snekkerbod Startet 3.August.2020 Del på Facebook Startet 3.August.2020 Har en Simrad Go7 XSE kartplotter som fulgte med båten jeg kjøpte. Denne har WiFi tilkobling og C-MAP installert. Synes ruteplanleggeren på kartplotteren er mildt sagt elendig (langt dårligere enn Garmin som jeg hadde på min tidligere båt). Derimot funker det bra å lage ruter på Simrad sin iPhone app. Noen som vet om det er mulig å synkronisere ruter mellom kartplotteren og iPhone app-en? Når jeg logger meg inn i Simrad sin mobilapp og CMAP Embark gjennom tradisjonell nettleser (med samme brukernavn/passord) så får jeg opp de samme rutene, så det er åpenbart noen delte tjenester mellom dem. Da burde det jo være en mulighet for å få rutene over på kart-plotteren også (siden den har WiFi tilkobling og fint kan koble seg til mobilen min som hotspot)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 3.August.2020 Del på Facebook Svart 3.August.2020 @snekkerbod Dette lurer jeg på også. Har samme plotter som deg. Hvordan klarer du å koble Simrad appen med plotteren? Når jeg skal gjøre det får jeg opp å scanne qr kode, men hvor finner man den? Ikke under av og på knappen i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enslagsgjest Svart 3.August.2020 Del på Facebook Svart 3.August.2020 Koden er under instillinger, men jeg får bare feilmelding når jeg scanner koden. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 3.August.2020 Del på Facebook Svart 3.August.2020 Finnes ikke under innstillinger hos meg, finner den på esken, men bare feilmld på den å. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkerbod Svart 3.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2020 jørn skrev for 3 timer siden: Finnes ikke under innstillinger hos meg, finner den på esken, men bare feilmld på den å. Hvilken software versjon har du? Jeg fikk den ikke opp med opprinnelige versjon, men etter at jeg oppdaterte (til 18 et eller annet) så kom den opp. enslagsgjest skrev for 4 timer siden: Koden er under instillinger, men jeg får bare feilmelding når jeg scanner koden. Ja - men tror det bare er under siste FW versjon. Samme skjer hos meg - får ugyldig kode eller noe tilsvarende når jeg forsøker å koble dem sammen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 4.August.2020 Del på Facebook Svart 4.August.2020 Jeg mener å tro at dere skal sette opp plotteren med WIFI mot internett. På plotteren skal dere logge dere på med den samme brukeren som dere har på appen. Da skal det hele synkronisere seg automatisk. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkerbod Svart 4.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2020 Solbris II skrev for 3 timer siden: Jeg mener å tro at dere skal sette opp plotteren med WIFI mot internett. På plotteren skal dere logge dere på med den samme brukeren som dere har på appen. Da skal det hele synkronisere seg automatisk. Det høres logisk ut. Tips til hvor jeg logger inn på plotteren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 4.August.2020 Del på Facebook Svart 4.August.2020 Se side 142 til 149 i brukermanualen. Brukermanual for GO-serien finner du her! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
henrikjo Svart 4.August.2020 Del på Facebook Svart 4.August.2020 Jeg har lest at GO7 XSE har sluttet å få softwareoppdateringer, og følgelig er siste tilgjengelig firmware 18.3 på denne plotteren. GO5XSE, GO9XSE og GO7XSR har nå kommet til firmwareversjon 20.0, som jeg tror er nødvendig for å få denne synkroniseringen til å fungere. Rett meg gjerne om jeg har feil, jeg har en nemlig en GO7 XSE selv, og dette er det jeg foreløpig har funnet ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkerbod Svart 4.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2020 henrikjo skrev for 1 time siden: Rett meg gjerne om jeg har feil, jeg har en nemlig en GO7 XSE selv, og dette er det jeg foreløpig har funnet ut. ....hmmm. Er redd du kan ha riktig. Synes i så fall det er et interessant valg å ta fra Simrad. Skal forsøke på nytt på fredag. Nå har jeg i hvert fall kontroll på brukernavn og passordene på Simrad app, C-Map app, Embark i nettleseren og simrad-yachting.com og kan se at plotteren er registrert som en av mine enheter om ikke annet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 4.August.2020 Del på Facebook Svart 4.August.2020 snekkerbod skrev for 22 timer siden: Hvilken software versjon har du? Jeg fikk den ikke opp med opprinnelige versjon, men etter at jeg oppdaterte (til 18 et eller annet) så kom den opp. Ja - men tror det bare er under siste FW versjon. Samme skjer hos meg - får ugyldig kode eller noe tilsvarende når jeg forsøker å koble dem sammen. Versjon 18.3, noen nyere finner den ikke. Solbris II skrev for 14 timer siden: Jeg mener å tro at dere skal sette opp plotteren med WIFI mot internett. På plotteren skal dere logge dere på med den samme brukeren som dere har på appen. Da skal det hele synkronisere seg automatisk. Både tlf og plotteren er koblet opp på wifi her hjemme. Men hjelper ikke stort når qr koden ikke finnes noe sted og appen har kun det for å koble sammen. henrikjo skrev for 6 timer siden: Jeg har lest at GO7 XSE har sluttet å få softwareoppdateringer, og følgelig er siste tilgjengelig firmware 18.3 på denne plotteren. GO5XSE, GO9XSE og GO7XSR har nå kommet til firmwareversjon 20.0, som jeg tror er nødvendig for å få denne synkroniseringen til å fungere. Rett meg gjerne om jeg har feil, jeg har en nemlig en GO7 XSE selv, og dette er det jeg foreløpig har funnet ut. Det forklarer en hel del. Simrad Link appen fungerer bra, den får jeg skjermbilde av på ipaden og kan styre plotteren. Det er Simradappen som ikke lar seg koble sammen med tlf/ipad pga manglende qr kode. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 4.August.2020 Del på Facebook Svart 4.August.2020 snekkerbod skrev On 3.8.2020 at 14.37: Har en Simrad Go7 XSE kartplotter som fulgte med båten jeg kjøpte. Denne har WiFi tilkobling og C-MAP installert. Synes ruteplanleggeren på kartplotteren er mildt sagt elendig (langt dårligere enn Garmin som jeg hadde på min tidligere båt). Derimot funker det bra å lage ruter på Simrad sin iPhone app. Noen som vet om det er mulig å synkronisere ruter mellom kartplotteren og iPhone app-en? Når jeg logger meg inn i Simrad sin mobilapp og CMAP Embark gjennom tradisjonell nettleser (med samme brukernavn/passord) så får jeg opp de samme rutene, så det er åpenbart noen delte tjenester mellom dem. Da burde det jo være en mulighet for å få rutene over på kart-plotteren også (siden den har WiFi tilkobling og fint kan koble seg til mobilen min som hotspot)? Slik jeg har gjort det så langt er å tegne ruter i Cmap Embark nettsiden. Derfra kan man sende gpx filen til sin egen epost. Fra eposten har jeg kopiert den inn på sd kortet og satt den i plotteren. Det har fungert veldig bra. Eneste ulempen er at den sender alle ruter, waypoints osv som man har i Cmap brukeren som 1stk gpx fil, kan ikke sende en og en rute. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkerbod Svart 5.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2020 jørn skrev for 10 timer siden: Slik jeg har gjort det så langt er å tegne ruter i Cmap Embark nettsiden. Derfra kan man sende gpx filen til sin egen epost. Fra eposten har jeg kopiert den inn på sd kortet og satt den i plotteren. Det har fungert veldig bra. Eneste ulempen er at den sender alle ruter, waypoints osv som man har i Cmap brukeren som 1stk gpx fil, kan ikke sende en og en rute. Takk for nyttig innspill til løsning. Kan vise seg å bli løsningen. Tror ikke jeg vil velge Simrad igjen. Skuffer på for mange områder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkerbod Svart 5.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2020 Kan du @jørn gi et hint om hvor du kan eksportere / sende GPX-filen på mail? Har klikket meg rundt, men finner ikke noe menypunkt for det. Bruker letsembark.com som videresender meg til https://appchart.c-map.com/core/map. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkerbod Svart 5.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2020 snekkerbod skrev for 3 timer siden: Kan du @jørn gi et hint om hvor du kan eksportere / sende GPX-filen på mail? Har klikket meg rundt, men finner ikke noe menypunkt for det. Bruker letsembark.com som videresender meg til https://appchart.c-map.com/core/map. Fant funksjonen i mobil-app'en. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 Her er svaret fra Rolf hos Navico/Simrad-Yachting: QR kode er kun for å registrere enhet, oppkobling bruker enhetsnavn + passord (kommer opp når du trykker på trådløs i pop-up, eller velges fra hovedmeny og trådløs hvor du kan endre passord). Men...krever riktig software som har c-map eller sync-data Så hvis dere oppdaterer software på plotterne deres så bør vel dette fungere...... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkerbod Svart 6.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2020 Svar fra Navico: Sitat For å kunne bruke Simrad app må man ha oppdatering 20,0 og desverrre har ikke din enhet denne oppdateringen. Synes Simrad har veldig kort levetid på produktene sine når en GO XSE ikke får oppdateringer lengre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
henrikjo Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 snekkerbod skrev for 1 time siden: Synes Simrad har veldig kort levetid på produktene sine når en GO XSE ikke får oppdateringer lengre. Ja, det er veldig skuffende. Og også rart når både GO5 XSE og GO9XSE har fått 20.0-oppdateringen. Det skulle vel tyde på at maskinvaren fint kunne støttet den nye firmwaren... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkerbod Svart 6.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2020 (redigert) Seneste svar fra Navico om oppdateringen også kommer til GO7 XSE, siden den allerede er sluppet til GO5 og GO9: Sitat Jeg samler opp på hvor mange som spør, men dessverre kan jeg ikke låve noe. Med vennlig hilsen | Best regards, Navico Norway Service Team Så da er det vel bare at flere sender support henvendelser til service.no@navico.com og etterspørre funksjonaliteten . @henrikjo @Solbris II @jørn @enslagsgjest Redigert 6.August.2020 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 Dette gjelder også meg, sender mail ! Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
henrikjo Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 Da har ihvertfall jeg sendt mail, så får vi se. Skal vel antagelig mer til enn en håndfull mennesker på et norsk forum, men er jo lov å håpe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkerbod Svart 6.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2020 henrikjo skrev 27 minutter siden: Da har ihvertfall jeg sendt mail, så får vi se. Skal vel antagelig mer til enn en håndfull mennesker på et norsk forum, men er jo lov å håpe. Jo - kan være enig i det. Men vil si det potensielt kan bli et betydelig tap i omdømme for Simrad om de velger å ikke ha tilstrekkelig lang support på produktene sine, men "tvinger" forbrukerne til å kjøpe nye versjoner av fullt brukbare produkter. Ikke spesielt bærekraftig heller. Var tilsvarende for Sonos i vinter mener jeg å huske. Sonos forlenget perioden produktene skulle støttes av nye oppdateringer etter massiv kritikk fra konsumentene og media. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
primusmotor Svart 6.August.2020 Del på Facebook Svart 6.August.2020 Når dere oppdaterer til 20.0 så vil ikke dock til dock autorouting fungere, er værtfall slik på min Go12 og en annen jeg var i kontakt med. Navico sier jeg får prøve og nedgradere. Er en egen simrad side på FB Simrad båt elektronikk Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 snekkerbod skrev for 19 timer siden: Seneste svar fra Navico om oppdateringen også kommer til GO7 XSE, siden den allerede er sluppet til GO5 og GO9: Så da er det vel bare at flere sender support henvendelser til service.no@navico.com og etterspørre funksjonaliteten . @henrikjo @Solbris II @jørn @enslagsgjest Svar fra Navico om 20.0 oppdateringen: Beklager men den oppdatering er ikke laget for denne enheten. Med vennlig hilsen | Best regards, Navico Norway Service Team Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 7.August.2020 Del på Facebook Svart 7.August.2020 blue moon skrev 4 minutter siden: Svar fra Navico om 20.0 oppdateringen: Beklager men den oppdatering er ikke laget for denne enheten. Med vennlig hilsen | Best regards, Navico Norway Service Team Hmm, Det er ikke bra. Kan ikke skjønne at det skal være rare kostnaden for de? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.