Jump to content

Tømming av septik i norske fjorder


Dreamer

Recommended Posts

@Hper Du har vel et slikt seperasjonstoalett ombord som skiller vått og tørt slik at du kan bære det tørre på land og kaste det i søpla? Er det derfor du er så hysterisk i forhold til tømming av septik i sjøen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 15 minutter siden:

@Hper Du har vel et slikt seperasjonstoalett ombord som skiller vått og tørt slik at du kan bære det tørre på land og kaste det i søpla? Er det derfor du er så hysterisk i forhold til tømming av septik i sjøen?

 

Mitt engasjement er vel mer i retning i å prøve å få båtfolk på Sørøstlandet til å forberede seg på det uunngåelige. Dette vil komme. Bedre å få folk i gang i stedet for det tradisjonelle rabalderet og motstand, som igjen øker sjansene for reguleringer utover det en ellers ville kunne få. Er ikke noe særlig poeng for politikere og beslutningstakere å prøve å lytte til ei bikkje som står i ett hjørne og knurrer og glefser ;-)

 

I følge båtlivsundersøkelsen så ønsker båtfolk bedre tilrettelegging for tømming av toalettavfall på land. Så dette er jo hva båtfolket selv ønsker, hvorfor motstand mot det? 

 

Hvorfor skal en jobbe mot noe båtfolket vil? Og hvorfor er det alltid den sinte bikkja som skal bli hørt? Den som skremmer vekk alle meningsytringer som ligger i annen retning... en må spørre båtfolket anonymt for å i det hele tatt få ett bilde av hva de faktisk mener om noe, det er trist. 

 

Og hver eneste gang feks jeg eller andre viser til adekvate undersøkelser som faktisk har store nok utvalg, utført av proffesjonelle, som faktisk sier noe om hva båtfolket mener om noe så kommer bikkja og river det i fillebiter. Da er det bestillingsverk, det er det ene og det andre, alt er en konspirasjon, alle er reguleringskåte, alle skal ilegge avgifter osv, osv. Samme låten fra den bikkja uavhengig av sak. Vel, den bikkja burde settes i bur, med munnkurv så det faktiske båtfolket sin stemme kunne bli hørt uten at folk risikerer å bli "tatt" for sine meninger. 

-----

Der sånn ca har du grunnlaget for mitt engasjement. Sparke bikkja litt i rævva og få den til å holde litt kjeft kanskje,  så stemmene til det faktiske båtfolket også kan bli hørt. 

----

Det er altså ikke en kobling mellom hva som er under ræva mi når jeg driter og mitt engasjement i dette :lol:. Har jeg nevnt at jeg har hytte med utedass? ;-)

Redigert av Hper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var da voldsomt @Hper  Men jeg synes å huske at du skrev en gang tidligere at du har et slikt separasjonstoalett. Eller husker jeg feil?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 1 minutt siden:

Det var da voldsomt @Hper  Men jeg synes å huske at du skrev en gang tidligere at du har et slikt separasjonstoalett. Eller husker jeg feil?

 

Ikke ut fra noe miljøengasjement men ut fra at jeg hadde gjentatte problemer med kværnpumper som gikk tett, lukt i båten fra anlegget, og jeg hater å skru på septik, pluss tidligere nevnte med at det er upraktisk å måtte tømme en tank, selv om jeg da tømte rett i sjøen. 

 

Bare det å ligge i en fin uthavn, eller ligge i "nødhavn" i en gjestehavn over lengre tid og så er tanken full... utrolig irriterende. Eller glemme å tømme før en kommer inn i et område en ikke kan tømme. Og vissheten om at før eller siden skal du, igjen, ha gleden av å skru septik. 

 

Nå løfter jeg opp og knyter en ca 1/4- 1/3 søppelsekk med inntørka bommelom og papir, ca så stor at jeg kan tre en handlepose utenpå uten problem, på 3-4 kg i uka når vi er på ferie. Ingen fundering på i hvem sitt badevann jeg må tømme tanken, ikke noe lukt, ikke noe mas med å finne tømmestasjon, aldri mer skruing på septikløsninger. 

----

Så joda.. det finnes andre løsninger for toaletter, og noen vil nok også være bedre og mer praktiske en det båtfolk har i dag, uten at jeg har oversikt over alle mulige løsninger, det er mange på markedet nå som ikke innebærer å lagre septik i egen tank ombord. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Interessant med alternative løsninger. Men det er vel fremdeles behov for en tank for å samle opp det tynne som ikke blir med i søppelposen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

 

Hper skrev 23 minutter siden:

Vel, den bikkja burde settes i bur, med munnkurv så det faktiske båtfolket sin stemme kunne bli hørt uten at folk risikerer å bli "tatt" for sine meninger. 

-----

 

Er ikke i tvil om at din holdning er å sette munnkurv på folk som ikke er som deg....

Men det sier noe om deg...ikke de du vil true til taushet...

Hper skrev 23 minutter siden:

Der sånn ca har du grunnlaget for mitt engasjement. Sparke bikkja litt i rævva og få den til å holde litt kjeft kanskje,  så stemmene til det faktiske båtfolket også kan bli hørt. 

----

 

Det er jo nettopp de du hører her inne...

Eller er det Olga på Toten som skal spørres igjen...? 

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

 

 

Er ikke i tvil om at din holdning er å sette munnkurv på folk som ikke er som deg....

Men det sier noe om deg...ikke de du vil true til taushet...

 

Om du mener noen truer andre her på forumet må du rapportere det til moderatorer. Ikke minst er jeg interessert i hvor du mener jeg har gjort det :-)

 

Ida Marie III skrev 1 time siden:

 

Det er jo nettopp de du hører her inne...

Eller er det Olga på Toten som skal spørres igjen...? 

 

 

Spennende, hvor i utvalget til båtlivsundersøkelsen 2018 finner du Olga på Toten?

 

For du har vel lest den før du skriver?

-------

Så Ida, to påstander, en om at jeg truer andre på forumet, den andre om at Olga fra Toten er spurt i bålivundersøkelsen 2018. 

 

Null substans, kun en hersketeknikk ved å påstå at jeg truer andre og så en løgn om en undersøkelse du ikke har lest. 

 

Løfter du debatten nå eller trør du den ned? 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 1 time siden:

Interessant med alternative løsninger. Men det er vel fremdeles behov for en tank for å samle opp det tynne som ikke blir med i søppelposen?

 

Er flere løsninger med urintank, men det er også løsninger for å fordampe urin, men da tror jeg lukt kan bli ett problem. Og en kan vel også begynne å tenke på diverse 220V doløsninger nå som mange begynner å få alvorlig mye strøm ombord. Tror det finnes gassløsninger også.. ikke at jeg vil ha det men. Om en ser på bobil, campingvogn, hytte osv så er det mye "rart" i markedet, men også løsninger som har vært der over mange år.. som en må tro er ok. Det er ikke mangel på alternative løsninger for å si det sånn. Men aller billigste og enkleste er selvsagt toalett med slange rett ut ;-). Dvs portapotti er kanskje billigst, og kvalifiserer forsåvidt til tømming på land. 

----

Når det gjelder utslipp av urin i naturen så er jeg ikke sikker på om det er noen regler...muligens for "faste installasjoner" som på hytte/hus osv? Fra båt.. aner ikke. Men mye nitrogen så om en i indre Oslofjord og bekymret så kan en sikkert pisse på en flaske. 

Redigert av Hper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Hper

 

Gjesp!

 

Blir det ikke litt flåsete retorikk å atter en gang trekke inn bobil, etc? Det er åpenbart vesentlig forskjell og fremstår bare som retorisk oppgulp, å gripe etter strå. Innledningsvis antydet du ikke nedgraving - slik feks hyttefolk gjør med utedoen sine. Selv om det er snakk om det, når det kommer til bobil kan en vanskelig tømme i utmark eller der allmennheten ikke ferdes - det blir i så fall nærheten av vei og der man kan få parkert (der flere bobiler vil stoppe) - da kan konsentrasjonen bli vel stor og tett på der allmennheten ferdes??  Vi snakker ikke om en enkel kabel fra en enslig turgåer som vanskelig kan ta med seg dritten hjem. Kast et appelsinskall eller toalettpapir på vidda og se hvor lang tid det tar for å bryte ned... Det er ikke som på havbunnen - det tar laaaang tid.

 

Kan du dokumentere noen av påstandene dine? Jeg har aldri hørt om at noen har fått dritt skylt i land som følge av tømming 300m fra land. Har dette skjedd i Norge?Kanskje det har skjedd en gang, men vanskelig for å tro det - septiken synker. Kanskje hvis noen tømmer tett på land, men det finnes det reguleringer mot. Kanskje det gis mer f i Sverige enn i Norge? Men nå snakker vi da om Norske forhold. Og, om kommuner drøfter og vurderer om det finnes et problem er langt fra ensbetydende at det finnes et problem - det er fint at det utredes 8mvdet finnes slike problemer. Her synes jeg du burde fortelle hvilke kommuner som drøfter dette, i hvilken grad de har utredet, samt hvilke slutninger de har truffet.

 

Sesongen for torsk i Oslofjorden er ikke før det blir kaldere i vannet - de smaker da gjørme, og ikke pga kloakk - sett deg inn i det. Det å det heletatt å antyde en sammenheng understreker uvitenhet og mangel på argumenter med substans.

 

Bryggene og bruene var forøvrig fulle av fiskere både i går og i dag - det ble uttalt at fangsten var ok. Jeg har spist nydelig makrell i år. Torskefisket i Oslofjorden er ikke som i Finnmark. Men påstår du at dette skyldes tømming av Septik? Hvor har du alt dette fra?

 

Forøvrig - hvor mye erfaring har du egentlig som skipper på egen skute, med toalett ombord? Altså tilbakelegge lenger strekker, med mange overnattinger, på tvers av mange forskjellige naturhavner og gjestehavner? Er den stor burde du kanskje ha noen konkrete relevante observasjoner?

 

Når man må ha 300 meter fra land i alle retninger, og med en snittdybde på 10 meter (lite), da har man minimum ni hundre millioner liter vann å tømme septiktanker sin i. Tar vi med vannutskiftning som følge av flo og fjære, alle vassdragene våre, havstrømmer, m.m.... og vi som sant er forutsetter at man ikke befinner seg i et lukket basseng på 300x300x10 meter, så blir det mye mer vann å fortynne septiken med. Hvor dypt må det graves på rasteplassen til bobilen for å få samme utbytte?

 

Dette her kunne vært en interessant diskusjon om de som hevder at vi har et problem av betydning - at de hadde noen gode tankevekker å komme med - om jeg virkelig kunne blitt opplyst.

 

Jeg er en forkjemper for miljø - ikke symbolpolitikk, grønnvasking eller det å tilfredsstille den meningsløse mentale hygienen eller samvittigheten til de som "føler" eller tror de vet.

 

Har du så stor tro på dette synes jeg du bør starte ditt eget septikmottak - det blir unektelig god business dersom problemet er så reelt som du sier... og båtfolket, hyttefolket, opinionen og kommunene er så klare for forandring - du vil ha lokalt monopol, og reguleringer som tvinger til bruk vil unektelig følge! Klarer du å bygge et veldokumentert business case får du garantert finansiering! Som du sier så er jo også en stor andel av båtene allerede utrustet for å tømme til land (alle mine båter har hatt det - uten at det er ensbetydende med at jeg går med ønsker om å tømme i land). Alt virker jo klappet og klart.

 

For meg virker det tåpelig.

Link to post
Share on other sites

  •  
S/Y Emma skrev 6 minutter siden:

Båttetthet på Østlandet vs. Vestlandet i dag:

 

 

 

 

Det er det jeg mener, nyttig data som bidrar til diskusjonen. Men uten andre data sier den lite.

 

Men vi trenger data som:

1) Viser vannkvalitet

2) Viser endring i vannkvalitet over tid

3) Indikerer septiktømmingens relative effekt på vannkvalitet, effekt på fauna, etc

4) Anslår mengde septik fra lystbåter som tømmes i sjø

5) Beskriver problemer med at septik når land, og angir omfang

6) Som anslår hvor mye septik som tømmes ulovlig

7) Som beskriver septiktømmingens effekt på badevannet

8) Den relative effekten i forhold til avstand fra tømmested, konsentrasjon av båter i ulike farvann, etc

9) sammenlikningsgrunnlag fra landbruk, industri, fiskeoppdrett, kloakkutslipp fra land, etc

10) Osv

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har min båt i Dalslands kanal (Ferskvann) har så langt i år mer enn 35 netter i båten og kun 40 liters septik tank. Her er det forholdsvis godt med tømmesatasjoner  dog ikke i alle  gjestehavner, så med økende båttrafikk kan det også her bli ett problem. Men pr nå med litt enkel planlegging fungerer helt klokkerent å suge tanken tom og spare sjøsytemet for unødvendig avafall. 

Redigert av jespebok (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hper skrev for 3 timer siden:

Jojo, si det politikerne i kommunene langs Oslofjorden som drøfter saken, at deres befolkning har vrangforestillinger om virkeligheten fordi de ønsker at fritidsbåter og turistbåter ikke skal kunne dumpe bæsj 300 meter fra stranda deres i pålandsvind.

Er nok redd det tas mange dumme politiske beslutninger på grunn av synsing eller for å tilfredstille velgernes eller politikernes egne vrangforestillinger.  Som jeg skrev tidligere, dumping av septik 300 meter fra land har ingen målbar effekt på vannkvaliteten inne ved land.  Innen septiken har spredd seg nok utover til å nå land er den blandet ut med ca 3 milliarder liter med vann (forutsetter snittdybde på 10 meter, og at septiken sprer seg jevnt ut til alle kanter med radius 300 meter).  60 liter med septik (med 8 millioner bakterier per 100 ml) vil gi under 0.2 tarmbakterier per 100 ml inne ved land.  Grensen for badevann med god kvalitet er 100 bakterier 100 ml.

 

Hper skrev for 3 timer siden:

Var vel ikke lov å tømme innaskjærs i E6 i Sverige før totalforbudet heller. Men gjett hva, folk gjorde det uansett.. ikke sant? Fine bilder i lokalavisene hvor lokale og hyttefolk får stranda full av dritt. 

Jo, var ikke noen 300-meters-grense der før totalforbudet i Sverige, så her har man tydeligvis skåret av seg haken fremfor å barbere seg..

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

zooper skrev for 3 timer siden:

@Hper

 

 

 

Forøvrig - hvor mye erfaring har du egentlig som skipper på egen skute, med toalett ombord? Altså tilbakelegge lenger strekker, med mange overnattinger, på tvers av mange forskjellige naturhavner og gjestehavner? Er den stor burde du kanskje ha noen konkrete relevante observasjoner?

 

 

 

 

Han har jo nevnt konkrete relevante observasjoner. De gikk ut på at siden han selv ikke klarte å la vær å tømme i gjestehavner og i naturhavner går han derfor ut i fra at alle andre har de samme holdningene til dette som han selv.

Han tok derfor konsekvensen av sitt eget griseri og innstalerte lukket system, fornuftig nok.

Link to post
Share on other sites

Fiocchi skrev 47 minutter siden:

 

Han har jo nevnt konkrete relevante observasjoner. De gikk ut på at siden han selv ikke klarte å la vær å tømme i gjestehavner og i naturhavner går han derfor ut i fra at alle andre har de samme holdningene til dette som han selv.

Han tok derfor konsekvensen av sitt eget griseri og innstalerte lukket system, fornuftig nok.

 

Å gå til et mottak i land må sees opp i mot alternativet ved å gå ut fra gjestehavn/naturhavn i åpen sjø (+300 meter fra land) å tømme der.

 

Skal man ta høyde for de mange saktegående båtene må mottakene ligge temmelig tett om det her skal være bekvemt nok - for disse produserer gjerne mer septik ILA en uke enn de forbruker drivstoff - og selv bunkringsstasjoner for disse kan ligge langt unna. Ser man på kartet til @S/Y Emma så må de i tillegg ha stor kapasitet om man skal unngå store køer.

 

Folk som ikke gidder å forlate havna for å gå 300 meter fra land vil neppe gå til et mottak - for det er aberet om å måtte forlate sin plass som får dem til å dumpe ulovlig.

 

Miljøregnskapet må også inkludere all ekstra kjøring (drivstoff, forbruk av bunnstoff, lydforurensning, bølger), bygging og drift av mottak, bortkjøring av septik, osv, osv.

 

Poenget her er at man må kunne så ordentlig tvil om at vi har et reelt problem. Selv om en og annen bryter loven og tømmer i havn - vet vi om selv dette skjer i et omfang at dette er et reelt problem, og om så er - ville mottak hjulpet?

 

Dersom det er et reelt og merkbart problem med ulovlig tømming ser jeg for meg at eneste løsning er en omreisende septikbåt... om det.

 

Selv har jeg ikke en eneste gang vært med på en båt hvor man har tømt i havn, hverken fra mine eller andres båter jeg har vært ombord i - jeg er i midten av førtiåra og har feriert i båt siden barn. Jeg vet det skjer, men jeg har ikke møtt noen hvor det ikke sitter langt inne å gjøre noe slikt. De fleste jeg har møtt får hetta når det lukter kloakk fra utluftning, i frykt for at andre skal tro at det pumpes rett i sjø.

 

Det er båter som ikke har septiktank, der vil jeg anta at det syndes mer, spesielt der det heller ikke er enkel tilgang på do i land, eller etter personen har lagt seg og ikke kan være brydd med å kle på seg for å gå i land. At noen velger å tisse i havn bryr vel ingen seg om, selv om det går via doen ombord? Eller?

 

De som har tank ombord kan planlegge bedre. Og, følger man føringene om å ikke ligge mer enn et par dager i en og samme naturhavn - ja så er muligheten for å bli kvitt dritten på forsvarlig og lovlig vis god nok. Likevel kan jeg vanskelig forestille meg at det er de store mengder som slippes ulovlig ut i Norske havner - selv om det sikkert foregår daglig i flere havner.

 

For at denne diskusjonen skal bære frukter må noen gjøre en kobling mot faktisk dårlig vannkvalitet, osv. Det er det ingen som har gjort, og kommer neppe heller til å gjøre - for logikk tilsier at det neppe kan eksistere et nevneverdig problem - i allefall ikke et som kan løses ved mottak uten at bordet fanger. Det her er et ikke-problem.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville synes det var flott med flere renseanlegg.

 

De som absolutt vil tømme i havet og legge en illeluktende brun stripe etter seg kan vel gjøre det så lenge det er lov. Helst ikke gjør det foran meg, det lukter så jævlig.

 

Siden det argumenteres i mot tømmestasjoner med argumentet at noen aldri har opplevd at det tømmes i havna kan jeg vel komme med at jeg har opplevd at det plutselig lukter mannskjit i gjestehavna, regner med det var en båt som tømte.

 

Hva vil du helst bade og fiske i?
1. Herlig rent vann.

2. Ekkelt skitvann.

 

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev 1 time siden:

 

Siden det argumenteres i mot tømmestasjoner med argumentet at noen aldri har opplevd at det tømmes i havna kan jeg vel komme med at jeg har opplevd at det plutselig lukter mannskjit i gjestehavna, regner med det var en båt som tømte.

 

 

 

 

Det kan jo hende det var Hper som lå i nærheten av deg i havna, hen har sluttet med dette.

Ellers kan det jo lukte ganske jævelig av noens anlegg uten at det har vært noe utslipp til sjø.

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev for 2 timer siden:

...jeg har opplevd at det plutselig lukter mannskjit i gjestehavna, regner med det var en båt som tømte.

 

Hva vil du helst bade og fiske i?
1. Herlig rent vann.

2. Ekkelt skitvann.

 

Jeg har også opplevd at det lukter skit, også fra egen båt - selv om det ikke har vært tømt i sjø - dette via utlufting fra septiktanken ved bruk av toalettet ombord. Jeg har også opplevd dette ved rulling i sjø - og begge deler kjennes alltid pinlig (selv om det ikke burde det). Man får jo selvsagt denne lukta når man pumper septiken i sjøen, men lukta kommer nok stort sett fra utluftingen - septiken spyles ned mot bunn og kommer sjelden til overflaten. Menneskelig avføring og toalettpapir som ligger i tanken flyter nemlig ikke. Er båten i bevegelse skjer det jo i visse sammenhenger at septiken kommer til overflaten et kort øyeblikk, men da er man vel langt fra land? Det jeg mener å si er at erfaringen din med skitlukt kan skyldes pumping til sjø (med lukt via utlufting), men den kan like så godt være noe så uskyldig som at det pumpes fra do til septiktanken.

 

Selvsagt vil jeg ha rent vann som alle andre. Unngår man å tømme innenfor 300 meters grensen, eller nær en badebåt midtfjords, ja så er vannet rent! Flere septikmottak vil neppe redusere utslipp i havn med så mye som en fjert. Gidder man ikke gå 300 meter fra land skjønner jeg ikke hvordan man skal gidde å gå til et mottak.

 

Hadde jeg kommet over noen som tømte i havn skulle personen hatt en veldig god begrunnelse om det ikke skulle gått en kule. Jeg vet ikke på stående fot hva det skulle vært - kanskje motorhavari og opptak av båt?

 

Jeg har derimot vært vitne til en båt som ble tatt opp i opplag for eieren rakk å tømme tanken, for så å måtte tømme ned båten i krybbe  - det var griseri det! Det var ingen som trengte å kjefte på den fyren - skammen var stor nok til å føle på - det var mest synd på ham.

 

 

 

Fiocchi skrev 1 time siden:

Ellers kan det jo lukte ganske jævelig av noens anlegg uten at det har vært noe utslipp til sjø.

Helt korrekt.

 

Når jeg leser noen av kommentarene her vitner det om mangelfull erfaring på sjøen. 

Link to post
Share on other sites

Hper skrev for 9 timer siden:

 

Er flere løsninger med urintank, men det er også løsninger for å fordampe urin, men da tror jeg lukt kan bli ett problem. Og en kan vel også begynne å tenke på diverse 220V doløsninger nå som mange begynner å få alvorlig mye strøm ombord. Tror det finnes gassløsninger også.. ikke at jeg vil ha det men. Om en ser på bobil, campingvogn, hytte osv så er det mye "rart" i markedet, men også løsninger som har vært der over mange år.. som en må tro er ok. Det er ikke mangel på alternative løsninger for å si det sånn. Men aller billigste og enkleste er selvsagt toalett med slange rett ut ;-). Dvs portapotti er kanskje billigst, og kvalifiserer forsåvidt til tømming på land. 

----

Når det gjelder utslipp av urin i naturen så er jeg ikke sikker på om det er noen regler...muligens for "faste installasjoner" som på hytte/hus osv? Fra båt.. aner ikke. Men mye nitrogen så om en i indre Oslofjord og bekymret så kan en sikkert pisse på en flaske. 

 

 

Her er du en smule vag. Men jeg tolker deg dit at du ikke har septiktank og at det tynne dermed går rett i sjøen?

 

I så tilfelle, bruker du da toalettet når du ligger i havn?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Dagens hovedregel forbyr tømming av 'avløpsvann' nærmere enn 300m fra land. 

 

Synes de fleste argumenter for at regelverket virker fornuftig.

 

Tømming i gjestehavn og uthavn er ugreit. Det tror jeg også de fleste er enige om.

Man trenger ikke nye strengere regler for å påtale noe som allerede er forbudt og kan påtales.

 

Kuriosa:

1: 'Kabel-legging' og 'lensing av forpiggen' direkte i sjø rammes ikke av forbudet. Myndighetens oppfordring til de som er trengt og ikke kan vente til de er 300m fra land er her rimelig klar: Det skal i så fall ikke gjennom båtens avløpsystem, men direkte til sjø.:giggle: 

2: Lokale forskrifter kan gi ytterligere restriksjoner for fritidsbåter og skip som ikke er sertifisert for internasjonal fart. De store fartøyene kan ikke kommunene lage strengere forskrifter for :crazy:

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 18 minutter siden:

 

 

Her er du en smule vag. Men jeg tolker deg dit at du ikke har septiktank og at det tynne dermed går rett i sjøen?

 

I så tilfelle, bruker du da toalettet når du ligger i havn?

 

Jeg ville selv aldri hatt båt uten septiktank eller mulighet for tømming til land. Men jeg ville heller ikke hatt de løsningene som Hper skisserer.  Jeg vet derimot om en jordomseiler som har montert en bryter for å kunne velge mellom å pumpe fra toalettet og rett i sjø eller til septiktanken. Løsningen for å pumpe rett i sjø bruker han når han skal tisse - dette for å ikke fylle septiktanken med spylevann når han bare skal tisse, som utgjør de fleste dobesøk. Dette virker som en fiffig løsning som kan redusere utslipp av bæsj der bæsj og toalettpapir ikke bør slippes, men hvor tiss er mindre farlig (feks et yndet dykkested langt fra land).

 

I alle tilfeller - installasjoner med mulighet for å fordampe urin, 220V, gassløsninger... for å spare miljøet i sjøen for tiss - seriøst?

 

 

Link to post
Share on other sites

zooper skrev for 1 time siden:

Det jeg mener å si er at erfaringen din med skitlukt kan skyldes pumping til sjø (med lukt via utlufting), men den kan like så godt være noe så uskyldig som at det pumpes fra do til septiktanken.

Når det pumpes til sjø kommer det frisk luft inn i tanken, noe som ikke lager vond lukt utenfor båten. Derimot kan det stinke noe helt forferdelig når det pumpes noe inn i septiktanken. Men tråden handler jo ikke om lukt, så dette er mindre interessant i forhold til trådtittelen. Men i praksis så er det kanskje dette som lager det største ubehaget? Bortsett fra å tro at en bader i andres skitt.

Ellers venter jeg også på noe som kan dokumentere, eller i alle fall sannsynliggjøre at vannkvaliteten blir dårlig av septikutslipp til sjø (lovlig selvfølgelig). Selv tømte jeg tanken i går på vei over Byfjorden (Kristiansand) ca 500 meter fra land i retning Kongeskipet som lå utenfor Dvergsøya. Følte heller ikke at dette var verken uærbødig eller noen majestetsfornærmelse. Og at det skulle gjøre badevannet dårligere for noen nekter jeg å være med på.

 

Link to post
Share on other sites

 

Hper skrev On 21.7.2020 at 11.40:

Ikke noe problem å tømme i fjorden. Men en båt som har en løsning for landtømming vil ikke tømme hverken i fjorden, gjestehavna, eller i uthavna, dvs der folk bader, fisker osv. 

 

Finnes ingen ulemper i det. 

 

Å få flere båter over på landtømming vil gi ringvirkninger som alle er tjent med. Og noen arbeidsplasser ekstra på land i samme slengen. 

Du mangler evnen til å se situasjonen i metaperspektiv. Hvis jeg skal kjøre langt avgårde for å tømme septiken på en stasjon vil det medføre mye unødvendig kjøring, og dermed forurensning. I tillegg til ulempen den tungvindte løsningen vil være for meg. I stedet kan jeg tømme septiken godt ut fra land, og da helt uten å forurense siden innholdet i tanken er rent organisk materiale. I tillegg er det som @zooper har forsøkt å si viktig å tenke på det totale miljøregnskapet i situasjonen. At det genererer arbeidsplasser med en slik ordning er heller ikke positivt for samfunnet totalt sett. Mer byråkrati, flere bindersmontører, og flere mennesker som utfører et arbeid det ikke er behov for er ikke positivt. At du som sosionom ansatt i NAV synes det høres ut som en god ide overrasker imidlertid ikke. Andre, f.eks. de som tilhører den verdiskapende delen av samfunnet, ser kanskje lettere det absurde i logikken.

 

leif_erikg skrev On 21.7.2020 at 21.28:

Helt enig. Dette er en latterlig diskusjon egentlig, fordi en del ikke forholder seg til fakta. Bittelitt ekstra organisk materiale i sjøen er et minimalt problem stort sett overalt i Norge. Det finnes selvsagt unntak.

 

Om folk brydde seg om miljø, så burde dette vært noe av det siste man fokuserte på. Hva med å forby vaskemiddel i å ende på sjøen? Forby poleringsmiddel, olje på teak, bunnsmøring med gift i, plasttau? Dette ville selvsagt blitt svært upopulært, men det hadde vært et mye viktigere tiltak enn å hindre helt organisk materiale som er en del av det naturlige kretsløpet i å havne i sjøen.

 

Folk har en tendens til å fokusere på ting som de er villige til å ofre, helt uavhengig av om det faktisk har noen positiv effekt på miljøet eller ikke. 

 

Kjemp heller for kjemikaliefritt båthold enn for at driting i fjorden skal være forbeholdt alle andre dyr enn mennesker.

Gjengir dette innlegget i sin helhet da jeg rett og slett ikke kunne sagt det bedre selv 👍

 

nie skrev On 22.7.2020 at 12.24:

Men dette er en sak for Østlandsavdelingen her på Baatplassen.

Vet ikke om det er helt relevant på Østlandet heller. 

 

Hper skrev On 22.7.2020 at 19.56:

Uansett, før den tid så har jeg tømt både lovlig og ulovlig. Både innenfor og utenfor 300 metern, både i gjestehavn og uthavn. Og selvsagt aldri "med vilje", men fordi en "er nødt". Litt dårlig planlegging så innser en plutselig at en snart er ett sted en ikke bør tømme tanken, ok, men da tømmer en her, selv om det er langt innenfor 300 meteren, selv om han med vannscooter som prøver å hoppe i hekksjøen nok fikk litt mer enn hva han trodde av sjøspruten i ansiktet. Og selvsagt den klassiske "kan ikke forlate plassen for da mister vi den".... i uthavn og gjestehavn. 

På seg selv kjenner man andre. Må si at dette i alle fall er fremmed tankegang for meg. Hvis det er gjengs holdning blant båtfolk å tømme septiken i havn for å slippe å miste plassen er det skremmende. Men det er jo allerede forbudt, så da er det vel heller aktuelt å håndheve de reglene som allerede eksisterer enn å lage nye. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...