Chrmeland Startet 5.August.2020 Del på Facebook Startet 5.August.2020 Hei Jeg kjøpte en spylepumpe til båten i mars 2017. Kjøpt på båtforening og med forsikringer om at denne skulle tåle maritimt miljø. Nå har den sluttet å fungere, og jeg lurer på hvilke forbrukerrettigheter som gjelder. Vanlig i Norge er vel to års reklamasjonsrett, men fem dersom det er en vare som ved vanlig bruk er ment å vare mye mer enn to år. To spørsmål til forumet: er det noen som har kompetanse på feltet og kan si hva jeg kan kreve? hvor lenge forventer du at en spylepumpe skal vare? mvh Christian Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 Under forutsetning av at du har handlet som privatperson, varen ikke er kjøpt på noe firma (inkludert ENK) og at varen ikke er brukt i næringssvirksomhet, kommer forbrukerkjøpsloven i spill her. En DVD-spiller til 200 kroner har 5 års reklamasjonsrett. Pris er altså irrelevant. En spylepumpe må kunne forventes å vare i mer enn 2 år ved normal privat bruk. Du har derfor, slik jeg ser det, reklamasjonsrett i 5 år fra kjøp. Nå spørs det jo hva som er årsaken til at den har sluttet å fungere; reklamasjon gjelder jo "iboende feil, svakheter og mangler" - altså ikke feil som skyldes ytre påvirkninger eller feil bruk. Du kan kreve retting av mangelen eller heving av kjøp. Selger har inntil to avhjelpsforsøk (kan reparere eller skifte ut 2 ganger). Får du ny vare, gjelder reklamasjonen fortsatt fra datoen du kjøpte den opprinnelige varen da omlevering er å anse som reparasjon. En får altså ikke ny reklamasjonstid på en ny pumpe, bare så det er nevnt. Bare å kontakte selger og framsette krav om reklamasjon og ta det derfra. PS: Ikke kvittering? Da holder det at du "sannsynliggjør kjøpet", ergo er utskrift fra bank likeverdig som kvittering. Har du derimot betalt kontant over/under bordet, må du ha kvitto. :) For ordens skyld: min kompetanse på området (reklamasjon) er 9 år i Elkjøp, derav 4 år som avdelingsleder for aftersales og support. Jeg har ikke formell kompetanse, men har meget god kjennskap til forbrukerkjøpsloven. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Grand Banks jr Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 (redigert) Brukt i næring? Da gjelder Kjøpsloven og da er det i prinsippet avhengig av avtalen som ble inngått. Hvis produsent lover feks 3 års garanti og næring ikke er unntatt så er det garanti eller reklamasjon etter Kjøpsloven. Brukt privat? Forbrukerkjøpsloven (ikke Kjøpsloven) gir rettigheter når en vare er solgt fra business til forbruker. Den er ufravikelig, så man kan ikke avtale seg bort fra rettighetene i den loven. Grunnprinsipp er at man har minimum 2 års reklamasjonsrett, og 5 år hvis en vare er laget for å vare vesentlig lenger enn 2 år. Andre grenser kan være bestemt via dom vedr spesifikke varer. Batterier og mobiltelefoner har vel slike andre tidsgrenser memer jeg. Reklamasjon skal meldes innen rimelig tid fra feil eller mangel ble oppdaget. Rimelig tid betyr normalt at det meldes inn uten ugrunnet venting. Dette er for å begrense evt. merskader på produkt samt ikke dra ting ut i tid. Uansett ville jeg tatt dette opp med butikken. Dersom den er kjøpt av deg privat og brukt privat ville jeg meldt saken som en reklamasjon. Viktig å være saklig selv om du kanskje er frustrert og sinna på dårlig kvalitet etc. 😉 Butikken kan si til deg at du må levere den inn, og at det kan komme en undersøkelseskostnad dersom det viser seg å ikke være godkjent reklamasjon. Summen skal opplyses om på forhånd. Dersom butikken ikke sier dette kan de ikke kreve kostnader dekket i etterkant. Hvis det er godkjent reklamasjon skal du ikke ha kostnader i det hele tatt. Jeg anbefaler å sende en skriftlig henvendelse der du bruker ordet "reklamasjon ", og der du sier hvilken feil som er oppstått. Da skal butikken forklare deg hva du må gjøre. Skriftlig fordi det ikke skal være tvil om at du melder en reklamasjonssak, samt at du har dokumentert "startdato". Ved reklamasjon har du krav på reparasjon. Butikk kan velge å omlevere (levere ny tilsvarende vare). Du har ikke krav på ny vare før butikk har reparert samme feil to ganger, men da kan du kreve ny vare. I de aller aller fleste tilfellene jeg har vært borti har reklamasjon blitt ordnet raskt og uten problemer. Viktig å behandle folk skikkelig. Butikkmedarbeidere kan ikke alltid Forbrukerkjøpsloven og da kan det være greit å be om å få snakke med overordnede. 🙂 Ps: med "skriftlig " så er epost toppen. Jeg har også lagt ved skriftlig følgebrev da jeg har reklamert. Nå sist på en 4 år gammel robotgressklipper. Min bakgrunn: er utdannet i handel og lover, men langt tilbake. Så jeg husker vel noe derfra, men mest fra å ha jobbet som butikkmedarbeider i noen år. Kan være noe har blitt endret siden da. Feks det med mobil og batterier mener jeg ble endret etter at jeg sist jobbet i butikk. 🙂 Redigert 5.August.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Chrmeland Svart 5.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2020 Jøss....for en service :) Tusen takk for to (samstemte) utfyllende svar. Pumpa er kjøpt og brukt som privatperson, og jeg har til og med funnet kvitteringen. Da skal jeg ta kontakt med selger, med visshet om at jeg har en sak. Det kan jo godt hende at de finner feil som ikke skyldes produktet, men vi får se... :) Det er fantastisk å kunne poste et spørsmål og få to gode svar og null støy. Tusen takk igjen mvh Christian Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 Takk til Grand Banks jr som kom med gode momenter jeg hadde glemt. Det stemmer for øvrig dette med mobiler og batterier. Mobiltelefoner har 5 års reklamasjonsrett, mens batteriet inni har 2. Her ser vi et eksempel på at en ting kan ha forskjellig dekning i lovverket avhengig av feil. Batterier "slites" ved bruk og kan ikke forventes å vare mer enn 2 år i en mobiltelefon. Det er både rimelig og logisk, gitt hvordan et slikt batteri blir brukt med tanke på lading, varme osv. Men resten av telefonen skal da vare vesentlig lengre. Høyttaleren, for eksempel, bør jo takle MINST 2 år, sannsynligvis mange, mange ganger det. Derfor er feil på høyttaleren dekket av reklamasjonsretten dersom feilen ikke skyldes påvirkninger utenfra. Du kan altså kreve reparasjon av høyttaleren på din 3 år gamle mobil, men du kan ikke kreve å få skiftet batteriet som ikke varer mer en 20 minutter samtidig. :) Som jeg alltid sa når folk spurte meg om garanti på de varene de kjøpte av meg: Garantien skal du drite i, bare husk at du har (2 eller 5 alt etter vare) års reklamasjon. Garantien er bare viktig dersom produsent f.eks. sier at "vi gir deg helt nytt produkt om din vare får en feil første året", altså noe som går UT OVER forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Og det var dagens ekstraleksjon. :) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
NilsPils Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 Når spylepumper ikke virker er det som oftest trykkbryteren som har sviktet. Som regel er det en smal sak å skifte den . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Chrmeland Svart 6.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2020 Det ordnet seg overraskende godt, i og med at vi fant feilen (korrosjon i ledning) og pumpa fungerer :) mvh Chr Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.