Brutus1919 Startet 17.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2020 Hei har feil på turteller til en Yanmar 4jh-te hadde skiftet både giver og instrument uten resultat.Nu tenkte æ å sette på ny dynamo,må æ også skifte instrument ? Jar en dynamo som det ikke står så mye på, Det kommer ut en ledning (blå) på siden av den som æ lurer på hva er.?Hvordan skal den kobles batteriet er greit. Link to post
Joerg Becker Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 (redigert) Den blåe er W, = vekselspenning rett fra stator og tilkobling for f.eks. turtallmåleren. (Redigert her, så ikke første spørsmålet før nå.) Du trenger helt sikkert en annet instrument når du skal bruke W uttak på dynamo og gamle instrumentet får signal fra egen giver. Jørg Redigert 20.Juli.2020 av Joerg Becker (see edit history) => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Brutus1919 Svart 1.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2020 Har montert ny turteller kjøpt på Biltema og koblet den til men får ikke noe utslag på den Link to post
Kweelhouse Svart 1.August.2020 Link til dette innlegget Svart 1.August.2020 4 hours ago, Brutus1919 said: Har montert ny turteller kjøpt på Biltema og koblet den til men får ikke noe utslag på den Hvor har du koblet til turteller? Greit om du tar et bilde Link to post
Brutus1919 Svart 1.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2020 Har koblet den til den blåe ledningen på dynamoen Link to post
Lars H. Svart 1.August.2020 Link til dette innlegget Svart 1.August.2020 Hvilket BT instrument har du kjøpt, art. nr.? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brutus1919 Svart 2.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 Hei har kjøpt turteller dieselmotor 0-4000 rpm artikkel på Biltema 25-8039 Link to post
Hulda Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 Rød til pluss Sort til dynamo W (blå ledning ut av dynamo) Til slutt blå leder til minus Da skal den funke. Link to post
Brutus1919 Svart 2.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 (redigert) Har nu vært å målt får 12.6 v på inngangen (sort ledning). Det eneste som ikke jeg har koblet er instrument lys. Har stilt instrumentet inn på H-001,3 etter instruksjon . Men får den ikke til å virke,det eneste jeg har gjort er at den røde går via tenningslåsen Redigert 2.August.2020 av Brutus1919 (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 (redigert) Dersom den blå ledningen er for turteller, skal det ikke være likespenning (DC) der, men vekselspenning (AC) med økende frekvens med økende turtall. Hva er det du måler? Og den dynamoen, hva heter den? Har du noen papirer på den? Redigert 2.August.2020 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 Den blå ledningen 'ut på siden av dynamoen' virker uprofesjonelt. Jeg skjønner heller ikke hvordan du kan måle 12,6 V på den lederen. Det må jo være batterispenningen. Vekselstrømmen oppstrøms likeretteren skal ha en spenning som er mye høyere. Det er nok ikke grunn til å tro feil på instrumentet. Den blå ledningen ut av siden på dynamoen virker ikke til å være W. Hva det er har jeg ikke peiling på. Link to post
Brutus1919 Svart 2.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 Det står ikke noe merke på den ,så jeg tror at det må ny dynamo med w uttak . Her er bilde av esken som den låg i ,det var ikke noe papirer i den.Dynamoen overtok jeg i fra en som har byttet motor i båten. Link to post
Hulda Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 Da er det vel bare å plukke opp dynamoen og sjekke hvordan det er koblet. Vet du hvor høy ladespenning dynamoen leverer? Jeg var innom på hjemmesiden til WPS, de virker umiddelbart seriøse nok, med både adresse og telefonnummer. Link to post
Lars H. Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 Den som vet mest om dynamoer her, er vel Joerg Becker. kanskje han kjenner dynamoen litt bedre? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 Men hva har skjedd med den originale turtelleren som får signal fra en giver ved svinghjulet? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brutus1919 Svart 2.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 (redigert) Har skiftet både jiver og instrument,uten noe resultat trur at det må være føleren på startkransen Som er gåen eller løsnet det går nu ikke an å komme til den. Har tatt sund dynamoen for å sjekke den blå ledningen legger ved bilde. laddespening ligger på ca 14 Redigert 2.August.2020 av Brutus1919 (see edit history) Link to post
Hulda Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 Ser i utgangspunktet greit ut det der. Om dynamoen lader over 14 V, så er det vel lite trolig at det er noe feil i statoren. Link to post
Joerg Becker Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 Har dårlig med nett her, beklager. Men denne dynamoen der er en plagiat av LR 180. W (den blåe på side) er vekselspenningsuttak og gir omtrent halve vekselspenning (AC) ift. likespenning (DC) målt på B+ W / P er f.eks.til å forsyne turtallmålere => som er beregnet til å få signal fra W. Det lille jeg kan lese på det bildet vill jeg nesten tro at turtallmåleren er beregnet for enten tennigsystem eller ekstern giver, men muligens ikke til W. Før man altså leter unødvendig burde man først sjekke om den er beregnet for å få signal fra dynamo i det hele tatt. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars H. Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 Joerg Becker skrev 7 minutter siden: Det lille jeg kan lese på det bildet vill jeg nesten tro at turtallmåleren er beregnet for enten tennigsystem eller ekstern giver, men muligens ikke til W. Det samme tenkte jeg også på. BT sier at instrumentet er for en dieselmotor, og da ville jeg tro at det var for tilkobling til dynamo. Men i manualen finner en dette diagrammet der det snakkes om antall sylindre og om "syklus". Og i koblingsskjema skal den hente signal fra "Motor" Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 Jeg satt også å filosoferte over det samme. Om denne telleren egentlig er beregnet på kobling til W. Det er ingenting på en dieselmotor, så vidt jeg vet, som 'vet' noe om antall sylindre, bortsett fra mekaniske tellere som henter turtall fra dieselpumpen, tror ikke slikt eksisterer lenger. På en tennpluggmotor er det greit at antall sylindre er en faktor. På min Faria turteller, som kjører på W, er det også en justering for turtall, kun for diverse diametre på remskiver. Men Faria leverer også til dieselmotor med 'magnetic pickup sender'. Jeg har også vært borti tellere som reagerer på en refleks som blir brutt, altså et lys som en pickup sender ut. Akkurat som en håndholdt tachometer (turteller). Slik sett er det flere muligheter. Og Biltema må kunne svare på hva de selger. Link to post
Kweelhouse Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 Jeg monterte samme turteller som deg, skal sjekke hvordan jeg koblet dette. Byttet nettopp dynamo jeg også. Så veldig lik ut som din. Link to post
Kweelhouse Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 (redigert) Det er oransje ledning som skal mot svart på den nye turtelleren din hvis du har samme ledningsnett som 4JH4 Redigert 2.August.2020 av Kweelhouse (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 4JH-TE og 4JH4 har neppe lik kabling. Da du virker ganske så handy-mand Brutus1919, har du sikkert et multimeter. En del av disse har mulighet til å måle frekvens slik at du kan sjekke hva som kommer ut på den blå ledningen. Først ville jeg gjort som Jørg sier og målt spenningen med multimeteret innstilt på vekselstrøm, AC. Og har det mulighet for å måle frekvens, har det en innstilling merket Hz. Der burde du da se verdier som øker når du drar på turtall på motoren. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Brutus1919 skrev for 23 timer siden: Har nu vært å målt får 12.6 v på inngangen (sort ledning). Det eneste som ikke jeg har koblet er instrument lys. Har stilt instrumentet inn på H-001,3 etter instruksjon . Men får den ikke til å virke,det eneste jeg har gjort er at den røde går via tenningslåsen Klønete beskrevet. Det skrives "motor" (?) og "rfm-signal" (som kan være alt som leverer noe frekvens). På tabellen derimot henviser de på forskjellige antall poler, som da kunne tyde på at det er turtallmåler som kobles til W. Kanskje det er enklest å prøve den på frekvensgenerator. Batteri + og - og sinus 20khz med 8V burde vise noe. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kweelhouse Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 (redigert) 16 hours ago, Lars H. said: 4JH-TE og 4JH4 har neppe lik kabling. Jeg sjekket tegningene på 4JH-TE, det er oransje ledning som går til turteller der også Mulig du har sensor på svinghjulet, men hvis du trekker en kabel direkte fra blå kabel fra dynamo til svart på turteller så skal den virke. Det gjør hvertfall min. Redigert 3.August.2020 av Kweelhouse (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn