meldes det 2 meter vil man treffe en 4 meters bølge

 

Barentswatch.no melder både signifikant og største bølgehøyde langs farledene:

 

95D7B891-1642-480B-90D5-F40B43DFB5C6.jpeg.ef1fc3ec4163148533ac0d7518d0ce21.jpeg

Link to post
Share on other sites

Barentswatch bruker jeg også. Veldig fin, men desidert best på en ordentlig nettleser på PC elr MAC med mus. Da kan man «kjøre» gjennom farleden og se forholdene.

 

Later til at den nylig har blitt oppdatert med flere detaljer. Min erfaring er at den har blitt litt tregere å bruke med PC via 4G ruteren vi har ombord vs forrige versjon.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...