Jump to content

Fra Livbåt til "Yacht" M. Bilder


Smeigevær

Recommended Posts

Jeg har nylig gått til innkjøp av en ombygd livbåt som jeg håper lar seg strutte med fjærene innen en 2 års periode.

Ideene er MANGE og løsningene endres hver gang jeg går ombord :crazy:

Tenkte jeg ville legge ut bilder underveis for å vise fremgang/ bortgang. 

I tillegg har jeg masse spørsmål og et stort ønske om innspill på løsninger og metoder jeg kanskje kan gjøre annerledes.

 

Slep,Sjøsanden.jpg

313_1728729670.jpg

Norsafe bildebåt.jpg

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt. 

Har sett denne ligge i byen en periode, og lurt fælt på hva som var planen for denne,  også sett den når den har ligget på land under "byggeperioden". 

Hvor er det den har gått hen nå?

Får håpe den blir å se i mandalsskjærgården når den er ferdig med ombygging, og blir spennende å se hvordan den blir til slutt. 

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ville begynt med å lage en skisse over innredningen med realistiske mål, trapper, motor og utganger i forhold til tenkt bruk.

Sett opp liste og plassering av utstyr du ønsker med budsjett og start prioriteringen.

Sørg for motorinstallasjon og nødvendig elektrisk/sikkerhetsutstyr/varme først. Vurder når verdien blir så høy at du bør forsikre den.

Sørg for kaiplass med lett tilgang. Funker ikke å ligge på svai eller langt unna verktøyet / strøm.

Sørg for god sag, høvel osv. Du kommer uansett til å trenge det før du er ferdig, så du kan like godt ha bra verktøy fra starten.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill! 

Tegning m. Tilhørende budsjett er under arbeid. Båten ligger på Flekkerøy med alt av verktøy og materialer tilgjengelig👌 

 

Planen min i første omgang er og ta ned endel vegger da jeg ønsker en annen planløsning en forrige eier har tenkt. 

Jeg kommer også til å støtte opp taket da en potensiell flybridge er på listen. 

Taket er 3,40m bred og 4,50m lang. 

Enormt med plass! 

Link to post
Share on other sites

#Shortcut

 

Ut i fra samtalen med Norsafe er jeg temmelig sikker på at dette skal gå veldig fint. Båten veien 7 tonn, men med nåværende vekt ligger den veldig høyt i vannet. Norsafe kunne selvfølgelig ikke uttale seg om overbygget på båten, men jeg har vært i dialog med erfarne fagfolk som ikke ser på flybridge som noe problem. Taket er støttet opp med 2,6 bjelker langs hele siden som har festepunkt i bunn. Jeg blir nødt til å bjelke opp taket under ifra for å håndtere den fremtidige vekten. Det vil også bli lagt store mengder ballast midtskips hvor kjølbrønnen går. Per dags dato har jeg testet med 8 personer oppå taket for å se etter svikt/ svakhetspunkter under ifra. Her så vi små svakheter i senter av taket som jeg nå skal forsterke. Underveis har jeg heldigvis erfarne folk som støyper store båter regelmessig innom iblant for rådføring. Dette er mitt største prosjekt hittil, men med god hjelp og kunnskapsrike folk rundt meg så gleder jeg meg til fortsettelsen:thumbsup: :diving:

Link to post
Share on other sites

Ift. Trapp som skal lede opp og ut har jeg lekt med en tanke. Hva med en helt enkel trapp som boltes med svingbolter i topp. Montere en liten søt vinsj i taket, demontere fjernkontrollen for å integrere i veggen, bygge en lett boks på undersiden av trappen som fungerer som en slags kasse for trappen når den henger helt opp under taket?. Sparer endel plass.

 

Ja jeg har godt tid og ja jeg kan godt gjøre ting tungvindt for moroskyld :lol: 

Link to post
Share on other sites

Planen fremover er og få båten i krybbe på land, dette skjer ila. neste måned. I mellomtiden starter jeg med vinduer og pussing av dekket. I påbygget er det kommet luft under glassfiberen noen steder. Så jeg regner med å måtte pusse ned alt for så og legge ny glassfiber, sparkle å male. Varmekabler er på plass i gulvet og strøm er klart. Så fort jeg blir ferdig på utsiden ryker solcelle panelene ut :diving: De er koblet opp mot 5 stk batterier. Noe lading og noe direkte:seeya:  

Noen som vet hvordan jeg går frem ift. maling for å få en skikkelig blank nyanse som skinner/ speiler seg i vannet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...