Jump to content

Motoren kan ikke tiltes opp av vannet i alubåt - er det farlig?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg har lest på nettet (selvsagt...) at man må passe på at motoren ikke er i kontakt med vannet når båten ligger ute, men det er litt vanskelig i mitt tilfelle for Suzuki DF 140-en er langt fra å komme ut av vannet på maksimal tilt. Er det noe spesielt jeg kan gjøre med det? Det er en solid anode på båten, og jeg byttet nettopp anoder på motoren. Jeg vil selvsagt følge med på anodene og se etter tæring. Båten skal ikke ha 220 V landstrøm, og jeg passer på at det ikke er noe sted med krypstrøm.

Link to post

Abbor, det er ikke noe dumt forslag, takk! Jeg får følge med på Finn om det kommer en brukt hydraulisk en. Manuelt blir vel bare pes, og en ny hydraulisk har jeg ikke råd til på denne siden av 2021. Monteringen kommer jo i tillegg, regner ikke med at det er helt billig, det virker som om båtverksteder skal ha et par tusen bare for å åpne dekselet på en motor...

 

Link to post

Hvorfor skulle alu båten tæres opp hvis påhengsmotoren er i vannet, og begge deler båtjord og man har sinkanoder/ eller hvilken type anode man skal ha på alu båt?

 

Her kan nok @Hulda komme med et faglig innspill.🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Grand Banks jr, aner ikke. :giggle: Jeg så det bare her og ble nervøs:

https://knbf.no/rad-tips/item/galvanisk-taering-i-havn

 

"Og til dere med aluminiums-båt: Pass alltid på at motor er hevet og IKKE berører sjøen når båten ligger ved kai! Du kan få store skader på motor og evt skrog pga tæring hvis motorhuset i lengre perioder er i kontakt med sjøen, uavhengig av landstrøm er koblet til eller ikke!"

Link to post

Akkurat passusen over er tullpreik. Forutsetningen er at du har bryter av/på av skikkelig kvalitet som isolerer batteriet. En annen sak er lensepumper og nivåbrytere som ligger og skvalper i bunnvann. Det finnes løsninger her der de elektriske komponentene ikke er i kontakt verken med bunnvann eller aluminiumsskrog. Her lønner det seg å legge ut noen tusenlapper ekstra.

 

Har ikke lest artikkelen, gidder ikke, den er sikkert bra når man leser alt i sammenheng. 

Link to post

Takk, det høres bra ut! Og ja, bryteren isolerer fullstendig, jeg måler ingen som helst strøm på utsiden når den er slått av. Det er et batteri til, men det har skillerelé og er bare tilkoblet når motoren lader. Da er batteriet bare koblet til teinehaleren.

 

Det eneste som har strøm, er én lensepumpe med innebygd flottør når hovedbryteren er slått av. Jeg må uansett bytte ut lensepumpa, for automatikken er ødelagt i den som sitter der, så jeg må stikke til båten og kjøre den manuelt. For så vidt ikke noe problem, for jeg var nede og sjekket i dag morges etter et solid regnvær i natt, og det var ikke mange literne som kom ut. Men hva slags pumpe bør jeg da satse på når jeg bytter?

Link to post

Om det er fare for galvansik tæring, på båt eller motor, på lang sikt, det er det vel ikke så lett å si noe 100% sikkert om.  Man kan vel kanskje si: Sannsynligvis ikke, men når det dreier seg om forholdsvis store verdier, så skader det jo ikke å være på den sikre side.

 

Den rette til å spørre om det bør være fabrikk eller importør av motor. De kjenner jo til motorens oppbygging, hvilke legeringer som er brukt og om det er fare for galvanisk tæring ved bruk på aluminiumsskrog.

For å være litt "føre var" så kan man jo sende en mail til produsent eller importør og spørre om de har noe syn på saken, eller man kan eventuelt poste et innlegg på Suzuki brukerforum. 

Å framskaffe en mest mulgi sikker informasjon, det koster jo vanligvis ingen ting.

Link to post

Angående undervannshus i vannet som skal være helt uproblematisk, så er det en ting du må være obs på, og det gjelder forsåvidt også på plastbåter. På stort sett alle motorer vil du finne en "jordingskabel" mellom motor og braketten.  Det er viktig at denne har god kontakt, da sinken på braketten må ha god forbindelse med hele motoren. Og logisk nok må også sinkklossen ha god kontakt med braketten så ta den helst av en gang i året å rengjør skruer og kontaktflater.

 

 

 

Link to post

Bra, takk! Da tar jeg det når jeg skal ha den opp i september for noen modifikasjoner før hummerfisket. Jeg må fjerne noen pumper og utløp som er fra da den var leppefiskebåt og få sveiset igjen hullene på et lokalt sveiseverksted. Da skal jeg også bytte olje, filter og plugger. Det er vel stort sett det med Suzukier. Det er jo heldigvis ingen registerreim å tenke på.

 

Link to post
Mastiff skrev for 5 timer siden:

Abbor, det er ikke noe dumt forslag, takk! Jeg får følge med på Finn om det kommer en brukt hydraulisk en. Manuelt blir vel bare pes, og en ny hydraulisk har jeg ikke råd til på denne siden av 2021. Monteringen kommer jo i tillegg, regner ikke med at det er helt billig, det virker som om båtverksteder skal ha et par tusen bare for å åpne dekselet på en motor...

 

vet ikke hvor mye plass du mangler i brønn for å få tiltet helt opp.  Holder kanskje med en fast setback brakett som flytter motoren noen tommer bakover.  Ytelsesmessig så ser jeg ikke noen hensikt i å ha høydejustering på denne båt/motorkombinasjonen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...