Jump to content

Kaputt batterier


Pungen

Recommended Posts

Hei, jeg kjøpte nye batterier på Biltema i juni. Da jeg kom på båten i går var alle tre forbruksbatteriene døde. Vi snakker 0.00, 0.01 og 0.05 på voltmeteret. De er seriekoblet, se bilde!
 

Det elektriske er kun noen få år gammel. Jeg har et lite kjøleskap som står på og jeg har solcellepanel som lader hele tiden. Landstrøm var ikke tilkoblet. 
 

Det ene batteriet har ødelagt (smeltet) celle, se bilde. Er det noen her som kan tippe hva som har skjedd? Er det verdt å ta det med til Biltema* eller er det brukerfeil? 
 

*batteriene har 1 års garanti. 
 

M

4CBA59C6-70FA-475A-88F3-7FB05D6C2102.jpeg

54765D18-4F30-476E-A4B4-D84AA9A88F0F.jpeg

E546A275-2137-4A41-BFCC-8D95AE89A4D7.jpeg

Link to post
Share on other sites

Batteriene er nok parallellkoplet etter det jeg kan se på bildet. Seriekopling ville vært en dårlig ide om du ikke har 24/36V anlegg.

 

Dette lukter vel (bokstavelig talt - kjenner du lukt fra det svidde batteriet?..) at en celle har feilet og gått varm og dermed har ødelagt de andre batteriene også. En skulle i utgangspunktet tro at det var en åpenbar reklamasjonsgrunn/garanti.

Link to post
Share on other sites

Den skruterminalen er ikke en celle. Den har trolig vært strammet for hardt som igjen har resultert i bruddet du ser. Etter bruddet har kommet så har muttern mistet oppspenningen sin og det har blitt dårlig kontakt som har gjort at du har fått de kratrene på polen. Det kan være flere kilder til hvorfor batteriene har takket for seg, men vanskelig å svare på det uten at man vet mer om anlegget. Selve oppkoblingen av de forskjellige hovedstrømsbryterne har jeg vansklig å forstå. Er alle 3 batteriene forbruksbatteri? Hvorfor er batteriet til høyre koblet på egen hovedstrømsbrytere som igjen kobler sammen med de 2 andre når den er innkoblet? Siden det er felles + så gir ikke dette mening. Er det ene batteriet "backup"?  Hvorfor er en av de 4  6/4mm2 koblet via hovedstrømsbryter?

Batteriene kan ha tappet seg ved feil på en celle på et av batteriene, men da får du gjerne rundt 8-9V på alle(lik det dårligste)
Jeg tror heller på at solcellepanelene er defekte og har tappet det ned, eller så har det stått på lys(halogen/glødelampe) Kjøleskapet vil trolig ikke tappe batteriene ned mer enn til 6-7V og det samme gjelder LED. Da er spenningen for lav til å drive de. Om lensepumpe har hengt seg på så vil også gjerne sikringen til den gå før spenningen dropper for lavt siden strømtrekket øker med spenningsfallet.
 

Redigert av John Emil Hoem
Ikke lest første innlegg godt nok (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev for 1 time siden:

Ser ut som er koblet i parallell og et av batteriene er tilkoblet feil polaritet.(Det til høyre)

 

Det er valgt å bryte batteriminus på hovedbryterene, disse ender vel til blokken til slutt.


Hei, takk for mange gode svar. Når det kommer til lukt så lukter det ingenting fra den ødelagt polen. Batteriet til høyre er ikke nytt i år, men fra noen år tilbake, så den har samme pol koblet til som de andre. 
 

Men når det gjelder «å bryte batteriminus» så er det noe jeg har fundert på. Batteriene har vært tilkoblet slik et par år og deg har ikke vært noe problem, før nå :(

 

Angående det du skriver under John Emil, så er jeg enig. Forstår selv lite av denne koblingen der nede. Har hatt flere innom som har sett på det og de sier at det skal funke greit, men skal koble det til annerledes nå når nye batterier kommer på plass. 
 

Det eneste som sto på var kjøleskap og automatisk lensepumpe, alt annet var skrudd av. Panelet har driftet det og mere til på gråværsdager denne sommeren, så rart om den takker for seg under en av de mest solrike dagene. Men, er det en ting jeg har lært av å eie båt er at alt kan skje. 

 

John Emil Hoem skrev 34 minutter siden:

Selve oppkoblingen av de forskjellige hovedstrømsbryterne har jeg vansklig å forstå. Er det ene batteriet "backup"?  Hvorfor er en av de 4  6/4mm2 koblet via hovedstrømsbryter?

Jeg tror heller på at solcellepanelene er defekte og har tappet det ned, eller så har det stått på lys(halogen/glødelampe) Kjøleskapet vil trolig ikke tappe batteriene ned mer enn til 6-7V og det samme gjelder LED. Da er spenningen for lav til å drive de.

Link to post
Share on other sites

Hovedbryter på minus er vel sånn sett ingen umulighet - bare uvanlig? Godt mulig polen er mekanisk skadet ja, men det ser smeltet ut rundt den så det tyder vel på at energien har gått der? Med mindre det er to feil samtidig da, men det virker mindre sannsynlig så lenge anlegget har fønket fint inn til nå?

Link to post
Share on other sites

Vi knakk på et eller annet vis et 230Ah batteri i løpet av de siste ukenes stilleligge (med sollading)... gikk fra 12.5V til 10.5V minimumsspenning på en dag, derfra gikk det bare nedover. Laveste i victron-appen var vel 8.59V. Maks-spenning med solcellepanelene var likevel over 14V, så mon tro hva som har foregått. Jeg lukter batteri i ubalanse som har mistet en celle, men det skal jo litt til. Som Pungen sier... alt kan skje.

Batteriet er erstatta midlertidig av et mindre batteri, tror jeg får bygge en større (>200Ah) lifepo4-pakke med solid (200+A) BMS til neste sesong...

Link to post
Share on other sites

Synes det er rart at det måles 0,0V selv på et utladet batteri. @Pungen hva måler du om du tester på et friskt batteri? Jeg har opplevd merkelige målinger med slike multimetere når meterets interne batteri har vært utgått. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

https://www.elfadistrelec.no/Web/Downloads/_m/an/UT131_eng_man.pdf
Sett velgeren på 20V-.-.-.- (ca. klokka 2), du har den i batteritest-modus. Mulig det er samme greia, eller så må batteriet stå kobla i systemet for å måle noe? Men 20V etterfulgt av en strek med 3 korte streker under, angir likespenning med 2 tall foran desimalet, altså korrekt for 0-12V.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Det hender at et batteri feiler, f.eks. at en celle ryker. Men det er jo ekstremt sjeldent. Feil kobling og bruk derimot er det veldig mye av. Det som gjør meg litt skeptisk til at det er batteriene som har feilet i dette tilfellet er bla. begrepspruk i denne tråden. 

Link to post
Share on other sites

Sant nok. Vet ingenting om det individuelle batteriet om en ikke kopler fra. Den funksjonen på multimeteret er ikke så utrolig verdifull egentlig, og tar jo uke hensyn til kapasitet. Egner seg vel kun til å indikere at batteriet er paddeflatt - evt har internt brudd. Ved 60 Ohms belastning bør jo et 12V batteri levere rundt 0.2A. Om spenning da faller til 10.5V er batteriet ikke ‘Good’ i mine øyne i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 47 minutter siden:

Det hender at et batteri feiler, f.eks. at en celle ryker. Men det er jo ekstremt sjeldent. Feil kobling og bruk derimot er det veldig mye av. Det som gjør meg litt skeptisk til at det er batteriene som har feilet i dette tilfellet er bla. begrepspruk i denne tråden. 


Nå er ikke jeg noe Batteri- eller båtspesialist, så om det er mine begrep du sikter til er det helt på sin plass å stusse litt på. Jeg har ikke peiling og gjentar det andre sier til meg. Men jeg lærer. Serie, parallell og celle.... Batteriene sto i det minste som på bilde, totalt uberørt siden de ble satt inn og har aldri vært i helling. 
 

Fantino skrev 2 minutter siden:

Sant nok. Vet ingenting om det individuelle batteriet om en ikke kopler fra. Den funksjonen på multimeteret er ikke så utrolig verdifull egentlig, og tar jo uke hensyn til kapasitet. Egner seg vel kun til å indikere at batteriet er paddeflatt - evt har internt brudd. Ved 60 Ohms belastning bør jo et 12V batteri levere rundt 0.2A. Om spenning da faller til 10.5V er batteriet ikke ‘Good’ i mine øyne i alle fall.


Multimeteren har blitt testet på andre batterier, div. typer, funker fint. De har blitt testet av flere, også folk med mer peiling enn meg. De er fulle med syre og måler 0.00-0.05, alle stusser på at det er ekstremt lavt, nesten umulig. 
 

Jeg kjører de til Biltema i håp om å treffe på en som vet hva som har kan ha skjedd med batteriet. 

Link to post
Share on other sites

Kople de evt fra og mål med multimeter stilt inn på V og 20 som foreslått over. Enig i at målingene er utrolig lave og det tyder kanskje på at det ene tømmer seg i det andre slik de nå står. Kan være verdt et forsøk å lade i alle fall det fysisk uskadde batteriet, men virker jo sannsynlig at det har fått seg en kraftig knekk det også.

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 1 time siden:

Hvor ofte lader du de? og hvordan har spenningskurven sett ut siste tiden? har du logg? 

Ser nesten ut som du bare har gått fra den uten ettersyn/lading med forbruk på? da dreper man det meste av batterier. 

 

Denne dagen ble det noen ca 4-5 dager uten lading fra landstrøm. Men lader de kontinuerlig via solcellepanelet. Og regulatoren har ikke vist noe error. 

 

Fantino skrev 1 time siden:

Kople de evt fra og mål med multimeter stilt inn på V og 20 som foreslått over. Enig i at målingene er utrolig lave og det tyder kanskje på at det ene tømmer seg i det andre slik de nå står. Kan være verdt et forsøk å lade i alle fall det fysisk uskadde batteriet, men virker jo sannsynlig at det har fått seg en kraftig knekk det også.

 

De vil ikke ta imot noe, helt daue. Selv ikke recovery mode fungerer :( 

 

Redigert av Pungen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pungen skrev 42 minutter siden:

 

Denne dagen ble det noen ca 4-5 dager uten lading fra landstrøm. Men lader de kontinuerlig via solcellepanelet. Og regulatoren har ikke vist noe error. 

 

 

De vil ikke ta imot noe, helt daue. Selv ikke recovery mode fungerer :( 

 

Enig i at det er Biltema next da ja. Er jo bare mulig oppeside, og batteriene må jo kastes et sted uansett. Veldig interessant for oss andre om du poster resultatet av besøket!

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev for 2 timer siden:

 

Ser ut som multimeteret står på "Hold". Du må trykke på den gule knappen for å slå av hold for å kunne måle :-)


Jaggu! Ser vel ‘H’ for Hold i displayet også. Men siden batterier nekter å ta til seg lading er gjerne håpet lite uansett?..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...