Jump to content

Yanmar 4jh-te, defekt turteller


Brutus1919

Recommended Posts

Hei har feil på turteller til en Yanmar 4jh-te hadde skiftet både giver og instrument uten resultat.Nu tenkte æ å sette på ny dynamo,må æ også skifte instrument ?

Jar en dynamo som det ikke står så mye på, Det kommer ut en ledning (blå) på siden av den som æ lurer på hva er.?Hvordan skal den kobles batteriet er greit.

17FEF785-B97A-499C-902A-0DE6DA3C517F.jpeg

Link to post
Share on other sites

Den blåe er W, = vekselspenning rett fra stator og tilkobling for f.eks. turtallmåleren.

(Redigert her, så ikke første spørsmålet før nå.)

Du trenger helt sikkert en annet instrument når du skal bruke W uttak på dynamo og  gamle instrumentet får signal fra egen giver.

:fishing:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nu vært å målt får 12.6 v på inngangen (sort ledning).

Det eneste som ikke jeg har koblet er instrument lys.

Har stilt instrumentet inn på H-001,3 etter instruksjon .

Men får den ikke til å virke,det eneste jeg har gjort er at den røde går via tenningslåsen 

image.jpg

Redigert av Brutus1919 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den blå ledningen 'ut på siden av dynamoen' virker uprofesjonelt. Jeg skjønner heller ikke hvordan du kan måle 12,6 V på den lederen. Det må jo være batterispenningen. Vekselstrømmen oppstrøms likeretteren skal ha en spenning som er mye høyere. Det er nok ikke grunn til å tro feil på instrumentet. Den blå ledningen ut av siden på dynamoen virker ikke til å være W. Hva det er har jeg ikke peiling på.

Link to post
Share on other sites

Har skiftet både jiver og instrument,uten noe resultat trur at det må være føleren på startkransen  Som er gåen eller løsnet det går nu ikke an å komme til den.

 Har tatt sund dynamoen for å sjekke den blå ledningen legger ved bilde.

laddespening ligger på ca 14

 

image.jpg

Redigert av Brutus1919 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har dårlig med nett her, beklager.

Men denne dynamoen der er en plagiat av LR 180.

W (den blåe på side) er vekselspenningsuttak og gir omtrent halve
vekselspenning (AC) ift. likespenning (DC) målt på B+

W / P er f.eks.til å forsyne turtallmålere => som er beregnet til å få signal fra W.

Det lille jeg kan lese på det bildet vill jeg nesten tro at turtallmåleren er beregnet for enten tennigsystem eller ekstern giver,
men muligens ikke til W.

Før man altså leter unødvendig burde man først sjekke om den er beregnet for å få signal fra dynamo i det hele tatt.

:seeya:
Jørg
 

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 7 minutter siden:

Det lille jeg kan lese på det bildet vill jeg nesten tro at turtallmåleren er beregnet for enten tennigsystem eller ekstern giver,
men muligens ikke til W.

Det samme tenkte jeg også på. BT sier at instrumentet er for en dieselmotor, og da ville jeg tro at det var for tilkobling til dynamo. Men i manualen finner en dette diagrammet der det snakkes om antall sylindre og om "syklus". Og i koblingsskjema skal den hente signal fra "Motor"

 

turrteller_bt.jpg.44834c16b241a22a68c1e9d08b7f5ae2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg satt også å filosoferte over det samme. Om denne telleren egentlig er beregnet på kobling til W. Det er ingenting på en dieselmotor, så vidt jeg vet, som 'vet' noe om antall sylindre, bortsett fra mekaniske tellere som henter turtall fra dieselpumpen, tror ikke slikt eksisterer lenger. På en tennpluggmotor er det greit at antall sylindre er en faktor. På min Faria turteller, som kjører på W, er det også en justering for turtall, kun for diverse diametre på remskiver. Men Faria leverer også til dieselmotor med 'magnetic pickup sender'. Jeg har også vært borti tellere som reagerer på en refleks som blir brutt, altså et lys som en pickup sender ut. Akkurat som en håndholdt tachometer (turteller).

 

Slik sett er det flere muligheter. Og Biltema må kunne svare på hva de selger.

Link to post
Share on other sites

4JH-TE og 4JH4 har neppe lik kabling.

 

Da du virker ganske så handy-mand Brutus1919, har du sikkert et multimeter. En del av disse har mulighet til å måle frekvens slik at du kan sjekke hva som kommer ut på den blå ledningen. Først ville jeg gjort som Jørg sier og målt spenningen med multimeteret innstilt på vekselstrøm, AC. Og har det mulighet for å måle frekvens, har det en innstilling merket Hz. Der burde du da se verdier som øker når du drar på turtall på motoren.

Link to post
Share on other sites

Brutus1919 skrev for 23 timer siden:

Har nu vært å målt får 12.6 v på inngangen (sort ledning).

Det eneste som ikke jeg har koblet er instrument lys.

Har stilt instrumentet inn på H-001,3 etter instruksjon .

Men får den ikke til å virke,det eneste jeg har gjort er at den røde går via tenningslåsen 

image.jpg

Klønete beskrevet.
Det skrives "motor" (?) og "rfm-signal" (som kan være alt som leverer noe frekvens).

På tabellen derimot henviser de på forskjellige antall poler,
som da kunne tyde på at det er turtallmåler som kobles til W.

Kanskje det er enklest å prøve den på frekvensgenerator.
Batteri + og -  og sinus 20khz med 8V burde vise noe.

:fishing:
Jørg

 

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, Lars H. said:

4JH-TE og 4JH4 har neppe lik kabling.

 

 

 

Jeg sjekket tegningene på 4JH-TE, det er oransje ledning som går til turteller der også

 

Mulig du har sensor på svinghjulet, men hvis du trekker en kabel direkte fra blå kabel fra dynamo til svart på turteller så skal den virke. Det gjør hvertfall min.

Redigert av Kweelhouse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...