Brutus1919 Svart 14.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2020 Hei har vært bortreist en stund. Det er feil på merke på startkransen derfor ikke kontakt på den gamle giveren.Det er det jeg har gjort egen ledning direkte i fra dynamoen og til instrument ,men uten resultat skal nu prøve å måle mere en dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gadegapa Svart 6.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2020 Heisann, hvordan gikk det med denne? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 11.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2020 (redigert) Vel. Dette funker nok ikke med egen ledning fra W til turtallmåleren. Med mindre den har egen inngang til W er det andre trolig en uttak med stabilisert spenning (alt mellom 3 og 10V) som så måler via f.eks. en Hall-giver (i dette tilfellet antakeligvis dingsen ved tannkransen/svinghjul, kan også sitte på forsida eller kamaksel eller ...) som (enkelt sagt) leverer et ørlite signal tilbake til instrumentet som så beregner hva den skal vise. Når en så "prøver" og tilkobler W (V= ladespenning, og da ubegrenset strøm) til denne da vill nok elektronikken i instrumentet skades. Men dette er et klassisk eksempel. På båt finnes det jo mer eller mindre ingen grenser hva folk prøver seg på, mens det bare er veldig få av de samme personene som f.eks. gjør mye annet enn å fylle drivstoff på bil. Så, bare som tips. En som ikke vet eksakt hva den holder på med bør holde seg unna feilsøking. Å lete etter en feil krever at man allerede vet -hvilken- type feil det -kan- være og ikke minst har alle forutsetninger for å finne den. Riktig forutsetning betyr også at en både vet hvordan man måler, og også bruker riktig måleverktøy. Feil bruk av den kan med stor sannsynlighet føre til flere, unødvendige skader, som i verste fall kan mangedoble skadeomfanget. Så f.eks. å måle motstand på sensorer og elektronikk med et multimeter. Er det en chip i komponentene, og Multimeteren bruker 9V batteri, da kan komponentene skades når f.eks. en innebygget chip arbeider med 5V. Å prøve uten å vite fører også gjerne til forvrenging av et skadebilde, med det å finne den egentlige årsaken, som blir forbrent tid og ikke minst ekstra kostnader. Så, moralen: Vet ikke du, da henter du helst noen som vet. Jørg Redigert 11.Oktober.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Rosen88 Svart 14.Mars Del på Facebook Svart 14.Mars Hallo, åssen ble utfallet her ? Resultatet 😃 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.