Jump to content
Brutus1919

Yanmar 4jh-te, defekt turteller

Recommended Posts

Brutus1919   
Brutus1919

Hei har feil på turteller til en Yanmar 4jh-te hadde skiftet både giver og instrument uten resultat.Nu tenkte æ å sette på ny dynamo,må æ også skifte instrument ?

Jar en dynamo som det ikke står så mye på, Det kommer ut en ledning (blå) på siden av den som æ lurer på hva er.?Hvordan skal den kobles batteriet er greit.

17FEF785-B97A-499C-902A-0DE6DA3C517F.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joerg Becker   
Joerg Becker

Den blåe er W, = vekselspenning rett fra stator og tilkobling for f.eks. turtallmåleren.

(Redigert her, så ikke første spørsmålet før nå.)

Du trenger helt sikkert en annet instrument når du skal bruke W uttak på dynamo og  gamle instrumentet får signal fra egen giver.

:fishing:
Jørg

Edited by Joerg Becker

Share this post


Link to post
Share on other sites
Brutus1919   
Brutus1919

Har montert ny turteller kjøpt på Biltema og koblet den til men får ikke noe utslag på den

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kweelhouse   
Kweelhouse
4 hours ago, Brutus1919 said:

Har montert ny turteller kjøpt på Biltema og koblet den til men får ikke noe utslag på den

 

Hvor har du koblet til turteller? Greit om du tar et bilde

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Brutus1919   
Brutus1919

Har koblet den til den blåe ledningen på dynamoen74DB49F0-CEF3-4A25-80C4-BB562B45532C.jpeg.d59d71085dcc1ec8acad42a0d15b9d6f.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lars H.   
Lars H.

Hvilket BT instrument har du kjøpt, art. nr.?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Brutus1919   
Brutus1919

Hei har kjøpt turteller dieselmotor 0-4000 rpm artikkel på Biltema 25-8039

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Rød til pluss

Sort til dynamo W (blå ledning ut av dynamo)

Til slutt blå leder til minus

 

Da skal den funke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Brutus1919   
Brutus1919

Har nu vært å målt får 12.6 v på inngangen (sort ledning).

Det eneste som ikke jeg har koblet er instrument lys.

Har stilt instrumentet inn på H-001,3 etter instruksjon .

Men får den ikke til å virke,det eneste jeg har gjort er at den røde går via tenningslåsen 

image.jpg

Edited by Brutus1919

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lars H.   
Lars H.

Dersom den blå ledningen er for turteller, skal det ikke være likespenning (DC) der, men vekselspenning (AC) med økende frekvens med økende turtall. Hva er det du måler?

 

Og den dynamoen, hva heter den? Har du noen papirer på den?

Edited by Lars H.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Den blå ledningen 'ut på siden av dynamoen' virker uprofesjonelt. Jeg skjønner heller ikke hvordan du kan måle 12,6 V på den lederen. Det må jo være batterispenningen. Vekselstrømmen oppstrøms likeretteren skal ha en spenning som er mye høyere. Det er nok ikke grunn til å tro feil på instrumentet. Den blå ledningen ut av siden på dynamoen virker ikke til å være W. Hva det er har jeg ikke peiling på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Brutus1919   
Brutus1919

Det står ikke noe merke på den ,så jeg tror at det må ny dynamo med w uttak .

Her er bilde av esken som den låg i ,det var ikke noe papirer i den.Dynamoen overtok jeg i fra en som har byttet motor i båten.

image.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Da er det vel bare å plukke opp dynamoen og sjekke hvordan det er koblet. Vet du hvor høy ladespenning dynamoen leverer? 

Jeg var innom på hjemmesiden til WPS, de virker umiddelbart seriøse nok, med både adresse og telefonnummer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lars H.   
Lars H.

Den som vet mest om dynamoer her, er vel Joerg Becker. kanskje han kjenner dynamoen litt bedre?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lars H.   
Lars H.

Men hva har skjedd med den originale turtelleren som får signal fra en giver ved svinghjulet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Brutus1919   
Brutus1919

Har skiftet både jiver og instrument,uten noe resultat trur at det må være føleren på startkransen  Som er gåen eller løsnet det går nu ikke an å komme til den.

 Har tatt sund dynamoen for å sjekke den blå ledningen legger ved bilde.

laddespening ligger på ca 14

 

image.jpg

Edited by Brutus1919

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Ser i utgangspunktet greit ut det der. Om dynamoen lader over 14 V, så er det vel lite trolig at det er noe feil i statoren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joerg Becker   
Joerg Becker

Har dårlig med nett her, beklager.

Men denne dynamoen der er en plagiat av LR 180.

W (den blåe på side) er vekselspenningsuttak og gir omtrent halve
vekselspenning (AC) ift. likespenning (DC) målt på B+

W / P er f.eks.til å forsyne turtallmålere => som er beregnet til å få signal fra W.

Det lille jeg kan lese på det bildet vill jeg nesten tro at turtallmåleren er beregnet for enten tennigsystem eller ekstern giver,
men muligens ikke til W.

Før man altså leter unødvendig burde man først sjekke om den er beregnet for å få signal fra dynamo i det hele tatt.

:seeya:
Jørg
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lars H.   
Lars H.
Joerg Becker skrev 7 minutter siden:

Det lille jeg kan lese på det bildet vill jeg nesten tro at turtallmåleren er beregnet for enten tennigsystem eller ekstern giver,
men muligens ikke til W.

Det samme tenkte jeg også på. BT sier at instrumentet er for en dieselmotor, og da ville jeg tro at det var for tilkobling til dynamo. Men i manualen finner en dette diagrammet der det snakkes om antall sylindre og om "syklus". Og i koblingsskjema skal den hente signal fra "Motor"

 

turrteller_bt.jpg.44834c16b241a22a68c1e9d08b7f5ae2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Jeg satt også å filosoferte over det samme. Om denne telleren egentlig er beregnet på kobling til W. Det er ingenting på en dieselmotor, så vidt jeg vet, som 'vet' noe om antall sylindre, bortsett fra mekaniske tellere som henter turtall fra dieselpumpen, tror ikke slikt eksisterer lenger. På en tennpluggmotor er det greit at antall sylindre er en faktor. På min Faria turteller, som kjører på W, er det også en justering for turtall, kun for diverse diametre på remskiver. Men Faria leverer også til dieselmotor med 'magnetic pickup sender'. Jeg har også vært borti tellere som reagerer på en refleks som blir brutt, altså et lys som en pickup sender ut. Akkurat som en håndholdt tachometer (turteller).

 

Slik sett er det flere muligheter. Og Biltema må kunne svare på hva de selger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kweelhouse   
Kweelhouse

Jeg monterte samme turteller som deg, skal sjekke hvordan jeg koblet dette. Byttet nettopp dynamo jeg også. Så veldig lik ut som din.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kweelhouse   
Kweelhouse

Det er oransje ledning som skal mot svart på den nye turtelleren din hvis du har samme ledningsnett som 4JH4

20200802_195400.jpg

received_2602045643223337.jpeg

Edited by Kweelhouse

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lars H.   
Lars H.

4JH-TE og 4JH4 har neppe lik kabling.

 

Da du virker ganske så handy-mand Brutus1919, har du sikkert et multimeter. En del av disse har mulighet til å måle frekvens slik at du kan sjekke hva som kommer ut på den blå ledningen. Først ville jeg gjort som Jørg sier og målt spenningen med multimeteret innstilt på vekselstrøm, AC. Og har det mulighet for å måle frekvens, har det en innstilling merket Hz. Der burde du da se verdier som øker når du drar på turtall på motoren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joerg Becker   
Joerg Becker
Brutus1919 skrev for 23 timer siden:

Har nu vært å målt får 12.6 v på inngangen (sort ledning).

Det eneste som ikke jeg har koblet er instrument lys.

Har stilt instrumentet inn på H-001,3 etter instruksjon .

Men får den ikke til å virke,det eneste jeg har gjort er at den røde går via tenningslåsen 

image.jpg

Klønete beskrevet.
Det skrives "motor" (?) og "rfm-signal" (som kan være alt som leverer noe frekvens).

På tabellen derimot henviser de på forskjellige antall poler,
som da kunne tyde på at det er turtallmåler som kobles til W.

Kanskje det er enklest å prøve den på frekvensgenerator.
Batteri + og -  og sinus 20khz med 8V burde vise noe.

:fishing:
Jørg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kweelhouse   
Kweelhouse
16 hours ago, Lars H. said:

4JH-TE og 4JH4 har neppe lik kabling.

 

 

 

Jeg sjekket tegningene på 4JH-TE, det er oransje ledning som går til turteller der også

 

Mulig du har sensor på svinghjulet, men hvis du trekker en kabel direkte fra blå kabel fra dynamo til svart på turteller så skal den virke. Det gjør hvertfall min.

Edited by Kweelhouse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...