Jump to content

Bør en plastbåt ligge på land ?


Ficher

Recommended Posts

Hei Ficher! :flag:

 

Har du en trygg og god isfri havn, så har båten det bedre på vannet enn på land, har jeg fått til svar med ganske mange "forståsegpåere" og fagfolk!

 

Hovedkriteriet og basis for argumentasjonen er først og fremst at du VET at den er tett og IKKE trekker vann under vannlinjen!

 

Sjekk for dette neste gang den er oppe, eventuelt ta jobben med å reparere skader i tillegg til en skikkelig grunning/primer i flere strøk eller det som heter antipest-behandling i beste kvalitet - før bunnsmøringen igjen.

 

Mange av mine kamerater i havna med mange års erfaring med plastbåt som har ligget ute både 15 og 20 år, har gjennomført opptak hvert andre eller tredje år for bunnsmøring.

 

Ser ikke ut til at båtene lider noen nød for meg - så jeg har bestemt meg for det samme fremmover - selvfølgelig UNDER FORUTSETNING av at jeg ikke får skader / riper under båten.

Da er det rett opp for inspeksjon!

 

Hvis du i tillegg har avfukter/ varme (frostvakt) ombord om vinteren - så er det ikke mange problemene som oppstår. :smiley::sailing:

 

Det er bare til å nyte sjølivets gleder i fullt monn det, Ficher! :sailing::seeya:

 

Ship'O'Hoi!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Gjennom mange år som dykker, har jeg lagt merke til at treverkt holder seg godt under vann. Skipsvrak kan ligge i hundrevis av år, og treverket er fortsatt helt. MEN om man tar det rett opp på land, vil det råtne opp i løpet av kort tid. Det samme kan skje med metall, kanoner osv kan ruste så "fort" at de utvilker varme og sprekker. Dette skjer fordi materialet er i "balanse" med sjøvannet frem til det tas opp, men denne balansen ødelegges når det tas opp av vannet.

 

Jeg vet ikke om dette gjelder plastbåter, men det skulle være mulig å overføre noe av dette til andre materialer. Dersom det har trengt inn salt i materialet, vil dette kunne krystalisere seg når det tørker.

 

Men om dette har noen praktisk betydning for plastbåter, det har jeg ingen anelse om. Det er vel sikkert like mange meninger, som det er båteiere.

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt på siden:

 

Hørte for en del år siden om en noe eksentrisk fysikkprofessor som hver høst senket trebåten på grunt vann før isen la seg, fordi han mente den ikke hadde godt av å tørke ut på land. Dette var en seilbåt uten motor. Om teorien stemte,vites ikke. Men antar vårpussen ble en ganske så grisete affære.

Link to post
Share on other sites

Hulda tror ikke engang det gjør noe om båtene fryser fast. I praksis viser det seg at glassfiberbåter takler is meget godt. Som jeg har skrevet på tidligere tråder her lå vår forrige båt, Sylfiden, ute 9 år på rad. Kun oppe en uke annenhver sommer for stoffing og så ut igjen. Alle fiskerene langs kysten, de tar vel ikke båtene sine på land flere måneder i året? Fiskerne nede på svenskekysten som har belagt gamle "vrak" med glassfiber og polyester, ute hele året. Den eldste av dem er en kutter bygget 1913 i Danmark, belagt for rundt 15 år siden, minst.

 

Frykten for alt mulig rart er betydelig overdrevet. Jeg snakket med havnesjefen i Strömstad om boblehavn i Norra Kebal for noen år siden. Han tok ikke poenget med boblingen: "Men kjära, dom fyser ju bara fast", var hans lakoniske kommentar. Han hadde aldri sett noen gå ned grunnet fastfrysing.

 

Når man får båtene på land, og får ut alt pjanket som har samlet seg i sommersesongen, så finner man nok mye av vekttapet der. Jeg kan ikke tenke meg at det damper vekk flere hundre kilo fra en middels motorbåt fra f.eks. 1. november til 15. april.

Link to post
Share on other sites

Noen nød tror jeg ikke de lider,men kranbilsjåføren jeg bruker sier den er mye tyngre om høsten enn om våren. Litt opptørking skader sikkert ikke.

Dette høres ut som synsing.

 

I prinsippet tar alle plastoffer opp fuktighet, men for en plastbåt kan det ikke bli snakk om mange kilo vann i huden på skroget. Dersom båtene veier mer om høsten (?), må det nok ha andre årsker. Trebåter, derimot, men de skal jo ha vann i huden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som synsing.

 

I prinsippet tar alle plastoffer opp fuktighet, men for en plastbåt kan det ikke bli snakk om mange kilo vann i huden på skroget. Dersom båtene veier mer om høsten (?)

Jo,i prinsippet kan jeg være enig i det Nils. Men så sier han da,jeg vet ikke. Kanskje det er samlingen av tomme ølflasker som sliter på hydraulikken hans ? :lol: Men iår ble det nesten ingen økning av den samlingen heller :sad:

Link to post
Share on other sites

Sjekk forsikringsvilkårene.

IF f.eks. krever utvidet forsikring dersom båten ligger på vannet om vinteren.

Og ingen norske selskaper dekker skader som skyldes is og frost.

Null utbetaling hvis båten synker pga dette...

Hos Sparebank1 (jada, jeg er medlem i LandsOrganisasjonen) er kravet at kraner til sjø skal være stengt ved landligge mellom 1/11 og 1/3 - ellers ingen utvidete krav til forsikring. Korvetten har tilbragt samtlige vintre flytende siden byggeåret 1974. Og kommer til å fortsette med det.

 

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...