Jump to content

Hva bør byttes når VP TMD31A først skal ut av båten?

espenhogbakk

Recommended Posts

I forbindelse med en liten grunnstøting (F$#"$=#"#%"=%"#=N) så kan det se ut som motoren må ut av seilbåten våres. Dette pga den er plassert rett over kjølen og vanskelig å komme til for inspeksjon av kjølbolter osv mens den står montert der den gjør. Og hvis noe arbeid skal gjøres i det området må den ut.

Motoren det gjelder er en TMD31A fra 1990 som har gått noen tusen timer (ca 4000-ish), men fungerer upåklagelig. _Men_ når den først skal ut av båten hva bør jeg gjøre? Har ikke nødvendigvis tenkt å koste på den _alt_ for mye penger, men gjør gjerne det som bør gjøres, f.eks pakningsbytter osv. Men eksakt hva anbefales det å gjøre? Motoren er installert en plass hvor jeg har god plass fra oversiden, ok/dårlig tilgang på sidene, bra tilgang foran og bak og helt umulig å komme til under der den er montert. Så fokus bør være på deler/ting som krever tilgang fra siden/under.

Hva bør jeg tilføyde tilføye listen?

* Motorlabber

* Bunnpannepakning?

* Muligens en ny starter da den gamle ser veldig rusten og sliten ut (men fungerer flott)?

Jeg er ingen mekaniker, men dette hadde jeg nok gjort eller vurdert å gjøre:

Plukke av oljekjøler og varmevekslere for å rengjøre dem manuelt. Sjekke over og bytte slanger og slangeklemmer samme steder. Bytte sinkanoder (i motor). Sjekke eksosbend. Bytte oljefilter. 

Skru av starter og dynamo og få dem testet. Hvis trangt i motorrom er det jo kjedelig å måtte bytte dem fordi de ryker senere. Disse er jo slitedeler.

Bytte reimer. Bytte impeller. 

Kanskje tømme ut oljen av bunnpannen for å tømme den helt? (Får ikke gjort det helt tomt ved å suge vanligvis sies det. )

Vaske motorrommet. 

Kanskje bytte motorlabber. De slites jo de også?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg ville ha startet med en kompresjons test. Den må nok gjøre før du tar den (motor må kjøres på starteren) Da får du en god indikasjon på om du trenger å gå igang med sylinderforinger m.m. Hvis du ikke trenger det ville jeg ha tatt en skikkelig runde på hele kjølesystemet, sjekket tilstand på turbo, vannpumpe, sirkulasjonspumpe, termostater og termostathus. Mye enklere å sjekke dette når motor er ute av båten... Sjekk og å etter lekkasje mellom eksos manifoil og blokk. Ta gjerne av Bunnpanne og inspisser råder og lagre, samt hvordan olja i Bunnpanne ser ut. Skift også sim ringer i begge ender når du først har den ute. 

Hadde det vært meg, ville jeg ikke klusset med noe som funker. Jeg hadde ikke skrudd fra hverandre noe som er tett. Jeg hadde ikke plukket av bunnpannen for å se på råder. Holder motoren oljetrykk og temperatur, så er den grei. På Hulda må motoren løftes opp for å komme til selvstarteren. Så på Hulda ville jeg plukket opp starteren for kontroll. Minste tvil, så ville ny starter blitt kjøpt inn. Nå koster ikke starter fra USA mer enn 3000 kroner. 

Så da ville jeg kjøpt meg en boks bremserens og en boks maling og malt over der det trengs.

Merk: En del motorer har skifteintervall på demperplaten mellom motor/gir på 5000 timer. Akkurat den ville jeg sterkt vurdert å skifte. På Hulda ble de fleksible elementene i demperplaten overstrukket etter tau i propellen. Demperplaten ble byttet.

Redigert av Hulda (see edit history)

@Hulda sikkert et godt tips, og kommer nok ikke til å ta en full overhaling, men som du sier, f.eks startern er noe jeg sterkt vurderer, da den er ganske rusten om ikke annet. Virker som en umulig ting å butte der den sitter så greit å ta den kostnaden nå.

Dempeplate hørtes lurt ut. Jeg har en MS4A girkasse, noen som vet hva som eventuelt bør gjøres med den? Ganske sikker på at girkassen må separeres for å løfte ut motoren, så av må den vel uansett.

Sier meg enig med Hulda, ikke skru opp ting som er tett og funker.

Er det tett mellom blokk og bunnpanne, lar du den sitte på.

Noen bunnpanner har tappeplugg selv om motorene har opplegg for å suge ut oljen.

Isåfall kan du skrunit den og sjekke om det ligger masse "guffe" i bunnen, om det gjør det, må du naturligvis av med panna og rengjøre

Jeg hadde heller ikke tatt av toppen "for å se".

Starter,dynamo,kjølere,dyser er det jeg hadde tatt, om det ikke er andre ting keg hadde hatt mistanke mot.

Kanskje det er noen slanger,kabler eller sensorer som er umulige å komme til ellers, da kan du bytte/inspisere dette nå.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Rimelig stor forskjell på å ta av toppen og å ta av Bunnpanne. Jeg ville heller ikke tatt av toppen "for å se". Det er en helt annen operasjon. Grunnen til at jeg ville tatt av Bunnpanne er at du kan få en del svar på tilstanden til motoren på den måten, og det er en relativt ukomplisert og billig operasjon. Ny pakning til Bunnpanne koster ikke allverden, men pass på å trekke til boltene med riktig moment, ellers får du det ikke tett. Når det gjelder det andre punktene jeg ramser opp så anbefaler jeg å sjekke dette, ikke åpne opp noe unødvendig. Det er mye lettere å få kommet skikkelig til for å se etter lekkasjer mm når motor er ute. Kjølere og varmevekslere ville jeg imidlertid ha demontert og renset skikkelig da dette er en del av vedlikeholdet på slike motorer. 

nomen skrev for 13 timer siden:

Jeg hadde heller ikke tatt av toppen "for å se".

Det hadde ikke jeg heller gjort, men på en så gammel motor hadde jeg allikevel vurdert å ta av toppen. Ventiler kokser, og ventiltetninger blir harde og sprø. 

nomen skrev for 13 timer siden:

Starter,dynamo,kjølere,dyser er det jeg hadde tatt, om det ikke er andre ting keg hadde hatt mistanke mot.

Kanskje det er noen slanger,kabler eller sensorer som er umulige å komme til ellers, da kan du bytte/inspisere dette nå.

Enig. I tillegg ville jeg vurdert å ta av dieselpumpa og levere den inn på et spesialverksted for test og justering. 

blueline skrev On 30.7.2020 at 21.09:

En liten avsporing. Alvorlig stor motor i en Albin Nova? Forøvrig enig med Hulda i hans vurderinger. 

Haha, ja har nok glemt å oppdatere profilen :) Denne sitter i en Sweden Yachts 50 ;)

Ellers til dere andre, takk for god input. Planen er nok ikke å plukke fra hverandre mer enn jeg bør, men noe blir det nok, får se når/hvis jeg får den ut, men tipper jeg tar av bunnpanna, men hvis det ser helt pottetett ut, og det ikke er derfra jeg har litt svetting så blir den stående på.

Varmeveksleren var av i fjor, men oljekjøleren har sikkert godt av en runde så det var et godt tips.

@Hulda starter fra USA til 3000, hørtes fint ut, tips hvor jeg finner dette? Typisk Ebay, eller er det noen spesielle steder som selger dette?

Komodo skrev On 31.7.2020 at 0.47:

Det hadde ikke jeg heller gjort, men på en så gammel motor hadde jeg allikevel vurdert å ta av toppen. Ventiler kokser, og ventiltetninger blir harde og sprø. 

Enig. I tillegg ville jeg vurdert å ta av dieselpumpa og levere den inn på et spesialverksted for test og justering. 

Hmm, dieselpumpa var kanskje en god ide ja, får høre med folka hos Minges hva de typisk tar for en overhaling der.

Angående dette med toppen, jeg har som sagt veldig god tilgang til oversiden av moteren der den er plassert, er det noen grunn til at jeg bør gjøre akkurat dette når motoren er ute, innbiller meg at det er kurant arbeid ovenfra, men aldri gjort det før.

enslagsgjest skrev Just now:

Her trenger vi bilder og info! Alltid artig med folk som kjøper eldre luksus-seilbåter. :thumbsup:

Hehe, ja morro til tider, og ikke like morro andre ganger :D Men noe spesifikt du tenkte på? Blir nok noen bilder _hvis_ det ender med at motoren blir løftet ut av denne, fordi det trur jeg blir trangt...

Uansett, grunnen til at den _kanskje_ skal ut, er at vi gikk over til å bli "den andre typen" seilere her om dagen, du vet den typen som har gått på land... og motoren er montert rett over kjølen, så mistenker at for å få gjort en skikkelig inspeksjon blir det løft av motor, men vi får se.

Ellers så har båten en Instagram konto hvor det legges ut litt innimellom rundt oppgraderinger/arbeid som utføres, finner det her https://www.instagram.com/syfragancia, (eller @syfragancia i appen)

espenhogbakk skrev 1 time siden:

...dieselpumpa var kanskje en god ide ja, får høre med folka hos Minges hva de typisk tar for en overhaling der.

Husk bare at det er ikke bare og montere den pumpa igjen.

Den må stilles inn riktig når den har vært demontert, det krever kunnskap og gjerne spsialverktøy.

Så ta dette med i kostnadsberegningen.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...