Jump to content
Quattro

Ny HT båt, 16-17 fot, f.eks. Skibsplast 490HT, Wesling 16 fot. Forslag?

Recommended Posts

ivar   
ivar

ikke sett sprekker oppstå der før , ikke godt å si hva det kan ha skyldtes.  Ville slipt ned til glassfiber for å se om den ser bra ut , om så, legg i gelcoat sparkel.  Farrgekoden er 8012. 

 

Quattro skrev 3 minutter siden:

fått prøvd den mer i dag, så behagelig og god båt å kjøre! 

Hehe, vi byttet selv fra GH14 til wesling  - det er noe annet ja :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quattro   
Quattro
ivar skrev 4 minutter siden:

ikke sett sprekker oppstå der før , ikke godt å si hva det kan ha skyldtes.  Ville slipt ned til glassfiber for å se om den ser bra ut , om så, legg i gelcoat sparkel.  Farrgekoden er 8012. 

 

Hehe, vi byttet selv fra GH14 til wesling  - det er noe annet ja :cool:

Den kan jeg få gjort til høsten om den ikke utvider seg. 8012 den er rødbrun, så den er vell innvendig ? 
 

helt klart noe helt annet ! 😎

Share this post


Link to post
Share on other sites
tkb   
tkb

Gratulerer med fin båt og god motor, et bra kjøp. 👍👍
Den sprekka har sikkert vært en stund, så bruk båten og fix til høsten.

Ivar skrev sikkert feil ral kode😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quattro   
Quattro
tkb skrev for 16 timer siden:

Gratulerer med fin båt og god motor, et bra kjøp. 👍👍
Den sprekka har sikkert vært en stund, så bruk båten og fix til høsten.

Ivar skrev sikkert feil ral kode😊

Tusen takk! Er veldig fornøyd selv, båten var blitt målt til 34 knop med GPS med en person ombord med den propellen som sitter på nå. Er det noe mer å hente ved stål og annen størrelse 

ivar skrev for 16 timer siden:

8012 er jotun koden, ikke RAL

Gelcoatsparkel Maritim Båtutstyr

 

Der ja, den så riktig ut ! 😃

Share this post


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar
Quattro skrev for 2 timer siden:

båten var blitt målt til 34 knop med GPS med en person ombord med den propellen som sitter på nå. Er det noe mer å hente ved stål og annen størrelse 

 

Hva er turtallet og hva er dim. på den som sitter på nå? 34 er helt innafor iallefall. 

 

ville sjekket at bunnstoff er slett og fint og at steglister er i god stand før du begynner på propellkjøret :smiley:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Napoli   
Napoli
Quattro skrev for 2 timer siden:

Er veldig fornøyd selv, båten var blitt målt til 34 knop med GPS med en person ombord med den propellen som sitter på nå. Er det noe mer å hente ved stål og annen størrelse 

Tja - kommer an på hva du er ute etter. En SST eller Stiletto propell vil kanskje kunne ta deg opp noen få knop, men du mister ganske mye drakraft i bunn. Weslingen er jo ikke blant de båtene som er lettest å få i plan i utgangspunktet. Så dersom båten primært er en familiebåt ville jeg beholdt den propellen du har idag. 34 knop med 70 hester er en fin fart på den båten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quattro   
Quattro
ivar skrev 40 minutter siden:

 

Hva er turtallet og hva er dim. på den som sitter på nå? 34 er helt innafor iallefall. 

 

ville sjekket at bunnstoff er slett og fint og at steglister er i god stand før du begynner på propellkjøret :smiley:

 

Napoli skrev 37 minutter siden:

Tja - kommer an på hva du er ute etter. En SST eller Stiletto propell vil kanskje kunne ta deg opp noen få knop, men du mister ganske mye drakraft i bunn. Weslingen er jo ikke blant de båtene som er lettest å få i plan i utgangspunktet. Så dersom båten primært er en familiebåt ville jeg beholdt den propellen du har idag. 34 knop med 70 hester er en fin fart på den båten.

Ja syns det er en veldig fin og behagelig fart. Men vil man merke noe om man bytter til stål? 
turtallet er jeg usikker på da den ikke fungerer, så må få kikket litt på det :)

bunnstoffet ser bra ut, men tror nok det er noen lag, så det vil ikke skade å pusse helt ned for så å prime og legge på nytt. 
lest mye om at det blir satt på aluplate for å forsterke akterspeilet. Selger sa at den ikke var forsterket, men det er en aluplate på akterspeilet

B601E1B1-A305-4490-86A1-695D56FF46A4.jpeg.252eb16c568abccb119e3ab189aaa766.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Napoli   
Napoli

Oi. Her var det et bedre bilde av akterspeilet ditt ja. Den sprekken du ser under kanten på det gule kan være begynnelsen på et sprekt akterspeil. Jeg ville sendt det bildet til Westermoen, og fulgt hans anbefaling på fix. 

Aluplaten Westermoen setter på bak et vesentlig større og tykkere, med gjennomgående bolter. Tror jeg ville gjort det, før jeg hadde satt igang med ny propell.

Det du kanskje kan oppnå med helt riktig heising av motor, samt riktig propell er tre-fire knop ekstra, samt høyere marsjfart. I tillegg er det gjerne litt mindre vibrasjoner på en stålpropell. Men som @ivar sier - du må først vite hva som står på den idag, samt hvilket turtall du oppnår.

Edited by Napoli

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quattro   
Quattro
Napoli skrev 40 minutter siden:

Oi. Her var det et bedre bilde av akterspeilet ditt ja. Den sprekken du ser under kanten på det gule kan være begynnelsen på et sprekt akterspeil. Jeg ville sendt det bildet til Westermoen, og fulgt hans anbefaling på fix. 

Aluplaten Westermoen setter på bak et vesentlig større og tykkere, med gjennomgående bolter. Tror jeg ville gjort det, før jeg hadde satt igang med ny propell.

Det du kanskje kan oppnå med helt riktig heising av motor, samt riktig propell er tre-fire knop ekstra, samt høyere marsjfart. I tillegg er det gjerne litt mindre vibrasjoner på en stålpropell. Men som @ivar sier - du må først vite hva som står på den idag, samt hvilket turtall du oppnår.

Takk for tipset da skal jeg gjøre det. Stemmer, syns farten er bra og kansje ikke verdt å gjøre noe mer ang propell.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar

jeg har aluplata fra westermoen på min.  Har 80hk på og akterspeilet har vært skadd tidligere etter grunnstøting, så da ville jeg være på den sikre siden. 

Quattro skrev 1 time siden:

bunnstoffet ser bra ut, men tror nok det er noen lag, så det vil ikke skade å pusse helt ned for så å prime og legge på nytt. 

 

Evt bare slipe det slett , og legge på et nytt nag selvpolerende så lenge.   Slipestøv fra bunnstoff er ikke direkte sunt, bruk verneutstyr.

 

ang propell: er ikke alltid bare å klaske på en stålprop i samme dimensjon, og vipps så har man 3 knop ekstra.   Med mer aggresiv bladutforming og bedre grep i vannet så må man ofte ned i stigning og også gjerne opp med motor for å få rett turtall.   

Dvs man må ofte regne med litt prøving og feiling før man treffer.   I tillegg så kan man som regel ikke sammenligne stigning direkte mellom fabrikater.   Det beste vil være om man får tilgang til å prøve etpar-tre ulike varianter. 

 

Jeg har også endt opp med å foretrekke propell som gir turtall i øvre del av anbefalt turtallsområde for motoren.  Da får man mer krefter tilgjengelig med mer last eller mer groe, og det gir etter min erfaring ikke mer fart å sette på en tyngre propell om den drar ned turtallet for mye.  

 

Propellen jeg har vært mest fornøyd med på min wesling er original yamaha alu , etter at den hadde vært inne hos winrace for litt reparasjon og finjustering.  Hadde da 60hk på. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quattro   
Quattro
ivar skrev 50 minutter siden:

jeg har aluplata fra westermoen på min.  Har 80hk på og akterspeilet har vært skadd tidligere etter grunnstøting, så da ville jeg være på den sikre siden. 

 

Evt bare slipe det slett , og legge på et nytt nag selvpolerende så lenge.   Slipestøv fra bunnstoff er ikke direkte sunt, bruk verneutstyr.

 

ang propell: er ikke alltid bare å klaske på en stålprop i samme dimensjon, og vipps så har man 3 knop ekstra.   Med mer aggresiv bladutforming og bedre grep i vannet så må man ofte ned i stigning og også gjerne opp med motor for å få rett turtall.   

Dvs man må ofte regne med litt prøving og feiling før man treffer.   I tillegg så kan man som regel ikke sammenligne stigning direkte mellom fabrikater.   Det beste vil være om man får tilgang til å prøve etpar-tre ulike varianter. 

 

Jeg har også endt opp med å foretrekke propell som gir turtall i øvre del av anbefalt turtallsområde for motoren.  Da får man mer krefter tilgjengelig med mer last eller mer groe, og det gir etter min erfaring ikke mer fart å sette på en tyngre propell om den drar ned turtallet for mye.  

 

Propellen jeg har vært mest fornøyd med på min wesling er original yamaha alu , etter at den hadde vært inne hos winrace for litt reparasjon og finjustering.  Hadde da 60hk på. 

Fikk svar av Westermoen nå, at dette var ikke noe alvorlig, men at jeg burde montere ny alu plate til 2400,- på. Men det burde gå fint å kjøre ut sesongen ? 
 

tenker for min del er det ikke helt verdt å få 3-4 knop ekstra da jeg ser prisene På stål propeller. 
om det skulle blitt mer aktuelt i seinere tid, får enn heller se da.

 

den farten jeg får med min nå er mer en bra nok, da Det skal være en familiebåt:)

Edited by Quattro

Share this post


Link to post
Share on other sites
BårdK   
BårdK

Det er kanskje bare meg, men jeg forstår ikke at ikke opp mot 34 knop er nok og at det er verdt å skifte propell eller andre modifikasjoner for å få et par ekstra knop. Min 18-foter gjør vel 36-38 men er nesten aldri over 30 knop. Dette er ingen kritikk, men jeg gjerne vil bli forklart og opplært - det er jo mange slike tråder (kanskje det faktum at jeg er gammel og TS ung?) Grattis med ny og fin båt, forresten!

Share this post


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar
BårdK skrev 11 minutter siden:

Det er kanskje bare meg, men jeg forstår ikke at ikke opp mot 34 knop er nok og at det er verdt å skifte propell eller andre modifikasjoner for å få et par ekstra knop.

 

virker som at i denne tråden så er folk temmelig enige med deg.  Men så er det nå engang slik at enver god hobby skal jo koste litt .. :giggle:

Share this post


Link to post
Share on other sites
BårdK   
BårdK

Ja, kom til at jeg har selv har tenkt på liknende måte, først som hi-fi entusiast og deretter jobbet for å optimalisere hjemmekinoutstyret mitt. Det tok nesten ti år før jeg kunne nyte en film uten å se etter feil i kontrastnivå, sort-farge og sikker 15 andre parametre. Hobby er nok forklaringer ivar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar

hehe, den evige jakten på ikke-målbare forbedringer :smiley:    Klarte å styre unna hjemmekino, men både hifi og propeller har hatt litt ekstra "fokus" .. :giggle:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
BårdK   
BårdK
ivar skrev 4 minutter siden:

hehe, den evige jakten på ikke-målbare forbedringer :smiley:    Klarte å styre unna hjemmekino, men både hifi og propeller har hatt litt ekstra "fokus" .. :giggle:

 

 

Med "ikke-målbare forbedringer" traff du spikeren på hodet :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quattro   
Quattro

Har noen ting jeg må spørre om...i dag har det regnet og blåst veldig ! Var å så etter båten i kveld for å se om alt var Ok, inni båten var det en del vann som kom fra akter, men dette er vell helt normalt da det er åpent helt bakerst ? Her tror jeg lensepumpe med nivåvakt løser problemet. 
Rett foran styrekonsoll på styrbord og babord side var det vått langs bekledning som var mot sitte putene, så ut som det kom fra under list innside. Se merking på bilder.

det var også vanndråper på pakning mellom hardtop og kalesje, dette normalt ? Se merking på bilde.

Det var også vann på bord på babordside...selger sa at det kunne komme litt vann mellom pakning og hardtop da det var to små "hulrom" mellom pakning og hardtop...dette kan tettes med gjennomsiktig tec7(?)


kjenner jeg blir litt fortvilet nå som det begynner å dukke opp ting

B2F61FFA-241F-4D2F-9882-1543F6629365.jpeg

2051CAAF-9BD4-4ACD-9B3D-5852876EBEDF.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar

høres ut som at det har blåst inn regnvann fra oppå hardtopen og inn under kalesjen 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quattro   
Quattro
ivar skrev 13 minutter siden:

høres ut som at det har blåst inn regnvann fra oppå hardtopen og inn under kalesjen 

Ja det kan jo være grunnen til at det er vanndråper langs pakning. Men hva tror du om bilde nr2? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Napoli   
Napoli

Kledningen på sidene er uoriginal - der skal det egentlig ikke være kledning. Det er normalt at det kommer litt vann inn den veien. Uten kledningen er ikke dette et problem, da vannet samler seg ned i oppbevaringsrommene forut. Dette må pumpes/øses/tørkes ut. Dersom du vil tette dette igjen, må det legges ny gummilist under vinduene i hardtopen. Jeg har aldri giddet å gjøre det på vår. Er ikke så ofte det regner og blåser sidelengs :)

Vann inn over kanten på hardtopen har jeg aldri vært borti - jeg ville tro at det kanskje har kommet inn gjennom kalesjeknappene? I så fall er det en rask fix å skru de ut, sette inn med tec7/casco marin&teknik og skru de inn igjen.

I og med at båten ikke er selvlensende er pumpe med nivåvakt en god ide. Vi satt inn to stykker i vår, en på hver side av vanntunnellen. Dette holdt båten tørr og fin. I tillegg satt vi inn to lenseplugger i akterspeilet, slik at båten kan spyles ut av når den står på henger.  

 

Ingenting av dette høres alvorlig eller skummelt ut - bare å nyte båtlivet :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quattro   
Quattro
Napoli skrev for 18 timer siden:

Kledningen på sidene er uoriginal - der skal det egentlig ikke være kledning. Det er normalt at det kommer litt vann inn den veien. Uten kledningen er ikke dette et problem, da vannet samler seg ned i oppbevaringsrommene forut. Dette må pumpes/øses/tørkes ut. Dersom du vil tette dette igjen, må det legges ny gummilist under vinduene i hardtopen. Jeg har aldri giddet å gjøre det på vår. Er ikke så ofte det regner og blåser sidelengs :)

Vann inn over kanten på hardtopen har jeg aldri vært borti - jeg ville tro at det kanskje har kommet inn gjennom kalesjeknappene? I så fall er det en rask fix å skru de ut, sette inn med tec7/casco marin&teknik og skru de inn igjen.

I og med at båten ikke er selvlensende er pumpe med nivåvakt en god ide. Vi satt inn to stykker i vår, en på hver side av vanntunnellen. Dette holdt båten tørr og fin. I tillegg satt vi inn to lenseplugger i akterspeilet, slik at båten kan spyles ut av når den står på henger.  

 

Ingenting av dette høres alvorlig eller skummelt ut - bare å nyte båtlivet :)

Takk for betryggende ord ! Det ser nok mere ut da jeg har det trekket der med tanke på vannet. Om man setter inn automatisk lense pumpe så er det en + med sikring og minus til batteriet, om jeg da i tillegget kobler 2. Pluss ledning for manuelstyring, kan jeg ha manuelstyring og automatisk samtidig da ? 
Har du laget uttaket noen steder eller har du slange ut ved motor ? 

var å kikket etter båten i går, da var det ikke vann noen steder utenom ved sittegruppen og nede ved akterspeilet. Så det var nok fordi det regnet sidelengs.  var litt vann langs akterspeilet innvendig, men dette tror jeg kommer fra jo hull som motor satt i tidligere ved motorbrønn, dette kan jeg tette med tec7 frem til jeg forsterker akterspeilet nå til høsten. 
 

Gummilist til under frontrutene dyr?

 

så kjekt, du har satt inn lenseplugg på begge sider ? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
pberg   
pberg

Ikke noe problem å ha både manuell og automatisk styring på lensepumpe. Jeg har dette på min Wesling, og styrer det med en treveis-bryter. På - Av - Auto.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Napoli   
Napoli

Jeg har gjort som @pberg, satt inn en treveis bryter. Måten du beskriver kan også gjøres. Slangene går ut i motorbrønnen, om denne skulle fylles med vann vil det renne ut over kanten og ikke inn i båten uansett.

Jeg vet ikke hva gummilisten koster, men teoretisk sett skal du kunne bruke vanlig skum tetningslist som man bruker til vinduer hjemme.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quattro   
Quattro
pberg skrev for 10 timer siden:

Ikke noe problem å ha både manuell og automatisk styring på lensepumpe. Jeg har dette på min Wesling, og styrer det med en treveis-bryter. På - Av - Auto.

 

Napoli skrev for 7 timer siden:

Jeg har gjort som @pberg, satt inn en treveis bryter. Måten du beskriver kan også gjøres. Slangene går ut i motorbrønnen, om denne skulle fylles med vann vil det renne ut over kanten og ikke inn i båten uansett.

Jeg vet ikke hva gummilisten koster, men teoretisk sett skal du kunne bruke vanlig skum tetningslist som man bruker til vinduer hjemme.

Tusen takk for gode svar ! 
blir nok å koble opp lensepumpe på begge sider av båten til helga slik at di kan gå automatisk, men også at jeg kan velge å skru på. 
Har tidligere hatt skrog-gjennomføring, syns det er en del finere enn en en slange stus ut bak. Dumt spørsmål, men kan pumpene kobles inn på samme uttak? Eller vil det ødelegge pumpene på sikt ? 
 

 En sånn type tetningslist? Eller tenker du mer på di hvite ?🙈

B6567083-FA9A-46A6-885C-A7ACEB54058E.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...