Jump to content

Kaputt batterier


Pungen

Recommended Posts

Pungen skrev On 18.8.2020 at 9.39:

Nå er ikke jeg noe Batteri- eller båtspesialist, så om det er mine begrep du sikter til er det helt på sin plass å stusse litt på. Jeg har ikke peiling og gjentar det andre sier til meg. 

Ja, det var nok særlig deg jeg tenkte på. Men misforstå meg rett; det var ikke ment som kritikk, tvert i mot. Poenget mitt er at batterier som ikke blir installert og brukt/vedlikeholdt ideelt vil få en forkortet levetid. Du åpner tråden med et ærlig spørsmål om det er en reklamasjonssak eller brukerfeil, og da fortjener du jo et ærlig svar. Det kan godt tenkes at det er produksjonsfeil på et av batteriene dine, men som jeg forsøkte å få fram så er det ganske sjeldent, mens montering og brukerfeil er veldig vanlig. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Beklager, men det bilde er missvisende da jeg brukte begge henda i målingen. Det var 0.00 hele veien.

Hold knappen var ikke på da jeg målte, den ble bare trykket på et par ganger for å se om det var den, den var kun på  da bilde ble tatt som skulle kun være en illustrasjon til en kollega. 

Link to post
Share on other sites

Pungen skrev 32 minutter siden:

Jeg fikk pengene tilbake uten en diskusjon. Gått til innkjøp av dyrere batterier fra en Marinebutikk :)

 

Så bra! Biltema sine batterier er bra de, men du har kanskje vært uheldig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det var god service av Biltema. Men som flere skriver så må du velge 20V DC, dvs da måler du opp til 20 volt. Og da må man måle ett og ett batteri. Pass på at man får god kontakt, ofte irr på polene så man må stikke målepinnene gjennom irr og ned i blyet. Ikke bare legge de oppå.

Link to post
Share on other sites

Det var som sagt bra service !

Men innan du monterar de nya batterierna - eller i alla fall när du gjort det - så håll ordentlig koll på vad som händer i din båt. För jag tror inte riktigt orsaken har varit ett dåligt batteri. I synnerhet inte en dålig cell, för det sänker inte batterispänningen till 0,00V. Ett felaktigt batteri måste i princip få alla celler kortslutna för att kunna bli 0,00V och då dra ur det andra. Osannolikt.

 

Däremot kan det finnas något i din båt som drar ur batterierna. Kontrollera detta noga, så inte samma sak händer med de nya batterierna. Börja t ex med att bara koppla in ett.

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Pungen skrev On 24.8.2020 at 13.48:

Hmmm?. De ble kjøpt 12.00 og returnert 11.00, hadde forventet og treffe kompatible folk på disse tidspunktene. 

Du burde være glad du ikke traff kompetente folk når man reklamerer på flere batterier med 0 volt på.
Ser noen tror at batteriene går i 0 volt ved en celle feil men en celle er bare - 2 volt.
Det er helt åpenbart at det er forhold ombord som har tappet batteriene mer enn de har blitt ladet.
Du burde finne ut hva hvis ikke skjer det samme igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...