Jump to content

Ventiljustering av KAD44, hvor kritisk er det?


Mr_Stian

Recommended Posts

Hei alle båtfolk.

 

Båten er solgt å ny båt vurderes. Den nye båten har en KAD44 EPC motor. I 2013 på noe over 1000 timer ble det foretatt en stor service som inkluderte sliping av topp og ventiler samt sjekk av dyser.

Etter dette har båten gått drøye 500 timer. 

 

I følge VP så skal ventiler justeres hver 200 timer. Selger påstår 400, noe som jeg også har lest andre plasser. 

 

Jeg kan justere disse ventilene selv, men saken er den at jeg må gå den hjem ca 60nm. Jeg er veldig usikker på om jeg vil ta den risken å gå båten ned før jeg justere.

 

Ett alternativ er jo å få det gjort der båten står, men usikker på når tid det kan skje.

 

Hva tenker folket her inne? 

Link to post
Share on other sites

Intervallen er 200 timer. De fleste går seg til med tiden slik at det er mindre å justere for hver gang. Ang det å kjøre hjem før du justerer tror jeg det bare er du som kan avgjøre. Det har jo gått 500 timer siden justering. Det går mest sannsynlig bra men det er også historier på motorer som har knaset før 400 timer fra ny.

Har mange ganger sett 15-20 år gamle KAD 44 og 300 uten riper i toppdekselboltene. At folk tør.:lipseal:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Eg forstår deg slik at du kan utføra sjølve justeringsjobben sjølv?

- Kva då med å skaffa nye toppdekselpakningar og gjera jobben før du går båten heim?

 

Personleg ville eg vore meir bekymra for grunnen til at toppen og ventilane måtte demonterast og slipast.

Dette ville eg hatt ei god forklaring på. Intervallet er forøvrig 200 timar slik @sap_2000 påpeikar over. Spørs om seljar prøver å "pynta brura" litegrann?

Link to post
Share on other sites

De skal justeres hver 200 timer.  Hvor kommer hver 400 timer fra?

Mine 2 får justering hver 200 time. det er litt avvik hver gang på forskjellige sylindre. Ikke noen økning, men det variere litt hvilke sylidnre som må justeres inn.  At folk ikke gjør slikt vedlikehold sier litt om eieren. Som @sap_2000 sier: At folk tør er utafor min fatteevne.

 

Om du kan kjøre hjem bestemmer du selv, det er din båt :-)

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Service historikken på båt og motor ellers ser veldig bra ut. Alt det rette er gjort i mine ører. Så jeg er ikke så bekymret for det. 

 

Da har jeg hvertfall fått bekreftet at det er 200 timer. Båt blir mest sannsynlig levert til meg så da blir det hans risiko å gå det strekket. Så får jeg justere når båten ligger hos meg. Å begynne å justere selv mens jeg ligger vekke fra hjemme havn blir ikke aktuelt. 

Link to post
Share on other sites

Eg kjenner ikkje vp så godt, men på mange maskiner er det forskjell på førstegangs justering og intervall videre.   Etter overhaling vil eg påstå at ein må følja intervall for førstegangsjustering.   

At desse båtmaskinene skal justerast for kvar 200 time er hinnsides fornuft.  Det ville blitt måndtlig justering om den stod i gravemaskin, og ville sjølvsagt ikkje blitt eit motorvalg hos nokon produsent av gravemaskin. menmen

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne hva som skal kunne gå så innmari galt. Den gangen jeg sprang rundt i kortbukser, var det å justere ventiler ofte en greie. Og på de dårligste var vel justeringsintervallet på ca 25 000 km. Selv VW 1200 ble kjørt 70 000 km uten at en ventil ble rørt. Så 200 timer på en moderne kvalitetsmotor er helt borti natta. 

Link to post
Share on other sites

Mange anleggsmaskiner med motorer som har støtstenger slik motoren til TS  har 2000 t intervall for ventiljustering.

Andre opererer med 4000t intervall, men det er ikke støtstangmotorer.

 

Jeg kontrollerer mine ventiler annenhvert år, dvs. Får jeg et søkerblad som er mer enn 0,05mm tykkere enn hva det skal, så justerer jeg. Har ca 100 driftstimer iåret.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Slik er nå engang konstruksjonen på 44 og 300.

En gravemaskin motor går på 1800rpm konstant og er en annen konstruksjon med et helt annet effektuttak pr kubikk. Siden @hanto1 nevner Yanmar i Såpass positiv kontekst så knustes det plenty av de da Yanmar tabbet seg ut med ventilforingene sine, 6LP.

Ang VP 40 serien har jeg hatt gleden av å se en med ca 5000 timer på tellern. Gikk så fint så :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev for 6 timer siden:

Siden @hanto1 nevner Yanmar i Såpass positiv kontekst så knustes det plenty av de da Yanmar tabbet seg ut med ventilforingene sine, 6LP.

Hvilke årsmodell motorer snakker vi om da?

Jeg vurderer å kjøpe båt med slik motor (Baltic) til neste år, er det noe spes. en kan se etter i denne forbindelsen?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Er ikke ute etter å plent henge ut VP men en motor som krever ventiljustering hver 200t er ingen god konstruksjon etter min mening.

Andre mener disse er kjempegode motorer til tross for ventiljusteringer, kjøleproblemer og EDC kluss.

Uansett så er ingen motorer perfekte og alle har sine vedlikeholdsbehov uansett motormerke, men tror ingen andre tilsvarende motorer har kun 200 t på venti justering.

 

Link to post
Share on other sites

Beklager innlegget mitt, men å ditche motorer det er solgt ti-tusenvis utifra synsing synes jeg blir feil (gikk vel rett i fella selv). Som du sier @hanto1 de fleste fabrikanter har issues med noen modeller. Merc 4.2 liter med knekte veivaksler og knekte transomhus, Merc 7,3 med sylindre som plutselig blir gjennomhullet, Yanmar med sine ventiler og syke reservedelspriser (topp til 33HK koster mer enn hele motoren) og VP med hyppige ventiljusteringer. BMW hadde jo sin flotte 6 sylindrede som hadde evige kjøleproblemer, men 6 topper gjorde det kjempelett å fikse toppakning :-) 

 

Kano er tingen, da er vi kvitt det meste ?  :-)

 

vennlig hilsen

Windy37GM

 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, hanto1 said:

Er ikke ute etter å plent henge ut VP men en motor som krever ventiljustering hver 200t er ingen god konstruksjon etter min mening.

Andre mener disse er kjempegode motorer til tross for ventiljusteringer, kjøleproblemer og EDC kluss.

 

 

Det er kun KAD 44 og 300 dette med 200 timer gjelder. Dette (antagelig) pga en noe spesielt konstruksjon av vippetøyet. 44 og 300 var de siste og sprekeste utgavene av 40-serien som vel begynte rundt 100 hk. KAD 300 har 285. 44 og 300 fikk i tillegg til EDC og større turboer og 24 ventilers topp, 4 ventiler pr sylinder som drives av de samme to støtstengene som tidligere 40-motorer. Vippearmene er da en slags Y konstruksjon og det er veldig viktig og ikke justere slik t blir vridning på Y-brua.

 

litt historie; Dette med ventiljustering ble tidlig satt på kartet etter KAD 44´s introksjon i 98. Selveste reportasjebåten til MYB (Motorboat & Yachring) havarerte den ene motoren 2. året. Den hadde vært både på førstegangservice (50t) og den årlige, men det siste seg at VP sjappa hadde servet på gammel vane og ikke fått med seg at den nye utgaven skulle ha justering på 200T. Mener den hadde gått 300 og noe da det smalt. 

Har selv sett KAD 44 og 300 motorer i prestijebåtmerker servet av "de beste i fjorden" (ikke merkeforhandler) som har vært både 10 og 15 år gamle med 4-800t uten en ripe i dyserør og bolter til toppdekslet :lipseal:

 

Etterfølgerene D4 og D6 har hydrauliske løftere men fikk jo spes i starten sin del av problemer.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

I gamle dager, den gangen vi ikke var så flinke, måtte motorer kjøres inn. Så om ventilsetene ikke var helt hundre, ville de gå seg til. Og ventilklaringen ville bli redusert. Og ventilene ville ikke lukke ordentlig, og brenne. Så det er forklaringen. 

 

Motoren til Hulda har hydrauliske løftere, de fikser seg selv.

Link to post
Share on other sites

Martin_ skrev for 2 timer siden:

Jeg ønsker også litt info på hvorfor man må justere ventiler så nøyaktig, ofte klaring på 0,25mm osv...

Det må være nøyaktig bl.a fordi det skal være så likt løft som mulig på hver ventil.

 

Blir det for stor forskjell mellom hver ventil og dermed sylinder, vil det bl.a gå utover effektiviteten på motoren.

 

 

I praksis vil man ikke få det noe særlig mer nøyaktig enn + - 0,05mm, derfor sjekker jeg  med 0,30 og 0,20 blad hvis klaringen skal være 0,25. Hvis jeg ikke klarer å lirke inn 0,30 bladet, er klaringen ok.

Jeg sjekker også med 0,20 blad, det skal gå lett..man må jo sjekke at klaringen ikke er for liten.

 

Noen vil sikkert mene at man like godt kan justere først som sist, men min erfaring er at slik jeg gjør går raskere, og er godt nok.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...