Mastiff Startet 26.Juli.2020 Del på Facebook Startet 26.Juli.2020 Jeg har lest på nettet (selvsagt...) at man må passe på at motoren ikke er i kontakt med vannet når båten ligger ute, men det er litt vanskelig i mitt tilfelle for Suzuki DF 140-en er langt fra å komme ut av vannet på maksimal tilt. Er det noe spesielt jeg kan gjøre med det? Det er en solid anode på båten, og jeg byttet nettopp anoder på motoren. Jeg vil selvsagt følge med på anodene og se etter tæring. Båten skal ikke ha 220 V landstrøm, og jeg passer på at det ikke er noe sted med krypstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Er det båten som fysisk hindrer at motoren kan vippes opp? Hvis ikke er det enkelt å justere hvor langt opp motoren skal gå på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Takk, jeg har sett den justeringsskruen på motoren. Men styringen er nær ved å slå nedi motorbrønnen, som ikke er så dyp. Jeg kan kanskje klare 5 cm til, men jeg kan ikke tro at den vil gå klar av vannet da heller. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Det er mange, som ikke får tiltet motoren helt ut av vannet. Det kan bli litt groe på delen, som er i vannet, men ellers intet problem. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Mastiff Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Faxen, det var helst det med at det er alubåt jeg tenkte på, og galvanisk tæring. Groen blir ikke noe problem, jeg har brukt drevspray, som jeg gjorde på den forrige båten. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Du kan montere en motorheis. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Abbor, det er ikke noe dumt forslag, takk! Jeg får følge med på Finn om det kommer en brukt hydraulisk en. Manuelt blir vel bare pes, og en ny hydraulisk har jeg ikke råd til på denne siden av 2021. Monteringen kommer jo i tillegg, regner ikke med at det er helt billig, det virker som om båtverksteder skal ha et par tusen bare for å åpne dekselet på en motor... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Hvorfor skulle alu båten tæres opp hvis påhengsmotoren er i vannet, og begge deler båtjord og man har sinkanoder/ eller hvilken type anode man skal ha på alu båt? Her kan nok @Hulda komme med et faglig innspill.🙂 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mastiff Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Grand Banks jr, aner ikke. Jeg så det bare her og ble nervøs: https://knbf.no/rad-tips/item/galvanisk-taering-i-havn "Og til dere med aluminiums-båt: Pass alltid på at motor er hevet og IKKE berører sjøen når båten ligger ved kai! Du kan få store skader på motor og evt skrog pga tæring hvis motorhuset i lengre perioder er i kontakt med sjøen, uavhengig av landstrøm er koblet til eller ikke!" Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Akkurat passusen over er tullpreik. Forutsetningen er at du har bryter av/på av skikkelig kvalitet som isolerer batteriet. En annen sak er lensepumper og nivåbrytere som ligger og skvalper i bunnvann. Det finnes løsninger her der de elektriske komponentene ikke er i kontakt verken med bunnvann eller aluminiumsskrog. Her lønner det seg å legge ut noen tusenlapper ekstra. Har ikke lest artikkelen, gidder ikke, den er sikkert bra når man leser alt i sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Takk, det høres bra ut! Og ja, bryteren isolerer fullstendig, jeg måler ingen som helst strøm på utsiden når den er slått av. Det er et batteri til, men det har skillerelé og er bare tilkoblet når motoren lader. Da er batteriet bare koblet til teinehaleren. Det eneste som har strøm, er én lensepumpe med innebygd flottør når hovedbryteren er slått av. Jeg må uansett bytte ut lensepumpa, for automatikken er ødelagt i den som sitter der, så jeg må stikke til båten og kjøre den manuelt. For så vidt ikke noe problem, for jeg var nede og sjekket i dag morges etter et solid regnvær i natt, og det var ikke mange literne som kom ut. Men hva slags pumpe bør jeg da satse på når jeg bytter? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Når jeg tar en tur i båthavna og kikker, så ligger jo halvdelen av båtene som har påhengsmotor, (i sær de med store motorer), med halve undervannshuset i sjøen. Dette er jo et vanlig syn, både på glassfiber og aluminiumsbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Om det er fare for galvansik tæring, på båt eller motor, på lang sikt, det er det vel ikke så lett å si noe 100% sikkert om. Man kan vel kanskje si: Sannsynligvis ikke, men når det dreier seg om forholdsvis store verdier, så skader det jo ikke å være på den sikre side. Den rette til å spørre om det bør være fabrikk eller importør av motor. De kjenner jo til motorens oppbygging, hvilke legeringer som er brukt og om det er fare for galvanisk tæring ved bruk på aluminiumsskrog. For å være litt "føre var" så kan man jo sende en mail til produsent eller importør og spørre om de har noe syn på saken, eller man kan eventuelt poste et innlegg på Suzuki brukerforum. Å framskaffe en mest mulgi sikker informasjon, det koster jo vanligvis ingen ting. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Arne2, fornuftig tenkt. Men fins det et eget Suzuki-brukerforum? Jeg lurer på noe med anoder som jeg ikke har fått svar på her. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Fant noe her, men aner ikke om dette er noe offesielt eller hva det er. Importøren vet sikkert slikt. https://www.suzukioutboardforum.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Takk! Da tar jeg anodespørsmålet der. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Angående undervannshus i vannet som skal være helt uproblematisk, så er det en ting du må være obs på, og det gjelder forsåvidt også på plastbåter. På stort sett alle motorer vil du finne en "jordingskabel" mellom motor og braketten. Det er viktig at denne har god kontakt, da sinken på braketten må ha god forbindelse med hele motoren. Og logisk nok må også sinkklossen ha god kontakt med braketten så ta den helst av en gang i året å rengjør skruer og kontaktflater. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 PolarLi, takk for det! Jeg bytter alltid anodene hvert år på mine motorer fordi jeg har båten ute hele året og fisker kreps. Jeg pusset kontaktpunktene med fint sandpapir, også ringkabelskoen på den ledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Kjøp deg en boks gul Vaseling og smør inn forbindelsene før montering. Det gjør Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Takk! Hva med batteripolfett? Det vil vel fungere på samme måte? Jeg har en tube av det etter å ha gått over alt det elektriske og byttet til hurtigkoblinger på batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Samme greia. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Bra, takk! Da tar jeg det når jeg skal ha den opp i september for noen modifikasjoner før hummerfisket. Jeg må fjerne noen pumper og utløp som er fra da den var leppefiskebåt og få sveiset igjen hullene på et lokalt sveiseverksted. Da skal jeg også bytte olje, filter og plugger. Det er vel stort sett det med Suzukier. Det er jo heldigvis ingen registerreim å tenke på. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Mastiff skrev for 5 timer siden: Abbor, det er ikke noe dumt forslag, takk! Jeg får følge med på Finn om det kommer en brukt hydraulisk en. Manuelt blir vel bare pes, og en ny hydraulisk har jeg ikke råd til på denne siden av 2021. Monteringen kommer jo i tillegg, regner ikke med at det er helt billig, det virker som om båtverksteder skal ha et par tusen bare for å åpne dekselet på en motor... vet ikke hvor mye plass du mangler i brønn for å få tiltet helt opp. Holder kanskje med en fast setback brakett som flytter motoren noen tommer bakover. Ytelsesmessig så ser jeg ikke noen hensikt i å ha høydejustering på denne båt/motorkombinasjonen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mastiff Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 (redigert) Det virker som om det ikke er noen fare så lenge man kutter strømmen helt, og da er det egentlig ikke noe jeg vil bry meg med. Men det er kanskje ikke så dumt å ha en manuell en som jeg bare justerer opp, så propellen står 5-10 cm høyere i vannet. Selve heisingen er vel for mer ekstreme fartsbåter, ja. Redigert 26.Juli.2020 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Galvanisk tæring har vel ikke noe å gjøre med landstrøm eller ikke. Det har å gjøre med legeringstype i båt og undervannshus og eventuelt en elektrisk forbindelse mellom skrog og motor/undervannshus. Elektrolyttisk tæring har noe med landstrøm og landjord å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.