Jump to content

Ny HT båt, 16-17 fot, f.eks. Skibsplast 490HT, Wesling 16 fot. Forslag?


Quattro

Recommended Posts

Hei,

vurderer nå ny båt som er noe større enn den jeg har i dag. Båten jeg har i dag er Gh14 med 30hk mariner. 

Kunne nå tenkt meg noen fot større med en hardtop og kalesje slik at man sitter mer i`le mot været. Kikket en del på skibsplast 490HT og wesling 16fot


Etter å ha lest litt rundt på nettet så har Skibsplasten svakhet med dårlig dørk(?) 

 

Wesling har dårlig akter, men blir oppgradert med aluplate og mulig Avstivere fra innsiden(?)
 

begge begynner jo så klart å bli gammelt og man må påregne selvfølgelig noe arbeid, regner med at noen er mer utsatte for ting enn andre. 
 

håper på gode svar på både av det positive og negative, er også åpen for andre forslag.

 

pris maks er 45000,- da aller helst med henger. 

 

Link to post
Share on other sites

Quattro skrev 24 minutter siden:

Wesling har dårlig akter, men blir oppgradert med aluplate og mulig Avstivere fra innsiden(?)

 

har måttet reparert akterspeilet på min, fikk skade etter grunnstøting. 

 

Hva som evt må gjøres kommer an på tilstand samt hvor stor/tung motor du tenker ha på.  Med akterspeil i god stand og 50-70hk motor så hadde jeg glatt kjørt med originalt akterspeil.  Selv har jeg aluplata på siden jeg har hatt skade tidligere samt har på 80hk. 

 

Link to post
Share on other sites

Så bra !  Hva slags fart er da ? 
 

kikket litt på en Wesling på Finn med en Yamaha 60hk 2takt av litt eldre årgang. Ligger jo flere på Finn.no bl.a en med evinrude E-tec 60 2takt fra 06-07, disse har vell sliti med dyser? 
 

Ser for meg en Wesling er mer stabil og stødigere enn en skibsplast ? 

Link to post
Share on other sites

westermoen oppgir 35 knop m/ 60hk, og det fikk den sikkert når båten var ny.  Men med 60 så fikk jeg vel ca 33 med nyspylt båt med gammelt bunnstoff. 

 

ikke vært ombord i skibsplasten , men den er litt flatere i bunn og det gjør den stødig ved stilleligge.  Mens weslingen har vannballast tunell som gjør den stødig selv om den har dypere v-bunn. 

 

En kompis hadde etec 60 og måtte bytte injektorer, men mistenker han ikke hadde skikkelig bensinfilter.  Det er et must idag, uansett om det er forgasser eller injection tenker jeg 

Link to post
Share on other sites

Syns da det er en fin fart og holder nok for meg. Den vill kansje være mer stødig under kjøring i høyre fart å? 
Helt klart er det viktig ! 

 

hvordan er Johnson 70 fra 2000? johnson har jeg hørt mye negativt om, er yamaha som jeg alltid har hørt er veldig bra og selvsagt dyrt..

 

Link to post
Share on other sites

Stemmer, det er jo noe å ta med meg evt. 
har faktisk kikket en del på GH17, ja den er nok litt romsligere. Hvordan er GH17 ? Syns Gh 14 er veldig stødig og stabil båt. Gh17 med yamaha v4 100hk bør vell være en god kombinasjon ? V4 er vell en sterk motor? 

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 57 minutter siden:

GH17 føles stødig ja.  Ikke riktig like sporty kjøreegenskaper som wesling vil jeg si. Burde funke fint med 100hk v4. En kompis sin gikk i 38-39 med 100hk 4t med ca samme motorvekt 

V4 solid? Hva er svakheter på gh 17 ? Evt ting jeg burde se etter? 

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 1 time siden:

kjenner ikke til spesielle svakheter på disse.  V4'ene vet jeg heller ikke om noe spes, men de er jo tørste sammenlignet med dagens motorer

Ja det kan jeg tenke meg, har inntrykk av at GH generelt er en god og stødig båt.

enslagsgjest skrev 28 minutter siden:

Draco har noen kule modeller (1700 og 18), men som oftest med innenbordsmotor, hvis du ikke er heldig og finner en som er ombygget.

Draco er kule, men liker ikke fargen på interiøret på mye det som ligger i min prisklasse, da må man gjerne mer opp i pris :-/ 

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en Skibsplast 490ht for en del år siden med 75 hk Mariner/Mercury totakt. Bra fart i den, men mye slag i bølger sammenlignet med den like store Bella 512 Excel som vi har nå. Bella har nok spissere bunn og litt mer vekt (både båten selv og oss ombord:giggle:).
 

Jeg så ikke noen svakheter med dørken i Skibsplasen vi hadde, men det er kanskje andre som har det. 

Link to post
Share on other sites

@Quattro, ja den gikk veldig bra. Solgte den i 2013, og fikk aldri GPS-målt den. Knopmåleren viste 40 knop. Antar det var i overkant av det som var riktig. Synes ikke motoren var for stor. Kom alltid i plan, men ble litt vinglete på maksfart når en bare var to i den. Båten var stødig og god, men likte ikke bølger. God plass med langsgående benker bak og trygg med barn når det er så høyt over kanten. Litt upraktisk å ikke kunne gå gjennom vindskjermen.

Link to post
Share on other sites

Quattro skrev 39 minutter siden:

Skal kikke på Wesling til fredag, hva burde jeg se etter ? Motorfeste ang sprekker som er utsatte på disse? 

Sjekk akterspeilet loddrett fra topp og nedover, dersom det er sprekkdannelser som går fra topp og nedover er det ikke bra. Dersom den har mindre horisontale sprekker er ikke noe å bekymre seg nevneverdig over. Sjekk over elanlegget - det er riktignok veldig enkelt, men veldig ofte neglisjert av nettopp den grunn. Bortsett fra det, se over kalesjen og puter/stoler. Stolene skal kunne flyttes frem og bak på skinnen (går kanskje ikke lett om det ikke har blitt smurt opp på en stund, men de skal kunne flyttes på). Sjekk gjerne også hvordan den ser ut under bunn - men dette blir mer generelt.  

Link to post
Share on other sites

Da ble jeg en lykkelig eier av en Wesling 16ht 1982mod med Johnson 70hk fra år 2000. Er noe småplukk for å få den helt 100% men tror dette er et veldig fint utgangspunkt ! 
Eier hadde hatt denne i 12 år, ser ut som denne har blitt tatt vare på. Bilder fra annonse

 

 

4CDFF9E4-E10A-4716-9751-E7A9DDD0B3DA.jpeg

63B554C5-A53D-417B-817C-2ED0A8460A8E.jpeg

DA0338F2-FA51-43D9-8881-6EC17EBDF5FD.jpeg

96F369D1-0CCB-4627-BE0A-EC21569659BD.jpeg

BCABFE66-092A-418E-AC54-E70DFEBC5E9C.jpeg
 

bildene ble litt rotete

 

men var noen sprekker inn mot motorbrønn, syns ikke så godt på bilde, mulig jeg kan ta bedre i morgen.

DD0D1813-03DE-4D32-86F6-54A2E91A21C2.jpeg.ee61abce806a3eb89c9edd0e3e7e9501.jpeg

Redigert av Quattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 4 timer siden:

gratulerer  - ser jo veldig velholdt ut innvendig i alle fall :) 

Tusen takk! Ja syns den ser veldig fin ut! Stolene ble byttet i fjor (justering på stolene fungerer veldig bra)  teppe nytt i år, kalesje 9 år gammel, så den trenger en rens på sikt. Voltmeter, knopmåler, tiltmåler fungerer bra, men turteller fungerer ikke, noen forslag til hva dette kan være ? Har vell og merket ikke kikket på det :) 
Den sprekken som bilde viser, kan man tette dette med gelcoatsparkel ? 
fått prøvd den mer i dag, så behagelig og god båt å kjøre! 
Hva menes med primær og sekunderfarger i småbåtregisteret ? Primer utside og sekunder innside ? 

 

tenkte å montere det flagg holdet og flagg..har du nedfelt flagg holder eller holder du skrur fast med stuss opp? 

1B0D1AE1-F1B6-44ED-A57A-3C2496D64FD1.png

7F8A6BE1-BB50-4560-A7AA-9EC7A58A2A19.png

Redigert av Quattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...