Jump to content

Hjelp til valg av riktig propell Saga 7000 med Perkins 4.108


Arild Olaisen

Recommended Posts

Jeg har kjøpt ny båt for årets sesong Saga 7000 med perkins 4.108 og etter flere turer mistenker jeg at skuta har feil propell. 

Min propell er 16x13 RH

Tror hk er 49

Maxs turtall jeg klarer er 3400 rpm på full hendel. 

Oppnår da ca 10 gps knop

Båten har hydrauliske flaps som kan være litt små. 

Det er trolig mange der ute med samme båt og samme motor.

Hvilken propell har dere og hvilken hastighet oppnår dere på 3400 rpm. 

Har dere høyere turtall enn 3400?

Jo flere som gir sin data jo nærmere vil vi alle komme til riktig propell valg for denne båten og motoren. 

Har lett på Sagaforum, masse info men ingenting som kan brukes til akkurat dette, da det meste der går på bytte av motor i Saga 7000.

IMG_20200621_143017_074.jpg.08135837c4a0ee21baa1e01850be9b57.jpg

Link to post

Onkelen min hadde en sånn Saga, samme motor.   Han fikk også 10 knop. 

Mulig jeg husker feil men skal ikke disse motorene ha 3600 på fullt? 

Det enkleste du kan gjøre er nok å bygge ut flapsen slik at de gir mer løft.  Var en tråd om det tidligere i sommer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

I mange år var jeg en glad eier av saga7000. Gjorde mye ut av den med div. kosmetiske endriger. Som du lurte jeg på hvordan oppnå høyere fart. Motoren var en VP MD21B, men det var ikke forsvarlig  å ta ut mer en ca. 50hk. Prøvde med å skifte propell, men endte opp med den originale 15x10.. Konklusjonen ble som du nok har forstått at det måtte kraftigere motor til. Jeg ble en gang innhentet av en saga7000 med MD41 motor, trodde jeg sto stille da den dro forbi som på skinner. 😉

Link to post
ivar skrev for 1 time siden:

Onkelen min hadde en sånn Saga, samme motor.   Han fikk også 10 knop. 

Mulig jeg husker feil men skal ikke disse motorene ha 3600 på fullt? 

Det enkleste du kan gjøre er nok å bygge ut flapsen slik at de gir mer løft.  Var en tråd om det tidligere i sommer

Ja det er utrolig mange opplysninger om denne motoren hva rpm gjelder dessverre. Fabrikanten oplyser jo faktisk 4000 rpm, men flertallet sier 3600 så det blir litt bingo ser det ut til. Dersom 4000 er riktig blir jo mine 3400 rpm utrolig lite hk. 

Mange opplyser jo maksfart på opp til 14 på denne båten med samme motor og masjfart 10 kn. Ved 2200 rpm. Så noe er nok feil hos meg tror jeg. Mulig større flaps er løsningen da den setter seg stort sett fra 2000 rpm og gir lite ekstra fremdrift. 

Link to post

onkelen min var iallefall aldri i nærheten av 14 knop.   Han hadde faste flaps, ca 20x25 cm om jeg ikke husker helt feil.   De kunne sikkert også vært litt større.  

Han hadde bestilt nymotor , da den gamle perkinsen var litt plaget med varmgang.  Men han døde før det ble montering , så det ble aldri noe av.   Lurer på om det ikke var meningen å sette i en Sole diesel på rundt 85 hk. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Masse gode komentarer her, ja jeg har den boka og i teorien skal da motoren kunne ruses til 4000 rpm. 

Får ta en ny sjekk og låne meg en rpm teller som er helt riktig. 

Skal nok finne de siste 600 rpm kjenner jeg meg selv riktig. 

Jeg marsjer stort sett på 2800 men ja jeg savner å kunne marsje med 10 knop. 

Båten er jo helt fantastisk, gikk fra sør gjæslingan til Namsos i liten til stiv  kuling uten klager fra kona. 

Det sier ikke så lite om båtens sjøegenskaper. 

Driver å komuniserer med en som har god kunnskap om skrogvinger, han mener bestemt at et løft på rumpa med en skrogvinge vil gi økt hastighet 1 til 2 knop og bedre økonomi. Selv om denne skuta i utgangspunktet er rasende billig å kjøre med. 

Tror nok ikke skuta er klar for mer motor, blir dårlig økonomi ut av det selv om mange mener jeg bør putte inn en 70 - 80hk yanmar. 

Håper flere med Saga 7000 og Perkins 51hk hiver seg på her. Mulig vi sammen finner den ultimate løsningen for propell til denne skuta og motoren. 

 

 

 

 

Link to post

Du må ikke finne på å ruse motoren til 4000 rpm! Det som er interessant er turtall under belastning, rusing til max kan fort ende med havari. 

 

Flaps/vinge gir litt ekstra fart, men gir også dårligere sjøegenskaper i medsjø. Jeg har en slik, og med bølger bakfra kjenner du godt hvordan de griper tak. Så med mindre du har veldig behov for de ekstra to knopene og er villig til å ofre egenskaper i stor sjøgang ville jeg rett og slett bare ha glemt det. 10 knop er jo en veldig grei fart det. 

 

Jeg har stor flaps og stor motor i min båt, og klarer vel 11 knop på max. Men da oppfører den seg fullstendig vilt i sjøen, så min marsjfart er uansett 7-8 knop. Og det hadde den nok klart uten flaps også. Så etter min erfaring er det ikke verdt det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

"Tror nok ikke skuta er klar for mer motor, blir dårlig økonomi ut av det selv om mange mener jeg bør putte inn en 70 - 80hk yanmar. 

Håper flere med Saga 7000 og Perkins 51hk hiver seg på her. Mulig vi sammen finner den ultimate løsningen for propell til denne skuta og motoren. "

Saga 7000 klarer fint en større motor enn 49 HK. Den blir en helt annen og kjekkere båt med flere hester innabords. Jeg hadde Volvo 61 hk , men den klarer ikke høyt turtall som kjent, men når jeg en gang av og til ga full pinne en stund, da var det moro. Kjenner sagaen godt etter mange år, ja, prøvde også andre propeller og hadde flaps. Men konklusjonen er klar, større motor. 80 - 90 hk kan være passe.

 

 

 

 

 

Link to post
Arild Olaisen skrev On 17.8.2020 at 22.33:

Mange opplyser jo maksfart på opp til 14 på denne båten med samme motor og masjfart 10 kn. Ved 2200 rpm. 

 

toppfart på 14 og marsj på 10 ved 2200..?       Det kan vel ikke stemme?  

 

Oliver skrev for 1 time siden:

10 knop med en 4.108 er nok maks av det du kan vente deg.

Det er nok dette som er mest realistisk.. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Oliver skrev for 2 timer siden:

10 knop med en 4.108 er nok maks av det du kan vente deg. Jeg satte inn en ny Lombardini 85 hk diesel i min Saga 7000 og fikk max 15 -16  GPS knop. Bennett trimflaps hjalp et par knop.

Ja, vi ender som sagt opp med at motoren må ha omlag 80 hk for å få den farten du ønsker. De som oppgir 10 - 14 knop med 49 hk Perkins, (som forøvrig er en god motor), må ha oppgitt ljugeknop eller målt båten i fritt fall. Sorry, but that's the vote of the jury.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...