btt Startet 15.Juli.2020 Del på Facebook Startet 15.Juli.2020 Hei, jeg har 1 rød og 1 grønn strekk , er det 1 som viser GPS og en som viser kompass på noen måte ? Det tviler forskjellig når jeg ligger stille , men likt nesten når jeg seiler rett frem , se bilder Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.Juli.2020 Del på Facebook Svart 15.Juli.2020 Ja, du har helt rett. Du må være i bevegelse for at GPS skal kunne gi deg heading. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 15.Juli.2020 Del på Facebook Svart 15.Juli.2020 Hvis det er B&G med seilfunksjon så har de streker for vindvinkler, men uten å vite type plotter blir det bare gjetting Sitér dette innlegget Link to post
cruiser Svart 15.Juli.2020 Del på Facebook Svart 15.Juli.2020 (redigert) Hvis du har autopilot og dermed kompass, så er det temmelig sikkert cog fra Gps og kurs fra kompasset. Cog vil virre omkring når du ligger stille/nesten stille, men stabilisere seg når du gjør fart gjennom vannet. Du kan ta bort den linjen du måtte ønske i menyen. Peilestreker er vel noe helt annet, brukes til å ta en peiling eller til å bekrefte kollisjonsfare. Redigert 15.Juli.2020 av cruiser (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 15.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2020 Tusen takk for svar, hvem linje anbefales å bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 15.Juli.2020 Del på Facebook Svart 15.Juli.2020 Jeg mener dette er «laylines», altså «slå-linjer». Nyere plottere har en ganske stor database med info om forskjellige båter. Hvis plotter er satt opp med korrekt info vil disse linjene gi deg maks vinkel mot vinden du kan gå. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 15.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2020 Dette er en raymarine E140 Wide hybrid og brukes i en motorbåt Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 15.Juli.2020 Del på Facebook Svart 15.Juli.2020 Tror den røde viser hvilken vei baugen peker og den grønne viser hvilken retning båten beveger seg. Når du kjører fort blir de nokså like. Driver du kan de være helt motsatt. Jeg liker å ha begge oppe så ser man avdriften. Den grønne er mest interessant da den viser hvor du havner med den kursen du styrer i øyeblikket. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2020 Del på Facebook Svart 16.Juli.2020 Ene visse heading på baugen. Andre viser COG hentet fra GPS Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2020 Del på Facebook Svart 16.Juli.2020 Strekene heter vektorer. Kan fjernes i menyen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.