Jump to content

Simrad GO7 med C-MAP - hvordan synkronisere mellom plotter og app?


snekkerbod

Recommended Posts

Har en Simrad Go7 XSE kartplotter som fulgte med båten jeg kjøpte. Denne har WiFi tilkobling og C-MAP installert. Synes ruteplanleggeren på kartplotteren er mildt sagt elendig (langt dårligere enn Garmin som jeg hadde på min tidligere båt). Derimot funker det bra å lage ruter på Simrad sin iPhone app.

 

Noen som vet om det er mulig å synkronisere ruter mellom kartplotteren og iPhone app-en? 

 

Når jeg logger meg inn i Simrad sin mobilapp og CMAP Embark gjennom tradisjonell nettleser (med samme brukernavn/passord) så får jeg opp de samme rutene, så det er åpenbart noen delte tjenester mellom dem. Da burde det jo være en mulighet for å få rutene over på kart-plotteren også (siden den har WiFi tilkobling og fint kan koble seg til mobilen min som hotspot)?

Link to post
Share on other sites

jørn skrev for 3 timer siden:

Finnes ikke under innstillinger hos meg, finner den på esken, men bare feilmld på den å.

 

Hvilken software versjon har du? Jeg fikk den ikke opp med opprinnelige versjon, men etter at jeg oppdaterte (til 18 et eller annet) så kom den opp.

 

enslagsgjest skrev for 4 timer siden:

Koden er under instillinger, men jeg får bare feilmelding når jeg scanner koden.

 

Ja - men tror det bare er under siste FW versjon. Samme skjer hos meg - får ugyldig kode eller noe tilsvarende når jeg forsøker å koble dem sammen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å tro at dere skal sette opp plotteren med WIFI mot internett. På plotteren skal dere logge dere på med den samme brukeren som dere har på appen. Da skal det hele synkronisere seg automatisk.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 3 timer siden:

Jeg mener å tro at dere skal sette opp plotteren med WIFI mot internett. På plotteren skal dere logge dere på med den samme brukeren som dere har på appen. Da skal det hele synkronisere seg automatisk.

 

Det høres logisk ut. Tips til hvor jeg logger inn på plotteren?

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest at GO7 XSE har sluttet å få softwareoppdateringer, og følgelig er siste tilgjengelig firmware 18.3 på denne plotteren. GO5XSE, GO9XSE og GO7XShar nå kommet til firmwareversjon 20.0, som jeg tror er nødvendig for å få denne synkroniseringen til å fungere. 

 

Rett meg gjerne om jeg har feil, jeg har en nemlig en GO7 XSE selv, og dette er det jeg foreløpig har funnet ut.

Link to post
Share on other sites

henrikjo skrev for 1 time siden:

Rett meg gjerne om jeg har feil, jeg har en nemlig en GO7 XSE selv, og dette er det jeg foreløpig har funnet ut.

 

....hmmm. Er redd du kan ha riktig. Synes i så fall det er et interessant valg å ta fra Simrad. Skal forsøke på nytt på fredag.

 

Nå har jeg i hvert fall kontroll på brukernavn og passordene på Simrad app, C-Map app, Embark i nettleseren og simrad-yachting.com og kan se at plotteren er registrert som en av mine enheter om ikke annet.

Link to post
Share on other sites

snekkerbod skrev for 22 timer siden:

 

Hvilken software versjon har du? Jeg fikk den ikke opp med opprinnelige versjon, men etter at jeg oppdaterte (til 18 et eller annet) så kom den opp.

 

 

Ja - men tror det bare er under siste FW versjon. Samme skjer hos meg - får ugyldig kode eller noe tilsvarende når jeg forsøker å koble dem sammen.

 

 

Versjon 18.3, noen nyere finner den ikke.

Solbris II skrev for 14 timer siden:

Jeg mener å tro at dere skal sette opp plotteren med WIFI mot internett. På plotteren skal dere logge dere på med den samme brukeren som dere har på appen. Da skal det hele synkronisere seg automatisk.

Både tlf og plotteren er koblet opp på wifi her hjemme. Men hjelper ikke stort når qr koden ikke finnes noe sted og appen har kun det for å koble sammen.

henrikjo skrev for 6 timer siden:

Jeg har lest at GO7 XSE har sluttet å få softwareoppdateringer, og følgelig er siste tilgjengelig firmware 18.3 på denne plotteren. GO5XSE, GO9XSE og GO7XShar nå kommet til firmwareversjon 20.0, som jeg tror er nødvendig for å få denne synkroniseringen til å fungere. 

 

Rett meg gjerne om jeg har feil, jeg har en nemlig en GO7 XSE selv, og dette er det jeg foreløpig har funnet ut.

Det forklarer en hel del. 
 

 

Simrad Link appen fungerer bra, den får jeg skjermbilde av på ipaden og kan styre plotteren. Det er Simradappen som ikke lar seg koble sammen med tlf/ipad pga manglende qr kode.

 

 

Link to post
Share on other sites

snekkerbod skrev On 3.8.2020 at 14.37:

Har en Simrad Go7 XSE kartplotter som fulgte med båten jeg kjøpte. Denne har WiFi tilkobling og C-MAP installert. Synes ruteplanleggeren på kartplotteren er mildt sagt elendig (langt dårligere enn Garmin som jeg hadde på min tidligere båt). Derimot funker det bra å lage ruter på Simrad sin iPhone app.

 

Noen som vet om det er mulig å synkronisere ruter mellom kartplotteren og iPhone app-en? 

 

Når jeg logger meg inn i Simrad sin mobilapp og CMAP Embark gjennom tradisjonell nettleser (med samme brukernavn/passord) så får jeg opp de samme rutene, så det er åpenbart noen delte tjenester mellom dem. Da burde det jo være en mulighet for å få rutene over på kart-plotteren også (siden den har WiFi tilkobling og fint kan koble seg til mobilen min som hotspot)?


Slik jeg har gjort det så langt er å tegne ruter i Cmap Embark nettsiden. Derfra kan man sende gpx filen til sin egen epost. Fra eposten har jeg kopiert den inn på sd kortet og satt den i plotteren. Det har fungert veldig bra. Eneste ulempen er at den sender alle ruter, waypoints osv som man har i Cmap brukeren som 1stk gpx fil, kan ikke sende en og en rute.

Link to post
Share on other sites

jørn skrev for 10 timer siden:


Slik jeg har gjort det så langt er å tegne ruter i Cmap Embark nettsiden. Derfra kan man sende gpx filen til sin egen epost. Fra eposten har jeg kopiert den inn på sd kortet og satt den i plotteren. Det har fungert veldig bra. Eneste ulempen er at den sender alle ruter, waypoints osv som man har i Cmap brukeren som 1stk gpx fil, kan ikke sende en og en rute.


Takk for nyttig innspill til løsning. Kan vise seg å bli løsningen.

 

Tror ikke jeg vil velge Simrad igjen. Skuffer på for mange områder. 

Link to post
Share on other sites

Her er svaret fra Rolf hos Navico/Simrad-Yachting:
QR kode er kun for å registrere enhet, oppkobling bruker enhetsnavn + passord (kommer opp når du trykker på trådløs i pop-up, eller velges fra hovedmeny og trådløs hvor du kan endre passord). Men...krever riktig software som har c-map eller sync-data

 

Så hvis dere oppdaterer software på plotterne deres så bør vel dette fungere......

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

snekkerbod skrev for 1 time siden:

Synes Simrad har veldig kort levetid på produktene sine når en GO XSE ikke får oppdateringer lengre. 

 

Ja, det er veldig skuffende. Og også rart når både GO5 XSE og GO9XSE har fått 20.0-oppdateringen. Det skulle vel tyde på at maskinvaren fint kunne støttet den nye firmwaren...

Link to post
Share on other sites

Seneste svar fra Navico om oppdateringen også kommer til GO7 XSE, siden den allerede er sluppet til GO5 og GO9:

 

Sitat
Jeg samler opp på hvor mange som spør, men dessverre kan jeg ikke låve noe.

 

Med vennlig hilsen | Best regards,

Navico Norway Service Team
 

 

 

Så da er det vel bare at flere sender support henvendelser til service.no@navico.com og etterspørre funksjonaliteten

.

@henrikjo @Solbris II @jørn @enslagsgjest

 

 

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

henrikjo skrev 27 minutter siden:

Da har ihvertfall jeg sendt mail, så får vi se. Skal vel antagelig mer til enn en håndfull mennesker på et norsk forum, men er jo lov å håpe.

 

 

Jo - kan være enig i det. Men vil si det potensielt kan bli et betydelig tap i omdømme for Simrad om de velger å ikke ha tilstrekkelig lang support på produktene sine, men "tvinger" forbrukerne til å kjøpe nye versjoner av fullt brukbare produkter. Ikke spesielt bærekraftig heller. Var tilsvarende for Sonos i vinter mener jeg å huske. Sonos forlenget perioden produktene skulle støttes av nye oppdateringer etter massiv kritikk fra konsumentene og media.

Link to post
Share on other sites

Når dere oppdaterer til 20.0 så vil ikke dock til dock autorouting fungere, er værtfall slik på min Go12 og en annen jeg var i kontakt med.
Navico sier jeg får prøve og nedgradere.
Er en egen simrad side på FB

 

Simrad båt elektronikk

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

snekkerbod skrev for 19 timer siden:

Seneste svar fra Navico om oppdateringen også kommer til GO7 XSE, siden den allerede er sluppet til GO5 og GO9:

 

 

 

Så da er det vel bare at flere sender support henvendelser til service.no@navico.com og etterspørre funksjonaliteten

.

@henrikjo @Solbris II @jørn @enslagsgjest

 

 

 

Svar fra Navico om 20.0 oppdateringen:

 

Beklager men den oppdatering er ikke laget for denne enheten.
 

 

Med vennlig hilsen | Best regards,
Navico Norway Service Team

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

blue moon skrev 4 minutter siden:

 

Svar fra Navico om 20.0 oppdateringen:

 

Beklager men den oppdatering er ikke laget for denne enheten.
 

 

Med vennlig hilsen | Best regards,
Navico Norway Service Team
 
 
 

Hmm,
Det er ikke bra. Kan ikke skjønne at det skal være rare kostnaden for de?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...