Jump to content

Unger i gummibåt bonanza


Lanber

Recommended Posts

Ankret opp rett utafor Nevlugnhavn og nå var det noen unger med gummibåter og 10hk som drev å kjørte etter måsene som svømte mellom de 6 båtene som ligger ankret her. Forholdsvis frisk kjøring!

 

Jeg stoppet dem med utvetydlig språkbruk og jaggu hørte de ikke etter og forsvant. 

 

Er det jeg som har fått gammelmannsfakter eller det innafor å holde på sånn? 

Link to post
Share on other sites

Ser utfordringen i å være pedagogisk når noen gjør noe som er helt... på bærtur. Er det mye å lære i den situasjonen Lanber beskriver? Tror det vet selv at de gjør noe som ikke er innafor.. I en viss alder så mangler det jo en del koblinger oppi nøtta og ungdom kan gjøre temmelig dumme ting, ikke fordi de er onde eller full av faen nødvendigvis, men fordi det rett og slett ikke kobler i skallen så de tenker over konsekvenser osv. Men når de får beskjed så kobler det og de blir "flaue" over å ikke ha tenkt på det. 

 

Men klart, de kan sikkert klare å koble uten å bli kjefta huden full. Syns ofte det å spille på noe så de blir "flaue" er noe som fungerer godt, i stedet for å hisse de på seg... som kan skje om en fyrer løs i overkant. 

 

Tipper det gikk helt greit jeg, at de stakk tyder på det :-). Og ja, syns det er helt greit med "gammelmannsfakter" nå og da. Særlig hvis en faktisk er i aldersgruppa. Folk vet at gamlinger kan være sure og tværre, bare å kjøre på med det når en føler for det :-D 

----------

Hadde en nabo fra Eritrea, ung jente. Fortalte om ett eller annet vaktmesteren i bygget hadde liret av seg, negativt. Hu bare flira "Han er gammel mann, gamle menn er sure". Hun ga eldre menn store marginer i "surhet" :-). Gamle menn hadde åpenbart en rett til å være sure. Men virka ikke som hun tok surheten deres veldig alvorlig da ;-)

Link to post
Share on other sites

da jeg vokste opp så hadde vi en nabo som vi ungene hadde enorm respekt for.   Han heva aldri stemmen eller kjefta på oss ungene - det holdt lenge med milde formaninger , men vi visste hvodan han kunne rive kjeft til voksne så vi hadde ikke så lyst til å teste ut hans vrede :lol:

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 5 timer siden:

Jeg har nok bikket -"gammel mann" (46 år). Endelig kan jeg fortelle hvor skapet bør stå. Deilig med litt "gammelmanns-surhets-kreditt".:thumbsup:

 

Og ironien i at når en først får "gammenmanns-surhet-kreditt", og endelig kan fortelle hvor skapet skal stå, så blir en ikke lengre tatt like seriøst fordi en "bare" er en sur gubbe. :lol:

 

- "Bare la han brumle i vei, sure gamlingen". ;-)

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev On 1.8.2020 at 18.03:

For å sitere Chevy Chase  i filmen Spies like us ...

Hvis du skyter fra fra hofta med sitater fra Spies like us så er du vel heller ikke helt unggutt :giggle:

 

NilsPils skrev On 1.8.2020 at 21.12:

Hvor gammel må man være for å bli sur . . ?

Spør for min egen del . .  :smiley:

Tror ikke det har så mye med alder å gjøre Nils. Tror du går klar :wink:

 

Link to post
Share on other sites

Som unggutt på under 42, møter jeg mye sure gamlinger på sjøen, både kjærringer som klager på at man er så egoistisk at man legger til en båtlengde unna istedenfor klint inntil deres båt (jeg tenkte at de kanskje ikke digget å bli vekket kl 7 av den enda yngre garde) ... Og gubber som klager på at båten bortenfor min har fortøyd jolla for dårlig (for han var visst også under 50, så jeg måtte jo være en kamerat av han). Dessuten kan jeg ikke kjøre båt iflg mann (60) fordi jeg huket en bøye med fenderen på vei ut fra brygga og havnet litt skjevt ut...

 

Men heldigvis sluttet jeg å bry meg da jeg passerte 40, så bare kom med det, så skal vi se hvem av oss som er kongen på sjøen om 30 år

 

😂

 

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Jeg tok en tur til brygga i Portør en gang i sommer. For å kjøpe en is i kiosken. 

 

Plutselig kom en gjeng unger i 12 - 13årsalderen i 4 gummibåter. Alt fra 6hk til 8hk motorer. Kom i god driv innenfor 5 knopsgrensa. De kan uansett ikke ha oppnådd rare hastighetene, men de laget mye motorlyd og skapte mye bølger. 

 

Jeg kjører selv en 10 fot RIB med 15hk+ i en alder av 35. Så jeg skjønner dem godt også at det er gøy å kjøre litt bajas iblant. 

 

Men jeg hadde en vennlig prat med dem på brygga om å kanskje ta det litt rolig akkurat innaskjærs men selvsagt ha det moro ellers. Jeg ble ikke selv plaget av kjøringen deres. Og jeg husker den alderen selv. Men jeg la merke til stygge blikk fra folk som lå for anker i området da de kjørte om kapp blant dem. 

Og jeg ville gi dem en vennlig påminnelse. 

 

De beklaget sin oppførsel og sa de skulle ta det med ro. 

Da de hadde vært i kiosken kjørte de videre ut igjen i et rolig tempo. 

 

Så håper jeg at de ga flatt jern så fort de var utenfor 5knopsgrensa. Ha det gøy, unger 👍😁

Redigert av Warewolf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og jeg husker jeg i en alder av 12 fikk ta min onkel sin gummibåt med 15hk på en prøvetur i samme havn. Hvorpå en skikkelig sinna fyr i 60 årene kom bort til meg i en båt og sa noe jeg husker ordrett selv i dag. "Nå tar du å roe ned den farten din, ellers river jeg den maskinen av båten din og kaster den på sjøen!" 😂😂

 

 

Jeg kjørte rolig der etter det

Link to post
Share on other sites

De har så hyggelig fremtoning disse "gamle grinete". Liksom ikke tid til et vennlig spørsmål om intensjonen din eller om noe kan gjøres annerledes. Det er rett på kjeftern med en gang. 

Hadde en episode på sykehus for noen år siden. Hadde med en fra yngre garde, som ikke kunne sitte. På en ventesone lå denne over flere stolseter. Det var flere seter ledige mellom andre ventende, og jeg selv inntok ståplass. En eldre kar sirkulerte litt i ventesona, uten å ta noen av de ledige plassene, før han grettent henvende seg til den udugelige ungdommen, om å sette seg opp så gamle folk fikk sitte. Han forsvant rimelig fort fra ventesona da jeg informerte om tilstanden og pekte på de ledige setene:giggle:.

Link to post
Share on other sites

Satt på venterom hos tannlegen og en unge herja på med masse roping og skriking. Morra brydde seg ikke og prata med en veninne. En eldre "surgubbe" sa, uten å være sint, at hun burde få ungen til å roe seg ned eller vente et annet sted.

 

Samtlige, det var mange, på det venterommet var så fornøyd med at gubben faktisk turte å si noe. Morra så sur ut men ingen roa seg og alle var fornøyde.

 

Verden trenger surgubber som tør å gi beskjed, helst på en ok måte, men er egentlig duger det meste ;-)

Link to post
Share on other sites

Mix skrev On 1.8.2020 at 22.08:

Det er når du er så gammel at du blir sur fordi noen unger leker seg med jollekjøring. :giggle:

så en kan ikke bli sur når de "leker" med maks gass pådrag forbi bolig, 5 meter fra  20 båter i et smalt sund hele dagen. Det er ikke farlig bare et helsikkens bråk/ resonans. 

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...