Pungen Startet 17.August.2020 Del på Facebook Startet 17.August.2020 Hei, jeg kjøpte nye batterier på Biltema i juni. Da jeg kom på båten i går var alle tre forbruksbatteriene døde. Vi snakker 0.00, 0.01 og 0.05 på voltmeteret. De er seriekoblet, se bilde! Det elektriske er kun noen få år gammel. Jeg har et lite kjøleskap som står på og jeg har solcellepanel som lader hele tiden. Landstrøm var ikke tilkoblet. Det ene batteriet har ødelagt (smeltet) celle, se bilde. Er det noen her som kan tippe hva som har skjedd? Er det verdt å ta det med til Biltema* eller er det brukerfeil? *batteriene har 1 års garanti. M Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Batteriene er nok parallellkoplet etter det jeg kan se på bildet. Seriekopling ville vært en dårlig ide om du ikke har 24/36V anlegg. Dette lukter vel (bokstavelig talt - kjenner du lukt fra det svidde batteriet?..) at en celle har feilet og gått varm og dermed har ødelagt de andre batteriene også. En skulle i utgangspunktet tro at det var en åpenbar reklamasjonsgrunn/garanti. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Hvor stort solpanel har du? Hvis kjøleskapet bruker mer en du får ladet, vil jo batteriet tømmes til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Ser ut som er koblet i parallell og et av batteriene er tilkoblet feil polaritet.(Det til høyre) Det er valgt å bryte batteriminus på hovedbryterene, disse ender vel til blokken til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
John Emil Hoem Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 (redigert) Den skruterminalen er ikke en celle. Den har trolig vært strammet for hardt som igjen har resultert i bruddet du ser. Etter bruddet har kommet så har muttern mistet oppspenningen sin og det har blitt dårlig kontakt som har gjort at du har fått de kratrene på polen. Det kan være flere kilder til hvorfor batteriene har takket for seg, men vanskelig å svare på det uten at man vet mer om anlegget. Selve oppkoblingen av de forskjellige hovedstrømsbryterne har jeg vansklig å forstå. Er alle 3 batteriene forbruksbatteri? Hvorfor er batteriet til høyre koblet på egen hovedstrømsbrytere som igjen kobler sammen med de 2 andre når den er innkoblet? Siden det er felles + så gir ikke dette mening. Er det ene batteriet "backup"? Hvorfor er en av de 4 6/4mm2 koblet via hovedstrømsbryter? Batteriene kan ha tappet seg ved feil på en celle på et av batteriene, men da får du gjerne rundt 8-9V på alle(lik det dårligste) Jeg tror heller på at solcellepanelene er defekte og har tappet det ned, eller så har det stått på lys(halogen/glødelampe) Kjøleskapet vil trolig ikke tappe batteriene ned mer enn til 6-7V og det samme gjelder LED. Da er spenningen for lav til å drive de. Om lensepumpe har hengt seg på så vil også gjerne sikringen til den gå før spenningen dropper for lavt siden strømtrekket øker med spenningsfallet. Redigert 17.August.2020 av John Emil Hoem Ikke lest første innlegg godt nok (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Når du har koplet batt i serie/ellers par. må du altid skifte alle batt. Ser ut du har 2 og 1.... Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Pungen Svart 17.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2020 TrikkerN Lønning skrev for 1 time siden: Ser ut som er koblet i parallell og et av batteriene er tilkoblet feil polaritet.(Det til høyre) Det er valgt å bryte batteriminus på hovedbryterene, disse ender vel til blokken til slutt. Hei, takk for mange gode svar. Når det kommer til lukt så lukter det ingenting fra den ødelagt polen. Batteriet til høyre er ikke nytt i år, men fra noen år tilbake, så den har samme pol koblet til som de andre. Men når det gjelder «å bryte batteriminus» så er det noe jeg har fundert på. Batteriene har vært tilkoblet slik et par år og deg har ikke vært noe problem, før nå :( Angående det du skriver under John Emil, så er jeg enig. Forstår selv lite av denne koblingen der nede. Har hatt flere innom som har sett på det og de sier at det skal funke greit, men skal koble det til annerledes nå når nye batterier kommer på plass. Det eneste som sto på var kjøleskap og automatisk lensepumpe, alt annet var skrudd av. Panelet har driftet det og mere til på gråværsdager denne sommeren, så rart om den takker for seg under en av de mest solrike dagene. Men, er det en ting jeg har lært av å eie båt er at alt kan skje. John Emil Hoem skrev 34 minutter siden: Selve oppkoblingen av de forskjellige hovedstrømsbryterne har jeg vansklig å forstå. Er det ene batteriet "backup"? Hvorfor er en av de 4 6/4mm2 koblet via hovedstrømsbryter? Jeg tror heller på at solcellepanelene er defekte og har tappet det ned, eller så har det stått på lys(halogen/glødelampe) Kjøleskapet vil trolig ikke tappe batteriene ned mer enn til 6-7V og det samme gjelder LED. Da er spenningen for lav til å drive de. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Hovedbryter på minus er vel sånn sett ingen umulighet - bare uvanlig? Godt mulig polen er mekanisk skadet ja, men det ser smeltet ut rundt den så det tyder vel på at energien har gått der? Med mindre det er to feil samtidig da, men det virker mindre sannsynlig så lenge anlegget har fønket fint inn til nå? Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Vi knakk på et eller annet vis et 230Ah batteri i løpet av de siste ukenes stilleligge (med sollading)... gikk fra 12.5V til 10.5V minimumsspenning på en dag, derfra gikk det bare nedover. Laveste i victron-appen var vel 8.59V. Maks-spenning med solcellepanelene var likevel over 14V, så mon tro hva som har foregått. Jeg lukter batteri i ubalanse som har mistet en celle, men det skal jo litt til. Som Pungen sier... alt kan skje. Batteriet er erstatta midlertidig av et mindre batteri, tror jeg får bygge en større (>200Ah) lifepo4-pakke med solid (200+A) BMS til neste sesong... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 Synes det er rart at det måles 0,0V selv på et utladet batteri. @Pungen hva måler du om du tester på et friskt batteri? Jeg har opplevd merkelige målinger med slike multimetere når meterets interne batteri har vært utgått. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 Jeg stussa på det samme - har aldri opplevd et så dødt batteri Nå er ikke jeg multimeter spesialist - men for meg ser det ut til at det står på Ampere og ikke Volt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 Det står på ‘batteritest 12V batteri’. Belaster batterier over en 60 Ohms motstand om jeg forstår det rett. Det er nok uansett rett at de er rimelig paddeflate. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 https://www.elfadistrelec.no/Web/Downloads/_m/an/UT131_eng_man.pdf Sett velgeren på 20V-.-.-.- (ca. klokka 2), du har den i batteritest-modus. Mulig det er samme greia, eller så må batteriet stå kobla i systemet for å måle noe? Men 20V etterfulgt av en strek med 3 korte streker under, angir likespenning med 2 tall foran desimalet, altså korrekt for 0-12V. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Komodo Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 Det hender at et batteri feiler, f.eks. at en celle ryker. Men det er jo ekstremt sjeldent. Feil kobling og bruk derimot er det veldig mye av. Det som gjør meg litt skeptisk til at det er batteriene som har feilet i dette tilfellet er bla. begrepspruk i denne tråden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 er det mulig å teste batteriene når de er koblet samme da? Jeg har en CCA batteritester og der må alle batteriene kobles fra hverandre for å få rett resultat Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 Sant nok. Vet ingenting om det individuelle batteriet om en ikke kopler fra. Den funksjonen på multimeteret er ikke så utrolig verdifull egentlig, og tar jo uke hensyn til kapasitet. Egner seg vel kun til å indikere at batteriet er paddeflatt - evt har internt brudd. Ved 60 Ohms belastning bør jo et 12V batteri levere rundt 0.2A. Om spenning da faller til 10.5V er batteriet ikke ‘Good’ i mine øyne i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Pungen Svart 18.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2020 Komodo skrev 47 minutter siden: Det hender at et batteri feiler, f.eks. at en celle ryker. Men det er jo ekstremt sjeldent. Feil kobling og bruk derimot er det veldig mye av. Det som gjør meg litt skeptisk til at det er batteriene som har feilet i dette tilfellet er bla. begrepspruk i denne tråden. Nå er ikke jeg noe Batteri- eller båtspesialist, så om det er mine begrep du sikter til er det helt på sin plass å stusse litt på. Jeg har ikke peiling og gjentar det andre sier til meg. Men jeg lærer. Serie, parallell og celle.... Batteriene sto i det minste som på bilde, totalt uberørt siden de ble satt inn og har aldri vært i helling. Fantino skrev 2 minutter siden: Sant nok. Vet ingenting om det individuelle batteriet om en ikke kopler fra. Den funksjonen på multimeteret er ikke så utrolig verdifull egentlig, og tar jo uke hensyn til kapasitet. Egner seg vel kun til å indikere at batteriet er paddeflatt - evt har internt brudd. Ved 60 Ohms belastning bør jo et 12V batteri levere rundt 0.2A. Om spenning da faller til 10.5V er batteriet ikke ‘Good’ i mine øyne i alle fall. Multimeteren har blitt testet på andre batterier, div. typer, funker fint. De har blitt testet av flere, også folk med mer peiling enn meg. De er fulle med syre og måler 0.00-0.05, alle stusser på at det er ekstremt lavt, nesten umulig. Jeg kjører de til Biltema i håp om å treffe på en som vet hva som har kan ha skjedd med batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 Kople de evt fra og mål med multimeter stilt inn på V og 20 som foreslått over. Enig i at målingene er utrolig lave og det tyder kanskje på at det ene tømmer seg i det andre slik de nå står. Kan være verdt et forsøk å lade i alle fall det fysisk uskadde batteriet, men virker jo sannsynlig at det har fått seg en kraftig knekk det også. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 Hvor ofte lader du de? og hvordan har spenningskurven sett ut siste tiden? har du logg? Ser nesten ut som du bare har gått fra den uten ettersyn/lading med forbruk på? da dreper man det meste av batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 Mine batterier står med solcellelading og drifter kjøleskap via inverter fra påske til oktober og lever i beste velgående etter 7 år så det er ingen umulighet. Men en må ha kontroll på at lading er tilskrekkelig.. Sitér dette innlegget Link to post
Pungen Svart 18.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2020 (redigert) andersb skrev 1 time siden: Hvor ofte lader du de? og hvordan har spenningskurven sett ut siste tiden? har du logg? Ser nesten ut som du bare har gått fra den uten ettersyn/lading med forbruk på? da dreper man det meste av batterier. Denne dagen ble det noen ca 4-5 dager uten lading fra landstrøm. Men lader de kontinuerlig via solcellepanelet. Og regulatoren har ikke vist noe error. Fantino skrev 1 time siden: Kople de evt fra og mål med multimeter stilt inn på V og 20 som foreslått over. Enig i at målingene er utrolig lave og det tyder kanskje på at det ene tømmer seg i det andre slik de nå står. Kan være verdt et forsøk å lade i alle fall det fysisk uskadde batteriet, men virker jo sannsynlig at det har fått seg en kraftig knekk det også. De vil ikke ta imot noe, helt daue. Selv ikke recovery mode fungerer :( Redigert 18.August.2020 av Pungen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 Pungen skrev 42 minutter siden: Denne dagen ble det noen ca 4-5 dager uten lading fra landstrøm. Men lader de kontinuerlig via solcellepanelet. Og regulatoren har ikke vist noe error. De vil ikke ta imot noe, helt daue. Selv ikke recovery mode fungerer :( Enig i at det er Biltema next da ja. Er jo bare mulig oppeside, og batteriene må jo kastes et sted uansett. Veldig interessant for oss andre om du poster resultatet av besøket! Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 (redigert) Bitteliten skrev for 4 timer siden: Ser ut som multimeteret står på "Hold". Du må trykke på den gule knappen for å slå av hold for å kunne måle :-) Redigert 18.August.2020 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 Jeg ville vridd bryteren til 20 som står ved ca klokken to for å lese av spenning. Den batteritestdelen ser helst ut til å være for småbatterier. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.August.2020 Del på Facebook Svart 18.August.2020 shipahoy skrev for 2 timer siden: Ser ut som multimeteret står på "Hold". Du må trykke på den gule knappen for å slå av hold for å kunne måle :-) Jaggu! Ser vel ‘H’ for Hold i displayet også. Men siden batterier nekter å ta til seg lading er gjerne håpet lite uansett?.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.